Ontwerpen van een educatief pakket rond WOI

Robin Van hamme &
Tiana Vander Vreken
  • Tiana
    Vander Vreken

 

WO I door de ogen van een kind.

Vrijdag 31 juli 1914

"Het is een warme zomeravond met de belofte van een zonnig weekend.Het valt zelfs ons, de kinderen, op dat er onrust is.De mensen komen op straat om in groepjes besprekingen te houden. We horen ze spreken over oorlog, soldaten, mobilisatie. Onze aandacht gaat naar iets anders: de grote vakantie die we op 1 augustus krijgen, wat ons op voorhand zielsgelukkig maakt." (Alfons Vander Heyden, 9 jaar)

Om een 'complex' thema als WO I aan te brengen bij lagere schoolkinderen moet je enkele belangrijke zaken in acht nemen. Door gebruik te maken van dagboekfragmenten geschreven door kinderen, onderscheidt deze handleiding zich van de andere. Het leven van een volwassene in de oorlog of van een frontsoldaat in de oorlog heeft weinig aanknopingspunten met de leefwereld van jongeren vandaag. Ze zien wel dagelijks beelden van oorlogen, geweld, honger en nog  meer gruwelijke beelden maar er zelf met geconfronteerd worden is nog helemaal iets anders. Door met fragmenten van Alfons te werken zullen de kinderen beter begrijpen waarom hij zich zo voelt, wat hij denkt en doet, …

Deze persoon schrijft ook op een manier die verstaanbaar is voor de kinderen. Ze begrijpen de taal en de (meeste) woorden die gebruikt worden. Zoals eerder vermeld zijn deze niet geëdit en maakt dat het extra interessant om mee te werken met kinderen.

Wat deze handleiding nog onderscheidt van andere handleidingen is dat we niet plaatsgebonden werken. Vaak wordt in de handleiding gewerkt rond plaatsen (streekgebonden) of gemeenten en kan niet elke school hiervan gebruik maken omdat de plaats te ver verwijderd is van de school, niet de middelen om de plaats(en) te bezoeken, weinig aanknopingspunten met de achtergrond van de kinderen,… We geven wel tips rond interessante musea, plaatsen rond WO I of om met de klas eens op zoek te gaan in de eigen stad naar monumenten, plaatsnamen, straatnamen,… rond WO I, die dan eventueel bezocht kunnen worden.

We proberen in onze lessenpakket zoveel mogelijk verschillende leergebieden aan bod te laten komen. De lessen reiken verder dan het domein WO tijd/maatschappij/mens in tegenstelling tot wat we in de meeste handleidingen gezien hebben. We betrekken ook de volgende leergebieden erbij: ICT, techniek (koken), wiskunde, WO- ruimte, Nederlands, muzische vorming, sociale vaardigheden en leren leren. We stappen in het lessenpakket gedeeltelijk af van het klassieke lesgeven, zo streven we ernaar dat leerlingen leren door doen.

We hebben ervoor gekozen om in het lessenpakket met het programma Prowise Presenter te werken. Het is een interactieve manier van presenteren waarbij de leerlingen actief kunnen participeren en hun eigen inbreng in de les geven. We hebben voor dit programma gekozen omdat we op die manier nieuwe media kunnen integreren in ons lessenpakket. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van nieuwe media in de klas een arsenaal aan mogelijkheden biedt en dat het variatie in de lessen brengt. De lessen worden op die manier ook visueler en interactiever. Bij de leerlingen zorgen nieuwe werkvormen of digitaal lesmateriaal voor meer aandacht, interesse en motivatie.

Met dit lessenpakket hopen we veel leerkrachten warm te maken om te werken rond Wereldoorlog I in de klas.

Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2014
Thema('s)