Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

"Zoudt ge graag verder studeren?": gender en studiekeuze in Vlaanderen in de jaren 1970

KU Leuven
2024
Siel
Bosmans
De jaren 1970 werden gekenmerkt door de aanwezigheid van verschillende activistische groepen, waaronder de tweede feministische beweging, en een verdere democratisering van het onderwijs. Beleidsmakers wilden met de invoering van het Vernieuwd Secundair Onderwijs elk kind, van elke socio-economische achtergrond, gelijke kansen geven door onder andere de studiekeuze op een latere leeftijd te plaatsen. Ook feministen pleitten voor gelijke kansen: ze streden ervoor dat meisjes dezelfde kansen als jongens kregen, in onder andere de studie- en beroepskeuzebegeleiding. Het onderwerp van deze thesis is hoe er in de jaren 1970 in Vlaanderen werd omgegaan met studiekeuze en beroepsoriëntering en welke rol gender in die beslissing speelde. Daarbij ligt de focus op twee maatschappelijke ruimtes, de PMS-centra en de openbare omroep BRT, waarbinnen studiekeuze en beroepsoriëntering door verschillende actoren werden aangekaart, vormgegeven, gereproduceerd en bijgestuurd.

In het eerste hoofdstuk wordt dieper ingegaan op de adviezen en werking van psycho-medisch-sociale centra (PMS) en de toekomstbeelden van de begeleide leerlingen van scholen in regio Leuven-Vilvoorde-Brussel. De analyse richt zich op de PMS-leerlingendossiers aan de hand van een discoursanalyse. Daarnaast worden de gebruikte testen en vragenlijsten als paper technologies benaderd. Het onderzoek in het tweede hoofdstuk richt zich op verschillende uitzendingen van de openbare omroep waarin studiekeuze en beroepsoriëntering werden besproken. De analyse heeft betrekking op de reeks Studiekeuze en beroepsoriëntering uit 1970 en 1971 en twee afzonderlijke programma’s Zin en onzin van het huwelijk uit 1973 en Het gaat niet om die ene pop uit 1975. Welke boodschap droegen de uitzendingen uit en wat maakte dat bij de kijkers los?

In beide maatschappelijke ruimtes waren traditionele genderrollen aanwezig. Zo kregen kinderen en ouders zowel via de PMS-werking als via de BRT-uitzendingen gegenderd advies. Het advies en discours bij de BRT was weliswaar gekenmerkt door een ambiguïteit: de hoofdboodschap was emancipatorisch, maar tegelijkertijd bestendigden de programmamakers door het gebruik van bepaalde beelden traditionele genderrollen. Het PMS-advies en de inhoud en vorm van de gebruikte documenten lagen daarentegen wel grotendeels in lijn met de traditionele genderrollen. Sommige individuele medewerkers doorbraken dat genderstereotype patroon bij individuele gevallen. Bij de kijkers, ouders en leerlingen was het beeld gemengd. Een deel was het niet eens met de traditionele rolpatronen en meende dat vrouwen geschikt waren voor elk beroep en de kans moesten krijgen om eender wat te studeren en worden. Anderen geloofden dat het traditionele rollenpatroon met reden bestond en dat vrouwen en mannen inherent verschilden. Daarnaast blijkt dat ook in de samenleving een genderspecifiek toekomstbeeld voor jongens en meisjes voortleefde. De meerderheid van de kijkers, ouders en leerlingen geloofden dat het huishouden en de opvoeding van kinderen behoorden tot het takenpakket van de vrouw en buitenshuis werken tot dat van de man. Zo gaven tienermeisjes aan dat ze verder wilden studeren en werken, maar dacht een deel al na hoe ze later de huishoudelijke en opvoedende taken zou combineren met buitenshuis werk. Andere meisjes stelden dat beeld wel in vraag. Jongens dachten enkel aan ‘mannelijke’ beroepen en reflecteerden niet over hoe ze later hun gezin met hun job zouden combineren.
Meer lezen

Batterijopslag als bron van flexibiliteit in het distributienet

KU Leuven
2019
Maarten
Evens
Deze scriptie onderzoekt of thuisbatterijen een oplossing kunnen bieden voor toekomstige problemen op het distributienet ten gevolge van de toename van hernieuwbare energietechnieken.
Meer lezen

Aesthetic Solar Integration

Thomas More Hogeschool
2017
Maurits
Dierick
In deze thesis beschrijf de probleemstelling omtrent esthetische energieproductie op grote schaal en bied ik enkele mogelijke oplossingen. Ook wordt er één specifieke technologie uitgekozen en verder uitgelegd.
Meer lezen

Inernet en social mediagebruik door zelfstandige retail ondernemers van Maastricht

Hogeschool PXL
2016
Sven
Jongen
Situatieanalyse van het huidig internet- en social mediagebruik door zelfstandige retailondermemers in Maastricht. Wat zijn de voorspellingen en welke trends zijn er en in hoeverre daarin voorop dan wel achterop gelopen wordt.
Meer lezen

Extern rendement meten: verwacht extern rendement BuSO OV 3 en OV4 scholen in kaart gebracht

Universiteit Antwerpen
2013
Elke
Van Averbeke
BUSO-leerlingen kijken vol vertrouwen naar de toekomstLeerlingen succesvol laten doorstromen naar het vervolgonderwijs of naar de arbeidsmarkt is het hoogste doel van ons secundair onderwijs. Aan jongeren die in het buitengewoon secundair onderwijs ( BUSO ) zitten, werd nog nooit gevraagd wat zij van hun toekomst verwachten.
Meer lezen

Traditioneel pesten versus cyberpesten onder jongeren: een vergelijkende analyse naar slachtofferschap, daderschap en gevolgen

Universiteit Gent
2012
Magali
Van Gampelaere
 Traditioneel pesten versus cyberpesten onder jongerenHoewel pestgedrag zo oud is als de mensheid zelf, blijkt het nog steeds brandend actueel. Het laatste decennium is de manier waarop dit gedrag zich kan manifesteren immers aanzienlijk gewijzigd. Met de intrede van nieuwe sociale media en de gsm in de samenleving, kwamen namelijk nieuwe vormen van pesterijen tot uiting, die gevat worden onder de term cyberpesten.
Meer lezen

De Jacht op jong talent! The Unique way of Campus Recruitment

Odisee
2008
Sylvia
Van Campenhout
We are wanted…so they get us!
Een wild studentenfeestje in één van de meest gezellige cafés van Brussel. Studenten van alle van soorten: van de groentjes die voor de eerste keer het studentenleven betreden en ’s nachts even groen terugkeren dankzij de alcohol, de nerds die éénmaal naar een studentenparty gaan, tot de Dux-festi’s en Preases van studentenclubs. Maar wie van hen vraagt zich af waar de centjes voor deze party vandaan komen?
Één dag later.
Meer lezen

De economieën van Tsjechië en Slowakije. Een vergelijking.

Universiteit Antwerpen
2003
Karl
Kozareff
De economieën van Tsjechië en Slowakije: Een vergelijking
 
Een historische terugblik
Tsjechië telde van oudsher drie miljoen etnische Duitsers en behoorde economisch en cultureel eeuwenlang tot de Duits-Oostenrijkse invloedssfeer. Het land was technologisch sterk ontwikkeld en werd in 1948 geïsoleerd van zijn traditionele handelspartners door het ‘ijzeren gordijn’.
Slowakije leefde tot 1918 onder de hegemonie van Hongarije binnen de eenheid Oostenrijk-Hongarije. Het land was eerder een landbouwgebied.
Meer lezen