Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Borstvoeding geven na borstkanker

Arteveldehogeschool Gent
2022
Eugenie
Mornie
Weinig vrouwen geven borstvoeding na een vroegere borstkankerdiagnose. In deze scriptie wordt onderzocht welke invloed een eerdere borstkankerdiagnose heeft op de mogelijkheid om borstvoeding te geven.
Meer lezen

GEBRUIK VAN VALRISICO VERHOGENDE GENEESMIDDELEN, EEN RETROSPECTIEF ONDERZOEK MET FOCUS OP PSYCHOFARMACA BIJ PATIËNTEN OPGENOMEN VIA DE SPOEDAFDELING

Universiteit Gent
2021
Britt
Ekendahl
Bepaalde klassen van geneesmiddelen worden in verband gebracht met een verhoogd risico op vallen (o.a. geneesmiddelen die ingrijpen op het centraal zenuwstelsel). Ongeveer 60% van de ouderen die in het ziekenhuis worden opgenomen vanwege een val gebruiken minstens één valrisico verhogend geneesmiddel (fall-risk increasing drug of FRID). In het kader van valpreventie zijn preventieve acties zoals afbouwen van FRIDs van belang.
Meer lezen

'Dubbelbloedjes' aan het woord: een exploratief, narratief en retrospectief onderzoek naar de (onderwijs)ervaringen van multi-etnische jongvolwassenen

Universiteit Gent
2020
Nikita
Exsteyl
Deze thesis tracht de (onderwijs)ervaringen van multi-etnische jongvolwassenen op een exploratieve, narratieve en retrospectieve in kaart te brengen. Dit aan de hand van zes verschillende kwalitatieve methodes.
Meer lezen

Fertiliteit- en zwangerschapsuitkomsten na hysteroscopische placentarestverwijdering

Universiteit Gent
2018
Nele
Coryn
Aan de hand van een retrospectieve analyse wordt de follow up studie gedaan betreffende reproductieve en zwangerschapsuitkomsten na hysteroscopische
placentarestverwijdering (loop resectie versus morcellatie).
Meer lezen

De invloed van tweetaligheid op Alzheimer dementie

KU Leuven
2018
Marianne
Looten
Uit onderzoek blijkt dat het spreken van meer dan één taal een beschermende invloed op de hersenen zou kunnen hebben bij het ontwikkelen en het verloop van Alzheimer dementie. De huidige studies zijn echter onvoldoende kwaliteitsvol en niet eenduidig.
Meer lezen

De predictieve waarde van de Neuropsychiatric Inventory Questionnaire (NPI-Q) in het conversieproces van Mild Cognitive Impairment naar dementie: een retrospectieve dossierstudie.

Vrije Universiteit Brussel
2018
Samantha
Dequanter
Mild Cognitive Impairment (MCI) is reeds veelvuldig in verband gebracht met evolutie naar dementie. Naast een veranderende cognitieve en functionele status kunnen ook neuropsychiatrische symptomen (NPS) vroege
signalen zijn van een dergelijk evoluerend proces. Deze studie trachtte na te gaan wat de predictieve waarde is van NPS, gemeten met de Neuropsychiatric Inventory Questionnaire (NPI-Q), in het evolutieproces van MCI naar dementie.
Meer lezen

Autologous hematopoietic stem-cell transplantation in lymphoma – a single center experience

KU Leuven
2017
Camille
Kockerols
  • Daan
    Dierickx
  • Gregor
    Verhoeven
Binnen deze retrospectieve studie worden outcome parameters en prognostische factoren bestudeerd en vergeleken met de literatuur.
Meer lezen

Ongevallen bij kinderen van 6 tot 12 jaar: presentatie en etiologie.

KU Leuven
2017
Christian
Stockmans
  • Sarah
    Maes
  • Stefaan
    Nijs
We bestudeerden ongevallen bij kinderen van 6 tot 12 jaar om te bekijken welke letsels ze hierbij opliepen. Hieruit bleek dat de meeste opgelopen letsels benigne van aard zijn.
Meer lezen

The use of progestins in transgender youth: Clinical and hormonal effects

Universiteit Gent
2016
Lloyd
Tack
De master thesis ‘The use of progestins in transgender youth: Clinical and hormonal effects’ onderzocht of progestagenen een alternatief zijn voor gonadotropin releasing hormone analogues (GnRHa), welke meest gebruikt worden om de puberteit te onderdrukken in transgender jongeren. GnRHa zijn duur en worden in België niet terugbetaald, waardoor er nood is aan een goedkoper, maar effectief alternatief, zodat alle transgender jongeren een geschikte behandeling kunnen krijgen. De thesis onderzocht de effecten van pro- en anti-androgene progestagenen in jongeren met gevorderde pubertaire ontwikkeling.
Meer lezen

Longitudinal follow-up of children with Cerebral Palsy after Single-Event Multilevel Surgery

KU Leuven
2016
Lise
Loyens
  • Evie
    Moonemans
  • Anja
    Van Campenhout
  • Lynn
    Bar-on
Deze retrospectieve studie gaat het effect na van Single-Event multilevel surgery (SEMLS) bij kinderen met CP op lange termijn (5-8 jaar follow-up) en gaat na welke factoren de uitkomst van SEMLS kunnen voorspellen.
Meer lezen

Longitudinal follow-up of children with Cerebral Palsy after Single-Event Multilevel Surgery

KU Leuven
2016
Evie
Moonemans
  • Lise
    Loyens
  • Anja
    Van Campenhout
  • Lynn
    Bar-on
Deze retrospectieve studie gaat het effect na van Single-Event multilevel surgery (SEMLS) bij kinderen met CP op lange termijn (5-8 jaar follow-up) en gaat na welke factoren de uitkomst van SEMLS kunnen voorspellen.
Meer lezen

Dentogene sinusitis: Helingspotenieel na endodontische behandeling gevalideerd met Cone Beam CT

KU Leuven
2013
Amoëna
De Hondt
DENTOGENE SINUSITIS: HELINGSPOTENTIEEL NA ENDODONTISCHE BEHANDELING GEVALIDEERD MET CONE BEAM CTABSTRACTHet doel van de studie was het nagaan welke de etiologiën en de behandelingsmethodes zijn alsook de betrokken tandnummers, de sinusale reacties en de vitaliteit wanneer er sprake is van een dentogene sinusitis. Een retrospectieve studie met 79 patiënten werd uitgevoerd.INTRODUCTIEDe botdikte van de scheidingswand tussen de sinusholte en de apexen van de elementen is zo’n 0,8 tot 7 millimeter. De dunste botzone bevindt zich ter hoogte van de 2e premolaren en de molaren.
Meer lezen

Begrijpend lezen en schematiseren. De impact van het leren maken van schema’s op metacognitie tijdens begrijpend lezen.

Universiteit Gent
2006
Hendrik
Van Steenbrugge
  • Hilde
    Van Keer
  • Martin
    Valcke
Samenvatting
In dit onderzoek werd het effect nagegaan van schematiseren op begrijpend lezen en op metacognitie. In totaal namen 269 leerlingen en 14 leerkrachten uit 15 klassen, verspreid over het vijfde en zesde leerjaar deel aan het onderzoek. De leerlingen uit de experimentele conditie leerden ofwel schema’s maken of kregen schema’s. De leerlingen uit de controlegroep kregen verbale toelichtingen omtrent het verwerken van een tekst.
De resultaten van dit onderzoek wijzen uit dat schematiseren niet leidt tot significant hogere scores op een gestandaardiseerde begrijpend leestoets.
Meer lezen