Chic: modemagazine

Bernadette Laermans
Persbericht

Chic: modemagazine

MAKE your style, don’t let it BE made!

 

Je bent jong. Je wilt je eigen weg bouwen, je eigen stijl ontwikkelen. Je wilt een antwoord op je kreet naar verandering. CHIC magazine gaat als eerste de uitdaging aan. Net als het jonge doelpubliek wil het tijdschrift anders zijn, een eigen persoonlijke stijl volgen. Kortom, een gedurfd blad voor een gedurfde generatie.

 

CHIC is een maandelijks modemagazine dat zich tot jonge vrouwen van 16 tot 26 jaar richt. Natuurlijk is iedereen graag met de mode mee. Maar als student, werkzoekende of beginnend carrièremaakster, is dat niet zo eenvoudig. Voortdurend lijk je geld te kort te hebben. Zij kunnen zich niet altijd haute couture–kleding veroorloven. Maar kijk in de modebladen, deze staan vol met dure merkkleding. Een pijnlijke zaak voor jonge modeliefhebbers.

CHIC laat je zien hoe je anders, creatief én met een klein budget trendy met mode kan omgaan. Iedereen draagt graag eens nieuwe of andere kleren. Maar mooie mode kán ook goedkoop zijn. We moeten onze creativiteit meer vrij spel dúrven geven. Oude kleding herwerken of in echte termen customizen, dát kan iedereen.

 

STIJLPERIKELEN

 

“Mijn middelbare schoolcarrière… Ik was veertien jaar. En eindelijk mocht ik alleen met mijn vriendinnetjes de stad in. Eindelijk shoppen zonder die afkeurende blik van mijn moeder voor die té hoge hakken, die té korte truitjes. Gedaan met al die softe lollykleurtjes die moeder steeds meebracht! Zwart moest onze ‘God of dressing’ worden. Als de modevoorschriften op school zwarte stretchbroeken, zwarte oversized rockshirts en zwarte combats zijn, wat doe je dan? De rest volgen natuurlijk! Ik moet het toegeven: ettelijke pogingen heb ik ondernomen om toch net als iedereen zwart met zwart en zwart te combineren. “STOP!” schreeuwde mijn innerlijke ik. Ik voelde mij helemaal niet lekker in deze alternatieve kleren. Ik werd verliefd op knalkleuren, superbrede hippiebroeken en schoenen met megahoge blokhakken.

Omdat broeken met olifantenpijpen geen mode waren, vond ik die natuurlijk nergens in de winkels. Gevolg: mijn moeder gaf mij haar naaikunsten door en ik begon zelf hippiebroeken te naaien, ik verfde T-shirts in de meest onmogelijke felle kleuren, en voor mijn schoenen maakte ik flashy veters van macramékoorden. De eerste reacties op school: alle oohs, bhooeehs, aaahrrrggs en eeiiijjjs door elkaar. Maar dat kon me nu eens níets schelen. IK voelde mij tenminste GOED in mijn kleren. “Wacht maar...,” dacht ik. De kers op de taart bleef niet lang uit. Toeval of niet, het moest lukken dat een jaar later broeken met olifantenpijpen, plateauschoenen en felle kleurtjes hoge toppen in het modebeeld scheerden. En wat dacht je? Heel mijn school liep trots en denkend-origineel-te-zijn met deze kleding rond.

Na het middelbaar kreeg ik van enkele ex-school- en klasgenootjes te horen dat ze echt bewondering hadden voor mijn stijl en vooral voor mijn dúrf om gewoon mijn eigen zin te doen. Sommigen gaven zelfs toe dat ze zich ook op die manier wilden kleden. Maar ze wisten  niet hoe ze de opmerkingen van die naïeve en jaloerse meelopertjes konden negeren.

Wat ik met CHIC wil duidelijk maken, is: je moet de kleding durven dragen die je zelf wilt en waar jij je goed in voelt! Bovendien zijn de fiere bezitters van een eigen stijl de trendsetters van de grote massa.”

 

Waarom is CHIC anders?

 

Het magazine richt zich tot een jonge doelgroep die houdt van verandering, een eigen weg en een eigen stijl wil volgen maar die tot nu toe in geen ander blad zijn gading heeft gevonden. Ze willen niet zomaar in de voetsporen van de voorgaande generaties lopen. Jongeren zijn creatief, hebben dúrf en houden van persoonlijkheid en originaliteit, al zijn velen zich daar nog niet van bewust. Maar ze moeten de kans en de steun krijgen om het te ontwikkelen en naar buiten te brengen. CHIC wil hen op weg helpen in dit proces. Een eigen stijl hebben is van onschatbare waarde. Niet alleen de mode maar ook je manier van leven, denken, doen, je vrienden,... alles beïnvloedt en wordt beïnvloed door je persoonlijkheid en je eigen stijl.

 

Jong zijn wil zeggen: je eigen weg uitstippelen, langzaamaan op je pootjes terechtkomen, zelfstandig worden, initiatief nemen. Geen eenvoudige klus! Heel belangrijk zijn dan natuurlijk je ouders, familie en zeker voor jongeren de vriendenkring. Een tweede belangrijk punt is dat je je goed moet voelen. Als je de twee voorgaande punten samenvoegt, dan kom je tot de ultieme wens: je goed voelen én aanvaard worden om wie je bent. Persoonlijkheid is het nieuwe codewoord in de jongerencultuur. In dit groeiproces speelt mode een belangrijkere rol dan we op het eerste zicht zouden denken. In geen andere generatie als bij de jongeren is een dresscode, hip en trendy zijn zo belangrijk. Je kledingstijl zegt veel over wie je bent, wat je voelt en hoe je leeft. Het is een weerspiegeling van je persoonlijkheid. Draag die kleren waarin je je goed voelt en die je zelf echt mooi vindt, dan straal je dat goede gevoel ook uit. Jongeren moeten dus dúrven hun eigen kledingstijl te bepalen en die kleding te dragen die ze zelf willen. Niemand moet hen de les spellen wat ze moeten dragen of hoe ze moeten zijn!

Natuurlijk is het niet eenvoudig om zomaar van de massamening af te stappen. Ook hier wil CHIC de uitdaging aangaan, jonge meisjes en vrouwen begeleiden in het ontwikkelen van hun eigen stijl. Het maandblad houdt de lezers wel op de hoogte van nieuwe of opkomende trends. Maar fashionvictims zullen ze zeker niet worden. CHIC laat zich kenmerken door de vele tips die bij elk artikel worden gevoegd. Aan de hand van die tips kunnen de lezers hun eigen soep uit het magazine halen, aangepast aan hun persoonlijke smaak en stijl. Na verloop van tijd kunnen ze een eigen, individuele weg uitgaan. Dát is hetgeen waar mode om draait!

 

De interesses van jonge mensen gaan verder dan alleen mode. Hun nood aan creativiteit uit zich eveneens in hun sociaal leven, interieur en beauty. Ook op deze terreinen wil CHIC de persoonlijkheidstrend verder zetten. Bijvoorbeeld, hoe knap je oude stoelen in een mum van tijd en met een beperkt budget op tot nieuwe pronk van je kamer, kot of huis. Bovendien wil het tijdschrift niet oma’s brei- en naaiboekje zijn. De levendige mix van retro en kitsch is een sterk gewaardeerde stijl in de jongerencultuur. De lay-out zal deze uitstraling extra in de verf zetten.

 

En tot slot heeft CHIC ook een bijpassende website. We leven trouwens in een samenleving waarin interactiviteit en het hele webgebeuren niet meer is weg te denken. Het is een deel van ons leven geworden. Via de website kunnen de lezers hun mening uiten, het tips- en adressenarchief raadplegen, rechtstreeks contact met de CHIC-redactie opnemen,...

 

“Door mijn middelbare schoolcarrière besef ik nu pas hoe belangrijk persoonlijkheid is. Ik heb momenten gekend dat ik bijna zelf ook stretchbroeken zou hebben gekocht. Maar of je nu gaat voor rock chic, romantic chic of hippie chic, blijf jezelf!”

Universiteit of Hogeschool
Publicatiejaar
2002
Share this on: