winkels van de toekomst

Hanne Schelkens
Dit ontwerp voor een commerciële ruimte aan een rusthuis staat in functie van technologie. De combinatie van virtueel en visueel winkelen is vernieuwend en bied meer mogelijkheden voor het presenteren van verschillende producten.

Het winkelen van de toekomst

Het winkelen van de toekomst

Gaat u liever naar een winkel om het product te voelen, te passen en waar te nemen of winkelt u liever online om zo te kiezen uit een grotere stock vanuit uw zetel?
In deze visie over de nieuwe manieren van winkelen gaat het niet over één van beide, maar de combinatie van de twee.

Huidige aanbod
Momenteel bestaan er twee manieren om producten te kopen. U koopt op de al eeuwen bestaande manier dingen in een winkelpand met een verkoper die u kan aanspreken. De producten zijn tastbaar en u krijgt zo meteen een werkelijk beeld van uw product. Maar op de stijgende vraag naar producten die niet beschikbaar waren in het winkelpand is er met de opkomst van het internet het online winkelen ontstaan. Hier biedt een winkelketen dan een virtueel aanbod aan van de collectie en u kan zo meerdere maten en kleuren kopen. Op de websites vindt u vaak ook extra informatie over een bepaald product dat in de winkel niet meteen te verkrijgen is.

Combinatie
Uit mijn onderzoek werd ontdekt dat zowel de visuele kopers als de virtuele kopers iets misten. De levensechte winkels hadden een gebrek aan aanbod en de webwinkels misten het tastbare aspect.
Enkele winkelketens spelen hier al op in. Zo heeft elke medewerker in de winkels van Zara een tablet bij zich waarmee ze extra producten of maten kunnen bestellen die niet aanwezig zijn in de winkel om zo het klantenaanbod te vergroten.
Maar ook andersom proberen grote online ketens als Amazon een klein aanbod visueel en tastbaar te maken in kleine ‘tentoonstellingswinkels’ om zo aan de vraag van de klant te kunnen voldoen.

Interactie door middel van technologie
Het ontwerp biedt een verzameling van realistische winkels onder één dak. Het wordt gezien als een tentoonstellingsplaats waar ketens hun belangrijkste of nieuwste producten kunnen tonen. De producten worden ondersteund door allerhande technische nieuwigheden. Zo kan de klant bijvoorbeeld meer informatie krijgen over het product door de code te scannen. Hierna verschijnt er allerhande informatie op de wand.

Ook interactieve schermen in de shop geven de mogelijkheid om producten virtueel te ontdekken of te testen. Met de beschikbare tablets kan de klant extra producten of andere variaties bestellen via een account die uw voorkeuren en informatie bewaart. Dit account kan vanop afstand bediend worden waardoor u ook vanaf uw thuis al de online informatie van de winkels kunt raadplegen en online bestellingen kunt plaatsen.
 

Technologie en ouderen
Dit soort manier van winkelen biedt een meerwaarde voor het ouderentehuis. Het trekt de omwonenden aan omwille van een nieuwe, verrijkende manier van winkelen met de nodige service.

Anderzijds biedt dit ook een meerwaarde voor de bewoners van het rusthuis. Zij kunnen vertoeven in een passage als ontmoetingsplaats en kunnen hiervan een uitstap maken. Ze blijven op de hoogte van nieuwe producten en kunnen op een interactieve manier onze nieuwste technologie ontdekken. In elke module is een winkelbediende aanwezig die de nodige informatie en begeleiding kan geven bij de technologie, bestellingen en afhalen van producten

Belevenis
Om de belevenis compleet te maken is er ook een koffiebar aanwezig. Hier kan iedereen tijdens zijn ontdekkingstocht doorheen de verschillende winkelmodules even tot rust komen, over producten praten of het winkelaanbod op de tablets of eigen smartphone bekijken.

Waarom zouden we dus kiezen tussen visueel of virtueel winkelen als de combinatie ervan leidt tot een perfecte balans waarin beide gevallen tegemoetkomen.

Bibliografie

niet van toepassing

Universiteit of Hogeschool
interieurvormgeving
Publicatiejaar
2016
Promotor
Nansi van Geetsom
Kernwoorden