Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

HATE THE PLAYER, NOT THE GAME. Exploring extremist and terrorist use of games, gaming platforms and gamification strategies for propaganda purposes.

Andere
2024
Olivier
Cauberghs
This dissertation explores how video games, gaming culture, and gamification
strategies are employed by (violent) extremist and terrorist individuals and organisations to disseminate propaganda. The literature review commences by providing the current state of knowledge on the topic, including the correlation between video games and violence, and why extremist and terrorist content in the gaming community demands our undivided
attention.

Thereafter, the study delves into the historical context of online extremism, tracing
its evolution from the digital pioneers of the 1980s to the modern challenges faced today. It further investigates the strategies employed by (violent) extremist and terrorist organisations in video games, including the modification of existing games to disseminate violent extremist messages, and the use of in-game communication for recruitment and radicalisation.

This dissertation also examines online gaming and gaming adjacent platforms like
Steam, Twitch, Discord, etc. and their potential role in this context. Furthermore, it will
investigate the extent to which they are utilised and whether their usage is restricted to
specific ideologies.

Finally, it examines gaming culture references, both visual and linguistic, in the
communication strategies employed by (violent) extremist and terrorist people and
organisations.

This dissertation will conclude that (violent) extremist and terrorist individuals and
organisations fully exploit video games and modifications to spread their ideology, gaming (adjacent) platforms for community building and communication and gamification strategies to recruit and radicalise individuals. It is not confined to far-right and Jihadist ideology but encompasses a broad range of ideologies. Gamification techniques are commonly used to disseminate their respective ideologies, build communities, and recruit and radicalise individuals.
Meer lezen

Van beeld naar bedrog: pornografische deepfakes. Het juridisch en maatschappelijk kader van pornografische deepfakes in België.

Universiteit Gent
2023
Nina Dakota
Szyf
Genomineerde shortlist Scriptieprijs
Deze thesis voert diepgaand onderzoek uit naar zowel het wettelijke als het maatschappelijke kader omtrent pornografische deepfakes. Het hoofddoel was tweeledig: allereerst te onderzoeken of er bestaande juridische mechanismen zijn om slachtoffers van pornografische deepfakes te ondersteunen, en ten tweede te verkennen of dit fenomeen kan worden ingebed in een bredere context van genderongelijkheid. Dit onderzoek werd uitgevoerd door middel van een uitgebreide literatuurstudie gevolgd door interviews met 17 experten, variërend van beleidsmakers tot belanghebbenden, uit zowel België als Nederland.
Meer lezen

TIKTOK-GEBRUIK EN BODY IMAGE: REFLECTIE IN DE VIRTUELE SPIEGEL: EEN MIXED-METHODS ONDERZOEK NAAR HET VERBAND TUSSEN TIKTOK-GEBRUIK EN LICHAAMSONTEVREDENHEID BIJ ADOLESCENTEN, GECONTROLEERD VOOR SOCIALE VERGELIJKING EN TYPE TIKTOK-GEBRUIK

Universiteit Gent
2023
Yana
Van Wymeersch
Dit onderzoek richt zich op het verband tussen het gebruik van TikTok en lichaamsontevredenheid bij adolescenten. TikTok is een socialemediaplatform dat de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen. De opkomst van dit platform heeft geleid tot een toename van blootstelling aan geïdealiseerde beelden en schoonheidsnormen, wat een potentiële invloed heeft op de perceptie van het eigen lichaam bij adolescenten. Het fenomeen sociale vergelijking wordt in dit onderzoek bekeken als een mogelijke mediatiefactor, aangezien dit een rol speelt in het ontstaan van een negatief lichaamsbeeld. Ook wordt onderzocht of het type TikTok-gebruik (actief versus passief) een invloed heeft op het verband tussen TikTok-gebruik en lichaamsontevredenheid. De studie maakt gebruik van een mixed- methods approach, bestaande uit zowel kwantitatieve vragenlijsten als kwalitatieve diepte- interviews. De bevindingen tonen aan dat er een verband bestaat tussen de tijd gespendeerd op TikTok en lichaamsontevredenheid. De resultaten kunnen waardevol zijn voor zowel academici als professionals op het gebied van geestelijke gezondheid, en kunnen leiden tot interventies en preventiemaatregelen om de negatieve effecten van TikTok op het lichaamsbeeld te verminderen.
Meer lezen

k zie dus ik drink? Een kwantitatieve studie naar het verband tussen alcoholreferenties in verschillende media en de alcoholconsumptie van emerging adults.

KU Leuven
2019
Annelien
Verschaeren
In dit onderzoek werd de associatie tussen mediagebruik en de alcoholconsumptie bij 18- tot 25-jarigen onderzocht. Meer specifiek werd er gekeken naar twee types media: Instagram en traditionele media (series en films). Eerst werd er nagegaan of er een positief verband was tussen (a) Instagramgebruik en de alcoholconsumptie en (b) traditionele mediagebruik en de alcoholconsumptie. Vervolgens werd er gekeken naar sociale normen en attitudes over alcohol aangezien zij een mogelijke verklaringen kunnen bieden voor het verband tussen mediagebruik en alcoholgebruik.
Meer lezen

Sociale media en democratie. Kwalitatief onderzoek bij Vlaamse jongeren naar kritisch omgaan met online politieke informatie.

KU Leuven
2019
Stefanie
Tuerlinckx
Het onderzoek gaat na in welke mate Vlaamse jongeren geleerd hebben om kritisch om te gaan met online politieke informatie. Het masterproefonderzoek kon eerdere bevindingen niet bevestigen die stelden dat bso-leerlingen meer vertrouwen hebben in sociale media dan aso-leerlingen: dit verschilt van persoon tot persoon. De belangrijkste vaststelling was het verschil in aanpak en kwantiteit van lessen mediawijsheid in het aso en bso: de aso-leerlingen hadden hier veel meer over geleerd. Zij zitten hierdoor in een betere positie om goed geïnformeerd naar de stembus te trekken, terwijl iedereen dit moet kunnen in een democratie.
Meer lezen

The Algorithm Paradox: knowledge of versus attitudes towards curation algorithms

Universiteit Gent
2019
Thibault
Fouquaert
Deze thesis stelt het concept van ‘de algoritme paradox’ voor, waarin wordt aangenomen dat de attitudes en kritische bezorgdheid van gebruikers niet in lijn is met hun consumptiegedrag van sociale media. Om deze tegenstrijdigheid tussen attitudes en gedrag te onderzoeken ontwikkelden we Instawareness, een online interface met als doel de onwetendheid over het Instagram selectie algoritme te verminderen. De resultaten van deze thesis leveren een unieke bijdrage omtrent hoe indirect om te gaan met filter bubbles en kunnen ze ondersteuning bieden bij verdere ontwikkelingen van het huidige beleid inzake me-diawijsheid.
Meer lezen

Click it, like it, share it? De ervaring met risico’s en opportuniteiten van sociale media in termen van sociale mediawijsheid. Een kwalitatief onderzoek bij scholieren tussen 16 en 18 jaar.

Universiteit Gent
2019
Marie-Julie
Heugens
Deze masterproef gaat via kwalitatief onderzoek na hoe jongeren tussen 16 en 18 jaar de risico's en opportuniteiten van sociale media ervaren in termen van sociale mediawijsheid.
Meer lezen

Fake news, een stevige boterham Hapklaar voor de les Nederlands?

Arteveldehogeschool Gent
2018
Sam
Packet
  • Martijn
    Clarysse
Maar hoe komt het dat fake news zo’n hoge toppen scheert? Schiet de kritische geest van de gemiddelde burger te kort? Maatschappelijke problemen worden logischerwijs vroeg of laat teruggekaatst naar het onderwijs. Want nog effectiever dan menselijk gedrag aanpassen, is de generatie van morgen simpelweg de juiste, kritische ingesteldheid al meegeven. Wij onderzochten in hoeverre het onderwijs al mee op de kar zit in de strijd tegen fake news.
Meer lezen

Een negatief verband tussen sociale media en spellingvaardigheid? Ik d8 het ni!

Universiteit Gent
2018
Gitte
Truijen
Sociale media vallen niet langer weg te denken uit ons dagelijks leven. De chattaal die heel wat jongeren gebruiken om te communiceren via sociale media geniet bij hen status en zorgt voor een groepsgevoel. Ouders en leerkrachten zijn echter bang dat het gebruik van chattaal een negatieve invloed heeft op de spellingvaardigheid van jongeren. Maar is dit ook echt zo?
Meer lezen

Implementing Scientific Experiments in the Content and Language Integrated Learning (CLIL) Methodology

Thomas More Hogeschool
2017
Flor
Maes
CLIL is een innovatieve onderwijsmethodologie die een vreemde taal gebruikt om inhoud aan te leren, maar ook de inhoud om taalvaardigheid te verbeteren. Desondanks de het potentieel is de transitie naar de praktijk niet altijd gemakkelijk door het gebrek aan aangepast didactisch materiaal en voldoende 'know how' om CLIL succesvol te implementeren. Deze scriptie biedt een referentiekader waarop wetenschapsleerkrachten zich kunnen baseren bij het ontwerpen van CLIL-lessen.
Meer lezen

Het leven zoals het niet is: porno

KU Leuven
2016
Hanne
Kelchtermans
Onderzoek naar de impact van internetpornografie op instrumentele attitudes en bereidheid tot casual seks bij Vlaamse adolescenten.
Meer lezen