Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Zijn we (haar)kleurenblind? De impact van haarkleur in advertenties als cue op de ad-likeability

Universiteit Gent
2017
Tessa
Feys
An experiment (N = 581) investigated the impact of a model’s hair color on the ad-likeability. This resulted in a general preference for brown hair. Yet, the sex of the model seemed to impact this preference slightly. Although the preference for brown hair was valid for both male and female models, blondes were also preferred for female models. Especially women had a strong preference for brown-haired models while men seemed to lack preferences. The explanatory theory for these differences was homogamy while sexual imprinting did not seem to have much impact.
Meer lezen

Realistische Waanzin, Waanzinnige Realiteit. Psychose en betekenisvolle relaties tussen organisme en wereld.

Universiteit Antwerpen
2016
Rob
Sips
Psychoses worden vaak geconceptualiseerd als zijnde veroorzaakt door een neurologische disfunctie die te maken heeft met een verstoring van dopamineactiviteit in het striatum. Deze opvatting vertrekt vanuit een model van bewustzijn dat sterk neigt naar een logisch input-verwerking-output model. Hierbij wordt brein - psyché - wereld uit mekaar gehaald en zijn er kunstgrepen nodig bij het opstellen van verklaringsmodellen. Ik herbekijk modellen uit de fenomenologische psychiatrie, verbindt die met bevindingen uit de ontwikkelingspsychologie en het recentere enactivisme. Hierbij werk ik een opvatting uit die probeert te tonen hoe gedacht kan worden over waanzin door 'betekenisconstructie' te thematiseren.
Meer lezen

Small logo's, big love: perceptie van brand prominence als costly signal bij jongemannen

Universiteit Gent
2015
Jolien
Vandenbroele

Playboys en hun billboards: communiceren met luxe-itemsEen Ferrari zal in Testaankoop nooit omschreven worden als een verstandige aankoop. De auto kost een klein fortuin, biedt slechts plaats aan twee mensen en bovendien mag je een serieuze rekening verwachten wanneer hij hersteld moet worden. Toch verkoopt Ferrari wereldwijd ongeveer 7000 stuks per jaar en staan mensen die het immense bedrag neerleggen voor deze luxewagen weinig stil bij dergelijke zaken.
Meer lezen

DE IMPACT VAN NEOFILISCHE EN NEOFOBISCHE RECLAMECUES OP AD LIKEABILITY

Universiteit Gent
2012
Kathlien
Verlodt
In deze paper werd nagegaan waarom consumenten enerzijds aangetrokken worden tot nieuwe zaken en ervaringen, maar anderzijds ook een zeker afkeer hebben van het nieuwe en toevlucht gaan zoeken in het familiaire. Met andere woorden waarom mensen enerzijds neofilisch, maar anderzijds ook neofobisch kunnen zijn.
Meer lezen

De Neanderthaler en zijn Midlifecrisis-Porsche.

Universiteit Gent
2012
Sam
Delagrange
 PERSBERICHT                                                                            14/05/2012Geld speelt geen rol voor mannen (bij hun partnerkeuze) Een onderzoek aan de Universiteit Gent ging na wat we aantrekkelijk vinden aan een partner. Een valide studie bij 141 respondenten wees uit dat mannen steeds voor de jongere vrouw kiezen, ongeacht haar status of rijkdom. Voor vrouwen was het onderzoek te weinig valide maar de tendens naar rijkere mannen was gezet. Mannen van oudere of jongere leeftijd werden aantrekkelijker bevonden mét statussymbolen.
Meer lezen

Een analyse van “Temptation Island” en “The Bachelor” vanuit evolutionair psychologisch perspectief.

Universiteit Gent
2005
Thomas
De Graeve
Kijken alsof je leven er van afhangt
Een analyse van “Temptation Island” en “The Bachelor” vanuit evolutionair psychologisch perspectief
Op realiteit gebaseerde programma’s blijven opgang maken in de televisiewereld. Echte mensen zien handelen op televisie blijkt een bijzondere aantrekkingskracht op ons te hebben. Zo sterk dat het naar voor schuiven van de gewone man of vrouw ook in andere televisiegenres is binnengedrongen. De vraag waarom mensen zo graag kijken naar reality-tv is door wetenschappers echter nog maar zelden onder handen genomen.
Meer lezen

Mating behaviour bij Bonobo's

Andere
2002
Jurgen
Christiaens
 

 
Nog al te vaak blijven onderzoeksresultaten die werden ingewonnen binnen een bepaald academisch vakgebied, in meer of mindere mate op zichzelf bestaan, zonder dat er intensief uitgekeken wordt naar mogelijkheden om ze te integreren in een ander domein van wetenschappelijk onderzoek. De uiteindelijke bedoeling van ons project lag erin een interdisciplinaire, door feiten onderbouwde studie uit te werken omtrent de mating behaviour patronen die we aantreffen bij mannelijke en vrouwelijke individuen van de soort Pan paniscus (de bonobo of dwergchimpansee).
Meer lezen