Openwervendag

 

De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

STEM & STOP MOTION ANIMATIE

Jessy Jacobs
In deze bachelorproef ben ik op zoek gegaan naar hoe werken met digitale media in de praktijk betekenisvol kon gekoppeld worden aan STEM bij de oudste kleuters. De kleuters hebben zelf een stop motion filmpje gemaakt over het composteringsproces. Door het functioneel aanwenden van de digitale media, de HUE HD software en camera, te koppelen aan het begrijpen van een wetenschappelijk concept, werden de talenten en de motivatie van de kleuters gestimuleerd.

Gedeelde visie in organisaties: Een meervoudige casestudy binnen Vlaamse hogescholen

Lara Ostes
Een onderzoek naar het belang van een gedeelde visie binnen Vlaamse hogescholen. Hierbij kon een gedeelde visie benoemd worden als fundamenteel concept om te komen tot een succesvolle innovatie.

Uitvoering van het M-decreet in de secundaire scholen van het Vrij CLB regio Gent. Een verkennend onderzoek.

Anke Vanparys
De bachelorproef begint met een korte uitleg over het M-decreet. Vervolgens wordt onderzocht hoe de uitvoering van het M-decreet er in de secundaire scholen van het Vrij CLB regio Gent aan toe gaat. Er worden troeven en werkpunten geformuleerd en tenslotte eindigt het werk met enkele aanbevelingen.

Integratie van relaxatie en anti- agressie d.m.v. muziek en beweging in het Freinetonderwijs.

Joyce Weyens
In dit onderzoek werd a.d.h.v. muziek en beweging gewerkt aan een sterker welbevinden bij kleuters. Hierbij ontwikkelde ik een relaxatiebox en een relaxatiekast om dit tot stand te brengen.

Het klaslokaal op z'n kop: Een onderzoek naar de invloed van 'the flipped classroom' op het secundair onderwijs

Lendert Van den Broeck
Deze scriptie deed onderzoek naar de invloed van 'the flipped classroom' op het secundair taalonderwijs in Vlaanderen. Hierbij lag de focus op drie pijlers: het engagement van leerlingen tegenover hun lesvoorbereidingen, de prestaties van leerlingen en de perceptie van leerlingen en leerkrachten tegenover het concept.

Inclusief competent: exploratief onderzoek naar de competenties van leraren voor een inclusieve praktijk in het secundair onderwijs.

Dorien Van Weyenberg
Aan de hand van een kwalitatief interview werd onderzocht hoe leraren uit het secundair onderwijs de 'Basiscompetenties voor Inclusie' toepassen in de praktijk. De resultaten tonen aan dat leraren meer aandacht moeten besteden aan enkele elementen die aan de basis liggen van kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen.

Vakantieboek OKAN

Natalja Ryon Julie Theylaert Griet Vergauwen
Ontwikkeling van een vakantieboek voor anderstalige nieuwkomers in samenwerking met Berkenboom Sint-Niklaas .

Vluchtelingengezinnen in vrijwillige terugkeer- Een exploratie van de beleefde ervaring van ouders in de context van terugkeer naar hun herkomstland

Lio Kaeblen Hanne Hoet
Deze masterproef ontstond vanuit vijf interviews met ouders die vrijwillig terugkeren naar hun herkomstland. Deze keuze toont zich als een keuze voor opvang, die hun ervaring vormgeeft tussen machteloosheid en veerkracht, thuis en thuisloosheid.

Manama in Succes

Elise Daemen
Welke zijn vanuit socio-cultureel perspectief de emotionele noden van studenten in het hoger onderwijs en welke vormen van gezondheidspromotie komen hieraan tegemoet? -
Gezondheidspromotie voor de moderne student in het hoger onderwijs.

Pesten bij kleuters?! Kan men bij kleuters spreken over pesten of is het eerder plagend gedrag in de zoektocht naar hun plekje in de groep?

Lynn Wauters
Onderzoek naar mogelijk pestgedrag bij kleuters.

Kwalitatief onderzoek naar de positie van een zorgcoördinator vanuit een historisch perspectief

Lindsey Lefevre
Deze scriptie tracht een beeld te schetsen van de positie van een zorgcoördinator in het Vlaamse basisonderwijs vanuit een historische invalshoek. Dit werd gerealiseerd aan de hand van verschillende perspectieven van zorgcoördinatoren die reeds meer dan 10 jaar actief zijn in de zorg op school.

Hoogbegaafdheid cross-cultureel bekeken: wat valt er te leren van een ander?

Meike Vroom
Kunnen we leren van de kennis in de belangrijkste immigratielanden in Vlaanderen op het gebied van intelligentie, hoogbegaafdheid en de aanpak daarvan in het lokale onderwijs?
Anderstalige hoogbegaafde leerlingen worden vaak niet of te laat herkent, met alle gevolgen van dien. Deze literatuurstudie bekijkt of er leerzame punten zijn in de immigratieculturen waar we in het Vlaams onderwijs ons voordeel mee kunnen doen

Write A Science Opera

Margot Allaert
Wetenschap op een creatieve manier in de klas brengen via WASO (Write A Science Opera) met behulp van een mobile applicatie. Gebaseerd op de ideeën van Oded Ben-Horin.

The English Receptive Vocabulary Knowledge of Flemish Secondary School Children prior to Formal Instruction across Three Types of Education

Manon Willems
Binnen het onderzoeksgebied van tweedetaalverwerving in Vlaanderen, behandelt deze scriptie de Engelse receptieve woordenschatkennis van Vlaamse jongeren.

Hoe lerarenopleiders van STEM-richtingen hun studenten een onderzoekende houding bijbrengen.

Bart Huyghe
In onze maatschappij is er nood aan afgestudeerden met een STEM-profiel en een sterk onderzoekende houding. Het spreekt dus voor zich dat STEM-leerkrachten in secundaire scholen van grote invloed zijn en daarmee dus hun opleiding. In deze scriptie onderzocht men hoe lerarenopleiders van STEM vakken invulling geven aan deze specifieke taak en of er beïnvloedende factoren zijn.

Asimov in de auto en in de huisrobot

Anand Debusschere
Robotica brengt een ethische component met zich mee. De scriptie “Asimov in de auto en in de huisrobot” gaat over deze problematiek, en hoe je deze ethische problemen duidelijk maakt aan jongeren in het secundair onderwijs.

De Ontwikkeling van Cognitieve Controle en Werkgeheugen gedurende Tweede Taal Acquisitie: een Longitudinale Studie

Sofie Ameloot Evy Woumans
Om te onderzoeken hoe de verwerving van een tweede taal beïnvloed wordt door IQ, cognitieve controle en werkgeheugen, en hoe deze variabelen taal leren beïnvloeden, werden 35 kleuters in immersieonderwijs tweemaal getest.

Experiences of self-esteem in street children: Development of an assessment tool

Ann Van Hellemont
In deze scriptie wordt een narratieve story stem techniek ontwikkeld dat ervaringen van eigenwaarde bij straatkinderen aantoonbaar maakt. Het instrument moet op termijn de impact van de interventies van Mobile School in kaart brengen. De scriptie omvat ook een pilootstudie die het instrument in twee verschillende culturele contexten test.

Polio, een vergeten virus?

Lauranne Verhasselt
Hoewel polio sinds de opkomst van het vaccin eind jaren '50 lijkt uitgeroeid te zijn in België, leven er tot op de dag van vandaag enkele duizenden Belgen met de gevolgen van dit virus. In deze masterproef krijgen deze mensen een stem.

Economics of Education: a fieldwork study in the Altai Republic

eva bubb
A fieldwork study on the economic survival of Russian teachers

BUITENgewoon leren, de waarde van 'outdoor learning'

Laure Lenaerts
Dit eindwerk geeft een antwoord op de vraag: 'Welke meerwaarde biedt 'outdoor learning' aan het basisonderwijs?.

Alles begint bij kinderen. Een gezinswetenschappelijke blik op speelplaatsbeleid.

Ingrid Vehent
Kinderen brengen veel tijd door op de schoolbanken. Om de les even te laten bezinken kunnen zij ontspannen op de speelplaats. Maar is deze speelplaats wel voor iedereen een ontspanning? Vanuit de drie aanwezige factoren- de leerling, de leerkracht en de speelplaats- bekijk ik hoe het anders kan.

Hoe kan differentiatie in denk- en doevragen in een STEM-activiteit leiden tot taalstimulering in de 2de kleuterklas?

Valentine Bertrand Katalin Van Hecke
In deze bachelorproef werd onderzocht hoe kleuters uit de 2de kleuterklas in STEM-activiteiten gestimuleerd kunnen worden om meer te spreken. Er wordt nagegaan hoe de leerkracht via STEM-activiteiten de taalontwikkeling kan bevorderen, zowel bij kleuters met weinig spreekdurf als bij anderstalige kleuters.

Falen maakt me bang! Een onderzoek naar de invloeden van leerkrachten en ouders op faalangst bij kinderen en jongeren.

Joke Lauwerysen
In deze scriptie worden de verschillende vormen van faalangst besproken en de impact ervan. Verder worden een aantal gedragingen van ouders en leerkrachten besproken die een invloed hebben op faalangst.

de pedagogie van het anders omgaan met spullen in het Repair Café, het geefplein en de weggeefwinkel van Leuven

Margo Larosse
Een exploratieve studie naar de manier waarop concrete deeleconomische initiatieven de betrokkenen veranderen en zo van onderuit de samenleving kunnen veranderen.