Openwervendag

 

De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Why Donald Might Tr(i)ump(h)

Johannes Huysmans Ward Boone
We tried to explain the political rise of the unconventional 2016 U.S. presidential candidate Donald Trump and attempted to figure out whether he stands a chance to become the 45th President of the United States.

We analyzed his brand, rhetoric, opponents and American history by looking into numerous American, British and Belgian newspapers and magazines and linked those results to a theoretical framework concerning brand image and social media.

Een replicatie van Pagani et al. (2015): de reactie van een Belgisch publiek op Engelstalige, gedubde en ondertitelde reclamespots

Isabelle Cuykx
Via een nationale survey werden de attitudes van Belgische studenten ten opzichte van gedubde, ondertitelde of louter Engelstalige reclamespots met elkaar vergeleken, zowel in Vlaanderen als Wallonië. De resultaten insinueerden dat gedubde reclames lagere attitudes ten opzichte van spot en merk opleverden in beide taalgebieden, en in Vlaanderen zelfs significant slechter scoorden dan de twee andere varianten wat betreft attitude ten opzichte van de spot. Opmerkelijk is dat deze resultaten lijnrecht staan op eerder onderzoek uit typische dubbingsgebieden waar gedubde en ondertitelde spots significant beter scoorden dan louter Engelstalige tv-spots.

Het sociale mediagebruik van literaire uitgeverijen in Vlaanderen en Nederland: Een verkennende studie

Diego Anthoons
Deze scriptie is een eerste verkennend onderzoek naar het sociale mediagebruik van literaire uitgeverijen in Vlaanderen en Nederland. In een veranderende boekensector kunnen sociale media uitgeverijen kansen bieden. In welke mate zijn Vlaamse en Nederlandse literaire uitgeverijen op de sociale mediakar gesprongen en hoe gebruiken ze die?

Op zoek naar een alternatief: de representatie van Afrika in het kwartaalblad MO* Magazine

Elke Mahieu
MO* Magazine is het enige magazine in Vlaanderen dat bijna enkel nieuws over het Globale Zuiden verspreidt. Ik onderzoek welk beeld zij van Afrika tonen en of dit beeld een alternatief is voor de vaak gehoorde kritieken op de mainstream media, die Afrika vooral voorstellen als een 'Duister Continent'.

Kanttekeningen over perceptie en noodzakelijke illusies

Jan Duerinck
Het project vormt een onderzoek naar de menselijke gewaarwording en de poging om de werkelijkheid om ons heen te begrijpen, de basis vanwaaruit perceptie gevormd wordt en de motivatie waarom we dit doen in kaart te brengen.
Het onderzoek vertaalt zich in de creatie van een beeldtaal waarin de waarnemer, informatie, de verwerking en de voorstelling ervan, in schema's en installatie voorgesteld wordt. Het werk gaat uit van extremen. Zo ontstaat de beeldende vraagstelling hoe een cirkel kan worden waargenomen als een vierkant.

winkels van de toekomst

Hanne Schelkens
Dit ontwerp voor een commerciële ruimte aan een rusthuis staat in functie van technologie. De combinatie van virtueel en visueel winkelen is vernieuwend en bied meer mogelijkheden voor het presenteren van verschillende producten.

Veiligheid en sociale media: het gebruik van twitter voor het melden van onveiligheid op het spoorwegdomein

Marinka D'Hont
Deze studie is een exploratief onderzoek op het domein van de (sociale) veiligheid bij gebruikers van de Belgische spoorwegen. Het doel was om meer informatie te krijgen over het gebruik van sociale media, meer specifiek Twitter, in functie van sociale veiligheid op het spoorwegdomein.

Beyond refugee protection: me, myself and I? Een multimethodisch onderzoek naar de publieke communicatie van internationale vluchtelingenorganisaties over de Syrische vluchtelingencrisis

David Ongenaert
Deze thesis bestudeert de discursieve strategieën binnen de publieke communicatie van vluchtelingenorganisaties en de achterliggende, verklarende productie- en bredere maatschappelijke context. Gebruikmakend van een kritische discoursanalyse (Fairclough, 1995), onderzoeken we de persberichten van 2014 tot en met 2015 over de Syrische vluchtelingencrisis van drie internationale vluchtelingenorganisaties. Semi-gestructureerde diepte-interviews met pers- en regioverantwoordelijken van de onderzochte vluchtelingenorganisaties vormen aanvullend onderzoeksmateriaal. We komen tot de conclusie dat vluchtelingen binnen de onderzochte persberichten ontmenselijkt worden en ondergeschikt zijn aan de zelfontplooiing van het brede publiek en nationale staatsbelangen.

¿Qué hay en un número? Un Análisis Crítico del Discurso periodístico sobre la cuestión de los refugiados en la prensa española

Valerie Steenhaut
Deze scriptie onderzoekt de manier waarop Spaanstalige krant El País in september 2016 rapporteerde over de vluchtelingenkwestie en welke achterliggende machten het discours bepaalden.

Eventmarketing: events succesvol promoten met social media

Jana Vantieghem
Social media is vandaag de dag een belangrijke communicatievorm en kan een grote meerwaarde bieden tot het promoten van evenementen. Dit wil echter niet zeggen dat de gekozen kanalen altijd op de juiste manier worden ingezet. Bijgevolg worden in deze scriptie tips gegeven om sociale media succesvol in te zetten voor het promoten van evenementen en geeft deze meer inzicht in het doel van eventmarketing.

ERVARINGEN VAN HULPVERLENERS IN VLAAMSE WOONZORGCENTRA AANGAANDE DREMPELS EN VERBETERINGEN I.V.M. HET GEBRUIK VAN DE VZP-APPLICATIE BIJ PERSONEN MET DEMENTIE

Eva Becquaert
Wzc de Ruyschaert heeft een applicatie ontwikkeld ter ondersteuning van het vroegtijdig zorgplanningsgesprek bij personen met dementie door middel van foto’s en andere innovaties. Het project bevindt zich nog in een beginfase en is op zoek naar constante kwalitatieve verbetering. Om de meerwaarde van de applicatie na te gaan wil dit onderzoek een antwoord geven op de vraag: ‘Wat zijn de ervaringen van hulpverleners in Vlaamse woonzorgcentra aangaande drempels en verbeteringen i.v.m. het gebruik van de VZP-applicatie bij personen met dementie?’. Het onderzoek bestaat uit twee vragenrondes. In de eerste ronde wordt het gebruik voor de app nagegaan. In de tweede ronde wordt het gebruik met de app nagegaan. Als afsluiter wordt een top 10 van aanbevelingen tot aanpassingen voor de app voorgesteld.

(Hoe) Hebben patiënten baat bij samenwerking tussen patiëntenorganisaties en stakeholders in de Belgische gezondheidszorg?

Hafida Boufraioua Emely Mintiens
Verscheidene prominente actoren binnen de Belgische gezondheidszorg erkennen dat lotgenotengroepen een actieve rol moeten spelen in het gezondheidsbeleid. Dit omdat lotgenotengroepen dé uitgelezen partij zijn die, op basis van de ervaring van patiënten, feedback kunnen geven over de gezondheidszorg. Echter vormt de versplintering in het landschap van deze groepen en het gebrek aan professionalisatie een grote hindernis. Bovendien is gebleken dat de Belgische bevolking weinig op de hoogte is van het bestaan van deze groepen en hun potentiële rol die ze kunnen spelen binnen de gezondheidszorg.

'Marvel's (Fe)male Universe': Een publieksonderzoek naar representaties van diversiteit in 'Marvel's Cinematic Universe'.

Kenneth Baert
Een publieksonderzoek naar de perceptie van kijkers op de representaties van diversiteit in de superheldenfilms van 'Marvel'.

Targeted advertising als strategie tegen reclamemoeheid van televisiekijkers in Vlaanderen

Natasja Van
Is gepersonaliseerde televisiereclame hét antwoord op advertising avoidance via IDTV door een 'relevante reclame-ervaring op maat' naar het hele huishouden te richten?

Targeted advertising als strategie tegen reclamemoeheid van televisiekijkers in Vlaanderen

Natasja Van Buggenhout
Is gepersonaliseerde televisiereclame het antwoord op advertising avoidance via IDTV door een 'relevante reclame-ervaring op maat' naar het hele huishouden te richten?

Media, attitudes over en aanvaarding van seksueel geweld: Pornografie en de seksuele overtuigingen bij Vlaamse jongvolwassenen

Laurens Wittevronghel
In dit onderzoek werd aangetoond dat hoe vaker de gemiddelde Vlaamse jongvolwassene naar pornografie kijkt, hoe meer hij of zij gelooft in verschillende vertekende opvattingen omtrent seksualiteit. Van zulke opvattingen is aangetoond dat ze kunnen samenhangen met agressief seksueel gedrag. Op deze manier werd het bekijken van pornografie indirect gekoppeld aan zorgwekkend seksueel gedrag.

De Westerse fascinatie voor vrouwelijke gewapende strijders uit Syrië: een kritische discoursanalyse naar de nieuwsberichtgeving over de vrouwen van de YPJ.

Tillia Eestermans
Dit onderzoek tracht de oorzaak van de Westerse fascinatie voor de vrouwen van de YPJ na te gaan door middel van een kritische discoursanalyse van Westerse media. Er wordt besloten dat de representatie van de vrouwen plaatsvindt binnen een heldin discours en een Oriëntalistisch discours.

In hoeverre verschilt de online communicatie met de communicatie in traditionele media?

Géraldine Van Cauwenbergh
Deze masterproef analyseert de verschillen en
gelijkenissen tussen de online communicatie en de communicatie in traditionele media van Jaguar
Land Rover Belux NV.

De ontwikkeling en effectiviteit van een interactief spel “SERES™ schizofrenie” met als doel de belasting bij de mantelzorger te verminderen

Julie Vandecandelaere
Tijdens deze scriptie werd een interactief spel voor de mantelzorgers van mensen met schizofrenie ontwikkeld met als doel de belasting op de mantelzorgers te doen dalen. Tijdens deze scriptie werd dan ook een kleine klinische proef uitgevoerd om na te gaan of de belasting ook echt daalt dankzij dit spel.

Het belang van de media als informatie- en representatiebron voor transgender personen

Cato Samyn
Aan de hand van kwalitatieve diepte-interviews met vijftien Vlaamse transgender personen wordt onderzocht in welke mate de media worden gezien als accurate informatie- en representatiebron voor transgenders.

Vergelijkend onderzoek naar frustratietolerantie bij kinderen die stotteren en niet stotteren (5;00-8;00 jaar) Deel 1: 'Delay Frustration' computertaak

Lise Poelemans
Vergelijkend onderzoek naar de frustratietolerantie bij kinderen die stotteren en kinderen die niet stotteren aan de hand van de Delay Frustration computertaak uit de Amsterdamse Neuropsychologische taken.

De waarde van Google-SEO voor een B2C webshop. Case: Emob

Joren Feys
Deze scriptie zal handelen over zoekoptimalisatie. Er zal dieper ingegaan worden op de term SEO en de rol van Google daarbij. Vervolgens kom je te weten wat een webmaster allemaal kan toepassen om zijn website te optimaliseren. Kortom, zou het duidelijk moeten worden wat de waarde van SEO kan zijn voor een B2C website met commerciële doeleinden.

Onderzoek naar het tolken van neologismen: analyse en reflectie. Casus: EU-persconferenties met simultaanvertolking

Mathieu Van Obberghen
Op basis van drie getolkte EU-persconferenties, met de Europese vluchtelingenproblematiek als thema, werden neologismen in het brondiscours (Engels) en de vertolking (Nederlands en Duits) geanalyseerd en met elkaar vergeleken. Welke terminologische oplossingen reikt de tolk aan en welke strategieën hanteert hij, indien hij met neologismen wordt geconfronteerd in een toespraak? Ook werden EU-tolken gevraagd naar hun persoonlijke mening hieromtrent.

A Critical Discourse Analysis of reports on UKIP in a selection of British newspapers

Maïté Muller
Deze scriptie bestudeert de berichtgeving van de Britse geschreven pers over de politieke partij UKIP en de partijleider Nigel Farage. Aan de hand van een kritische discours analyse wordt gekeken of die berichtgeving objectief is. De berichtgeving over UKIP wordt eveneens vergeleken met die over de zogenaamde 'mainstream' partijen.

Omgaan met zelfverwijzers

Antonetta (Nicole) Vanlaerhoven
Gedragsdeterminantenanalyse voor zelfverwijzend gedrag, dmv literatuurstudie. Gevonden factoren worden geplaatst in het ASE-model en getoetst via praktijkstudie.