Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Crisis in je huis, hoofd en lichaam? Een onderzoek naar de huisvestingcrisis in relatie tot de fysieke en mentale gezondheid van de patiënten in WGC De Regent, Antwerpen-Noord

AP Hogeschool Antwerpen
2023
Heleen
Delanghe
Het eindwerk bekijkt de relatie tussen slechte huisvesting en de fysieke en mentale gezondheid van de patiënten in Wijkgezondheidscentrum De Regent. Het legt huisvestingsproblemen in de wijk Antwerpen-Noord bloot aan de hand van cijfers en praktijkervaringen. Door te spreken vanuit concrete casussen wil het een krachtig signaal naar beleid geven om structurele oplossing voor de huisvestingsproblemen te beiden.
Meer lezen

Rêve de la nage métropolitaine

Universiteit Gent
2023
Nicolas
De Wispelaere
Winnaar Scriptieprijs
Ontwerpvoorstellen voor nieuwe openbare zwembaden in Brussel, vertrekkend vanuit een stedenbouwkundige en historische beschouwing van openbare zwembaden in Parijs.
Meer lezen

Wat is het effect van betalingsfaciliterende technologie op het winkelplezier?

KU Leuven
2020
Sofie
De Troch
In dit onderzoek is onderzocht wat de invloed is van automatisch scannen, zelfscanning en traditoneel betalen en van mobiel betalen en traditioneel betalen op het winkelplezier van de consument in de supermarkt. Verder is onderzocht wat de invloed van privacyzorgen en angst voor technologie is op het winkelplezier.
Meer lezen

Towards Geometry-Consistent High-Dimensional Surface Light Field Modelling with Mixture Models

Universiteit Gent
2020
Stijn
De Pauw
Universiteit Gent ontwikkelde een uitzonderlijke manier om lichtvelden op te slaan en te gebruiken. Die methode is goed, maar kan zeker nog verbeterd worden. Dit onderzoek verbeterd de huidige methode in termen van immersiviteit en gebruikservaring.
Meer lezen

De inkomenseffecten van migratie

KU Leuven
2019
Stijn
Bruers
Op basis van een literatuuroverzicht en een algemeen economisch model wordt beargumenteerd dat het wereldinkomen (bruto mondiaal product) door vrijere migratie sterk kan stijgen en dat zowel migranten als autochtonen baat kunnen hebben bij migratie.
Meer lezen

De adoptie van mobile devices en hun apps bij mensen met een beperkte armhandfunctie.

Universiteit Antwerpen
2018
Charlotte
Claes
Dit onderzoek brengt de factoren in kaart waarmee mensen met een beperkte arm-handfunctie rekening houden bij de adoptie van smartphones en hun apps, aan de hand van het UTAUT2 model.
Meer lezen

What digital natives want: inkomstenmodellen voor informatieve smartphone-applicaties, een bedrijfsaanbeveling

Universiteit Gent
2015
Lisa
Riti
TO PAY OR NOT TO PAY: de app-industrie op maat van digital natives.Vandaag leven we in een technologisch georiënteerde samenleving, waarin smartphones, tablets, applicaties en selfiesticks eigen zijn aan het straatbeeld. Deze snufjes zijn intussen even onmisbaar als een bril voor slechtzienden of een sigaret voor een verstokte roker. Maar dan nog meer, en voor eender wie. Niet alleen om te communiceren, maar ook om te sporten, koken of muziek te beluisteren is de smartphone van een hulpmiddel naar een noodzakelijkheid geëvolueerd.
Meer lezen

Een vertaalslag van het nieuwe kaderdecreet en de uitvoeringsbesluiten van kinderopvang: over processen van in- en uitsluiting

Universiteit Gent
2015
Neelke
Ferket
De test met de vijf B’sHoe toegankelijk is kinderopvang voor maatschappelijk kwetsbare gezinnen?Eén van de doelstellingen van het nieuwe  decreet is de opvang meer toegankelijk maken. De studie onderzoekt of de nieuwe regels niet net het omgekeerde effect hebben. De testcase is Gent.Er bestaat een toets om na te gaan hoe toegankelijk een bepaalde dienstverlening is. Het zijn vijf richtvragen die allemaal een belangrijk woord met een B bevatten.
Meer lezen

Een naadloze overstap van de intermodale fietser op het openbaar vervoer in het BHG: tussen droom en werkelijkheid

KU Leuven
2014
Anders
Brunlid
 Fietsbeleid BHG en MIVB krijgt onvoldoende De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB meldt op haar website dat de combinatie ‘fiets + openbaar vervoer’ de meest efficiënte manier om zich te verplaatsen in een stedelijke omgeving en dat ze een hoofdrolspeler is in het beleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om het gebruik van de fiets aan te moedigen. Uit het fietsreglement en uit de communicatie blijkt de Brusselse OV-operator echter een koele minnaar te zijn van de fiets op het openbaar vervoer. Hoe valt dit te rijmen?
Meer lezen

“An app a day, can it keep the nutritionist away” onderzoek naar de gelijkenissen, verschillen en toekomst van apps binnen een..

Hogeschool Gent
2014
Nina
Verschelden
‘An app a day, can it keep the nutritionist away’, onderzoek naar de gelijkenissen, verschillen en toekomst van apps binnen een diëtistenpraktijkDe opmars en stijgende populariteit van mobiele applicaties, beter bekend onder de afkorting apps, is ook voelbaar in de wereld van diëtiek.
Meer lezen

De impact van productieonderbreking op kitting, een analytische studie

Universiteit Gent
2010
Eline
De Cuypere
  • Dieter
    Fiems
 
Jouw droomwagen in een week tijd?
Stel, je kan kiezen tussen een autoverkoper die slechts één type wagen verkoopt of een verkoper die tien verschillende types verkoopt. Wat doe je? Inderdaad, in een grotere waaier aan producten, kan een klant een product vinden dat beter op zijn noden is afgesteld. We verkiezen allemaal een op maat gemaakte auto. Bovendien moet de auto van onze keuze snel leverbaar zijn en liefst nog tegen een zo laag mogelijke prijs.
Meer lezen

De Meting van 'Brand Equity'

Universiteit Hasselt
2008
Tim
Jans
Nokia sterkste gsm-merk

“Als we dit bedrijf zouden opsplitsen, en ik zou jou het land en de gebouwen geven, en ik zou de merken nemen, dan zou ik veel rijker worden dan jij.” Met deze uitspraak erkende John Stuart, manager bij Quaker Oats, reeds rond 1900 het belang van een sterk merk voor een onderneming. De waarde van merken en hun invloed op consumenten wordt samengevat onder de naam ‘Brand equity’, en werd onderzocht in de markt van mobiele telefoons. Nokia bleek in deze markt het sterkste merk te zijn.
Meer lezen

De ontwikkeling van de grote low cost carriers in West Europa vanaf 2004: een economische analyse.

Vrije Universiteit Brussel
2007
liesbeth
herremans
De laatste jaren wordt onze samenleving steeds globaler en lijken afstanden makkelijker overbrugbaar. De mens wordt alsmaar mobieler. Eén van de factoren die hier in belangrijke mate toe bijgedragen heeft, is de deregulering[1] van de luchtvaart. In Europa luidde deze deregulering in het midden van de jaren negentig een nieuw luchtvaarttijdperk in namelijk dat van de low cost carriers ofwel lage kostenmaatschappijen. Vandaag zijn deze maatschappijen niet meer weg te denken uit onze samenleving.
Meer lezen

Anytime, Anywhere: Een kwalitatief onderzoek naar de ambiguïteit van gsm-gebruik.

Vrije Universiteit Brussel
2007
Lotte
Vermeir
Anytime, anywhere, of u nu wil of nietVandaag de dag bestaat er een sociale druk om altijd en overal bereikbaar te zijn via de gsm. Vrienden, familie en uw partner verwachten dat ze u steeds te pakken kunnen krijgen via uw mobiele telefoon. Dat is de conclusie van de licentiaatsverhandeling van Lotte Vermeir. Dat we soms onder druk worden gezet door onze werkgever om altijd en overal bereikbaar te zijn is niets nieuw, maar dat dit vandaag de dag ook geëist wordt door onze sociale contacten, is voor velen ongetwijfeld wél verrassend.
Meer lezen

Muziek en internet

Andere
2002
Ruben Reginald
Luyten
Muziek en internet:
analyse van de nieuwe mogelijkheden en problemen vanuit musicologisch perspectief
 
Ruben Reginald Luyten
 
Ondanks de miljoenen websites die bestaan met muziek als onderwerp, gebeurt er bijzonder weinig wetenschappelijk onderzoek naar de recente mogelijkheden en problemen in verband met muziek op het internet. Een degelijk onderzoek duurt lang, slechts weinigen zijn op de hoogte van alle aspecten die erbij komen kijken en elk hoofdstuk dat je schrijft is voorbijgestreefd vooraleer je het on line kunt plaatsen, laat staan kunt publiceren.
Meer lezen

Ruil binnen de media: efficiënt marketing instrument of oorzaak van clutter?

Andere
2002
Patrick
Betrains
Eindwerk Postuniversitaire Opleiding “Marketing Communicatie” – Instima - Ehsal

Ruil binnen de media: efficiënt marketing instrument of oorzaak van clutter?

door Patrick Betrains
 
« Ruilen is zo oud als de mens zelf, mediaruil zo oud als de media. »
 
Door ruil bekomt men een gewenst item door iets van waarde in de plaats te geven.  Ruil ligt aan de basis van de economie. In het begin ruilde de boer graan voor zout in de stad bij voorbijrijdende handelsreizigers. De opkomst van het geld zorgde ervoor dat dit ruilproces vlotter ging verlopen.
Meer lezen