Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Brand halo effect in termen van gezondheidspercepties naargelang het type huismerk

Universiteit Gent
2021
Shaldeen
Somers
Deze masterproef onderzoekt het brand halo effect bij consumenten. Hierbij wordt rekening gehouden met het type huismerk en verschillende beïnvloedende factoren.
Meer lezen

Het succes van copycats

KU Leuven
2020
Paulien
Heylen
In het onderzoek wordt er nagegaan of de grootte van het aanbod aan A-merken en het type
copycat, waarbij premium versus economy, een invloed uitoefent op de aankoopintentie van een
copycat private label. Verder wordt de onzekerheid die de consument ervaart gedurende het
aankoopproces alsook in rekening gebracht. Het eigenlijke online experiment omvat 189
respondenten. De hypothesen worden getest aan de hand van een lineaire regressie. Uit de
resultaten blijkt dat de grootte van het aanbod aan A-merken alsook het type copycat een invloed
uitoefent op de aankoopintentie van een copycat private label. De aankoopintentie van een
copycat neemt af wanneer het aantal A-merken in het winkelassortiment van de retailer toeneemt.
Verder vertonen consumenten een lagere aankoopintentie voor economy copycats dan voor
premium copycats.
Meer lezen

Kwantitatief onderzoek naar het effect van de relatieve positie van het huismerk in het winkelschap

KU Leuven
2015
Nikki
Somers
Huismerk rechts van A-merk gunstiger effect op verkopenEen studente van de KU Leuven deed voor haar masterproef Marketing Management (Handelswetenschappen) een experimenteel onderzoek naar de indeling van het winkelschap. Twee weken lang was een Carrefour Express-winkel in Kontich het onderzoeksterrein. Uit een enquête met 133 Vlaamse consumenten blijkt dat een huismerk beter rechts van een A-merk wordt geplaatst Het resultaat?Wanneer het huismerk rechts van het A-merk staat, heeft dit een gunstiger effect op de aankoopintentie dan wanneer het links staat.
Meer lezen

Politieke ideologie en merkvoorkeur

Universiteit Gent
2014
Dimitri
Bert
Politieke voorkeur beïnvloedt supermarktaankopenHet klinkt misschien ongeloofwaardig, maar uw politieke overtuiging kan zelfs bij alledaagse beslissingen een rol spelen, zoals welke merken u aankoopt in de supermarkt. Politiek rechts ingestelde personen blijken namelijk een grotere neiging te vertonen om voor A-merken te kiezen dan linksgeoriënteerden.
Meer lezen

Optimalisering van de helderheid van vloeibare cosmetica

Universiteit Gent
2014
Sandra
Vanoost
OPTIMALISERING VAN DE HELDERHEID VAN VLOEIBARE COSMETICA McBride is als internationaal bedrijf de belangrijkste leverancier in Europa van ‘Private Label household & personal care’ producten. Dit zijn producten die verkocht worden onder de naam van de winkelketens zelf, met andere woorden de huismerken. Shampoo vind je terug onder de algemene benaming van vloeibare cosmetica, de markt verwacht op vandaag een mooie viskeuze en heldere shampoo. Na toevoeging van een bepaalde concentratie zout, noodzakelijk om de gewenste viscositeit te bereiken, wordt heldere shampoo troebel.
Meer lezen