Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Naar een betere thuiszorgplanning via artificiële intelligentie

Arteveldehogeschool Gent
2023
Jens
Vande Ginste
  • Louise
    De Rycke
  • Yaël
    Windey
  • Ibou
    Ndao
  • Matthias
    Reyntjens
  • Jens
    Vangaever
Genomineerde longlist Bachelorprijs
In de scriptie wordt besproken hoe artificiële intelligentie kan ingezet worden in het proces van de thuiszorgplanning, om deze te kunnen versnellen en vergemakkelijken. Hiervoor werd samengewerkt met de onderzoekers van het project PREPCA.I.RE.
Meer lezen

Design of an e-bike specific cargo container system to stimulate sustainable commuting behaviour

Universiteit Gent
2021
Julian
Adam
Genomineerde longlist mtech+prijs
In mijn scriptie onderzocht ik hoe fietstassen specifiek voor e-bikes en speed pedelecs ontworpen kunnen worden. Hierbij slaagde ik er in om relatieve voordelen van de auto zoals beveiliging, bescherming van inhoud en het gebruiksgemak, weg te nemen. Zo kan een modal shift naar e-cycling bekomen worden.
Meer lezen

LIFT - Maak STEM-workshops met jouw leerlingen

Arteveldehogeschool Gent
2021
Michiel
Six
  • Matthias
    Vandenbergh
  • Frederik
    Van De Winkel
STEM-workshops ondervinden problemen op het vlak van laagdrempeligheid en het bereiken van een groot publiek. Met deze bachelorproef willen we een antwoord bieden op deze uitdaging.
Meer lezen

Design thinking in start-ups

UC Leuven-Limburg
2020
Ellen
Struyf
In dit onderzoek stel ik mezelf de vraag of design thinking kan geïmplementeerd worden in een start-up. Ik bepaal eerst wat design thinking juist is en dan ga ik zelf een observatie houden en interviews afnemen. Dit alles samen creëert dan een toolkit met methodes om design thinking te kunnen toepassen.
Meer lezen

KMO’S, Let's get circular! Hoe kan een KMO circulaire economie integreren door middel van design thinking?

Hogeschool West-Vlaanderen
2017
Eva
Degryse
In deze bachelorproef probeer ik interesse op te wekken bij KMO's over circulaire economie. Dit door een aantrekkelijke tool aan te bieden met beknopte duidelijke informatie en gerichte stappen om aan de slag te gaan. Ik toon hen wat de mogelijkheden zijn en hoe zij dit zelf kunnen doen door de methodische aanpak van circulaire economie.
Meer lezen

Crossing Over - Contemprary Feminist Theologians on the Theology of the Cross

KU Leuven
2008
Tina
Blommaert
 
 
Defence of the Research Paper presented in partial fulfilment of the requirements for the Master of Advanced Studies in Theology and Religion:

“Crossing Over. Contemporary Feminist Theologians on the Theology of the Cross.”
 

 
Dear gentlemen,
To start off this defence, I will sketch the problems concerning the theology of the cross that my research has inquired into. Next, I will briefly outline the scope of my research, sketching the answers proposed by the feminist theologians in my reading and finally I will voice the results I arrived at.
Meer lezen

State of the art: De determinanten van Organizational Citizenship Behavior

Universiteit Antwerpen
2008
Bianca
Cools
 
Organisaties zijn steeds op zoek naar manieren om competitief te worden en te blijven op de markten waar ze actief zijn of actief willen worden in een mogelijke nieuwe niche. Sommige bedrijven slagen hier beter in dan anderen. De vraag die vele onderzoekers bezig houdt is wat nu juist die kenmerken zijn die maken dat een bedrijf er in slaagt om competitief te blijven? Wat onderscheidt succesvolle van niet succesvolle bedrijven? Vele auteurs, waaronder Peters & Waters (1982) met hun boek ‘In search of excellence’ en Nohria, e.a.
Meer lezen

Begrijpend lezen en schematiseren. De impact van het leren maken van schema’s op metacognitie tijdens begrijpend lezen.

Universiteit Gent
2006
Hendrik
Van Steenbrugge
  • Hilde
    Van Keer
  • Martin
    Valcke
Samenvatting
In dit onderzoek werd het effect nagegaan van schematiseren op begrijpend lezen en op metacognitie. In totaal namen 269 leerlingen en 14 leerkrachten uit 15 klassen, verspreid over het vijfde en zesde leerjaar deel aan het onderzoek. De leerlingen uit de experimentele conditie leerden ofwel schema’s maken of kregen schema’s. De leerlingen uit de controlegroep kregen verbale toelichtingen omtrent het verwerken van een tekst.
De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat schematiseren niet leidt tot significant hogere scores op een gestandaardiseerde begrijpend leestoets.
Meer lezen