Scriptieprijs 2017

'Vergeet-mij-nietje'

Amber Feijen - -
De tijd is gekomen om terug te keren naar onze natuur. We gaan steeds meer toe naar een resultaat gedreven economie. Op kantoor wordt je voortdurend op de schouders getikt door een van je collega’s en in een koffiebar ben je ook meer bezig met je omgeving dan met je werk. We missen een plek waar we rustig kunnen werken en brainstormen, een plek waar je je volledig kan focussen op je eigen werk.

'Vergeet-mij-nietje'

“In Shanghai zijn er dagen dat je de zon niet kan zien door de smog.”

We zijn een wereld in verandering, dit hebben we te danken aan de nooit stilstaande natuur. De zon komt op, en gaat onder. Elke dag, een nieuwe dag waarop we met meer mensen zijn dan ooit te voren. Nog nooit was de bevolkingsgroei zo sterk.

Terwijl de industriële groei en verstedelijking met grote stappen vooruit gaat, blijft de vraag naar natuurlijke hulpbronnen maar stijgen. We moeten bedreigde soorten proberen te behouden, het productiepatroon moet veranderd en we moeten de recycling-economie stimuleren.

Steden in China behoren tot de top 10 dichtbevolkste steden ter wereld. Het leven in China, en omringd worden door meer dan 1,4 biljoen mensen. Natuur in de grote steden vindt je weinig. Er zijn dagen dat je de zon niet kan zien door de smog. In hartje Shanghai bestaat de natuur vooral uit aangelegde en geschoffelde parken. 

Verbinding tussen stad en land.
Natuur, de aarde is ons thuis. De grond waarop we staan, de atmosfeer waarin we kunnen leven, het biedt ons alles wat we nodig hebben. Als de natuur ons thuis is, dan is het ook heel logisch dat zoveel mensen er rust vinden, nieuwe energie, nieuwe ideeën. De natuur is een deel van ons. Frisse lucht, rust en bezienswaardigheden spelen een rol. Maar hoe kunnen wij als designers hier op inspelen? In een metropool als Shanghai vindt je weinig natuur, maar ook daar is het belangrijk dat kinderen van jongs af aan bezig zijn met de natuur, en leren over de natuur. 

Waar dan ook op aarde.
Een voorbeeld van 'natuur' in Shanghai is K11, een urban farming in een winkelcentrum, zijn doel is om stadslandbouw te stimuleren in een stad als Shanghai, een stad die voortdurend verandert, kan stadslandbouw snel bloeien. Als we een stad willen ontwerpen, of verbinden met de natuur. Hoe komt zo’n stad er dan uit te zien?

Grens tussen stedelijk en landelijk overstijgt. Mens en natuur: daar draait alles om. Cultivering en beschaving, stad en platteland, paradijs en hel: natuur heeft altijd ons leven gevormd en dat zal altijd zo blijven. Waar dan ook op aarde.

‘Vergeet-mij-nietje’ het kantoor van de toekomst.
De tijd is gekomen om terug te keren naar onze natuur. We gaan steeds meer toe naar een resultaat gedreven economie. Op kantoor wordt je voortdurend op de schouders getikt door een van je collega’s en in een koffiebar ben je ook meer bezig met je omgeving dan met je werk. We missen een plek waar we rustig kunnen werken en brainstormen, een plek waar je je volledig kan focussen op je eigen werk.

Anno 2017 zijn er meer freelancers dan ooit. Mobiliteit is flink gestegen waardoor veel freelancers zich vaak thuis eenzaam voelen. Zij zoeken dan een co-workspace of koffiebar op maar die bevinden zich meestal in het drukke stadsleven - het centrum.

De natuur, niemand die je hier stoort en toch ben je goed bereikbaar. Steeds meer ondernemers en flexwerkers trekken de natuur in met hun laptop, weg uit het normale drukke stadsleven om een rust te nemen. In de natuur ben je namelijk meer gefocust. Je hebt niet het gevoel dat er nog 100 dingen meer te doen zijn.

Vergeet-mij-nietje is een locatie bedoeld voor freelancers, flexwerkers of studenten die gewoon op hun laptop willen werken. Maar ook voor bedrijven die buiten hun vier muren willen treden of opzoek zijn naar een unieke vergader locatie. Het is een design for all, makkelijk kopieerbaar en een innovatief concept. Hiermee spelen we in op het werken van de toekomst, het kantoor van de toekomst. Even ontsnappen aan het drukke stadsleven.

 

Universiteit of Hogeschool
Interieur & Service Design
Publicatiejaar
2017
Promotor
Nansi van Geetsom (docent)
Kernwoorden