Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Impact Nederlandse spelling op het professionele leven van Generatie Z

Arteveldehogeschool Gent
2024
Ben
Bellemans
  • Larisa
    Van den Bergh
  • Jelle
    Vandendriessche
  • Claudia
    Van Hoecke
In deze bachelorproef werd onderzocht op welke manier we Generatie Z in Vlaanderen kunnen sensibiliseren over de gevolgen van een onnauwkeurige spelling op hun professionele leven. Dit onderzoek had tot doel Generatie Z te sensibiliseren aan de hand van campagnes op sociale media in de vorm van quotes en korte video’s.

Het onderzoek bestaat uit deskresearch en fieldresearch waarbij fieldresearch werd onderverdeeld in kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Voor het kwantitatief onderzoek werd gekozen voor het verspreiden van een online-enquête onder zowel Generatie Y als Generatie Z, geboren tussen 1975 en 2010. De vooropgestelde minimum steekproefgrootte was 385 respondenten voor Generatie Z. De enquête heeft uiteindelijk meer dan 750 respondenten bereikt, door de diverse verspreiding op verschillende kanalen. Door dit grote aantal respondenten kon het onderzoeksteam valabele en generaliseerbare conclusies trekken.

Bij het kwalitatief onderzoek heeft het onderzoeksteam 12 respondenten persoonlijk geïnterviewd, waaronder 8 geïnterviewden uit Generatie Z en 4 uit Generatie Y. In dit onderzoek werden voornamelijk open vragen gesteld om diepgaandere antwoorden te verkrijgen. De vragen waren aangepast aan het profiel van de geïnterviewde. Zo kreeg Generatie Z onder andere een kort dictee om hun bewustzijn van de kennis van de Nederlandse spelling te meten. Generatie Y kreeg dan weer doelgerichte vragen over spelling met betrekking tot hun functie.

Door de resultaten van de desk- en fieldresearch te combineren konden we concluderen dat de taal steeds visueler en bondiger wordt. Daarnaast heeft onnauwkeurige spelling wel degelijk een impact op het professionele leven. Generatie Z is zich daar in zekere mate van bewust.
Meer lezen

Opleidings- en tewerkstellingsniveau van doven: Maken tolken Vlaamse Gebarentaal in onderwijssituaties het verschil?

KU Leuven
2021
Margot
Janssens
In deze masterproef wordt onderzocht in welke mate het inzetten van tolken Vlaamse Gebarentaal in onderwijssituaties een invloed heeft op het opleidings- en tewerkstellingsniveau van doven.
Meer lezen

Solliciteren in het Cités? De impact van etnisch en regionaal gekleurde taalvariëteiten in formele contexten: een experimentele studie

KU Leuven
2020
Laurens
Biesmans
In dit onderzoek focust op de invloed van Citétaal in sollicitatiegesprekken. Resultaten tonen aan dat Citétaal consequent een lagere status dan het Limburgs wordt toegekend en dat sprekers ervan worden gekoppeld aan functies als arbeider.
Meer lezen

Solliciteren bij een algoritme: De perceptie van waargenomen eerlijkheid, betrouwbaarheid en emotionele beleving van sollicitanten op algoritmische beslissingen binnen een wervingsprocedure.

Thomas More Hogeschool
2020
Lisa
Willems
Kunstmatige intelligentie (AI) is niet weg te denken uit de moderne bedrijfswereld. Binnen werving en selectie wordt algoritmische besluitvorming gebruikt om nieuwe kandidaten sneller op te sporen en te selecteren. Ondanks deze effectieve prestaties van AI, is het niet duidelijk hoe sollicitanten deze beslissing percipiëren. Om dit verder te exploreren werd er een online experiment uitgevoerd, waarbij de deelnemers (fictieve sollicitanten) een scenario te lezen kregen waarin de verzamelaar van de informatie (HR medewerker of algoritme) en de besluitvormer (HR medewerker of algoritme) binnen het wervingsproces werden gemanipuleerd. De uitkomst van de beslissing was telkens negatief, namelijk de sollicitant werd niet geschikt bevonden voor de job. Daarna volgde een vragenlijst die de perceptie van de deelnemers op het gebied van waargenomen eerlijkheid, betrouwbaarheid en emotionele beleving bij het besluit onderzocht. Uit de resultaten bleek dat de deelnemers de informatieverzameling die voor de beslissing gebruikt werd belangrijker vonden dan hoe het besluit zelf tot stand kwam. Zolang het verzamelen van informatie door een HR medewerker gebeurde, ervaarden de deelnemers het besluit eerlijker, betrouwbaarder en emotioneel positiever.
De beslissing is minder relevant, zolang de gegevens geanalyseerd en verwerkt werden door een HR medewerker. Zo is er geen verschil in eerlijkheid, betrouwbaarheid en emotionele reacties gevonden tussen een algoritmische of een menselijke beslissing. Deze studie onthult de perceptie van algoritmische versus menselijke beslissingen binnen het wervingsproces en suggereert dat het verzamelen van informatie sterker doorweegt op de perceptie van sollicitanten dan de uiteindelijke beslissing.
Meer lezen

Maatregelen tegen discriminatie op de arbeidsmarkt: een praktijkonderzoek

Hogeschool West-Vlaanderen
2019
Suzanne
Landuyt
Zelfs tijdens de ‘war for talent’ worden werkzoekenden vaak afgewezen omwille van kenmerken die irrelevant zijn voor de functie zoals geslacht, leeftijd of handicap. Welke oplossingen er nu precies allemaal ingezet kunnen worden en hoe, blijft voor werkgevers soms zeer vaag. Daarom geeft deze bachelorproef een overzicht van mogelijke maatregelen en wordt aan de hand van een vragenlijst nagegaan welke reeds toegepast worden in Belgische organisaties. Verder wordt onderzocht wat de attitudes van werkgevers tegenover die verschillende maatregelen zijn.
Meer lezen

De inkomenseffecten van migratie

KU Leuven
2019
Stijn
Bruers
Op basis van een literatuuroverzicht en een algemeen economisch model wordt beargumenteerd dat het wereldinkomen (bruto mondiaal product) door vrijere migratie sterk kan stijgen en dat zowel migranten als autochtonen baat kunnen hebben bij migratie.
Meer lezen

De invloed van het opleidingsniveau op de aanwervingen in de accountingsector in Vlaanderen

KU Leuven
2018
Astrid
Carlier
Deze masterproef onderzoekt of het opleidingsniveau een invloed heeft op de aanwervingen in de accountingsector in Vlaanderen. Het onderzoek wordt gevoerd aan de hand van interviews bij rekruteerders in bedrijven met een boekhoudafdeling, accountantskantoren en wervingsbureaus. Daarnaast wordt nagegaan of er andere factoren een invloed hebben op de aanwervingen en of die belangrijker zouden zijn dan het diploma. Het onderzoek is relevant voor studenten die een studiekeuze moeten maken en op voorhand weten dat ze in de accountingsector terecht willen komen.
De accountingsector kent een tekort op de arbeidsmarkt. De sector ondergaat sterke technologische veranderingen en wordt steeds internationaler. Daardoor verwachten de bedrijven en kantoren dat accountants een specifiek diploma hebben. Uit het onderzoek blijkt dat de personen met een diploma professionele bachelor een voorkeur genieten bij de rekrutering, zowel in de bedrijven met een boekhoudafdeling als in de accountantskantoren. Tot slot kan geconcludeerd worden dat er naast het diploma andere invloedrijke factoren zijn die doorslaggevend zijn tijdens de sollicitatie. Die andere invloedrijke factoren zijn persoonlijkheid en fit in het team, de talenkennis en een relevante ervaring op het curriculum vitae.
Meer lezen

Verwijzing naar leeftijd bij werving van (semi)overheidspersoneel. Een inhoudsanalyse van jobadvertenties

KU Leuven
2017
Laurens
Seigers
Deze masterproef wil nagaan of er verwijzingen naar leeftijd voorkomen in de personeelsadvertenties van publieke en semipublieke organisaties en of deze verwijzingen een invloed hebben op het sollicitatiegedrag.
Meer lezen

Promoting gender diversity with a general vs. specific diversity policy

KU Leuven
2017
Elisabeth
Haeck
Deze scriptie onderzoekt hoe men a.d.h.v. een algemeen en specifiek diversiteitsbeleid het probleem van genderdiscriminatie tijdens rekruteringsbeslissingen kan aanpakken, wanneer mannelijke en vrouwelijke sollicitanten of werknemers gelijkaardig gekwalificeerd zijn.
Meer lezen

Sociale media tijdens selectieprocedure.s Informatiebronnen versus verificatiebronnen en de invloed van kwaliteit en hoeveelheid gepresenteerde informatie.

KU Leuven
2016
Stephanie
Schellens
In deze masterproef werd de invloed van sociale media tijdens selectieprocedures nagegaan. Uit de verschillende analyses bleek dat het beschikken over een uitgebreid LinkedIn-profiel voor positieve resultaten kan zorgen tijdens het sollicitatieproces. Daarnaast zou ook het bestuderen van de sociale media voor het jobinterview een positievere invloed hebben op het proces dan wanneer dit na het jobinterview zou plaatsvinden.
Meer lezen

SPEEDASSESSMENT ALS FLEXIBEL SELECTIE- INSTRUMENT? Een analyse van validiteit en reacties van kandidaten.

Universiteit Gent
2015
Astrid
De Clercq
Iedereen kent ondertussen speeddaten, maar wat zegt speedasssessment u?Iedereen die ooit al heeft gesolliciteerd weet hoe langdradig en stroef sommige selectieprocedures verlopen.  Speedassessment wil hierop een antwoord bieden.Bij speedassessment proberen we aan de hand van 3 minuut durende rollenspelen een voorspelling te maken van hoe een toekomstige werknemer zal presteren op de werkvloer.Deze procedure zorgt ervoor dat we op een korte tijd en op een correcte manier kunnen oordelen over de competenties van potentiële werknemers.
Meer lezen

Studentenarbeid: ook lonend na de studies?

Universiteit Gent
2015
Olivier
Rotsaert
STUDENTENARBEID: OOK LONEND NA DE STUDIES?Afgelopen zomer spendeerden heel wat jongeren ongetwijfeld een deel van hun vrije tijd aan een studentenjob. Naast een nuttig tijdverdrijf en een belangrijke inkomstenpost, kan studentenarbeid mogelijk ook een impact hebben op latere carrièremogelijkheden. Laatstgenoemde langetermijngevolgen van studentenarbeid vormen de focus van deze Masterproef.Op de vraag of pas afgestudeerden bij een sollicitatie een hogere kans op succes hebben indien ze in het verleden studentenarbeid verrichtten, zouden velen geneigd zijn om meteen ‘ja’ te antwoorden.
Meer lezen

Multidisciplinaire samenwerking tussen studenten in het hoger onderwijs. Een exploratief onderzoek vanuit een multi-actorenperspectief.

Universiteit Gent
2015
Hilke
Peynsaert
Beste sollicitant, bent u goed in samenwerken?“Omdat het moet en ik er door wil zijn.” Studenten zien vaak het doel van opdrachten niet in. Hoe komt dat? Ligt het aan de student of scheelt er iets met ons hoger onderwijs? En, bereiden we onze studenten voldoende voor op het werkleven? Wat moeten studenten écht kunnen wanneer ze aan het werk gaan?Multidisciplinaire samenwerking tussen studentenOp basis van deze vragen ging ik op zoek naar antwoorden in het hoger onderwijslandschap.
Meer lezen

To Me or not to Me, that is the question”: het effect van bonussen op de mondaan-mond rekrutering van Generation Me

Universiteit Gent
2015
Michiel
Rupus
To Me or not To Me, that is the question.Opgelet: onderstaande statement kan als schokkend overkomen...Wist u dat werkloosheid één van de grootste organisationele problemen is op dit moment? U fronst uw wenkbrauwen. Uiteraard. We worden immers dagelijks geconfronteerd met de media die het ene faillissement na het andere aankondigt. Bedrijven die sluiten, ontslagen die vallen,… en toch is structurele werkloosheid nog een groot probleem.
Meer lezen

Depressie en aanwervingskansen: een correspondentie-onderzoek in de Vlaamse arbeidsmarkt

Universiteit Gent
2014
Sarah
De Visschere
Werkzoekend na een depressie? Discriminatie schuilt om de hoekIs het verstandig om bij een sollicitatie open te zijn over een voorbije depressie of leidt dit tot een verminderde kans op aanwerving?
Meer lezen

Sticky floors: een veldonderzoek naar genderdiscriminatie op de Vlaamse arbeidsmarkt

Universiteit Gent
2014
Kate
Neyts
 Vrouwen blijven plakken aan de kleverige vloer “Vrouwen botsen keihard tegen het glazen plafond,” verklaarde de Nederlandse onderzoeksjournaliste Jessica de Jong in haar boek Vrouwen zijn gelijk aan mannen (behalve in de directiekamer). Met andere woorden, we vinden opvallend minder vrouwen dan mannen in topfuncties, en een recent onderzoek van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen bevestigt dat ook.
Meer lezen

Het signaaleffect van overscholing en werkloosheid in Vlaanderen. Verschillend in de publieke en private sector?

Universiteit Gent
2014
Tine
Baert
  • Stijn
    Baert
DE PERFECTE SOLLICITANT: SCHOOLVERLATER, WERKLOZE OF OVERGESCHOOLDE?Stel, u bent een werkgever die op zoek is naar een nieuwe, jonge werkkracht voor uw onderneming. U krijgt drie kandidaten over de vloer: een pas afgestudeerde sollicitant, eentje die reeds een jaar werkloos is sinds zijn diploma-uitreiking en eentje die meteen na zijn studies een jaar een job uitoefende beneden zijn opleidingsniveau (i.e. een overgeschoolde kandidaat). Zou u een voorkeur hebben voor één van deze drie profielen?
Meer lezen

Attractiveness over conscientiousness: Discrimination based on perceived attractiveness and personality traits in the Flemish labor market

Universiteit Gent
2014
Anke
Penninck
Is schoonheid een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven?Eeuwen geleden schreef de Griekse filosoof Aristoteles: ‘schoonheid is een betere hulp dan alle aanbevelingsbrieven.’ Deze gedurfde uitspraak doet ook vandaag de harten van jonge werkzoekenden sneller slaan. In de huidige samenleving wordt aan het uiterlijk namelijk veel belang gehecht. Het is bijgevolg niet ondenkbaar dat uiterlijk een invloed kan hebben op de aanwervingskansen.
Meer lezen

Discriminatie op basis van vakbondslidmaatschap: een correspondentie-onderzoek in Vlaanderen

Universiteit Gent
2014
Niels
Groothaert
  • Stijn
    Baert
Gesyndiceerd: sollicitatie in de prullenbak? Zoals iedereen wel weet is de relatie tussen vakbonden en werkgevers niet altijd even rooskleurig, eerder het tegenovergestelde blijkt waar te zijn. Daarnaast komen vakbonden, ondanks hun belangrijke rol bij het sociaal overleg en hun inzet voor de belangen van de werknemers, vaak negatief in de media. Dit alles kan zich mogelijks afstralen op het individuele vakbondslid, met alle gevolgen van dien.
Meer lezen

Kleurenblind? Veldonderzoek naar het effect van politieke voorkeur op aanwervingskansen

Universiteit Gent
2014
Sybren
Parmentier
Kleurenblind? Een veldonderzoek naar het effect van politieke voorkeur op aanwervingskansenMasterproef voorgedragen tot het bekomen van de graad van Master of Science in de Economische WetenschappenParmentier SybrenDe ‘moeder der verkiezingen’, zoals de regionale, federale en Europese verkiezingen op 25 mei 2014 in België vaak genoemd worden, staat vlak voor de deur. Een periode waarin enerzijds politieke partijen zelf, en anderzijds hun partijprogramma’s en standpunten over allerlei actuele thema’s en problematieken, fel gemediatiseerd en uitgedragen worden.
Meer lezen

Correspondentieonderzoek naar de impact van een Facebook-profielfoto op de aanwervingskansen in Vlaanderen.

Universiteit Gent
2013
Lynn
Decuypere
Do they find you on Facebook? De impact van Facebook-profielfoto’s op de aanwervingsbeslissing.In 2004 werd, in een studentenkamer in Harvard, een nieuw super communicatiemiddel ontwikkeld door de ietwat sullige Mark Zuckerberg. Anno 2013 is Facebook met zijn meer dan 1 miljard gebruikers zonder twijfel de meest populaire sociale netwerksite ter wereld. De missie van Zuckerberg ‘making the world more open and connected’ is een feit. Je hele leven wordt tentoongesteld aan duizenden personen en deze personen maken daar met plezier gretig gebruik van.
Meer lezen

De invloed van Impression Management en de modererende rol van het tijdskader van de selectie op interviewevaluaties

Odisee
2011
Pilar Karina
Granados Rojas
Het belang van een goede indrukImpression management (IM) is de kunst om een goede indruk te maken op anderen. Wanneer sollicitanten IM gebruiken, beklemtonen ze waarin ze goed zijn om de interviewer te overtuigen van hun geschiktheid voor de job. Er bestaat geen twijfel dat het gebruik van IM een positieve impact heeft op de beoordeling van het interview en de kans op het opvangen van een jobaanbieding. Maar is dit altijd zo?Er zijn verschillende soorten van IM-tactieken (o.a.
Meer lezen

The Economics of Acting White

KU Leuven
2011
Özhan
Zurel
Waarom Mohamed geen ASO volgtInleidingIn een onderzoek in 2009 kwam aan het licht dat er een groot verschil is in het leesniveau tussenautochtone en allochtone leerlingen. Bij autochtone leerlingen haalt 1 op de 10 niet het vereistebasisniveau, terwijl dit getal oploopt tot 4 op 10 bij allochtone leerlingen. Niet alleen bij lezen, maarook bij wiskunde en wetenschappen zien we dat er een etnische onderwijskloof bestaat.Ook in de Verenigde Staten bestaat deze etnische onderwijskloof. Een gemiddelde zwarte 17-jarigeleest er op het niveau van een gemiddelde blanke 13-jarige.
Meer lezen

Van toiletmadam naar sanitair manager: een inhoudsanalyse van jobtitels over tijd

Universiteit Gent
2011
Lies
Durnez
  • Nele
    Rubrecht
 Van toiletmadam tot sanitair manager: een inhoudsanalyse van jobtitels over tijdBinnenkort mogen wij, Nele Rubrecht & Lies Durnez, ons gaan aanbieden op de arbeidsmarkt. Een nieuwe fase begint en als we de eerste vacatures mogen geloven dan ziet het er veelbelovend uit.
Meer lezen

LinkedIn And Facebook In Flanders: The Influences And Biases Of Social Networking Sites In Recruitment And Selection Procedures

Odisee
2010
Vanessa
Castelyns
Door de opkomst van sociale netwerken en het massaal online plaatsen van allerlei informatie door individuen, en dus ook door kandidaat-sollicitanten, kunnen de Vlaamse verantwoordelijken voor werving en selectie op een snelle en eenvoudige manier bijkomende informatie vinden. Onderzoek bij 411 wervings- en selectieverantwoordelijken toont aan dat vooral LinkedIn, maar ook Facebook, een belangrijke rol zijn gaan spelen bij het recruteren.
Meer dan de helft van de Vlaamse verantwoordelijken (58,6 procent) heeft een LinkedIn-account en 62,8 procent een Facebook-account.
Meer lezen

The impact of attractiveness in the assessment of employment suitability: A discrete choice experiment

Andere
2010
Evi
Vanderheyden
  • Ralf
    Caers
  • Cind
    Du Bois
 
Knappe sollicitanten maken meer kans op een job
 
Het personeelsbeleid, of mooier gezegd, het Human Resource Management van een onderneming, is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Het wordt de voeding van het bedrijf genoemd omdat van hieruit de geschikte werkkrachten worden geselecteerd. Vandaag de dag zijn interviews erg populair voor het selecteren van de beste kandidaten en voor het verzamelen van job-gerelateerde informatie.
Meer lezen

Een onderzoek naar implicit social cognition in het selectieproces: zijn selectieverantwoordelijken gevoelig voor name letter preferences?

Universiteit Gent
2009
Jacob
Vermeire
 
Waarom Luc niet aangeworven wordt door Lucas
 
Een onwaarschijnlijk verhaal. Tijdens mijn stage kwam ik bij een reclamebureau terecht waar het management net twee nieuwe werknemers had aangeworven: Karl en Jonathan. De namen van de managers: Carl en Jonathan. En u denkt dat dit toeval is?
 
Het is al langer bekend dat mensen een onbewuste voorkeur hebben voor zaken die beginnen met dezelfde letter als onze eigen naam. Zo toonde onderzoek eerder al aan dat mensen geneigd zijn een woonplaats, levenspartner, werkgever, … te kiezen die begint met dezelfde letter als hun eigen naam.
Meer lezen

Onderzoek naar discriminatie op basis van seksuele oriëntatie in de context van personeelsselectie

Universiteit Gent
2003
Petra
Heyse
 
Discriminatie van holebi’s bij selectie: “Vreemd”, zou je denken, “tijdens een sollicitatiegesprek komt het feit of je homo, lesbisch of hetero bent toch niet aan bod? En indien dit wel het geval zou zijn, dan wordt de voorkeur voor hetzelfde geslacht toch gewoon verborgen gehouden.” Onderzoek toont nochtans aan dat 38% van de solliciterende holebi’s de seksuele oriëntatie onthult aan een potentiële werkgever. Uit angst voor discriminatie, komt een meerderheid echter niet uit de kast.
Meer lezen