G-sport bij jongeren met autisme
Persbericht
G-sport bij jongeren met autisme, een weergave van risico- en beschermende factoren.
Journalistiek artikel is het scriptiebestand.
Bibliografie
- Bailey RP. Youth Sport and Social Inclusion. In: Holt N, ed. Positive youth development through sport. London: Routledge; 2008.
- Bar-Or O. Pediatric sports medicine for the practitioner: from physiologic principles to clinical application. New York: Springer; 1983
- Bracke, G. (2006), ‘Kinderen en jongeren met een handicap en hun vrijetijdsbesteding’, Onderzoek Jeugdwerk met kinderen en jongeren met een handicap: aanbod versus doelpubliek (Nietgepubliceerd onderzoek). Gent, Universiteit Gent.
- Conceptnota G-sport Vlaanderen. (2012-2020).
- Craeynest, P. (2007). Psychologie van de levensloop: inleiding in de ontwikkelingspsychologie. Leuven: Acco
- Dakin, S., & Frith, U. (2005). Vagaries of visual perception in autism. Neuron, 48, 497-507.doi:10.1016/j.neuron.2005.10.018
- Duijf, M.J.W., Vermeer, A., de Wit, J.B.F., Klugkist, I.G. (1999). En wat vind jij van sport? Een onderzoek uitgevoerd bij mensen met een verstandelijke handicap. Bewegen en hulpverlenen, 16, 245-267.
- Goffaux, V., & Rossion, B. (2006). Faces are “spatial”- Holistic face perception is supported by low spatial frequencies. Journal of Experimental Psychology, 32, 1023-1039. doi:10.1037/0096-1523.32.4.1023
- Hervet R. Vanves: son experience, ses perspectives. Revue Institut Sports. 1952;24:4–6.
- Kanner, L. (943). Pathologie: Autistic disturbances of affective contact.
- Matthews R, Pitts J, eds. Crime, disorder and community safety. London: Routledge; 2000.
- Participatie autisme. ( 2017). Autisme in cijfers. Geraadpleegd van http://www.participatie-autime.be/go/nl/autisme-begrijpen/wat-is-autism…
- Prochaska J., DiClemente, C. (1982). Transtheoretical therapy toward a more integrative model of change. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 3, 276.
- Smits, D., Van Puyenbroeck, J., & Janssen, R. (2010). Onderzoek naar behoeften op het gebied van vrijetijdsbesteding van de Brusselse jeugd met een handicap. Vrije tijd van de Brusselse jeugd doorgelicht, ongepubliceerde uitgave.
- Van der Velde, C. (2007). Pubergids autisme: een praktische handleiding. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.
- Vanlandewijck, Y. et al. (1994). Wegwijzer voor aangepast sporten in Vlaanderen – sportcounseling voor fysiek gehandicapte personen. Brochure Koning Boudewijnstichting
- van Lindert, C. & van Den Dool, R. (2011). Informeren, motiveren en stimuleren. Onderzoek naar de ervaren belemmeringen van niet-sportende gehandicapten. In: A. Elling & F. Kemper (red.). Het kost veel tijd en je wordt er moe van. Verklaringen voor sportdeelname en inzichten in de leefwereld van niet-sporters. (pp. 101-114). Nieuwegein: Arko Sports Media.
- Vermeulen, P.(2010). Autisme als contextblindheid. ACCO.
- Willems, M. (2012). Als de wereld er anders uitziet:omgaan met autisme. Acco.
Universiteit of Hogeschool
Bachelor Orthopedagogie
Publicatiejaar
2017Promotor(en)
Stijn Callewaert
Kernwoorden