Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Uitwerken van een sensibiliseringscampagne voor studenten en personeelsleden van de Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg richting een duurzame modal shift

Universiteit Hasselt
2024
Seppe
Van Springel
  • Myrthe
    Bouckaert
De masterthesis richt zich op het realiseren van een duurzame gedragsverandering bij studenten en personeelsleden van de Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg (AUHL), bestaande uit de onderwijsinstellingen PXL, UCLL en UHasselt. Het doel is om autoverplaatsingen te verminderen, duurzame vervoersmodi te stimuleren en parkeer- en verkeersproblemen rond de campussen te voorkomen. De centrale onderzoeksvraag is hoe strategische communicatie campusbeleidsmaatregelen kan inzetten om duurzame verplaatsingsgedragingen te bevorderen. De masterthesis combineert een literatuurstudie over het COM-B model met gedragsveranderingsstrategieën, traditionele en moderne communicatiemethoden, en technologische toepassingen. Het onderzoek omvat een analyse van COM-B componenten, uienschillen en kleurtabellen, campagnetijdlijnen en strategische communicatie. Dit biedt inzicht in het creëren van effectieve boodschappen en het beter afstemmen van communicatiestrategieën op studenten en personeel, wat de kans op succesvolle gedragsverandering vergroot.
Meer lezen

Assessing the impact of interzonal migration on travel demand in Flanders using an Activity-based model.

Universiteit Hasselt
2022
Eridona
Selita
  • Muhammad
    Adnan
Following the considerable attention of activity-based models in transportation planning and forecasting, and the necessity to understand and reveal the impacts of transportation policies, this paper aims to simulate and examine a population policy scenario. It explicitly uses FEATHERS, a demand-side activity-based model, operational for Flanders, Belgium. The ABM is required to estimate how the interzonal migration of Flanders’ population from small towns/villages to large, urbanized city areas will closely affect the daily activity-travel choices of the individuals. A current baseline scenario is executed alongside three migration scenarios that account for a spatial redistribution of the population (2%, 5%, 10%) with equal proportions. Results suggest an impact on mode choice during peak hours, with a significant shift from car as a driver to public transport. Besides mode choice, there is a considerable decrease in the total number of trips. As a result, the total vehicle kilometres travelled, and total vehicle hours travelled reduce remarkably. While on the contrary there is hardly any effect on the activity choice.
Meer lezen

Design of an e-bike specific cargo container system to stimulate sustainable commuting behaviour

Universiteit Gent
2021
Julian
Adam
Genomineerde longlist mtech+prijs
In mijn scriptie onderzocht ik hoe fietstassen specifiek voor e-bikes en speed pedelecs ontworpen kunnen worden. Hierbij slaagde ik er in om relatieve voordelen van de auto zoals beveiliging, bescherming van inhoud en het gebruiksgemak, weg te nemen. Zo kan een modal shift naar e-cycling bekomen worden.
Meer lezen

Een naadloze overstap van de intermodale fietser op het openbaar vervoer in het BHG: tussen droom en werkelijkheid

KU Leuven
2014
Anders
Brunlid
 Fietsbeleid BHG en MIVB krijgt onvoldoende De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB meldt op haar website dat de combinatie ‘fiets + openbaar vervoer’ de meest efficiënte manier om zich te verplaatsen in een stedelijke omgeving en dat ze een hoofdrolspeler is in het beleid van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om het gebruik van de fiets aan te moedigen. Uit het fietsreglement en uit de communicatie blijkt de Brusselse OV-operator echter een koele minnaar te zijn van de fiets op het openbaar vervoer. Hoe valt dit te rijmen?
Meer lezen

Economische analyse van de relatie tussen de bouwsector en de binnenvaart in België

Universiteit Antwerpen
2013
Michèle
Van Spilbeeck
  • Michèle
    Van Spilbeeck
  • Magali
    Slaets
Potentieel van transport bouwsector via de binnenvaart in kaart gebracht Het fileprobleem is algemeen gekend en komt vaak met een negatieve bijklank. Aan de grond van dit probleem kan de oorzaak gevonden worden in het vrachtverkeer dat onze wegen teistert. Bijgevolg kan gezegd worden dat bij minder vrachtverkeer, ook het fileprobleem zal verdwijnen.
Meer lezen

An economic and policy approach of short sea shipping and inland navigation as alternative transport modes for the European hinterland.

Universiteit Antwerpen
2007
Edwin
Verberght
De economische activiteit in Europa kende na de pijnlijke gebeurtenissen van 11 september 2001 een voelbare vertraging.
Sinds enkele jaren slaagt de economie zicht te herpakken en dit kent zijn invloed op de transportsector in de gehele EU - 27.
Dat is goed nieuws voor mensen die afstuderen in transportstudies of die werken in deze sector, maar minder goed nieuws voor het milieu en voor de maatschappij. Want de groei van het transport lijkt in de gehele Europese Unie nog steeds grotendeels te worden opgeëist door het wegvervoer.
Meer lezen

Shortsea shipping en binnenvaart in de Europese Unie als alternatieve transportmodi

Universiteit Antwerpen
2007
Edwin
Verberght
Shortsea shipping en binnenvaart in de Europese Unie:
Een economische en beleidsmatige benadering van shortsea shipping en binnenvaart als alternatieve transportmodi voor het Europese hinterland.

De economische activiteit in Europa kende na de pijnlijke gebeurtenissen van 11 september 2001
een voelbare vertraging. Sinds enkele jaren slaagt de economie zicht te herpakken en dit kent zijn
invloed op de transportsector in de gehele EU - 27.
Meer lezen