Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Kennis en doorverwijsgedrag van stotteren bij professionals uit de eerstelijnszorg: Een meta-analyse en het ontwikkelen van een website en een informatievideo

Thomas More Hogeschool
2022
Steffi
Snijders
Uit eerdere bevragingen bij huisartsen, kinderartsen, kleuterleerkrachten, zorgcoördinatoren, artsen van Kind & Gezin en verpleegkundigen van Kind & Gezin in Vlaanderen blijkt dat hun kennis over stotteren bij kleuters niet up-to-date is. Bijgevolg sluit hun doorverwijsgedrag niet aan op de recente bevindingen in de literatuur. In dit onderzoek werd nagegaan waar de hiaten in hun kennis zitten. Om de kennis over stotteren in de eerstelijnszorg te vergroten werden informatiematerialen ontwikkeld.
Meer lezen

Het belang van zelfhulpgroepen voor mensen die stotteren in Vlaanderen

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Julie
Casier
Mensen die stotteren ervaren heel wat moeilijkheden op psychosociaal gebied, zoals schaamte, spreekangst, een laag zelfbeeld enz. In het onderzoek willen we nagaan of zelfhulpgroepen voor mensen die stotteren een impact hebben op de negatieve gevolgen van het stotteren.
Meer lezen

Verband temperament en stotter(ernst)metingen: Stotterernst, levenskwaliteit en spreekattitude

Thomas More Hogeschool
2019
Iris
Heselmans
Ik onderzocht het verband tussen temperament en stotteren. Ik heb de proefgroep (63 kinderen die stotteren) opgesplitst in vier temperamentgroepen. Vervolgens ben ik nagegaan of er verschillen waren tussen de temperamentgroepen voor de stotterernst, de levenskwaliteit en de spreekattitude.
Meer lezen

Developmental Transformations en stotteren

Arteveldehogeschool Gent
2018
Bo
Tuts
In deze bachelorproef wordt onderzocht of de dramatherapeutische methode Developmental Transformations kan bijdragen tot het tolereren van controleverlies bij stotteren. Dit gebeurt aan de hand van een literatuurstudie en een praktijkonderzoek bij kinderen die stotteren met lagere schoolleeftijd.
Meer lezen

Virtual reality exposure in public speaking anxiety: The role of expectancy disconfirmation

KU Leuven
2018
Julie
Roels
Hoewel het therapeutisch succes van virtual reality exposure therapy (VRET) herhaaldelijk werd bewezen, zijn de onderliggende mechanismen nog onduidelijk. Vanuit de Inhibitory Learning Theory (ILT) wordt het belang van verwachtingsdisconfirmatie als mogelijke kernfactor gezien. In deze scriptie werden de korte- en langetermijn effecten VRET nagegaan, alsook de rol van verwachtingsdisconfirmatie binnen VRET bij spreekangstige participanten.
Meer lezen

Schaken als brug naar het dagelijkse leven - Voor mensen met een neurobiologische ontwikkelingsstoornis

Vrije Universiteit Brussel
2018
Astrid
Barbier
  • Astrid
    Barbier
Deze masterproef gaat over de vraag of schaken (als hobby) invloed heeft op het dagelijkse leven van mensen met een neurobiologische ontwikkelingsstoornis en hoe die mensen de schaakwereld ervaren. Het onderzoek vertrekt vanuit de ervaringen van personen met een neurobiologische ontwikkelingsstoornis en gaat na of schaken al dan niet invloed heeft op hun leven en hoe deze invloeden zich eventueel manifesteren.
Meer lezen

Vergelijkend onderzoek naar frustratietolerantie bij kinderen die stotteren en niet stotteren (5;00-8;00 jaar) Deel 1: 'Delay Frustration' computertaak

Thomas More Hogeschool
2016
Lise
Poelemans
Vergelijkend onderzoek naar de frustratietolerantie bij kinderen die stotteren en kinderen die niet stotteren aan de hand van de Delay Frustration computertaak uit de Amsterdamse Neuropsychologische taken.
Meer lezen

The influence of methylphenidate on the severity of stuttering: a randomized controlled trial

Vrije Universiteit Brussel
2014
Henk
Rabaeys
  • Dirk
    Devroey
  • Henny-Annie
    Bijleveld
Rilatine verbetert mogelijk stotteren.Uit een onderzoek uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en de Université Libre de Bruxelles (ULB) blijkt dat rilatine mogelijk een positief effect heeft op mannen die lijden aan stotteren en onvoldoende geholpen zijn met de bestaande behandelingen. Het is echter nog te vroeg om het geneesmiddel aan te bevelen om stotteren te behandelen. Kort na eenmalige inname van Rilatine werd aan de deelnemers gevraagd om een tekst luidop te lezen en spontaan te spreken.
Meer lezen

Pilootstudie Vlaamse normering ‘Overall Assessment of the Speaker's Experience of Stuttering for school-age children’ (OASES-S)

Arteveldehogeschool Gent
2014
Fien
Fabry
  • Liesbeth
    Driesschaert
Stotteren kan een belangrijke invloed hebben op het leven van de persoon die stottert. Overall Assessment of the Speaker’s Experience of Stuttering (OASES) is een zelfrapportagelijst, die de impact van stotteren meet op een persoon zijn activiteiten en participatie in de maatschappij. Dit meetinstrument onderzoekt  in welke mate en hoe de levenskwaliteit van een individu wordt beïnvloed door het stotterprobleem. Deze bachelorproef is een pilootstudie naar een Vlaamse normering van de kinderversie van OASES (7-12 jaar).
Meer lezen

Vergelijkende studie Carlo Emilio Gadda en Hugo Claus: een introductie. De vervorming in de metafysica, literatuuropvatting en politieke beeldvorming in La cognizione del dolore, Quer pasticciaccio brutto de via Merulana en Het verdriet van België

Universiteit Antwerpen
2011
Inge
Poelemans
 The writer’s speech“Dad, what’s he saying?”“I don’t know, but he seems to be saying it rather well.”Dat fluisteren King George VI en zijn dochter elkaar toe als ze een toespraak van Hitler bekijken in de film The king’s speech (2010). Ook al laat Georges zich in zijn antwoord in de eerste plaats leiden door een lichte afgunst voor het redenaarstalent van de Führer, dat fel afsteekt tegen zijn eigen stottergebrek, toch raakt hij ermee aan de kern van het succes van Hitlers nationaal-socialistisch regime.
Meer lezen

Klop ik terug? Of toch eerst even een praatje slaan? Een leidraad voor hulpverleners die met agressie in aanraking komen.

Thomas More Hogeschool
2005
Liesbeth
Vrancken
  • Lene
    Van der Looy
Klop ik terug? Of toch eerst even een praatje slaan?
Meer lezen