Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

The challenges of making educational video games accessible. A case study on the video game Immune patrol

Universiteit Antwerpen
2023
Rani
De Vadder
Een analyse van de toegankelijkheid van de educatieve videogame Immune Patrol, ontwikkeld door de Wereldgezondheidsorganisatie. De game heeft als doel kinderen van tien tot twaalf jaar meer te leren over ziektes, het immuunsysteem en vaccinaties. Deze studie bespreekt het belang van (media)toegankelijkheid, focussend op (educatieve) videogames, en toegankelijkheidsrichtlijnen die gevolgd kunnen worden bij het ontwikkelen van games.
Meer lezen

Schriftelijke interactie in de nieuwe leerplannen Engels van de eerste graad

Arteveldehogeschool Gent
2020
Sander
Caekebeke
  • Iris
    De Meersman
Een handleiding voor het implementeren van schriftelijke interactie in het TEFL-klaslokaal, de evaluatie ervan en de remediëringsmogelijkheden, volgens de richtlijnen van het nieuwe leerplan van de eerste graad (A-stroom) van het secundair onderwijs.
Meer lezen

De Menapii in Gallia Belgica. Onderzoek naar de grenzen van het Menapisch gebied

KU Leuven
2020
Sien
Demuynck
Deze masterproef gaat in op de problematiek rond de grenzen van het Menapisch gebied in de vroege Keizertijd (57 v.C. - 284 n.C.). Door alle literaire, documentaire en archeologische bronnen over de Menapii samen te brengen, was het mogelijk bestaande hypothesen over de grenzen tegen het licht te houden en zelf een nieuwe hypothese te formuleren.
Meer lezen

Alles staat op zijn KOPP

Thomas More Hogeschool
2017
Chanah
Iserman
Hoe kan je als verpleegkundige, KOPP-kinderen van ouders met een psychotische problematiek helpen?
Meer lezen

'We huilen tot we stikken in ons verdriet of langzaam iets meer adem krijgen’ Een narratief onderzoek naar online rouwen

Vrije Universiteit Brussel
2017
Carolina
Feix
Deze narratieve studie onderzoekt de betekenis van online rouwen van nabestaanden van zelfdoding in een besloten Facebook groep. Middels verhalen en schriftelijke interacties op Facebook met lotgenoten krijgen innerlijk beleefde rouwgevoelens ruimte. Het collectief online delen van verhalen kan als rouwritueel gezien worden, dat bestaande ideeën over hoe rouw eruit behoort te zien naar de achtergrond doet verdwijnen.
Meer lezen

Variatie in het Nederlandse genus: een multimethodologisch perspectief

KU Leuven
2016
Evelien
Van den Branden
Afwijkend gedrag in het gebruik van de Nederlandse lidwoorden wordt als één van de typische kenmerken van etnolecten als Citétaal en Marokkaans Nederlands beschouwd. Waarom verkiezen jongeren van allochtone afkomst het lidwoord 'de' op plaatsen waar 'het' is vereist?
Meer lezen

"Bold or Italic": een interactieve workshop ter preventie van eetstoornissen bij jongeren

Hogeschool Gent
2014
Yanaika
Bonjé
  • Beverly
    Cochuyt
Bold or Italic: een interactieve workshop ter preventie van eetstoornissen bij jongerenVandaag de dag heeft 10,3% van de Belgische vrouwen tussen tien en dertig jaar een eetstoornis[1]. Daarnaast merken verschillende Belgische en Nederlandse professionals en eetklinieken op dat de leeftijd waarop een eetstoornis ontstaat, daalt. Deze leeftijdsdaling is volgens experts gevaarlijk, aangezien eetstoornissen die op jonge leeftijd ontstaan, zorgen voor ernstige complicaties.Verschillende onderzoekers toonden aan dat eetstoornissen in het begin van de puberteit ontstaan.
Meer lezen

Babbeldoe, samen communiceren over klaservaringen

UC Leuven-Limburg
2012
Jolien
Somers
Babbeldoe: samen communiceren over klaservaringenOf de medialisering van het klassieke heen-en-weerschriftje…"Vraag een kleuter wat hij op school gedaan heeft. De kans is groot dat hij zegt dat hij gespeeld heeft.” (Klasse voor Ouders, 2005, p.2) Deze quote uit Klasse voor Ouders (1995) – een tijdschrift uitgegeven door het Vlaams Ministerie van Onderwijs – is de aanzet voor een boeiend en leerrijk onderzoek over de communicatie tussen school en ouders, en meer specifiek over de kleuterbetrokkenheid bij dit communicatieproces. En wat blijkt?
Meer lezen

Transposition sémiotique et perception des mécanismes ironiques dans des campagnes d'information jouant sur le texte et l'image

Thomas More Hogeschool
2011
Marie
Dekempeneer
 IRONIEONDERZOEK IN EEN MODERN JASJE Over multimodaliteit en interpretatie van ironische voorlichtingscampagnesDe scriptie. Welke intellectuele grapjas haalde het eigenlijk ooit in zijn hoofd om studenten met dat onding op te zadelen? Bij de meeste studenten staat de scriptie namelijk synoniem voor slapeloze nachten, talloze ergernissen en voortijdig opkomende grijze haren. De vele Facebookgroepen zijn daarvan het levende bewijs: “Fuck you, thesis” of “Thesis? Een en al ergernis!” en “Dear thesis paper, no one likes you.
Meer lezen

Kansrijk onderwijs voor kansarm ... hoe krijg je hen voor leren warm?

AP Hogeschool Antwerpen
2007
Marleen
Versieck
Kansrijk onderwijs voor kansarm … hoe krijg je hen voor leren warm ?


Inleiding

De onderwijswereld kende de laatste jaren een niet te stuiten vernieuwingsdrang. Deze vernieuwingen zetten de scholen aan tot structurele aanpassingen. In de vernieuwde leerplannen met de eindtermen of ontwikkelingsdoelen, in het GOK-beleid waarbij het hele team een gemeenschappelijke en ethische keuze rond gelijke onderwijskansen uitwerkt en in het zorg-decreet voor extra ondersteuning, is een rode draad merkbaar.
Meer lezen

Begrijpend lezen en schematiseren. De impact van het leren maken van schema’s op metacognitie tijdens begrijpend lezen.

Universiteit Gent
2006
Hendrik
Van Steenbrugge
  • Hilde
    Van Keer
  • Martin
    Valcke
Samenvatting
In dit onderzoek werd het effect nagegaan van schematiseren op begrijpend lezen en op metacognitie. In totaal namen 269 leerlingen en 14 leerkrachten uit 15 klassen, verspreid over het vijfde en zesde leerjaar deel aan het onderzoek. De leerlingen uit de experimentele conditie leerden ofwel schema’s maken of kregen schema’s. De leerlingen uit de controlegroep kregen verbale toelichtingen omtrent het verwerken van een tekst.
De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat schematiseren niet leidt tot significant hogere scores op een gestandaardiseerde begrijpend leestoets.
Meer lezen