De Vlaamse ScriptieBank

Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Kanttekeningen over perceptie en noodzakelijke illusies

Jan Duerinck
Het project vormt een onderzoek naar de menselijke gewaarwording en de poging om de werkelijkheid om ons heen te begrijpen, de basis vanwaaruit perceptie gevormd wordt en de motivatie waarom we dit doen in kaart te brengen.
Het onderzoek vertaalt zich in de creatie van een beeldtaal waarin de waarnemer, informatie, de verwerking en de voorstelling ervan, in schema's en installatie voorgesteld wordt. Het werk gaat uit van extremen. Zo ontstaat de beeldende vraagstelling hoe een cirkel kan worden waargenomen als een vierkant.

De kunstenaar als Trojaans Paard / Artistieke kritiek in een gemediatiseerde cultuur

Ingrid de Rond
Dit onderzoek stelt de vraag naar de artistieke kritiek ten tijde van die gemediatiseerde cultuur. Meer specifiek stelt zij de vraag naar het vermogen van de kunstenaar om beelden te presenteren die de verblindende totaliteit van de hedendaagse beeldcultuur kunnen bekritiseren. Kan de kunstenaar nog interveniëren in de productie van het beeld? Of bezwijkt de artistieke kritiek onvermijdelijk aan haar interne tegenstrijdigheden? En wat bedoelen we eigenlijk, wanneer we het hebben over ‘artistieke kritiek’ of ‘het kritisch vermogen van de kunst’? Welke formuleringen van artistieke kritiek zijn zinvol? Welke schieten hopeloos tekort?

Live Versus Mediatised: The Added Value of ‘Liveness’ on a Music Performance

Ieva Dudaite
That concert is performed live is essential to its definition, particularly in contrast with non-live performances on recordings or radio broadcasts. Yet, despite the centrality of the issue, there is little research asking whether there is indeed a distinctive nature to performing live. This master thesis employs techniques of ethnographic research, analysis and qualitative interviewing to explore empirically originating understandings of how ‘liveness’ influences music performance from artist’s perspective. The topic is highly relevant and challenging as it explores the importance of performing live as opposed to mediatised performance (radio, TV broadcasts, CD recordings). ‘Liveness’ is a concept that applies to the theatre and music but not to the other forms of arts, such as visual arts, literature since the core of ‘liveness’ lies within the simultaneous presence of the artist and the audience. In terms of scope of literature in this area, this specific topic is still rather under-researched with growing interest in its relevance. Whereas there are many researchers and articles exploring ‘liveness’ in theatre or from audience perception, this thesis fills the niche of the impact of performing live upon the artist in the field of music.

When accessibility becomes storytelling: from audio description to audio drama

Eline Van der Jonckheyd
Deze scriptie legt een onderzoek voor naar de gelijkenissen en verschillen tussen het luisterspel en audiodescriptie. Zo probeert ze na te gaan of een audiodescriptie ook als luisterspel op de markt kan worden gebracht.

Het Mariaretabel van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek (Brussel, omstreeks 1525-1535). De bewogen geschiedenis van een laatgotisch topstuk.

Hannah De Moor
"Het Mariaretabel van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek (Brussel, omstreeks 1525-1535). De bewogen geschiedenis van een laatgotisch topstuk" onderzoekt het Lombeekse retabel in al haar facetten.

George Ivanovitch Gurdjieff

hans sluijs
Deze scriptie handelt over de pianomuziek die de Armeniër Gurdjieff tezamen met de Rus componist Thomas de Hartmann realiseerde. De filosofie van deze rondreizende mysticus wordt ook uitgediept.

De Kunstkamer (1961-1965): Historiek en betekenis van een vroege avant-garde galerie in Antwerpen

Hanne Elise Dewinter
Een exploratieve studie naar de historiek en betekenis van 'De Kunstkamer' in Antwerpen: de kunstgalerie van mijn overgrootvader die zich tussen 1961 en 1965 eerst in de Lange Nieuwstraat en vervolgens in de Wolstraat bevond en die onderdak bood aan heel wat voorlopers van de Antwerpse avant-garde.

“Making meaning out of bodily sense” - Een onderzoek naar de documentaire films van Werner Herzog aan de hand van een fenomenologische benadering van de filmervaring

Stephanie Van Aken
Een onderzoek naar de documentaire films van Werner Herzog aan de hand van een fenomenologische benadering van de filmervaring.

OKAN jongeren in de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België - Het overbruggen van taal, leeftijd en cultuur

Joke Vanderschoot
Musea kunnen een grote bijdrage leveren aan de integratie in België van OKAN jongeren ofwel anderstalige nieuwkomer. Een museumbezoek op maat in de Koninklijke Musea voor Schone kunsten van Brussel is ontwikkeld om te beantwoorden aan de noden van deze jongeren.

"Cultuurhuizen voor de moderne grootstad?" Kaaitheater, Kunstenfestivaldesarts en de allochtone 'meerderheid' in Brussel.

Trijn Blondé
In mijn scriptie onderzocht ik de diversiteit binnen het publiek in de cultuursector. Ik focuste me voornamelijk op nieuwkomers van Arabische en Afrikaanse origine. Hiervoor heb ik als casussen volgende cultuurhuizen van naderbij bestudeerd: het Kaaitheater en het Kunstenfestivaldesarts.

De relevantie van het secundaire kunstonderwijs voor de verdere studies binnen de beeldende kunst.

Evi Steyaert
In mijn thesis onderzocht ik de relevantie van een secundaire kunstopleiding voor de verdere studies in de Vrije Kunsten. Door deze twee instellingen tegenover elkaar te plaatsen kon ik hun onderwijs methode onderzoeken.

De clarsach herontdekt. Een kritisch onderzoek naar de Keltische harp.

Lidewei Philips
Deze scriptie brengt de vergeten clarsach, een oude Ierse harp, terug onder de aandacht en tracht de plaats van het instrument onder de verzamelnaam ‘Keltische harpen’ preciezer te duiden. Er wordt nagegaan wat er precies onder de term 'Keltisch' verstaan moet worden en waarom wij de klepjesharp van vandaag nog steeds 'Keltisch' harp noemen.

“Who Lives, Who Dies, Who Tells Your Story?” Reinventing a National Narrative and Its Political Meaning in ‘Hamilton: an American Musical’

Stéphanie Verbrugghe
Het musicalfenomeen van 2016, 'Hamilton' biedt niet alleen geschiedkundig entertainment aan de vele bezoekers (waaronder president Obama), maar ook een verdoken politiek commentaar op de toekomst van Amerika.

Orate pro nostris et oravimus pro vestris. Promised prayers for an anniversary of death. The case of Elisabeth ‘sConincs’ mortuary roll (1458-1459)

Maria Mejia Sian
Deze scriptie geeft een algemeen overzicht over middeleeuwse dodenrollen, waarna de dodenrol van Elisabeth 'sConincs (1458-1459), abdis van de Benedictijner abdij te Vorst (Brussel), nader wordt bekeken wat betreft de fysieke kenmerken en commemoratieve functies. Een data-set bestaande uit 54 tituli uit de middeleeuwse provincie Vlaanderen staat toe om de gebedsuitwisseling tussen verschillende religieuze huizen in de late middeleeuwen te bestuderen. Dodenrollen worden meestal bestudeerd door historici maar verdienen de aandacht van andere disciplines.

César Franck (1822-1890): Messe à trois voix en la majeur, opus 12

Mattijs Louwye
De vocale muziek neemt bij César Franck (1822-1890) een grote plaats in en één van de belangrijkste vocale werken is het onderwerp van deze scriptie. In tegenstelling tot zijn Six Pièces d’orgue – waar boeken vol van zijn geschreven – is weinig eenduidige informatie over zijn Messe à trois voix te vinden. Het doel was om na research een reconstructie van deze mis te maken en volgens historische waarden een zo getrouw mogelijke uitvoering te laten weerklinken.

Live Versus Mediatised: The Added Value of ‘Liveness’ on a Music Performance

Ieva Dudaite
That concert is performed live is essential to its definition, particularly in contrast with non-live
performances on recordings or radio broadcasts. Yet, despite the centrality of the issue, there is
little research asking whether there is indeed a distinctive nature to performing live. This master
thesis employs techniques of ethnographic research, analysis and qualitative interviewing to
explore empirically originating understandings of how ‘liveness’ influences music performance
from artist’s perspective. The topic is highly relevant and challenging as it explores the
importance of performing live as opposed to mediatised performance (radio, TV broadcasts, CD
recordings). ‘Liveness’ is a concept that applies to the theatre and music but not to the other
forms of arts, such as visual arts, literature since the core of ‘liveness’ lies within the
simultaneous presence of the artist and the audience. In terms of scope of literature in this area,
this specific topic is still rather under-researched with growing interest in its relevance. Whereas
there are many researchers and articles exploring ‘liveness’ in theatre or from audience
perception, this thesis fills the niche of the impact of performing live upon the artist in the field of
music.

Le sacrifice humain dans la tragédie: une comparaison analytique entre les Iphigénies d’Euripide et de Racine

Sarah Ronsmans
Deze scriptie bevat een analyse van twee klassieke tragedies: de Iphigeneia in Aulis van Euripides enerzijds uit de 5de eeuw voor Christus, anderzijds de Iphigénie van Racine uit de 17de eeuw. Aan de hand van de theorie van René Girard over het mensenoffer, wordt de moord op de jonge maagd binnen beide stukken geduid.

Belgische beeldende kunst

Sofie Meulemans
Hoe Belgische beeldende kunstenaars op een creatieve manier naar de klas brengen?
Ik ontwierp activiteiten rond Belgische beeldende kunstenaars die kinderen uitdaagt om de open opdrachten vorm te geven door hun creativiteit te gebruiken. Creativiteit stimuleren is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en dit wil ik bereiken met mijn bachelorproef.

De kritiek in filmkritiek: Een diepteanalyse van de filmkritieken in het katholieke tijdschrift "Film en Televisie" tussen 1956 en 1971.

Kenneth Servaes
Deze masterproef gaat na welke beoordelingscriteria gebruikt werden in de filmkritieken van het katholieke filmtijdschrift "Film & Televisie" tussen 1956 en 1971.

THEATER EN DE REPRESENTATIE VAN DE GRUWEL VAN DE EERSTE WERELDOORLOG AAN HET WESTFRONT.

Famke Struyve
THEATER, LOUTER ONTSPANNING OF BROODNODIG?Als wij vandaag naar het theater gaan dan is dat omdat we fan zijn van een bepaald stuk of een bepaalde acteur. We gaan naar het theater ter ontspanning, als tijdverdrijf, om eens goed te lachen of om ons intens te doen raken.Maar wat als theater een kwestie wordt van leven en dood? Wat als theater naast ontspanning, ook een noodzaak wordt?Het gat in ons collectief geheugenDe meeste Belgen kennen de geschiedenis en weten hoe België via het Von Schlieffenplan in de oorlog meegesleurd werd.

Verwikkelde vrouwen. Het tragische vrouwbeeld in het oeuvre van Lars von Trier

Lisa Deckers Lisa Deckers
Verwikkelde vrouwen.
Het tragische vrouwbeeld in het oeuvre van Lars von TrierLisa Deckers In deze masterproef wil Lisa Deckers een nieuw perspectief bieden op het vrouwbeeld in het oeuvre van Lars von Trier. Vanuit de observatie dat er in verscheidene films van von Trier Medea-figuren te zien zijn, kiest de auteur voor de Griekse tragedie als invalshoek, waarbij ze er eveneens terecht op wijst dat dit aspect in het nochtans uitgebreide discours over het werk van deze filmmaker nauwelijks aan bod komt.

In Praise of the Common

Philippe Breels
Geen puur wetenschappelijk werk, maar een persoonlijke zoektocht en een terugblik. Dat is het doel dat ik voor ogen had bij het schrijven van mijn scriptie. In een architectuuropleiding is weinig plaats voor reflectie, nochtans is architectuur een persoonlijk en gevoelsmatig vak. In mijn scriptie overschouw ik wat is bijgebleven uit de opleiding én wat ik herken tegen de achtergrond van een veranderende wereld.

De Groote Oorlog herbeleefd. De impact van Wereldoorlog I op de tijdsgeest en de weergave ervan in Vlaams theater: een vergelijking van het interbellum met FRONT en DeKleineOorloG

Hannah Schiltz
De Groote Oorlog herbeleefd. De impact van Wereldoorlog I op de tijdsgeest en de weergave ervan in Vlaams theaterWie kent nu niet iemand die de Musical 14-18 van Studio 100 gezien heeft, het boek Oorlog en Terpijn van Stefan Hertmans heeft gelezen of het In Flanders Fields Museum in Ieper heeft bezocht? Met het herdenkingsjaar in 2014 werd volop op de Eerste Wereldoorlog ingezet. En dat niet alleen in het commerciële discours. Ook binnen het theater maakten verschillende gezelschappen een voorstelling waarin rechtstreeks of onrechtstreeks naar de Eerste Wereldoorlog werd verwezen.

Het visuele voorbij! Toegankelijkheid van theater voor personen met een visuele beperking.

Lennerd Carrein
Het visuele voorbij!Op 23 april 2013 trok ik naar De Muntschouwburg voor de voorstelling Péléas en Melisande van Claude Debussy. Gebeten door de theatermicrobe keek ik reeds enkele maanden uit naar deze opvoering. Van de voorstelling zijn me enkel wat vage schimmen, nietszeggende details en holle woorden bij gebleven.  Helaas! Wat een topavond moest zijn, kreeg een zure nasmaak.De regisseur, acteurs of decorbouwers betreft hier geen schuld aan de negatieve theaterervaring. Wel de visuele beperking die ik – de auteur van de scriptie & fervent theaterbezoeker - heb.

Het spel van subsidies: de economische impact van de podiumkunsten.

Tine Verhaeghe Tine Verhaeghe Lianne Kamminga
“Art has nothing to do with the stern preoccupations of the economist. The artist’s values – his splendid and often splenetic insistence on supremacy of aesthetic goals – are subversive of the straightforward materialist concerns of the economist. He makes the economist feel dull, routine, philistine and also sadly unappreciated for his earthy concern… Not only do the two seldom meet, but the regret in each is evidently negligible.” (Galbraith, 1963, p. 53)Een spel van subsidiesKunst heeft in de ogen van velen niets te maken met economie.