Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Het bevat intussen al meer dan 8.000 artikels en volledige scripties van bachelor- en masterstudenten die sinds 2002 hebben deelgenomen aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De Ruimtelijk-Energetische Puzzel: Koppelkansen tussen ruimtelijke en energetische doelstellingen op wijkniveau in Mechelen

KU Leuven
2024
Laurine
De Rop
De klimaatverandering zal de vormgeving van ons leven in de nabije toekomst sterk bepalen. De komende jaren zal er dus prioriteit moeten worden gegeven aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. De omschakeling naar hernieuwbare energie is hierbij cruciaal. Er gaapt echter momenteel een enorme kloof tussen de ambitieuze visies en doelstellingen en de operationale acties op het terrein.

De ruimtelijke dimensie blijft in deze uitdaging echter vaak onderbelicht, vooral wanneer het gaat over klimaatmitigatie. Het wijkniveau vormt, als hypothese in deze masterproef, een beheersbaar en tastbaar schaalniveau om op een collectieve manier energetische doelstellingen te integreren met ruimtelijke uitdagingen en aldus samenhangende projecten te intiëren.

Deze masterproef onderzoekt daarom welke mogelijke koppelkansen er bestaan tussen ruimtelijke en energetische doelstellingen voor klimaatmitigatie op wijkniveau en de rol van de ruimtelijke planning in het identificeren en integreren van deze koppeling(en). Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een iteratief leertraject dat ontwerpend onderzoek, theorievorming en bestaande praktijken integreert. Hiermee tracht deze masterproef bij te dragen aan de verdere uitbouw van kennis en inzichten rond ‘Klimaatwijken’, met een specifieke focus op de koppeling tussen ruimtelijke en energetische doelstellingen op vlak van warmteproductie, -opslag en -distributie.

De ruimtelijke planning kan bijdragen in het opnieuw zicht- en kenbaar te maken van energie voor energetische bewustwording, de energetische ruggengraat te gebruiken als drager voor ruimtelijke ontwikkeling, in te zetten op duurzame koeling voor groenere, aangenamere en comfortabelere wijken, het momentum van warmte-infrastructuuringrepen te gebruiken om ruimtelijke meerwaarde te creëren en intersectorale koppelingen te maken met energie in gedeeld ruimtegebruik. Het toepassen van deze strategieën vereist echter een nieuwe manier van denken en werken. Het is duidelijk dat ruimtelijke planning een cruciale rol speelt in de koppeling van ruimte en energie op wijkniveau, maar dat er nood is aan een gemeenschappelijke taal. Een nauwe samenwerking tussen energie-experts en ruimtelijke planners is essentieel in het garanderen van een geïntegreerd planningsproces. Daarnaast lijkt er vandaag een ontbrekende schakel te zijn tussen niet-juridisch bindende energetische plannen en hun doorwerking in omgevingsvergunningen.
Meer lezen

Wat is de meerprijs van nieuwbouwappartementen met zicht op het water?

Universiteit Gent
2018
Anthony
Bouckaert
Onderzoek naar de meerprijs van nieuwbouwappartementen met zicht op het water (rivieren, dokken en kanalen) in Vlaanderen.
Meer lezen

Antwerpen en enkele streekproducten voor de Spaanse markt. Analyse van de Nederlandstalige website en redactie van een Spaanstalige

KU Leuven
2015
Iris
Prinsen
Toeristisch Antwerpen: legende en streekproductenVlaamse steden kunnen zich moeilijk van elkaar onderscheiden als het op toerisme aankomt. Neem nu Antwerpen. Wat maakt deze stad zo uniek? “A” is zot van mode, kunst en diamant. Maar wat is typisch Antwerps? Ik nodig u uit om een nieuwe benadering van Antwerpse citymarketing te ontdekken die zich richt op de Spaanse markt. Legende, streekproducten en citymarketingLang geleden woonde in de burcht Het Steen langs de Schelde een wrede reus, Druoon Antigoon. Hij eiste tol van alle voorbijvarende schippers.
Meer lezen

Citymarketing in televisieseries De kijkerskant van het verhaal: media-toerisme

Universiteit Antwerpen
2012
Jarco
Braeckmans
  • Nele
    De Bie
Nele De Bie en Jarco Braeckmans (Universiteit Antwerpen) onderzochten de motivaties en ervaringen van Vlaamse mediatoeristenOmgeving belangrijker dan serie voor mediatoeristKatarakt, Witse, De Smaak van de Keyser, Flikken,… Dit is slechts een greep uit de Vlaamse televisieseries van de laatste jaren waarin bepaalde plaatsen gepromoot werden. Dit fenomeen, genaamd citymarketing, werd al vaak onderzocht in buitenlands studies. Nele De Bie en Jarco Braeckmans, studenten Communicatiewetenschappen aan de Univeristeit Antwerpen, besloten dat het tijd werd om dit ook op Vlaamse bodem te onderzoeken.
Meer lezen