An economic and policy approach of short sea shipping and inland navigation as alternative transport modes for the European hinterland.

Edwin
Verberght

De economische activiteit in Europa kende na de pijnlijke gebeurtenissen van 11 september 2001 een voelbare vertraging.

Sinds enkele jaren slaagt de economie zicht te herpakken en dit kent zijn invloed op de transportsector in de gehele EU - 27.

Dat is goed nieuws voor mensen die afstuderen in transportstudies of die werken in deze sector, maar minder goed nieuws voor het milieu en voor de maatschappij. Want de groei van het transport lijkt in de gehele Europese Unie nog steeds grotendeels te worden opgeëist door het wegvervoer. Het goederenvervoer op de weg groeit nog steeds sneller en meer significant dan andere modi in de EU. Door dit fenomeen van de laatste decennia slibben stilaan de wegen toe, kent men een hoog aantal dodelijke ongevallen op de weg en worden de eerste gevolgen van het broeikaseffect voelbaar. De enorme problemen overtuigen langzaam maar zeker de beleidsmakers en de publieke opinie van de noodzaak tot een grondige verschuiving van het goederenvervoer van de weg naar betere vervoersmodi zoals shortsea shipping en binnenvaart.  De ervaringen in de EU-15 leren ons dat deze verschuiving enkel mogelijk is bij een sub – optimale logistieke verdeling, dwz. een situatie wanneer een andere configuratie van de vervoersketen zou leiden tot betere bedrijfsresultaten. De ontwikkelingen in de intermodale logistiek bieden aan deze problematiek belangrijke oplossingen. Een betere keuze van mix van vervoermodi en een sterke integratie van de verschillende modi kunnen leiden tot een optimale vervoersketen met een zo laag mogelijke logistieke kost.

Intermodaliteit let daarbij tevens op de sociale aanvaardbaarheid van de gekozen vervoersmodi.  Daarom spelen shortsea shipping en binnenvaart een belangrijke rol in de hedendaagse intermodale configuratie. Deze modi zijn namelijk relatief goedkoop, betrouwbaar, veilig en milieuvriendelijk. Toch kennen deze modi enkele belangrijke hinderpalen waardoor ze niet volledig tot ontwikkeling kunnen komen. Ze zijn nog steeds onvoldoende gekend en bemind bij het grote publiek. Ten tweede, shortsea shipping en binnenvaart hebben af te rekenen met een weinig doorzichtig en zeer omslachtige regelgeving. Dit vereist een meerkost in het opvolgen van de betreffende politiek die niet alle betrokken ondernemingen als wenselijk beschouwen. Deze complexe institutionele setting werkt bovendien marktonzekerheid in de hand met negatieve effecten op de investeringen. Vervolgens kampen deze modi met een inlandse infrastructuur die niet overal in Europa even toegankelijk is door slecht onderhoud of door het ontbreken van belangrijke verbindingen.

In deze scriptie vroeg ik me af wat shortsea shipping en binnenvaart economisch en beleidsmatig betekenen en dit in een intermodale setting. Deze scriptie biedt anno 2007 een snapshot op deze modi en hun problemen. Eerst begin ik met een bespreking van de belangrijkste concepten in het logistieke gebeuren. Daarna behandel ik de invloed van de economische activiteit op het transport. Vervolgens beschrijf ik shortsea shipping en binnenvaart. Hier staan de problemen en het Europese beleid centraal.

Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2007