Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Scoping review: surface proteins on synovial fibroblasts and macrophages of patients with osteoarthritis

Universiteit Gent
2024
Margot
Soetaert
  • Emma
    Spiessens
Osteoarthritis (OA) is the most common joint disease in the world. It is
characterised by degradative and reparative processes of the articular cartilage and the subchondral bone. To date, there is no causal treatment available for this disease, partly due to the fact that the pathophysiological mechanisms of OA are still not fully understood. Fibroblasts, which play an important role in the production of extracellular matrix (ECM) and synovial fluid, are the most abundant cell type in the synovium. Furthermore, macrophages are the most prominent immune cells in the synovium. The role of these cells in the pathogenesis of OA seems to be promising and therefore further research is recommended. The aim of this scoping review is to summarise the existing literature concerning surface proteins on synovial fibroblasts and macrophages in patients with osteoarthritis to determine their role in the pathogenesis of OA.
Meer lezen

Kinderen en nieuwsgebruik: Survey-onderzoek naar de rol van ouders en scholen bij de nieuwsconsumptie van Vlaamse kinderen tussen tien en twaalf jaar

KU Leuven
2023
Lise
Rymenants
Een Vlaams survey-onderzoek naar de interesse in nieuws van kinderen tussen tien en twaalf jaar, en de mogelijks stimulerende rol van ouders en leerkrachten daarbinnen.
Meer lezen

FOLLOWING THE FAMOUS. CELEBRITY CRYPTO ENDORSERS AND THEIR ROLE IN THE ADOPTION OF CRYPTO

Universiteit Antwerpen
2022
Dietsen
Aernouts
Deze studie onderzoekt kenmerken van endorsers en hun impact op de effectiviteit van crypto advertenties. Er wordt gebruik gemaakt van het Source Credibility Model om de relatie te onderzoeken tussen crypto-advertenties met verschillende endorsers en de intenties van individuen om cryptocurrencies te adopteren. Het antwoord op de onderzoeksvraag "Wat is de invloed van crypto-aanbeveling van beroemdheden op de houding van gebruikers van sociale media met betrekking tot de adoptie van crypto?"
is dat het type endorser in de advertentie geen significante invloed heeft op de houding of koopintentie ten opzichte van crypto.
Meer lezen

Pancreatic intra-islet vessel ablation and regeneration as a model for promoting active beta and delta cell cycling

Vrije Universiteit Brussel
2020
Stephanie
Bourgeois
Patiënten met type 1 diabetes worden tot op heden behandeld met insuline-injecties, die gevaarlijk lage bloedsuikerspiegels teweeg kunnen brengen en onvoldoende beschermen tegen de chronische complicaties die deze ziekte met zich meebrengt. Een echte curatieve therapie voor type 1 diabetes zou het herstel van de oorspronkelijke populatie beta cellen kunnen zijn door middel van regeneratie. Wij hebben een methode gevonden om beta cellen in muizen terug te doen delen door de bloedvaten in eilandjes van Langerhans te laten wegtrekken en terug te doen groeien.
Meer lezen

De invloed van sociale vergelijkingsprocessen op het affect van Instagramgebruikers

KU Leuven
2019
Laura
De Schepper
Deze scriptie onderzocht de invloed van sociale vergelijkingsprocessen op het gebruikersaffect van Instagramgebruikers. Meerbepaald analyseerde deze scriptie of gebruikers een negatief of positief gevoel overhielden aan een Instagramsessie.
Meer lezen

Immaterial Girl: conceptual shifts in the performances and sculptures of Marina Abramović

KU Leuven
2018
Elise
Mans
Een onderzoek naar de esthetiek en filosofische waarden alsook de evolutie in gedachtewereld die te bemerken is in de performances en het beeldend werk van Marina Abramović.
Meer lezen

Ze snappen er niks van Vertaalproblemen in de pseudovertaling “Elles se rendent pas compte” van Boris Vian

KU Leuven
2018
Rowald
Pruijn
Pseudovertaling, dat gewoonlijk wordt gedefinieerd als een tekst die valselijk wordt gepresenteerd als een vertaling uit een andere taal door zijn auteur en die daarbij de identiteit van vertaler aanneemt, plaatst met deze mystificatie niet alleen onderzoekers maar ook vertalers die met dit type tekst wordt geconfronteerd voor belangrijke uitdagingen. Nadat we de aan pseudovertaling gelieerde elementen hebben geïdentificeerd in de detectiveroman 'Elles se rendent pas compte' van Boris Vian, die vertaalproblemen op lexicaal en macrotekstueel nuveau kunnen opleveren in de narratieve tekst en paratekst, stellen we vervolgens vertaalstrategieën voor die tot doel hebben om de misleidende effecten te reproduceren zoals de auteur van deze pseudovertaling ze oorspronkelijk voor ogen had. Deze strategieën kunnen de toekomstige taak van vertalers vergemakkelijken die in de toekomst met dit soort teksten te maken krijgen.
Meer lezen

De invloed van de Ice Bucket Challenge op de steun aan ALS-patiënten bij jongvolwassenen: een toepassing van het Prototype Willingness Model.

Universiteit Antwerpen
2016
Charlotte
Van Ballart
De ALS Ice Bucket Challenge was een succesvolle campagne die een impact heeft gehad op het maatschappelijke bewustzijn en de steun aan ALS-patiënten. Deze studie paste het Prototype Willingness Model toe om te kunnen onderzoeken hoe en wanneer de blootstelling aan online video’s van de ALS Ice Bucket Challenge een invloed heeft gehad op de bereidheid om ALS-patiënten te steunen bij jongvolwassenen.
Meer lezen

Beroemdheden in luxe-advertenties : de modererende impact van congruentie op de effectiviteit van multiple product endorsement

Universiteit Gent
2015
Firminia
Van Impe
  • Firminia
    Van Impe
 “Meus, What Else?”Shakira poetst haar tanden met Oral-B, Penelope Cruz drinkt al graag eens een Schweppes en George Clooney is verlekkerd op Nespresso. Dit fenomeen waarbij beroemdheden ingezet worden als vertegenwoordiger van een merk, wordt in de reclamewereld celebrity endorsement genoemd. Vaak blijkt dit een effectieve marketingtechniek en het succesverhaal met de vallende piano kan dit bevestigen. Maar hoe gedraagt dit fenomeen zich in een luxecontext?
Meer lezen

De impact van negatieve nieuwsberichten over celebrity endorsers voor non-profitorganisaties

KU Leuven
2014
Rutger Luc
Verschaeve
Bv-schandalen en goede doelen, het kan geen kwaad.Liefdadigheidsinstellingen proberen steeds vaker Bekende Vlamingen te engageren om op te treden als boegbeeld in hun campagnes. Op die manier staan Vlamingen gunstiger tegenover goede doelen en stijgt de bereidheid om (financiële) steun te bieden. Maar wat gebeurt er indien bijvoorbeeld Koen Wauters als ambassadeur van Plan België verzeild zou raken in een schandaal?
Meer lezen

A MONUMENTAL PAST

KU Leuven
2012
Myrthel
Van Etterbeeck
 Een monumentaal verleden 11 November 1918 de oorlog is voorbij. Vier jaar lang heeft het Engelse leger Ieper succesvol verdedigd tegen de Duitsers. Meer dan 200.000 soldaten zijn er gestorven, van de stad zelf blijft geen steen overeind.  Moet dit gevierd worden? Of kan men enkel nog rouwen?  In de directe nasleep van WOI wisten de Britten het zelf niet goed en de Menenpoort in Ieper weerspiegelt dit.  Aan de buitenzijde is het Britse monument een triomfboog, binnenin is het een tombe. Meer dan 50.000 namen van Britse soldaten sieren de muren.
Meer lezen

Gevolgen van maximizing gedrag - gevoeligheid voor costly signaling

Universiteit Gent
2011
Tine
Vandierendonck
Waarom smaakt cola van Beyoncé beter? Waarom zijn consumenten bereid meer te betalen voor een koffiezetapparaat gepromoot door George Clooney? Waarom is de cola van Beyoncé véél lekkerder? Hoe beoordeelt de consument de kwaliteit van een product? Dit onderzoek had als doel na te gaan hoe verschillende consumenten de kwaliteit van een product bepalen en hoe ze daar op reageren. DoelstellingConsumententypesConsumenten kunnen in twee groepen worden onder-verdeeld, namelijk Maximizers en Satisficers. Maximizers zijn mensen die steeds het beste nastreven, bv de beste gsm.
Meer lezen

From Brummell to Byron: The Story of Early Nineteenth-Century British Dandyism

LUCA School of Arts
2006
Tanja
Van Dooren
Het vroegnegentiende-eeuwse dandyisme van Beau Brummell en Lord Byron


De vroegnegentiende-eeuwse dandy’s, die het neusje van de zalm waren van de Britse en Franse beau monde, zouden vandaag doorgaan als excentrieke beroemdheden met ernstige gedragsproblemen. In die tijd echter waren hun ongebreidelde narcisme, arrogant en onverschillig wangedrag, obsessie met kleren en zindelijkheid en alcohol- en gokverslaving net die bijzondere karaktertrekjes die hen in het middelpunt van ieders aandacht stelden.
Meer lezen

David Beckham als mediafenomeen.

KU Leuven
2005
Kris
Lapiere
David Beckham als mediafenomeen        Kris Lapiere
 
Een zonovergoten Andalusische herfstmorgen. Het weekend staat voor de deur. Bij het ontbijt sla ik de Spaanse krant El Mundo open en laat me verleiden door de weekendbijlage, die volledig in het teken staat van 's werelds bekendste voetballer. 'Un día como Victoria Beckham' (Een dag uit het leven van Victoria Beckham) titelt het dagblad, dat zich licht sarcastisch buigt over het shoppinggedrag van vrouwlief Beckham en de opulente levensstijl van de Beckhams op de korrel neemt.
Meer lezen