Drie portretten van personen met een verstandelijke beperking: samen inzetten op talent. Drie praktijkvoorbeelden van talenten achter organisaties

Karolien
Buys

Drie portretten van personen met een verstandelijke beperking: samen inzetten op talent.

Drie praktijkvoorbeelden van talenten achter organisaties.

 Mensen met een verstandelijke beperking hebben talenten, toch worden deze niet altijd in de verf gezet. Dit onderzoek wil net de nadruk leggen op wat mensen wel kunnen, wat zijn hun sterktes. We gaan in de samenleving steeds verder weg van het deficitdenken, wat betekent dat we niet meer enkel focussen op wat iemand begrenst, wat mensen niet kunnen. Toch is er nog een hele weg af te leggen. We willen allemaal dat mensen erkennen waar we goed in zijn, dat is voor personen met een verstandelijke beperking niet anders. Er werd daarom voor dit onderzoek op zoek gegaan naar drie organisaties die reeds inzetten op talenten en er de waarde zeker van erkennen. In het onderzoek worden drie portretten geschetst van personen die verbonden zijn met een bepaalde organisatie die werkt rond talenten. Deze zijn LetsCo!, de Academie voor Kwaliteit van Bestaan en Onze Nieuwe Toekomst vzw. Eerst worden er enkele theorieën geschetst die voor alle drie de organisaties van groot belang zijn. Zo zijn er de verschillende paradigmawissels doorheen vele jaren die maken hoe we vandaag naar mensen met een beperking kijken. Disability Studies, de studie die kijkt naar de talenten en mogelijkheden van mensen, hoe we mensen met een beperking een stem kunnen geven in de samenleving en dergelijke meer. Het hoeft niet veel verdere uitleg dat de drie organisaties die werken rond talent deze studies hoog in het vaandel dragen en ook uitdragen in hun werking. Er wordt ook dieper gekeken naar hoe talenten en beperking nu precies samen gaan. Daarvoor wordt er beroep gedaan op enkele mooie voorbeelden die momenteel reeds te bespeuren zijn in de wijde maatschappij. Aan de hand van drie onderzoeksvragen wordt er gekeken welke talenten de drie participanten zelf aangeven, hoe ze hierin ondersteund worden door de organisaties waarmee ze banden hebben en op welke manier ze hun hulp als waardevol en zinvol aanvoelen. Er wordt aan de hand van de methodiek Portraiture gekeken naar de talenten van de geportretteerden, dit wordt aangevuld met informatie van de organisaties. Hiervoor werden diepgaande gesprekken gevoerd met de participanten/geportretteerden om zo in samenspraak tot een passend en sprekend portret te komen. Sarah-Lawrence Lightfoot die deze methodiek groot gemaakt heeft, geeft duidelijk aan dat er bij een portret ook een inherent creatief gedeelte hoort. Wij besloten op zoek te gaan hoe we de portretten nog meer zeggingskracht konden geven en talenten in de verf zetten. We begonnen bij het idee van het maken van een film en kwamen na heel wat gesprekken uit op het creëren van een website. Niet zomaar een website, maar wel één die zo toegankelijk mogelijk is, waarbij de portretten te lezen, maar ook te beluisteren zijn, er een kort filmpje is van iedereen om wat verduidelijking te geven en er met foto’s en symbolen gewerkt wordt. Al dit is terug te vinden via http://users.telenet.be/sameninzettenoptalent. De portretten zijn stuk voor stuk weergaven geworden van een geschiedenis, een heden en een toekomst, allen vervat in één verhaal. Het is als het ware een momentopname, want mensen zijn in constante verandering, maar het bevat zoveel. Sara blinkt duidelijk uit in het omgaan met kinderen en ook in lopen. De manier waarop ze daar over kan vertellen, geeft mooi weer wat voor haar talenten zijn en hoe deze kunnen groeien. Ook Bernard beschikt over een mooi talent, een muzikaal talent waarin hij nog vele ambities heeft. Marc zijn talent valt niet onder één noemer te plaatsen, maar doorzetten en zelfstandig zijn, zijn er zeker enkele van. Het mooie is ook dat er bij het maken van de portretten nieuwe, verborgen talenten naar voor gekomen zijn. Soms aangehaald door mensen uit hun omgeving, soms zelf ingezien door de geportretteerde na een goed gesprek.Eens de portretten op punt stonden, was het opnieuw aan de participanten. We gingen een thematische analyse maken en besloten daarvoor op werkweekend te gaan. Daar konden we in onderling overleg op zoek gaan naar de grote thema’s binnen de drie portretten. Wat is er wel belangrijk bij het inzetten op en laten groeien van talenten en wat is van minder belang. We kwamen onder andere uit bij het belang van vrijheid en steun van je netwerk bij het ontwikkelen van je talenten en hoe onderwijs toch een bepalende rol gespeeld kan hebben als je er achteraf op terugkijkt. In de discussie wordt gekeken hoe dit allemaal in te passen is binnen het kader van Disability Studies die veel aandacht besteden aan talenten en het groeien hiervan. Dit overkoepelend kader is niet enkel aanwezig binnen de drie organisaties, veel van de kenmerken worden ook regelmatig door de participanten vermeld. Het is zo dat de participanten tevreden zijn met de werking van de organisaties en slechts enkele aanvullingen hebben naar de toekomst toe. Het gaat er om dat ze het goede voorbeeld geven en hopelijk een inspiratiebron voor anderen kunnen zijn. Anders ligt het momenteel nog voor de wijde samenleving, want eens men buiten stapt bij de organisatie, blijkt dat het in het dagelijkse leven nog niet voor iedereen even evident is om te focussen op talenten in plaats van op de beperking. In de hoop dat dit onderzoek voor sommigen een aanzet kan zijn tot een andere bril en een bredere visie nodig ik u als lezer uit om de verdere Masterproef door te lezen en te genieten van de mooie en rijke portretten. Laat u meedrijven op de wonderlijke talenten van de geportretteerden en kom meer te weten over hoe men vroeger dacht over talenten en mensen met een beperking, wie vindt dat een talent al dan niet aangeboren is en nog veel andere interessante onderzoeken.

Download scriptie (3.72 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Gent
Thesis jaar
2014
Thema('s)