Anytime, Anywhere: Een kwalitatief onderzoek naar de ambiguïteit van gsm-gebruik.

Lotte Vermeir
Persbericht

Anytime, Anywhere: Een kwalitatief onderzoek naar de ambiguïteit van gsm-gebruik.

Anytime, anywhere, of u nu wil of nietVandaag de dag bestaat er een sociale druk om altijd en overal bereikbaar te zijn via de gsm. Vrienden, familie en uw partner verwachten dat ze u steeds te pakken kunnen krijgen via uw mobiele telefoon. Dat is de conclusie van de licentiaatsverhandeling van Lotte Vermeir. Dat we soms onder druk worden gezet door onze werkgever om altijd en overal bereikbaar te zijn is niets nieuw, maar dat dit vandaag de dag ook geëist wordt door onze sociale contacten, is voor velen ongetwijfeld wél verrassend. Nochtans komt het u misschien bekend voor: wordt u soms door uw partner, uw ouders, uw kinderen of uw vrienden op het matje geroepen omdat u uw gsm niet opnam? U bent niet alleen. Uit deze licentiaatsverhandeling bleek dat er wel degelijk een sociale druk bestaat om uw gsm op zo’n manier te gebruiken dat anderen u steeds kunnen bereiken.Het empirisch onderzoek bestond uit twintig kwalitatieve diepte-interviews, waarmee werd gepeild naar de concrete betekenis die mensen geven aan hun gsm-gebruik en hun ervaringen met de constante bereikbaarheid. Niet zozeer hoe vaak iets voorkomt, maar wel het hoe en waarom werden op die manier onderzocht. Eén van de voordelen van dit soort onderzoek is dat er lang genoeg met de respondenten wordt gepraat om bepaalde tegenstrijdigheden bloot te leggen, die op hun beurt boeiende vaststellingen kunnen opleveren. Zo was het opvallend dat heel wat mensen in het begin van het interview zeiden dat ze het niet erg vonden om door familie en vrienden gebeld te worden, zolang hun werkgever hen maar met rust liet. Later bleek dat ze het wél soms erg moeilijk hadden met telefoontjes van privécontacten. Dit kan wijzen op een sociaal taboe om te zeggen dat we ook voor vrienden en familie af en toe liever onbereikbaar zijn.Uit het onderzoek bleek dat de gsm voor heel wat ergernissen en stress kan zorgen, maar toch hebben we bijna allemaal een gsm en kunnen we hem vaak bijzonder moeilijk missen. Een aantal factoren kunnen dat verklaren. Ten eerste appreciëren we de coördinatiemogelijkheden van de gsm. Dankzij de gsm kunnen we de details van een afspraak invullen wanneer we al onderweg zijn, wat een grotere flexibiliteit toelaat. Ten tweede is het veiligheidsaspect een belangrijke reden om een gsm aan te schaffen. Niet alleen mensen die bijvoorbeeld door een handicap van hulp afhankelijk zijn voelen zich veiliger met de gsm, ook anderen denken er zo over. Ten derde kan men met de gsm sms’jes sturen, een goedkope vorm van communicatie die erg belangrijk is om vriendschapsrelaties te onderhouden. Het vierde en laatste aspect, is dat de gsm een belangrijke emotionele connotatie heeft. Doordat we steeds meer dingen waarmee we een emotionele band hebben, in die gsm kwijt kunnen, zijn we ook aan de gsm zelf gehecht. Daarbij gaat het niet alleen over berichtjes die bewaard worden, maar bijvoorbeeld ook over foto’s van mensen die ons dierbaar zijn.Hoewel we onze gsm dus erg belangrijk vinden en we er heel wat voordelen van ervaren, zijn er ook een aantal nadelen. Eén van die nadelen is de sociale druk die gecreëerd wordt om altijd bereikbaar te zijn. Zo blijkt dat mensen zonder gsm door hun sociale contacten worden aangespoord om er één te kopen, en dat van mensen mét een gsm verwacht wordt om die voortaan ook steeds overal mee naartoe te nemen en alle  oproepen te beantwoorden. Naast deze rechtstreekse vorm van sociale druk, kan er ook een onrechtstreekse vorm van sociale druk worden waargenomen. Een voorbeeld daarvan is dat sommige mensen zich verplicht voelen om te antwoorden op een sms of om op te nemen bij een telefoonoproep, omdat ze dat een vorm van beleefdheid vinden. Een tweede voorbeeld, is dat mensen soms ongerust worden wanneer ze iemand niet kunnen bereiken. Als je dat weet, bestaat er natuurlijk een zekere druk om je bereikbaarheid niét te beperken, zodat je sociale contacten zich niet nodeloos zorgen zouden maken.Die druk om altijd en overal bereikbaar te zijn, is niet voor iedereen even erg. Drie verschillende types konden worden onderscheiden, afhankelijk van de mate waarin ze last hebben van de constante bereikbaarheid. Stel dat u op regelmatige basis even onbereikbaar wil zijn en het vaak storend vindt om telefoon te krijgen, dan kunnen we u tot het profiel ‘No-time’, Nowhere (unless...) rekenen. Wanneer u al eens gevloekt hebt omdat u wéér telefoon kreeg van uw (schoon)moeder, maar u het in het algemeen niet zo erg vindt om steeds bereikbaar te zijn, behoort u tot het Sometimes, Somewhere type. Heeft u geen idee waar dit artikel eigenlijk over gaat en vraagt u zich af of de auteur echt niets beters te doen had, dan heeft u ongetwijfeld helemaal geen moeilijkheden met de constante bereikbaarheid, wat wil zeggen dat we u in de Anytime, Anywhere groep kunnen plaatsen. Eén van de redenen waarom sommigen het wél moeilijk hadden met die bereikbaarheid, was door de “dubbele realiteit” die wordt gecreëerd door een telefoongesprek. Verschillende mensen vinden het bijvoorbeeld erg vreemd om telefoon te krijgen van iemand uit het dagelijks leven hier, terwijl ze op vakantie zijn in het buitenland en ze zich ver van hun normale leefwereld bevinden. Door de telefoonoproep “botsen” deze twee realiteiten met elkaar.Siemens bracht op de professionele markt een toepassing uit waarbij iemand zijn gewenste bereikbaarheid kan communiceren aan zijn contacten. Een dergelijk systeem kan ook voor particulieren interessant zijn. Eén vrouw vergeleek de huidige situatie met het verkeer: vroeger hadden erg weinig mensen een auto en waren verkeersregels overbodig, nu zijn er zoveel auto’s dat verkeersregels absoluut noodzakelijk zijn. Zij zou dan ook blij zijn met een systeem dat haar telefoonoproepen in goede banen kan leiden en ze is bereid om daar extra voor te betalen.Opmerkelijk ook, tenslotte, waren een aantal ergernissen die zeer frequent terugkwamen. Zo beschouwt men het als bijzonder storend wanneer mensen die men niet kent (luid) telefoneren op de trein of in de supermarkt, waardoor gênante details uit de ander zijn privéleven hoorbaar zijn. Wanneer mensen die men wel kent aan het telefoneren of sms’en gaan terwijl ze zich op dat moment in iemands gezelschap bevinden, voelen die laatsten zich vaak genegeerd.We kunnen het onderzoek met andere woorden in een aantal do’s en don’ts samenvatten: Word vooral niet kwaad op uw man, uw dochter, een vriend of een vriendin, wanneer hun gsm afstaat of zij niet opnemen. Dat wil niet zeggen dat ze geen tijd voor u hebben, evenmin dat ze verongelukt zijn. Misschien hebben ze hun gsm niet gehoord, misschien zijn ze net iemand tegengekomen, of wie weet, willen ze even alleen zijn met hun gedachten. Daarnaast is het geen goed idee om het uit te maken met uw lief terwijl u op de trein zit, en laat u de telefoon beter even rinkelen wanneer u met vrienden op café zit.

Bibliografie

 BoekenAakhus, M 2003, ‘Understanding Information and communication technology and infrastructure in everyday life: struggling with communication-at-a-distance’, in Katz, JE (ed.), Machines that become us. The the social context of personal communication technology, Transaction Publishers, London, pp. 27-42.Agar, J 2004, Constant touch, a global history of the mobile phone, Icon Books, Cambridge.Arksey, E & Knight, P 1999, Interviewing for social scientists, Sage, London.Bakardjieva, M 2006, ‘Domestication running wild. From the moral economy of the household to the mores of a culture’, in Berker, T & Hartmann, M & Punie, Y & Ward KJ (eds), Domestication of Media and Technology, Open University Press, Berkshire, pp. 62-79.Berker, T & Hartmann, M & Punie, Y & Ward KJ 2006, ‘Domestication of Media and Technology’, in Berker, T & Hartmann, M & Punie, Y & Ward KJ (eds), Domestication of Media and Technology, Open University Press, Berkshire, pp. 1-17.Bogard, W 1996, ‘The simulation of surveillance. Hypercontrol in telematic societies’, Cambridge University Press, Cambridge.Brown, B 2002, ‘Studying the Use of Mobile Technology’, in Brown, B & Green, N &  Harper, R (eds), Wireless World. Social and Interactional Aspects of the Mobile Age, Springer, London, pp. 3-15.Burgess, A 2003, Cellular phones, Public fears and a Culture of Precaution, Cambridge University Press, Cambridge.Cooper, G 2002, ‘The mutable Mobile: Social Theory in the Wireless World’, in B Brown & N Green & R Harper (eds), Wireless World. Social and Interactional Aspects of the Mobile Age, Springer, London, pp. 19-31.Creswell, JW 1998, Qualitative inquiry and Research Design, Choosing among five traditions, Sage, London.De Certeau, M 1984, The practice of everyday life, University of California press, Berkeley.Geser H 2005, ‘Is the cell phone undermining the social order?’, in: Glotz, P & Bertschi, S & Locke, C (eds), Thumb culture: The meaning of mobile phones for society, New Brunswick, NJ, Transaction Publishers.Goffman, E 1971, The Presentation of Self in Everyday Life, Pelican Books, Harmondsworth.Green, N 2002, ‘Who’s Watching Whom? Monitoring and Accountability in Mobile Relations’, in Brown, B & Green, N & Harper, R (eds), Wireless World. Social and Interactional Aspects of the Mobile Age, Springer, London, pp. 32-45Haddon, L 2003, ‘Domestication and mobile telephony’, in Katz, JE (ed.), Machines that become us. The the social context of personal communication technology, Transaction Publishers, London, pp. 43-55Ito, M 2005, ‘Mobile phones, Japanese youth, and the Re-placement of Social Contact’, in: Ling, R & Pedersen, PE (eds), Mobile communications. Re-negotiation of the Social Sphere, London, Springer, pp. 131-148.Julsrud, TE 2005, ‘Behavioral changes at the mobile workplace: a symbolic interactionistic approach’, in Ling, R & Pedersen, PE (eds), Mobile communications. Re-negotiation of the Social Sphere, Springer, London, pp. 93-111.Katz, JE & Aakhus, M (eds) 2002, Perpetual contact, Mobile communication, Private Talk, Public Performance, Cambridge, University press, Cambridge.Lasen, A 2005, ‘History Repeating? A comparison of the launch and use of fixed and mobile phones’ in Lynne, H & Lasen, A (eds), Mobile world: Past, present and future, Springer, London, pp. 29-60.Laursen, D 2005, ‘Please reply! The replying norm in adolescent SMS communication’, in Harper, R & Palen, L & Tatylor, A (eds), The inside text: social, cultural and design perspectives on SMS, Springer, Dordrecht, pp. 53-73.Lemish, D & Cohen, AA 2005, ‘Tell me about your mobile and I’ll tell you who you are: Israelis talk about themselves’, in Ling, R & Pedersen, PE (eds), Mobile communications. Re-negotiation of the Social Sphere, Springer, London, pp. 187-202.Levinson, P 2004, Cellphone, the story of the world’s most mobile medium and how it has transformed everything!, Palgrave Macmillan, New York.Licoppe, C 2003, ‘Two modes of maintaining interpersonal relations through telephone: From the domestic to the mobile phone’, in Katz, JE (ed.), Machines that become us. The the social context of personal communication technology, Transaction Publishers, London, pp. 171-185.Lindlof, TR & Taylor, BC 2002, Qualitative Communication Research Methods, Sage, London.Ling, R 2004, The mobile connection: The cell phone’s impact on society, Morgan Kauffman, San Francisco.Love, S & Kewley, J 2005, ‘Does personality Affect Peoples’ attitude towards Mobile Phone Use in Public Places’, in Ling, R & Pedersen, P.E (eds). Mobile communications. Re-negotiation of the Social Sphere, Springer, London.Maso, I 1987, Kwalitatief onderzoek, Boom Meppel, Amsterdam.Melia, KM 1997, ‘Producing “plausible stories”: interviewing student nurses’. In: Miller, G & Dingwall, R (eds), Context en Method in Qualitative Research, Sage, London, pp. 26-36.Meyrowitz, J 1985, No Sense of Place, The impact of electronic media on social behavior, Oxford University Press, New York.Moores, S 2005, Media/Theory, Thinking about media and communications, Routledge, London.Morley, D 2006, ‘Whats’s ‘home’ got to do with it?’, in Berker, T & Hartmann, M & Punie, Y & Ward, KJ (eds), Domestication of Media and Technology, Open University Press, Berkshire, pp. 21-39.Nippert-Eng, CE 1996, Home and work: negotiating boundaries through everyday life, University of Chicago Press, London.Rubin, HJ & Rubin, IS 1995, Qualitative interviewing, the art of hearing data, Sage, London.Silverstone, R & Hirsch, E & Morley 1999, ‘Information and communication technologies and the moral economy of the household’, in Silverstone, R & Hirsch, E (eds), Consuming technologies. Media and information in domestic spaces, Routledge, London, pp. 15-31.Silverstone, R 2005, Media, Technology and everyday life in Europe: from information to communication, Ashgate publishing ltd, Aldershot.Silverstone, R 2006, ‘Domesticating domestication. Reflections on the life of a concept’, in Berker, T & Hartmann, M & Punie, Y & Ward, KJ (eds), Domestication of Media and Technology, Open University Press, Berkshire, pp. 229-248.Sorensen, KH 2006, ‘Domestication: the enactment of technology’, in Berker, T & Hartmann, M & Punie, Y & Ward, KJ (eds), Domestication of Media and Technology, Open University Press, Berkshire, pp. 40-61.Townsend, AM 2002, ‘Mobile Communications in the Twenty-first Century City’, in Brown, B & Green, N & Harper, R (eds), Wireless World. Social and Interactional Aspects of the Mobile Age, Springer, London, pp. 62-77.Wester, F 1996, ‘The analysis of qualitative interviews’, in: Maso, I & Wester, F (eds), The deliberate dialogue, VUBPress, Brussel, 1996, pp. 63-86.Woong, KP 2005, ‘Mobile phone addiction. In: Ling, R & Pedersen, P.E (eds), Mobile communications. Re-negotiation of the Social Sphere, Springer, London.Wetenschappelijke artikels gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriftenAguado, JM & Martinez, IJ 2007, ‘The Construction of the Mobile Experience: the Role of Advertising Campaigns in the Appropriation of Mobile Phone Technologies', Continuum Journal of Media & Cultural Studies, vol. 21, issue 2, pp. 137 – 148.Brown, P & Perry, M 2000, ‘Why don’t telephones have off switches? Understanding the use of everyday technologies. A research note.’, Interacting with computers, vol. 12, pp. 623-634.Chesley, N 2005, ‘Blurring Boundaries? Linking Technology Use, Spillover, Individual Distress, and Family Satisfaction’, Journal of Marriage and Family, vol. 67, pp. 1237-1248.Contarello, A & Fortunati, L & Sarrica, M 2007, 'Social Thinking and the Mobile Phone: a Study of Social Change with the Diffusion of Mobile Phones, Using a Social Representations Framework', Continuum Journal of Media & Cultural Studies, vol. 21, issue 2, pp. 149 – 163.Frissen, VAJ 2000, ‘ICT’s in the Rush Hour of Life’, The Information Society, vol. 16, pp. 65-75.Garcia-Montes, JM & Caballero-Munoz, D & Perez-Alvarez, M 2006, ‘Changes in the self resulting from the use of mobile phones’, Media, culture and society, vol. 28, issue 1, pp. 67-82.Green, S 1999, ‘A plague on the panopticon: Surveillance and power in the global information economy’, Information, Communication & Society, vol. 2, issue 1, pp. 24-44.Hoepfel, MC 1997, Choosing Qualitative Research: A Primer for Technology Education Researchers, Journal  of Education and Technology, Journal of Technology education, vol. 9, issue 1, pp. 47-63.Kim, MC 2004, ‘Surveillance Technology, Privacy and Social Control: With reference to the case of the electronic national identification card in South Korea’, International sociology, vol. 19, pp. 193 – 213.Licoppe, C & Heurtin, JP 2001, ‘Managing one’s availability to telephone communication through mobile phones: A French case study of the development dynamics of mobile phone use’, Personal and ubiquitous computing, vol. 5, pp. 99-108.Ling R, 2000, ‘We Will be reached: the use of mobile telephony among Norwegian youth’,  Information technology and people”, vol. 13, issue 2, pp. 102 – 120.Lyytinen, K & Varshney, U & Ackerman, MS & Davis, G & Avital, M & Robey, D & Sawyer, S & Sorensen, C 2004, ‘Surfing the next wave: design and implementation challenges of ubiquitous computing environments’, Communications of the Association for information systems, vol. 13, pp. 697-716.March, W & Fleuriot, C 2005, ‘The worst technology for girls?’ Paper presented at 'EPIC 2005 Ethnographic Praxis in Industry Conference, organised by Microsoft and Intel', pp. 165-172.Marshall, MN, 1996, ‘Sampling for qualitative research’, Family Practice, vol. 13, issue 6, pp. 522-525.May, H & Hearn, G 2005, ‘The mobile phone as media’, International Journal of Cultural Studies, vol. 8, pp. 195- 210.Middleton, CA 2007, 'Illusions of Balance and Control in an Always-on Environment: a Case Study of BlackBerry Users’, Continuum Journal of Media & Cultural studies, vol. 21, issue 2, pp. 165 - 178 .Palen, L & Salzman, M & Youngs, E 2001, ‘Discovery and Integration of Mobile Communications in Everyday Life’, Personal and Ubiquitous Computing, vol. 5, pp. 109-122.Sarker S, Wells, JD 2003, ‘Understanding mobile handheld device use and adoption’,  Communications of the ACM, vol. 46, issue 12, pp. 35-40.   Wiberg, M & Whittaker, S 2005, ‘Managing Availability: Supporting Lightweight Negotations to Handle Interruptions’, ACM Transactions on Computer-human Interaction, vol. 12, issue 4, december, pp. 365-387.Wetenschappelijke artikels gepubliceerd op het internetDanninger, M & Bernardin, K & Ekenel, HK & Köhler, T & Malkin, R & Stiefelhagen, R & Waibel, A 2005, ‘The Connector – Facilitating Context-aware Communication’, ICMI ’05, Trento Italy, pp. 69-75, bekeken op 01/07/07 http://isl.ira.uka.de/~stiefel/papers/ICMI05_danninger.pdfHaddon, L 1994, ‘The phone in the home: ambiguity, conflict and change’, Paper presented at the COST 248 Workshop: “The European Telecom User”, April 13th-14th Lund, Sweden, bekeken op 01/07/07, http://www.mot.chalmers.se/dept/tso/haddon/Lund.pdfHaddon, L 1998, ‘The experience of the mobile phone’,Paper presented to the XIV World Congress of Sociology, “Social Knowledge: Heritage, Challenges, Prospects”, Montreal, July 26th August 1st 1998, bekeken op 01/07/07, http://www.mot.chalmers.se/dept/tso/haddon/Montreal.pdfHakkila, J & Chatfield, C 2006, ‘Personal Customisation of Mobile Phones – A case study’, NordiCHI 2006: Changing Roles, 14-18 October 2006, Oslo, Norway, pp. 409-412, bekeken op 071/07/07, http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1182475.1182524#Hartmann, M, ‘The Web Generation? The (de)construction of users, morals and consumption’, Key deliverable. The European media and technology in everyday life network (EMTEL), 2000-2003, bekeken op 01/07/07, http://www.lse.ac.uk/collections/EMTEL/reports/hartmann_2003_emtel.pdfI…, M & Okabe, D 2005, Intimate Connections: Contextualizing Japanase Youth and Mobile Messaging,  bekeken op 01/07/07, http://www.itofisher.com/mito/archives/itookabe.texting.pdf .Lasen, A n.d., The social Shaping of Fixed and Mobile Networks: A Historical Comparison, Digital World Research Center, University of Surrey, bekeken op 01/07/07http://www.dwrc.surrey.ac.uk/Portals/0/HistComp.pdfLing, R & Helmersen, P 2000, ‘”It must be necessary, it has to cover a need”: The adoption of mobile telephony among pre-adolescents and adolescents’, Presented at the conference on the social consequences of mobile telephony, 16 June, Oslo, Norway, bekeken op 01/07/07, http://www.milab.dk/dokumentation/public/Artikler%20og%20rapporter/Ling…, R 1997, “One can talk about common manners!”: The use of mobile telephones in inappropriate situations, bekeken op 01/07/07, http://www.richardling.com/papers/1997_One_can_talk_about_common_manner…, R & Julsrud, T & Krogh, E 1997, The Goretex principle: the hytte and mobile telephones in Norway, bekeken op 01/07/07, http://www.richardling.com/papers/1997_Mobile_hytte_The_gortex_principl…, R 2001a, Adolescent girls and young adult men: two sub-cultures of the mobile telephone, Kjeller, Telenor Research and development, bekeken op 01/07/07, http://www.telenor.no/fou/program/nomadiske/articles/rich/(2001)Adolesc…, R 2001b, ‘The diffusion of mobile telephony among Norwegian Teens: A report from after the revolution’, Presented at ICUST 2001 in Paris, France, June 2001, bekeken op 01/07/07, http://www.telenor.no/fou/program/nomadiske/articles/rich/(2001)Report… R, Yttri, B 2004, Control, emancipation and status: The mobile telephone in the teen’s parental and peer group control relationships, bekeken op 01/07/07, http://www.richardling.com/papers/2004_Control_Emancipation_and_status…, RJ & Askegaard, S, n.d., ‘Fighting Culture – Mobile Phone. Consumption Practices as Means of Consumer Resistance’, Department of makerting, University of Southern denmark, Odense. RMO@SAM.SDU.DKMolz, JG 2004, “‘Watch us wander’: negotiating the public and the private in round the world travel websites”, Lancaster university, Draft paper, www.globalivity.com, later gepubliceerd als  Molz, JG 2006, “‘Watch us wander’: mobile surveillance and the surveillance of mobility", Environment and Planning A, vol. 38, issue 2, pp. 377 – 393.Peters, S 2004, Information mobility: The Behavioural Technoscape, Lancaster University Management School, Working Paper, 2004/024, bekeken op 01/07/07, http://www.lums.lancs.ac.uk/publications/viewpdf/000269/,Punie, Y & Bogdanowicz, M & Berg AJ & Pauwels, C & Burgelman, JC 2003, ‘Living and Working in the information society: Quality of life in a digital world’, Final deliverable European Media Technology and Everyday Life Network (EMTEL),  bekeken op 01/07/07, http://www.lse.ac.uk/collections/EMTEL/reports/punie_et_al_2003_emtel.p… Sadler, K & Robertson, T & Kan, M 2006, ‘It’s always there, it’s always on: Australian freelancer’s management of availability using mobile technologies’, Proceedings of the 8th conference on Human-computer interaction with mobile devices and services MobileHCI '06, ACM Press, pp. 49-52, bekeken op 01/07/07, http://portal.acm.org/citation.cfm?id=1152226Satchell, C & Singh, S n.d., The mobile phone as the globalizing icon of the early 21st century, RMIT University/Smart internet Technology, Cooperative research centre, Melbourne, Australia, bekeken op 01/07/07 http://mams.rmit.edu.au/acskqncnfu6wz.pdfSchmidt, A & Stuhr, T & Gellersen, H n.d., Context-phonebook, extending mobile phone applications with context, TecO, University of Karlsruhe, bekeken op 01/07/07, http://www.cis.strath.ac.uk/~mdd/mobilehci01/procs/schmidt_cr.pdfSiewio…, D & Smailagic, A & Furukawa, J & Moravej, N & Reiger, K & Shaffer, J n.d., SenSay: A context-aware Mobile Phone, Human Computer Interaction Institute and Institute for Complex Engineered Systems, Carnegie Mellon University, http://www.cs.cmu.edu/~aura/docdir/sensay_iswc.pdfStewart, J, 2002, The social consumption of ICTs: Insights from research on the appropriation and consumption of new ICTs in the domestic environment, University of Edinburgh, bekeken op 01/07/07, http://homepages.ed.ac.uk/jkstew/work/Social_Consumption_of_ICTs.pdfThe COST269 Mobility Workgroup (Haddon, L., de Gournay, C., Lohan, M., Östlund, B., Palombini, I, Sapio, B., Kilegran, M.) 2001, From Mobile to Mobility: The Consumption of ICTs and Mobility in Everyday Life, viewed 01/07/07, http://members.aol.com/leshaddon/Subject.htmlArtikels uit kranten en tijdschriften‘A Flood of Pleas to F.C.C: No Phones on Planes, Please’, 2007, The New York Times, 24 maart.‘9,132 miljoen gsm-gebruikers’ 2006a, De Morgen, 22 februari.‘Belgen bellen 9,37 miljard minuten mobiel’, 2006b,  De Morgen, 11 september.Demets, F 1997 ‘Telefoneren kan altijd’, Knack, 10 september, pp. 32 - 38.Doumen, S 2006, ‘GSM wordt accessoire’, De Morgen, 21 oktober.Haerynck, J 1995 ‘De plaag van de mobiele handtelefoon’, De Groene Amsterdammer, 1 februari, pp. 12-13.‘Het Cijfer’, 2007a, De Morgen, 13 februari, p. 29.‘In amper vijf jaar kwart meer gsm-aansluitingen’, 2007b, De Morgen, 19januari.Meeus, R 2006 ‘Belg kan niet meer zonder gsm’, De Morgen 17 augustus.Mitch, B & John, B 2004, ‘The Almanac’, Computerworld, 15 maart, vol. 38, issue 11, p. 42.‘Your cheating phone’, 2004, The Economist, 2 december, p. 15.Van Aelst, 2007, ‘Gadgets lijken voor velen een obsessie te worden’, De Tijd, 16 maart.5.5    Publicaties van organisatiesAn Orange Future Enterprise Coalition report 2006, ‘Organisational Lives. Inventing the future with mobile technology’, bekeken op 01/07/07http://www.business.orange.co.uk/servlet/Satellite?pagename=Business&c=… Key indicators, bekeken op 01/07/07, www.oecd.org/sti/ICTindicatorsPowerpointpresentatiesVincent, J 2004, ‘Digiplay 3, Emotion and Mobile Phones’, Digital World Research Center, Surrey University, september, bekeken op 01/07/07, http://www.dwrc.surrey.ac.uk/portals/0/DigiPlay3.PDFWebsitesKeating, E & Nagai, E 2006, ‘Societal impacts of cell phones’, a project in collaboration with NTT DoCoMo, Inc. Japan, bekeken op 01/07/07 http://www.sts.utexas.edu/projects/docomo/index.htmlBarton, T & Borrini-Feyerabend, G & de Sherbinin, A & Warren P, 1997 ‘Our People, Our Resources’, IUCN, Gland, Switzerland and Cambridge, UK, http://www.iucn.org/themes/spg/Files/opor/opor3_2.html#3.4, bekeken op 15/07/07

Universiteit of Hogeschool
Communicatiewetenschappen
Publicatiejaar
2007
Kernwoorden
Share this on: