Het gebruik van online leerplatformen in het Vlaams Secundair Onderwijs

Timo
Haesaerts

Het gebruik van digitale leerplatformen is onmisbaar geworden in het onderwijs. Het aantal leerplatformen is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Deze tools helpen leerkrachten in de belangrijke ontwikkeling van het leerproces bij middelbare scholieren. Het aantal functies dat deze platformen bevatten wordt steeds groter. Deze masterproef heeft als doel om na te gaan wat voor jongeren van belang is om al dan niet gebruik te maken van het digitale leerplatform dat de school hen aanbiedt. Door gebruik te maken van het Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Model wordt gekeken naar welke factoren primeren in het al dan niet gebruiken van deze platformen. Over het algemeen is SmartSchool het meest gebruikte platform. Wanneer een leerplatform goed scoort op performance expectancy, effort expectancy en social influence des te groter studenten de intentie hebben om er gebruik van te maken. Hoe groter de intentie, des te groter het effectieve gebruik van het online leerplatform. Voor deze studie werden 461 studenten onderworpen aan een online vragenlijst. Verdere resultaten tonen aan dat studenten over het algemeen positief staan ten opzichte van de leerplatformen. Jongeren die uit een wetenschappelijke richting komen, maken er het meest gebruik van. De leerplatformen worden voornamelijk gebruikt om studiemateriaal en punten te raadplegen alsook om schoolwerk in te dienen.

Download scriptie (1.37 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Professor Katrien Van Cleemput