Leerkrachten + Prentenboeken = Wiskundeplezier!

Gitte
Demaret

Stel je voor dat je terug een kleuter bent, zittend op een zacht tapijt met je favoriete knuffel op schoot, omringd door al je leuke klasgenootjes. De leerkracht kijkt je aan en opent een prentenboek vol met kleurrijke illustraties en betoverende personages. Wat als dit boek je niet alleen verhalen vertelt, maar ook het eerste hoofdstuk van jouw wiskundige ontdekkingsreis onthult? En wat als jouw leerkracht de sleutel tot die wiskundige wereld in handen heeft?

 

image-20231001211228-1

Vecteezy.com

Het belang van een vroege wiskundige ontwikkeling voor tal van latere school- en levensuitkomsten staat buiten kijf. Het is dan ook een goed idee om de vroege wiskundige vaardigheden van kleuters te stimuleren. Toch spenderen ouders en leerkrachten voornamelijk tijd en aandacht aan activiteiten die de taalontwikkeling bevorderen, zoals het voorlezen van prentenboeken. Recente studies tonen aan dat deze ontspannende activiteit eveneens de kracht heeft om de wiskundige ontwikkeling van kleuters te stimuleren. Ik hoor je al denken: "Hoe is dat in godsnaam mogelijk?”. Wel, het antwoord is simpel: door wiskundige vragen te stellen aan je kind tijdens het voorlezen. Uit onderzoek weten we bovendien dat het aantal en de complexiteit van deze vragen hier een belangrijke rol bij spelen. Maar wat bepaald er nu hoeveel wiskundige vragen we stellen en hoe moeilijk we onze vragen maken? Met een gevulde brooddoos en een grote portie enthousiasme trokken we naar verschillende Vlaamse kleuterscholen om het uit te zoeken.

 

Twee Groepen, Twee Boeken: Ons Onderzoek Onder de Loep

In ons onderzoek bestudeerden we of het doel waarmee de leerkracht voorleest en het soort prentenboek dat voorgelezen wordt, een invloed heeft op hoeveel en hoe ingewikkeld de wiskundige vragen zijn die ze tijdens het voorlezen stellen. Om dit te onderzoeken deelden we de 20 deelnemende leerkrachten op in twee groepen. De ene groep kreeg de opdracht om tijdens het voorlezen de vroege wiskundige ontwikkeling van de kleuters te stimuleren. De andere groep kreeg deze opdracht niet. Beide groepen lazen op twee verschillende momenten een prentenboek voor. Het ene moment lazen ze een wiskundig prentenboek voor (geschreven met als specifiek doel om de wiskundige ontwikkeling te stimuleren), het andere moment een niet-wiskundig prentenboek (geschreven zonder specifiek doel om de wiskundige ontwikkeling te stimuleren). In totaal observeerden we 40 voorleesmomenten, die we nadien verder onder de loep namen. Voor elk voorleesmoment brachten we in kaart hoeveel wiskundige vragen de leerkracht steldde en hoe complex deze vragen waren. Via ingewikkelde statische analyses, waar we je de details van gaan besparen, konden we de wiskundige vragen van beide groepen leerkrachten gesteld bij het voorlezen van beide soorten prentenboeken met elkaar vergelijken.                                                               

  image-20231001211228-2 

Niet-wiskundig prentenboek, Noot © Dijkstra, L. (2014). Willemijn wil geen broertje. Gottmer. 

image-20231001211228-3

Wiskundig prentenboek, Noot © Dijkstra, L. (2014). Willemijn wil een optocht zijn. Gottmer.

 

1 Duim + 1 Duim = Een Dikke Pluim

Vele lange dagen en liters koffie later, vonden we een antwoord op de vraag die we ons bij de start van ons onderzoek stelden. Het doel waarmee de leerkracht voorleest en het soort prentenboek dat voorgelezen wordt heeft wel degelijk een invloed op hoeveel wiskundige vragen de leerkracht stelt. Kleuterleerkrachten stellen namelijk meer wiskundige vragen tijdens het voorlezen van wiskundige prentenboeken dan bij het voorlezen van niet-wiskundige prentenboeken. Daarnaast stellen ze ook meer wiskundige vragen als ze voorlezen met het doel om de wiskundige ontwikkeling te stimuleren dan wanneer ze voorlezen zonder dit doel. Daarentegen zagen we dat het soort prentenboek en het voorleesdoel van de leerkracht geen invloed heeft op de moeilijkheidsgraad van de wiskundige vragen. Kleuterleerkrachten stelden vooral vragen die de kinderen konden beantwoorden op basis van de informatie op de prent. Ze stelden beperkt vragen die het kind uitdagen om ook andere informatie mee te nemen, voorspellingen te doen of problemen op te lossen. Dit was zo bij wiskundige en niet-wiskundige prentenboeken, en ongeacht het doel waarmee de leerkrachten voorlazen.

Wat onthouden we nu uit dit onderzoek? Allereerst verdienen onze Vlaamse kleuterleerkrachten een dikke pluim, want ze stimuleren de vroege wiskundige ontwikkeling van hun kleuters tijdens voorleesactiviteiten in de klas. We zien dat beide groepen leerkrachten voorlezen met een wiskundige bril en in wiskundig gesprek gaan met hun kinderen tijdens het voorlezen van prentenboeken. Er zijn echter nog wel verschillen tussen beide groepen leerkrachten en beide soorten prentenboeken wat betreft het aantal gestelde wiskundige vragen, en over het algemeen zijn de gestelde wiskundige vragen vrij eenvoudig. Met andere woorden is er nog wat ruimte voor verbetering.  

Wil jij de vroege wiskundige ontwikkeling van jouw kleuter(s) op een leuke manier stimuleren? Deze drie tips helpen je alvast op weg:

  1. Het stellen van een wiskundig doel kan helpen om meer wiskundige vragen te stellen tijdens het voorlezen. Dus, wanneer je de volgende keer een prentenboek tevoorschijn haalt om voor te lezen, bedenk dan dat je er niet alleen de taalontwikkeling maar ook de wiskundige ontwikkeling mee kunt stimuleren.
  2. Een goede keuze van een geschikt prentenboek is key. Ga in de bib, de boekenwinkel of online ook eens op zoek naar toffe prentenboeken met een wiskundige focus. Het voorlezen van wiskundige prentenboeken vergemakkelijkt het voeren van wiskundige gesprekken met je kleuter(s).
  3. Stel wiskundige vragen tijdens het voorlezen en wissel meer eenvoudige vragen af met vragen die wat complexer zijn en meer denkwerk vergen. Een goede balans tussen eenvoudige en complexe vragen is essentieel om de vroege wiskundige ontwikkeling optimaal te stimuleren.  

Bibliografie

Referentielijst

 

 

Arizpe, E., & Styles, M. (2003). Children reading pictures: Interpreting visual texts. New York,

NY: Routledge

 

Anderson, A., Anderson, J. Shapiro, J. (2005). Supporting multiple literacies: Parents’ and children’s

mathematical talk within storybook reading. Mathematics Education Research Journal, 16 (3), 5-26. https://doi.org/10.1007/BF03217399

 

Anderson-Yockel, J., & Haynes, W. O. (1994). Joint Book-Reading Strategies in Working-Class

African American and White Mother-Toddler Dyads. Journal of Speech and Hearing Research, 37(3), 583–593. https://doi.org/10.1044/jshr.3703.583

 

Aubrey, C., Dahl, S., & Godfrey, R. (2006). Early mathematics development and later achievement:

Further evidence. Mathematics Education Research Journal, 18(1), 27-46. http://doi.org/10.1007/BF03217428

 

Barnes, E., & Puccioni, J. (2017). Shared book reading and preschool children's academic achievement:

Evidence from the Early Childhood Longitudinal Study—Birth cohort. Infant and Child Development, 26(6), p.e2035-n/a. https://doi.org/10.1002/icd.2035

 

Baroody, A. J., & Ginsburg, H. P. (1982). Preschoolers' informal mathematical skills: Research and

diagnosis. American Journal of Diseases of Children, 136(3), 195–197. https://doi.org/10.1001/archpedi.1982.03970390009001

 

Blank, M., Rose, S. A., & Berlin, L. J. (1978). The language of learning: The preschool years. Grune &

Stratton, New York

 

Blewitt, P., & Langan, R. (2016). Learning words during shared book reading: The role of extratextual

talk designed to increase child engagement. Journal of Experimental Child Psychology150, 404–410. https://doi.org/10.1016/j.jecp.2016.06.009

 

Blömeke, S., Gustafsson, J., & Shavelson, R. J. (2015). Beyond dichotomies – Competence viewed as

a continuum. Journal of Psychology, 223(1), 3-13. https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000194

 

 

Claessens, A., & Engel, M. (2013). How important is where you start? Early mathematics knowledge

and later school success. Teachers College Record, 115(6), 1–29.

https://doi.org/10.1177/016146811311500603

 

Claessens, A., Duncan, G., & Engel, M. (2009). Kindergarten skills and fifth-grade achievement:

Evidence from the ECLS-K. Economics of Education Review, 28(4), 415–427. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2008.09.003

 

Clements, D. H., & Sarama, J. (2014). Learning and teaching early math: The learning trajectories

approach. Routledge

 

Depaepe, F., Verschaffel, L., & Star, J. (2020). Expertise in developing students’ expertise in

mathematics: Bridging teachers’ professional knowledge and instructional quality. ZDM-Mathematics Education, 52(2), 179–192. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01148-8

 

Doyle, D. G., & Bramwell, W. (2006). Promoting emergent literacy and social-emotional learning

through dialogic reading. The Reading Teacher, 59(6), 554–564.

https://doi.org/10.1598/RT.59.6.5

 

Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., Huston, A. C., Klebanov, P., Pagani, L. S.,

Feinstein, L., Engel, M., Brooks-Gunn, J., Sexton, H., Duckworth, K., & Japel, C. (2007). School readiness and later achievement. Developmental Psychology, 43(6), 1428–1446. https://doi.org/10.1037/0012-1649.43.6.1428

 

Dunekacke, S., Jenßen, L., Eilerts, K., & Blömeke, S. (2016). Epistemological beliefs of prospective

preschool teachers and their relation to knowledge, perception, and planning abilities in the field of mathematics: a process model. ZDM Mathematics Education, 48, 125–137. https://doi.org/10.1007/s11858-015-0711-6

 

Dunekacke, S., & Blömeke, S. (2021). Early mathematics education: What do pre-service teachers

learn? In Dunekacke, S., Jegodtka, A., Koinzer, T., Eilerts, K., & Jenßen, L. (Eds.), Early Childhood Teachers' Professional Competence in Mathematics (1st ed.), (pp. 119–131). Routledge. https://doi-org.kuleuven.e-bronnen.be/10.4324/9781003172529

 

Elia, I., van den Heuvel‐Panhuizen, M., & Georgiou, A. (2010). The role of pictures in picture books on

children's cognitive engagement with mathematics. European Early Childhood Education Research Journal, 18(3), 275-297. https://doi.org/10.1080/1350293x.2010.500054

 

Ezell, H. K., & Justice, L. M. (2005). Shared Storybook Reading: Building Young Children’s Language

and Emergent Literacy Skills. Baltimore, MD: Brookes Publishing.

 

Gonzalez, J. E., Pollard-Durodola, S., Simmons, D. C., Taylor, A. B., Davis, M. J., Fogarty, & M.,

Simmons, L. (2014). Enhancing preschool children's vocabulary: Effects of teacher talk before, during and after shared reading. Early Childhood Research Quarterly, 29 (2), 214–226. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2013.11.001.

 

Griffiths, R., and Clyne, M. (1991). Once upon a time. Aust. Math. Teach. 47, 10–13

 

Hammett, L. A.,Van Kleeck, A. & Huberty, C. J. (2003). Patterns of Parents’ Extratextual Interactions

during Book Sharing with Preschool Children: A Cluster Analysis Study. Reading Research Quarterly, 38(4), 442–468. 442–468. https://doi.org/10.1598/RRQ.38.4.2

 

Hendrix, N. M., Hojnoski, R. L., & Missall, K. N. (2019). Shared Book Reading to Promote Math Talk

in Parent–Child Dyads in Low-Income Families. Topics in Early Childhood Special Education, 39(1), 45–55. https://doi.org/10.1177/0271121419831762

 

Hojnoski, R. L., Columba, H. L., & Polignano, J. (2014). Embedding Mathematical Dialogue in Parent-

Child Shared Book Reading: A Preliminary Investigation. Early Education and Development, 25(4), 469–492. https://doi.org/10.1080/10409289.2013.810481

 

Hojnoski, R. L., Polignano, J., & Columba, H. L. (2016). Increasing Teacher Mathematical Talk During

Shared Book Reading in the Preschool Classroom: A Pilot Study. Early Education and Development, 27(5), 676–691. https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1102018

 

Hong, H. (1996). Effects of mathematics learning through children’s literature of math achievement and

dispositional outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 11, 477–494. https://doi.org//10.1016/S0885-2006(96)90018-6

 

Houen, S., Thorpe, K., van Os, D., Westwood, E., Toon, D., & Staton, S. (2022). Eliciting and

responding to young children’s talk: A systematic review of educators’ interactional strategies that promote rich conversations with children aged 2–5 years. Educational Research Review, 37. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100473

 

 

Jennings, C. M., Jennings, J. E., Richey, J., & Dixon-Krauss, L. (1992). Increasing interest and

achievement in mathematics through children’s literature. Early Childhood Research Quarterly,7(2), 263–276. https://doi.org/10.1016/0885-2006(92)90008-M

 

Jordan, N. C., Kaplan, D., Ramineni, C., & Locuniak, M. N. (2009). Early math matters. Developmental

Psychology, 45(3), 850–867. https://doi.org/10.1037/a0014939

 

Mascareño, M., Snow, C. E., Deunk, M. I., & Bosker, R. J. (2016). Language complexity during read-

alouds and kindergartners’ vocabulary and symbolic understanding. Journal of Applied Developmental Psychology, 44, 39–51. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2016.02.001

 

Mol, S. E., Bus, A. G., & de Jong, M. T. (2009). Interactive book reading in early education: A tool to

stimulate print knowledge as well as oral language. Review of Educational Research, 79(2), 979-1007. https://doi.org/10.3102/0034654309332561

 

Mol, S. E., Bus, A. G., de Jong, M. T., & Smeets, D. J. (2008). Added value of dialogic parent‚ Adult‐

child book readings: A meta-analysis. Early Education and Development, 19(1), 7–26.

https://doi.org/10.1080/10409280701838603

 

Muhinyi, A. & Hesketh, A. (2017). Low- and high-text books facilitate the same amount and quality of

extratextual talk. First Language, 37(4), 1–18. https://doi.org/10.1177/0142723717697347

 

Muhinyi, A, Hesketh, A, Stewart, A. J., & Rowland, C. F. (2020). Story choice matters for

caregiver extra-textual talk during shared reading with preschoolers. Journal of Child

Language, 47(3), 633–654. https://doi.org/10.1017/S0305000919000783

 

Murrar, S., Brauer, M., & Frey, B. B. (2018). Mixed Model Analysis of Variance. In B. B. Frey (Ed.),

The SAGE Encyclopedia of Educational Research, Measurement, and Evaluation (pp. 1141-

1145). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc.

http://dx.doi.org/10.4135/9781506326139.n436

 

NAEYC (2010). Early childhood mathematics: Promoting good beginnings [Position statement].

Geraadpleegd via http://www.naeyc.org/files/naeyc/file/positions/psmath.pdf

 

 

 

 

Namkung, J. M., Peng, P., Goodrich, J. M., & Molfese, V. (2019). Exploring growth

trajectories of informal and formal mathematics skills among prekindergarten children struggling with mathematics. Learning Disability Quarterly, 42(2), 80–91. https://doi.org/10.1177/0731948718786030

 

Oppermann, E., Anders, Y., & Hachfeld, A. (2016). The influence of preschool teachers’ content

knowledge ad mathematical ability beliefs on their sensitivity to mathematics in children’s play. Teaching and Teacher Education, 58, 174-184. https://doi.org/10.1016/j.tate.2016.05.004

 

Op 't Eynde, E., Depaepe, F., Verschaffel, L., Torbeyns, J. (2022). Shared picture book reading in early

mathematics: A systematic literature review. Journal für Mathematik-Didaktik. https://doi.org/10.1007/s13138-022-00217-7

 

Pappas, C. C. (1993). Is narrative “primary”? Some insights from kindergarteners' pretend readings of

stories and information books. Journal of Reading Behavior, 25(1), 97–129.

https://doi.org/10.1080/10862969309547803

 

Pellegrini, A. D., Perlmutter, J. C., Galda, L., & Brody, G. H. (1990). Joint Reading between Black

Head Start Children and Their Mothers. Child Development, 61(2), 443–453. https://doi.org/10.2307/1131106

 

Piasta, S. B., Pelatti, C. Y., & Miller, H. L. (2014). Mathematics and science learning opportunities in

preschool classrooms. Early Education and Development, 25(4), 445–468. https://doi.org/10.1080/10409289.2013.817753

 

Purpura, D. J., Napoli, A. R., Wehrspann, E. A., & Gold, Z. S. (2017). Causal connections between

mathematical language and mathematical knowledge: a dialogic reading intervention. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10(1), 116-137. https://doi.org/10.1080/19345747.2016.1204639

 

Purpura, D. J., Schmitt, S. A., Napoli, A. R., Dobbs-Oates, J., King, Y. A., Hornburg, C. B., Westerberg,

L., Borriello, G. A., Bryant, L. M., Anaya, L. Y., Kung, M., Litkowski, E., Lin, J., & Rolan, E. (2021). Engaging caregivers and children in picture books: A family-implemented mathematical language intervention. Journal of Educational Psychology, 113(7), 1338–1353. https://doi.org/10.1037/edu0000662

 

 

 

Rosenhouse, J., Feitelson, D., Kita, B., & Goldstein, Z. (1997). Interactive reading aloud to Israeli first

graders: Its contribution to literacy development. Reading Research Quarterly, 32 (2), 168–183.

https://doi.org/10.1598/RRQ.32.2.3

 

Sarama, J., & Clements, D.H. (2009). Early Childhood Mathematics Education Research: Learning

Trajectories for Young Children (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203883785

 

Sénéchal, M., LeFevre, J.-A.., Hudson, E., & Lawson, E. (1996). Knowledge of picture-books as a

predictor of young children's vocabulary. Journal of Educational Psychology, 88, 520–536. https://doi.org/10.1037/0022-0663.88.3.520

 

Schiro, M. (1997). Integrating children’s literature and aathematics in the classroom: Children as

meaning makers, problem solvers, and literary critics. New York: Teachers College Press.

 

Stahnke, R., Schueler, S. & Roesken-Winter, B. Teachers’ perception, interpretation, and

decision-making: a systematic review of empirical mathematics education research. ZDM Mathematics Education 48, 1–27 (2016). https://doi.org/10.1007/s11858-016-0775-y

 

Uscianowski, C., Almeda, M. V., & Ginsburg, H. P. (2020). Differences in the complexity of

math and literacy questions parents pose during storybook reading. Early Childhood

Research Quarterly, 50(3), 40-50. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.07.003

 

van den Heuvel-Panhuizen, M., & Van den Boogaard, S. (2008). Picture books as an

impetus for kindergartners’ mathematical thinking. Mathematical Thinking and

Learning, 10(4), 341–373. https://doi.org/10.1080/10986060802425539

 

van den Heuvel-Panhuizen, Elia, I., & Robitzsch, A. (2016). Effects of reading picture books

on kindergartners' mathematics performance. Educational Psychology (Dorchester-on-Thames), 36(2), 323–346. https://doi.org/10.1080/01443410.2014.963029

 

van den Heuvel- Panhuizen, M., Elia, I., & Robitzsch, A. (2014). Effects of reading picture

books on kindergartners’ mathematics performance. Educational Psychology, 36(2),

1–24. http://dx.doi.org/10.1080/01443410.2014.963029

 

 

 

 

van Kleeck, A., Gillam, R., Hamilton, L., McGrath, C. (1997). The relationship between middle-class

parents’ book-sharing discussion and their preschoolers’ abstract language development. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 40(6), 1261-1271. https://doi.org/10.1044/jslhr.4006.1261

 

van Kleeck, A. (2003). Research on book sharing: Another critical look. In A. Kleeck, S. A. Stahl, & E.

B. Bauer (Eds.), On reading books to children: Parents and teachers (pp. 271–320). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

 

van Kleeck, A., Woude, J. V., & Hammett, L. (2006). Fostering literal and inferential language skills in

Head Start preschoolers with language impairment using scripted book-sharing discussions. American Journal of Speech-Language Pathology, 15, 85–95. https://doi.org/10.1044/1058-0360(2006/009)

 

Lovitt, C., & Clarke, D. (1992). The mathematics curriculum and

teaching program (MCTP):  Professional development package

activity bank (Vol. 2). Carlton, Victoria: Curriculum Development

Corporation

Lovitt, C., & Clarke, D. (1992). The mathematics curriculum and

teaching program (MCTP):  Professional development package

activity bank (Vol. 2). Carlton, Victoria: Curriculum Development

Corporation

Lovitt, C., & Clarke, D. (1992). The mathematics curriculum and

teaching program (MCTP):  Professional development package

activity bank (Vol. 2). Carlton, Victoria: Curriculum Development

Corporation

van Oers, B. (1996). Learning mathematics as a meaningful activity. In P. Nesher, L. P. Steffe, P. Cobb,

G. Goldin, & B. Greer (Eds.), Theories of mathematical learning (pp.91–113). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

 

Vlaamse overheid (n.d.). Onderwijsdoelen kleuteronderwijs: Wiskundige initiatie. Agentschap Voor

Hoger Onderwijs, Volwassenenonderwijs, Kwalificaties en Studietoelagen, Vlaamse Overheid. https://onderwijsdoelen.be/

 

Vygotsky, L.S. (1978). Mind in Society. Cambridge, MA: Harvard University Press

 

 

Walsh, B. A., & Rose, K. K. (2013). Impact of adult vocabulary noneliciting and eliciting

questions on the novel vocabulary acquisition of preschoolers enrolled in Head Start. Journal of Research in Childhood Education, 27, 31–45. https://doi.org/10.1080/02568543.2012.712085

 

Watts, T. W., Duncan, G. J., Clements, D. H., & Sarama, J. (2018). What is the long‐run impact of

learning mathematics during preschool? Child Development, 89(2), 539–555. https://doi.org/10.1111/cdev.12713

 

Whitehurst, G. J., Falco, F. L., Lonigan, C. J., Fischel, J. E., DeBaryshe, B. D., Valdez-Menchaca, M.

C., & Caulfield, M. (1988). Accelerating language development through picture book reading. Developmental Psychology, 24(4), 552–559. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.4.552

 

Whitehurst, G. J., & Lonigan, C. J. (1998). Child development and emergent literacy. Child

Development, 69(3), 848–872. https://doi.org/10.2307/1132208

 

Whitin, D. J. (1992). Explore mathematics through children's literature. School Library

Journal, 38(8), 24–28.

 

Wijns, N., Purpura, D., Torbeyns, J. (2022). Stimulating preschoolers’ repeating patterning ability by

means of dialogic picture book reading. Journal Of Educational Psychology, 1-16.

https://doi.org/10.1037/edu0000756

 

Young-Loveridge, J. M. (2004). Effects on early numeracy of a program using number books and

games. Early Childhood Research Quarterly, 19(1), 82–98.

https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2004.01.001

 

Zucker, T. A., Justice, L. M., Piasta, S. B., & Kaderavek, J. N. (2010). Preschool teachers’ literal

and inferential questions and children's responses during whole-class shared reading. Early Childhood Research Quarterly, 25(1), 65–83. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2009.07.001

 

Zucker, T., Cabell, S. Q., Justice, L. M., Pentimonti, J. M., & Kaderavek, J. N. (2013). The role of

frequent, interactive preschool shared reading in the longitudinal development of language and literacy skills. Developmental Psychology, 49(8), 1425–1439. https://doi.org/10.1037/a0030347

 

Download scriptie (733.92 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2023
Promotor(en)
Joke Torbeyns, Nore Wijns, Emke Op 't Eynde