Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Het bevat intussen al meer dan 8.000 artikels en volledige scripties van bachelor- en masterstudenten die sinds 2002 hebben deelgenomen aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Denkroutines inzetten tijdens onderzoekend leren bij de oudste kleuters

Hogeschool West-Vlaanderen
2024
Marthe
Spenninck
Genomineerde shortlist Klasseprijs
Door kleuters zelf antwoorden en oplossingen te laten zoeken, leren ze zelfstandigheid en onderzoekend leren. Dit roept de vraag op hoe diepgaand dat leren is. Leerkrachten moeten kleuters prikkelen om hen in 'de zone van de naaste ontwikkeling' te krijgen, door vragen te stellen en denkroutines aan te bieden. Kleuters kunnen nog niet lezen, dus moeten leerkrachten hen op andere manieren ondersteunen. Dit onderzoek richt zich op het inzetten van denkroutines in de kleuterklas om te onderzoeken hoe deze kleuters ondersteunen in hun leerproces en hoe leerkrachten deze effectief kunnen toepassen.

De onderzoeksvragen zijn: Wat is onderzoekend leren voor jonge kinderen? Wat zijn denkroutines en welke bestaan er al? Hoe worden routines ingezet in de kleuterklas? Hoe kan ondersteuning bij denkroutines kleutervriendelijk worden gemaakt? Hoe kan een denkroutine voor een buitenactiviteit in de derde kleuterklas worden ontwikkeld zodat kleuters zelfstandig aan de slag kunnen? Deze gegevens worden verwerkt tot drie kleutervriendelijke denkroutines: ‘Schil de vrucht’ om het denken te verdiepen, ‘Stap in – stap uit – stap terug’ waar perspectief nemen centraal staat, en ‘Krantenkoppen’ om gedachten samen te vatten.

De literatuurstudie is tot stand gekomen via onlinebronnen en boeken, vaak verwijzend naar de Project-zero website. Er is dus ruimte voor meer onderzoek naar denkroutines. Gegevens uit het werkveld worden verzameld via enquêtes en interviews. De ontwikkelde denkroutines zijn getest in enkele kleuterklassen, wat nieuwe informatie opleverde.

De resultaten tonen aan dat visualiseren van denkroutines belangrijk is en dat leerkrachten getraind moeten worden om te weten wat denkroutines zijn en hoe ze toe te passen. Daarnaast moeten leerkrachten gerichte vragen stellen om kleuters te stimuleren in hun denkproces.
Meer lezen

Met de loep op onderzoek in de groene buitenruimte - Het kinderlabo in actie

Arteveldehogeschool Gent
2021
Sarah
Kestemont
Als kleuterleerkracht openstaan voor de ruimte die een kind nodig heeft om op onderzoek uit te gaan en vragen te stellen in de groene buitenruimte, blijkt soms makkelijker gezegd dan gedaan. Het is overduidelijk een proces waar je ook als professional in moet groeien.
Iedere kleuterleerkracht wil uiteraard die onderzoekende houding stimuleren bij deze leeftijdsgroep, maar meer dan anders betekent het afstappen van het traditionele uitwerken van thema’s en vooral durven openstaan voor het onbekende...
Meer lezen

Op weg naar onderzoekend leren!

Arteveldehogeschool Gent
2021
Laura
Dupont
Onderzoekend leren speelt een steeds belangrijkere rol in het hedendaags onderwijs. De basisschool Guido Gezelle te Waregem had daarom de vraag om onderzoekend leren binnen te brengen in hun kleuterschool. Om dit te bereiken werd er een onderzoeksproject opgestart waarbij zowel de kleuterleerkrachten als de kleuters onderzoekend leren zelf konden ontdekken en ervaren. Binnen het project was er de uitdaging om in elke kleuterklas een eigen poppenkast te maken vanuit de ideeën van de kleuters, wat voor verrassende resultaten zorgde...
Meer lezen

Onderzoekend leren geen kinderspel? Wel met een differentiatietabel.

Arteveldehogeschool Gent
2020
Nele
Maes
Onderzoekend leren gedifferentieerd aanbieden is geen kinderspel. Deze handige tool in de vorm van een differentiatietabel, gebaseerd op de vier pijlers van onderzoekend leren, biedt ondersteuning aan leerkrachten.
Meer lezen

Leerkrachten in de STEMming brengen voor onderzoekend leren

Arteveldehogeschool Gent
2020
Emma
Van Belle
Binnen mijn bachelorproef 'leerkrachten in de STEMming brengen voor onderzoekend leren' ben ik samen met het kleuterteam van Vrije Basisschool het Klimrek (Van Beverenplein) te Gent op zoek gegaan naar een manier of handleiding waarmee we STEM via onderzoekend leren kunnen binnenbrengen in de verschillende kleuterklassen.

Deze zoektocht of reis met de STEM-trein leidde uiteindelijk tot het ontwerpen van een ondersteunende handleiding / brochure voor leerkrachten van de kleuterschool, om onderzoekend leren via techniek van STEM te integreren in het klasaanbod binnen het thema ‘Lente’. Dit zowel binnen de normale klaswerking van de verschillende kleuterklassen als binnen het aanbod in het afstandsonderwijs.
Meer lezen

Klas zoekt flexibele hoek: een eerste stap naar onderzoekend leren in de school

Arteveldehogeschool Gent
2019
Wendy
Vercaemst
Genomineerde longlist Klasseprijs
Voor het integreren van onderzoekend leren in de school werd een kijkwijzer ontwikkeld die leerkrachten kunnen gebruiken in het begeleiden van hun kleuters binnen hun eigen interesses.
Meer lezen

Visievorming van natuurgebaseerd onderwijs in Southern Cross Schools

Hogeschool PXL
2018
Olivier
Oben
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Natuurgebaseerd onderwijs vraagt een aangepaste schoolmissie en -visie. In deze bachelorproef is een proces van missie- en visievorming terug te vinden en kan u ook nagaan aan welke eigenschappen uw schoolteam moet werken om natuurgebaseerd aan de slag te gaan.
Meer lezen

De ontwikkeling van voedingsgerelateerde workshops rond techniek en wetenschap voor kinderen tussen acht en twaalf jaar als proeftraject voor de opstart van de Techniek- en WetenschapsAcademie te Tienen.

Hogeschool UCLL
2016
Pieter
Van Leemputten
  • Carine
    Vereecken
Het doel van dit eindwerk omvatte de ontwikkeling van vijf verschillende voedingsgerelateerde workshops rond techniek en wetenschap voor kinderen tussen acht en twaalf jaar oud in de “Techniek- en WetenschapsAcademie” (TWA) in de stad Tienen. Het hoofddoel van de workshops bestond eruit om de interesse van kinderen rond de lokale voedingsindustrie en voeding in het algemeen te prikkelen. Aan de hand van concept cartoons en praktische taken werd het onderzoekend en ontwerpend leren gestimuleerd.
Meer lezen

Spelend leren in Noorwegen, een vergelijkende studie naar de rol van de kleuterleraar in Noorwegen en Vlaanderen

Arteveldehogeschool Gent
2016
Margaux
Stoffels
  • Lauranse
    Robberecht
  • Julie
    Deman
Op welke manier verschilt de rol van een kleuterleraar bij spelend leren in Noorwegen van Vlaanderen? Begin 2016 kregen wij de kans om naar het prachtige Stavanger in Noorwegen op Erasmus te gaan, waar outdoor education een centrale rol speelt. Al snel merkten we daar grote verschillen met Vlaanderen. De rol van een kleuterleraar in Noorwegen heeft daar een andere invulling en dit wilden wij graag onderzoeken. Een begrip dat we vaak horen in Vlaanderen is “al spelend leren”, tijdens ons verblijf in Noorwegen kreeg dit begrip voor ons een heel andere betekenis. Het leek ons interessant om te onderzoeken waarom dit zo verschillend is in beide landen, omdat ze er allebei op hun eigen manier naar proberen te streven. Op welke manieren doet de kleuterleraar dit en welke impact heeft dit op het spelen en het leren van de kinderen zelf?

Meer lezen

Twee in één, beter dan alleen? Het leren van techniek met behulp van onderzoekend leren.

Hogeschool VIVES
2014
Jolien
Declercq
  • Elke
    Vercruyssen
 Op onderzoek naar techniek met kleutersVandaag de dag is er de maatschappelijke vraag naar aandacht voor techniek in de scholen. Er is namelijk een tekort aan kinderen die kiezen voor een technische studierichting (Pazmany, 2010-2011). Maar hoe ga je aan de slag met techniek op school? Hoe doe je dit in de kleuterklas? Wanneer je over deze vraag gaat nadenken, komen er ongetwijfeld nog meer vragen bij je op: Wat is techniek? Kunnen kleuters dit al? Waarom zouden kleuters dit al moeten kunnen? ... Wij zochten naar antwoorden.Kijk eens om je heen. Wat zie je allemaal? Een computer? Een stoel?
Meer lezen