Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Help! My character is non-binary: A English-Dutch translation informed by a survey of young Flemish readers’ comprehension of and preferences for the Dutch non-binary pronouns die/diens, hen/hun and die/hun

KU Leuven
2024
Lisa
Van Poucke
Deze masterproef is ontworpen als een hulpmiddel voor vertalers Engels-Nederlands bij het beslissen hoe non-binaire voornaamwoorden te vertalen. Een deel bestaat uit een reader-response vragenlijst van een cohort van zestien- tot negentien-jarigen waarvan gevraagd werd om een door mij vertaald fragment uit een verhaal met een non-binair personage te begrijpen en hun voorkeuren daaromtrent te uiten. De resultaten werden dan gebruikt om een geïnformeerde beslissing te maken voor de uiteindelijke vertaling, wat het tweede, praktische deel van de thesis inhield. Er zijn in het Nederlands tot op heden geen officiële richtlijnen omtrent non-binaire voornaamwoorden en vertalers worden zo geregeld geconfronteerd met onduidelijkheid rond het vertalen van een tekst met non-binaire voornaamwoorden. Dit onderzoek is aanvullend onderzoek bij het werk van Vos en Nutters (2022), maar verschilt in dat het zich focust op Nederlandstalige jongeren in België. Door middel van de reader-response vragenlijst werd onderzocht hoe de respondenten scoorden op vlak van ‘narrative engagement’ en ‘mental imagery’ tijdens het lezen van mijn vertaling van het eerste hoofdstuk uit de novelle The Empress of Salt and Fortune van Nghi Vo (2020).

In de kritische literatuurstudie wordt een overzicht gegeven van strategieën en inzichten uit andere talen of uit de strijd voor inclusief taalgebruik, onder andere uit het werk van Blaubergs (1980), Gustafsson Sendén et al. (2015), Waszink (2022) en Wehle (2020). Daarnaast werd er ook gekeken hoe literatuur een hulpmiddel kan zijn bij het verbeteren van real-life houdingen tegenover non-binaire en genderqueer mensen door het ‘mere exposure’ effect (Zajonc, 1968) en de transportation theorie (Green & Brock; 2000).

De enquête was gebaseerd op de vragenlijst gebruikt door Vos en Nutters (2022) en bevatte de narrative engagement-schaal ontwikkeld en getest door Buselle en Bilandzic (2009) en een onderdeel rond mental imagery van Kuijpers et al. (2014). De enquête werd verstuurd naar scholen in Vlaanderen en 100 volledig ingevulde enquêtes werden teruggestuurd en geanalyseerd. De deelnemers werden gevraagd het eerste hoofdstuk van The Empress of Salt and Fortune te lezen en beantwoordden daarna de vragen gebaseerd op hun leeservaring. Om het verschil in begrip te onderzoeken, werden drie identieke teksten waar enkel de voornaamwoorden verschilden willekeurig onder de respondenten verspreid. De non-binaire voornaamwoorden die gebruikt werden voor dit onderzoek waren die/hen/hun, die/die/diens en hen/hen/hun. De voornaamwoorden die het hoogst scoorden op reading engagement en mental imagery werden gebruikt in de uiteindelijke vertaling aangezien ervan uit gegaan wordt dat deze het meest kans maken om door een Nederlandstalig leespubliek geaccepteerd te worden. Verschillende subgroepen gebaseerd op bepaalde demografische gegevens, zoals provincie, werden ook onderzocht om de impact van deze factoren op het begrip van non-binaire voornaamwoorden te bestuderen.

De resultaten wijzen uit dat er slechts minieme verschillen in begrip waren tussen de drie verschillende groepen non-binaire voornaamwoorden. Alle teksten scoorden slecht op vlak van transportation, maar het begrip lag met die/die/diens voornaamwoorden algemeen iets hoger. Bijgevolg werd de volledige vertaling van de eerste vijf hoofdstukken van de novelle vertaald met die/die/diens voornaamwoorden.
Meer lezen

Toepassen van een Autonomous Mobile Robot (AMR) voor interne logistiek

Universiteit Gent
2024
Dries
Van Landeghem
Mijn masterproef is vertrouwelijk, gelieve mij te contacteren indien mijn onderzoek de volgende ronde haalt.
Meer lezen

Welbevinden boosten bij anderstalige nieuwkomers in het lager onderwijs

Odisee
2024
Jolien
Van Hoey
Mijn bachelorproef heeft als doel een antwoord te vinden op volgende hoofdvraag: ‘Hoe kunnen leerkrachten op de Vrije Basisschool Sint-Jozef in Temse het welbevinden van anderstalige leerlingen in het eerste leerjaar verhogen?’ Daarnaast wou ik ook een antwoord vinden op enkele bijvragen, namelijk: ‘Wat houdt de term ‘welbevinden’ in?’,
‘Hoe kan een leerkracht op de Vrije Basisschool Sint-Jozef in Temse een laag niveau van welbevinden bij anderstalige leerlingen herkennen?’ en ‘Welke noden hebben anderstalige leerlingen in het eerste leerjaar en hun leerkracht op de Vrije Basisschool Sint-Jozef in Temse op vlak van welbevinden?’.

Mijn bachelorproef is gericht op een heel actueel thema. Als gevolg van de toenemende globalisering, migratie en humanitaire uitdagingen, krijgen steeds meer lagere scholen met anderstalige nieuwkomers te maken. De aanpassingsperiode waarin anderstalige nieuwkomers te maken krijgen met taalbarrières en culturele verschillen, vormt een cruciale fase. Het welbevinden kan flink onder druk komen te staan. Anderstalige leerlingen hierin bijstaan en zo goed mogelijk begeleiden is geen eenvoudige opdracht.

Door verschillende methoden toe te passen zocht ik een antwoord op mijn deelvragen en hoofdvraag. Om te beginnen heb ik mij verdiept in verschillende soorten bronnen binnen de literatuur. Mijn literatuuronderzoek onthulde de cruciale rol van welbevinden op het leerproces van een leerling. Volgens Heylen & Laevers (2019) is de
meest algemene definitie van welbevinden: Welbevinden is een toestand waarin kinderen zich bevinden wanneer ze zich op en top voelen. Op dat moment
genieten ze volop. Ze stellen zich daarbij open en ontvankelijk op voor wat op hen afkomt. Ze zijn spontaan en durven zichzelf te zijn. Ze stralen energie en tegelijk ontspanning en innerlijke rust uit. Het identificeren van de signalen van welbevinden kan een waardevolle leidraad bieden voor leerkrachten om het welbevinden van anderstalige leerlingen in te schatten, te begrijpen en er correct op te reageren.

Naast de literatuurstudie heb ik ook een beeldende bevraging, een interview en observaties gebruikt als onderzoeksmethoden. De resultaten daarvan heb ik verwerkt in deze bachelorproef. Ik ontwierp een eindproduct, een toolbox, waarmee ik leerkrachten wil ondersteunen bij het bevorderen van welbevinden bij anderstalige
leerlingen.
Meer lezen

Het welzijn van niet begeleide minderjarigen bevorderen bij de overgang van de OKAN-klas naar het reguliere onderwijs

UC Leuven-Limburg
2024
Jehad
Omar
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Genomineerde shortlist Klasseprijs
Voor niet begeleide minderjarige vluchtelingen is de overgang van hun vertrouwde omgeving in de OKAN-klas naar het reguliere onderwijs een grote stap. Het is essentieel om aandacht te besteden aan het optimaliseren van hun welzijn tijdens en na de overgang van de OKAN-klas naar het reguliere onderwijs. Het doel van dit onderzoek is handvatten bieden aan begeleiders en leerkrachten om het welzijn van de niet-begeleide minderjarigen te optimaliseren bij de overgang van de OKAN-klas naar het reguliere onderwijs.
Meer lezen

Log... In

LUCA School of Arts
2023
Wafaa
Saad
In haar eerste negen verhalen wil ze de lezer meelokken naar haar manier om zichzelf te ontdekken. Het is een aftasten tussen “observatie, gevoelens, oogopslag, zachtheid, warmte…….”. Tot men bij het tiende verhaal komt, waar zij haar harmonie bereikt heeft. Want tien staat voor een moment van zelfbeschikking in haar kunst carriere.1
Het doel is dat de lezer een indirecte relatie aangaat met deze werelden, waarin men geconfronteerd wordt met de gedachten die zij in elkaar weeft zonder kant-en-klare oplossingen te bieden.
Kan harmonie lichte of zware spanning dragen?
Kan ik een grens trekken tussen stille en luidruchtige harmonie?
Kan ik een grens trekken tussen harmonie of het wennen aan zaken die we het meest afwijzen.
Zoeken we naar harmonie alsof we een oplossing vinden voor alle tegenstellingen, zoals in het vinden van troost als een veilige haven met een gevoel van thuiskomen?
Meer lezen

Een wiskundig drama

Thomas More Hogeschool
2022
Robbe
Calcoen
Wiskunde wordt als saai en moeilijk voorgesteld in de maatschappij. Om deze misvattingen weg te werken, zou drama ingezet kunnen worden binnen de wiskundeles. Het doel van dit onderzoek is om te achterhalen of dit mogelijk is en of dit het gewenste effect heeft.
Meer lezen

Hoe kunnen leraren kinderen met gescheiden ouders helpen op school?

Odisee
2021
Yvonne
Wanders
Genomineerde longlist Klasseprijs
Een scheiding is voor elk kind een ingrijpende gebeurtenis en vindt vooral plaats tijdens de basisschoolleeftijd van kinderen. Leraren op basisscholen zijn veelal, buiten de ouders natuurlijk, de personen die een kind het meeste ziet. In dit eindwerk worden scheidingssituaties op basisscholen vanuit drie invalshoeken onderzocht met als resultaat drie verbetervoorstellen. Schoolreglementen en
scheidingsprotocollen werden vergeleken, resultaten op basis van een vragenlijst onder
zorgcoördinatoren in de provincie Antwerpen werden verzameld en gesprekken met het Nederlandse
Expertisebureau Kind | School | Scheiding en een scheidingsexpert werden gevoerd.
Meer lezen

Collicular-driven stopping behavior is modulated by the posterior paralaminar nuclei of the thalamus

Universiteit Antwerpen
2020
Dani
Lemmon
Genomineerde shortlist Eosprijs
This project examines the contribution of a specific brain region, the posterior paralaminar nuclei of the thalamus (PPnT), to innate stopping behavior in mice. We found that inhibition of the PPnT facilitates habituation to repeated stimulation of NTSR neurons in the superior colliculus. These results have implications for understanding and treating similar circuits involved in human disease, such as in post-traumatic stress disorder.
Meer lezen

What if we recharged ourselves as often as our digital devices? Investigating workers' and working students' experiences with digital detox using the transtheoretical model of change

Universiteit Antwerpen
2020
Kristof
Smet
Steeds vaker nemen mensen bewust maatregelen om hun digitaal gebruik in te perken, ook wel bekend als een "digitale detox". Aan de hand van diepte-interviews werd er gepolst naar de ervaringen van zowel werkstudenten als werkenden met digitale detox. Om het proces van dit fenomeen te illustreren, werd the transtheoretical model of change van Prochaska en DiClemente (1983) gebruikt.
Meer lezen

Do’s and Don’ts na een spoedkeizersnede

VIVES Hogeschool
2019
Sarah
Vandewalle
Wat zijn de pijnpunten in de zorgverlening bij een spoedkeizersnede en hoe kunnen zorgverleners beter omgaan met deze problematiek.
Meer lezen

Een analyse van de huidige westerse anti-masturbatie beweging

Universiteit Gent
2019
Roxanne
Thielemans
In deze scriptie wordt een overzichtelijke analyse gemaakt van de beweging die zich kant tegen masturbatie. De fundering van de opvatting dat masturbatie schadelijk is wordt vanuit verschillende invalshoeken onderzocht. Naast dit eerder descriptieve luik van de scriptie wordt er afgesloten met een normatief luik. Hierin worden de problemen en morele gevolgen aangehaald die gepaard gaan met dergelijke opvatting over masturbatie.
Meer lezen

Zijn punten passé?

Hogeschool PXL
2019
Aylin
Usbas
Nederlands alternatief evalueren in de eerste graad van het secundair onderwijs

“Mevrouw staat dat op punten?” Deze uitspraak horen we vaak in het onderwijs. We merken dat leerlingen vooral leren om de punten en minder vanuit de bezorgdheid om hun eigen leerproces. Toch is dat laatste essentieel met het oog op levenslang leren. Met mijn eindwerk ontwerp ik een gebruiksvriendelijk, alternatief evaluatiesysteem waarin ik gebruik maak van woordelijk feedback in plaats van punten om het leren en de motivatie van leerlingen te bevorderen. Woorden zeggen immers meer dan een punt.
Meer lezen

Can inspiratory muscle training improve breathing characteristics in weaning failure patients?

KU Leuven
2019
Kenneth
Van de Velde
  • Stein
    Vanthienen
Ademspiertraining aan hoge intensiteit aangeboden aan patienten die moeilijk ontwenenen van beademing op intensieve zorgen met oog op verbeteren van ademhalingskarakteristieken.
Meer lezen

Bringing Humanitarianism to the Grassroots: Volunteering at the Grande-Synthe Jungle and ‘Doing the Right Thing’ under the Tensions of Proximity'

KU Leuven
2018
Nina
De Cloet
Deze antropologische master thesis bestudeert de ervaringen van de vrijwilligers actief in een Noord-Franse vluchtelingen Jungle. Door een focus op moraliteit, ethische dilemma's en betrokkenheid brengt het werk de spanningen in kaart die komen kijken bij horizontale grassroots werkingen. Ondanks de groeiende aanwezigheid van zulke organisaties in het Noorden van Frankrijk, werd nog maar weinig diepgaand onderzoek verricht naar de complexe leefwereld van de vrijwilligers.
Meer lezen

Mag ik nu wat rust aub?

Arteveldehogeschool Gent
2018
Chloé
De Borger
Kraamvrouwen hebben de eerste dagen na de bevalling nood aan rust. In deze bachelorproef wordt onderzocht wat het belang is van rust op materniteit, hoe ouders dit ervaren en welke aanpassingen er kunnen gedaan worden om de rust te doen terugkeren.
Meer lezen

Een handleiding met lesideeën voor outdoor learning

UC Leuven-Limburg
2018
Lieve
De Haseleer
Aan de hand van deze ideeënbundel kunnen leerkrachten inspiratie opdoen om buiten aan de slag te gaan met leerinhouden zodat leren betekenisvoller wordt.
Meer lezen

Disneyficatie van Vlaamse datingshows: 'Happily ever after'? - Representatie van liefde en de ideale partner

Universiteit Gent
2017
Anke
Lion
Het centrale vraagstuk van deze thesis heeft betrekking op de stereotype representatie van liefde en de ideale partner in datingshows, en meer specifiek in Vlaamse datingshows. De focus ligt hierbij op het sprookjesnarratief dat in het format gehanteerd wordt en zo bijdraagt tot een geïdealiseerde representatie van romantiek in de populaire cultuur. Dergelijke narratief promoot een patriarchale vorm van liefde, waarbij genderstereotypen en heteronormativiteit aan de hand van sprookjeselementen extra in de verf worden gezet. Om dit soort 'Disneyficatie' bij Vlaamse datingshows na te gaan, bestudeerden we via sequentie-, kwalitatieve inhouds- en narratieve analyse zes Vlaamse datingshows. Hierbij bevonden we dat genderstereotypen en heteronormativiteit over het hele format aanwezig waren, al dan niet met hun conventionele invulling. Naast de eerder traditionele datingshows, was er namelijk ook een recente trend weg van dit sprookjesthema, met een focus op sociale wetenschap en het alledaagse als narratief.
Meer lezen

Wenbeleid in de occasionele kinderopvang: Praktische en haalbare handvatten voor een wetenschappelijk onderbouw wenbeleid

Odisee
2017
Nancy
Goossens
Op initiatief van en ondersteund door stad Antwerpen startte in 2003 de “Occasionele Kinderopvang Is DroomOpvang”(OKiDO). Deze opvang is ontstaan als buurt- en nabijheidsdienst project naast de andere opvangvormen door onthaalouders, kinderdagverblijven en buitenschoolse kinderopvang. De doelgroep van OKiDO zijn kwetsbare gezinnen. Buiten de functie van occasionele kinderopvang is OKiDO ook een tewerkstellingsproject voor doelgroepmedewerkers in opleiding. Zo combineren deze doelgroepmedewerkers hun opleiding Kinderzorg met hun werk bij OKiDO. Elke OKiDO zet heel erg in op ouderparticipatie en buurtparticipatie. Dat zijn de pijlers van hun lokale dienst buurtgerichte kinderopvang.

De occasionele opvang speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van de kinderen. Door kennis over de verschillende ontwikkelingsfasen van een kind en over bijzondere aandachtspunten voor kwetsbare gezinnen werkt de opvang preventief en ondersteunend. Dat draagt bij tot een kwaliteitsvolle opvang. Volgens het referentiekader van Kind en Gezin maakt wennen deel uit van een kwaliteitsvolle opvang en is het een recht van de ouders en de kinderen. Het starten in de kinderopvang is een ingrijpende gebeurtenis voor kinderen en ouders. Ingrijpende gebeurtenissen brengen angst en stress met zich mee en hebben een invloed op de ontwikkeling van het kind. Dit kan voor een, meestal tijdelijke, terugval in de ontwikkeling zorgen. In het bijzonder voor kwetsbare kinderen (bv. uit migratiegezinnen, in een armoedesituatie) vormt dat een risico. Het is belangrijk daarmee rekening te houden in de opvang.

Wennen kan niet losgekoppeld worden van ouderparticipatie. Ouderparticipatie is belangrijk voor het kind, de ouders en de begeleiders. Voor de medewerkers in de kinderopvang is er een belangrijke rol weggelegd bij het wennen en bij de ouderparticipatie. Indien er een goede samenwerking is tussen de verschillende actoren, verloopt de overgang van thuis naar opvang ook vlotter. Een vlotte samenwerking is een belangrijke basis voor een kwaliteitsvolle kinderopvang. Kwaliteitsvolle kinderopvang kan zo voor een verbindende werking zorgen.

In de occasionele opvang OKiDO zagen we dat de ondersteunende mogelijkheden om te wennen niet altijd in de praktijk worden omgezet. Deze eindproef heeft mij toegelaten om het belang van wennen theoretisch te onderbouwen en om OKiDO een aantal mogelijkheden aan te reiken die hun wenbeleid versterken.

Bij mijn veranderingsvoorstellen heb ik gekozen om te vertrekken vanuit het aanzetten tot empowerment van ouders en kinderbegeleiders. Deze vertalen zich in praktische handvatten zoals:

• Een vast afscheidsritueel aan een familieboom, die dienst doet als ankerpunt voor kind en ouders en zorgt voor vertrouwen, verbondenheid en actieve betrokkenheid van de ouders.
• Een stappenplan dat zorgt voor een visuele overdracht van informatie tussen opvangverantwoordelijke en kinderbegeleiders.
• Het aanstellen van een wenbegeleider en deze actief laten participeren tijdens het intakegesprek en bij de wenmomenten, zorgt voor meer zin tot verantwoordelijkheid bij de betreffende kinderbegeleider en het schept vertrouwen bij ouders en kind. Bovendien zijn alle praktische voorbereidingen getroffen voor de opstart in de opvang waardoor ouders en kind zich welkom voelen.

De voorstellen zijn implementeerbaar in alle kinderdagverblijven, mits het creëren van bewustwording rond het belang van wennen binnen de organisaties en bij de opvangverantwoordelijken. Om hiertoe te komen is er nood aan een professional binnen de organisatie die het thema wennen opneemt, uitdraagt en opvolgt. Wennen is immers geen ‘eenmalig’ aandachtspunt, maar maakt deel uit van het pedagogische raamwerk van de kinderopvang, één van de vergunningsvoorwaarden voor alle organisatoren van kinderopvang. Het is een cruciaal onderdeel om het welbevinden van het kind in de opvang te bevorderen.
Meer lezen

Integratie van relaxatie en anti- agressie d.m.v. muziek en beweging in het Freinetonderwijs.

UC Leuven-Limburg
2016
Joyce
Weyens
In dit onderzoek werd a.d.h.v. muziek en beweging gewerkt aan een sterker welbevinden bij kleuters. Hierbij ontwikkelde ik een relaxatiebox en een relaxatiekast om dit tot stand te brengen.
Meer lezen

Reservoir characterisation and facies classification of the detrital deposits adjacent to a travertine system in Denizli, Turkey

KU Leuven
2016
Michaël
Verbiest
Classificatie van de verschillende detritische sedimenten die aanwezig zijn nabij een van de grootste travertijn afzettingen van Turkije. Analyse van de mogelijke vormingsomstandigheden en reservoir kenmerken van sedimenten afgezet in meer-, rivier- en debris-flow systemen.
Meer lezen

Het opstellen van een strategisch marketingplan voor de mobiele koffiebar van koffiebranderij ROM.

UC Leuven-Limburg
2015
Valérie
Jacobs
En dan is er koffie.Het is geen geheim dat wij Belgen echte koffiedrinkers zijn. Met een gemiddelde dagelijkse koffieconsumptie van 0,98 kopjes per inwoner neemt ons land de dertiende plaats in op de wereldranglijst der koffiedrinkers. Veel Belgen hebben doorheen de dag nood aan een warme slok van het zwarte goud. Koffie heeft zich ontpopt tot een nieuwe subcultuur in onze maatschappij en steeds meer nieuwe koffietrends duiken op. Zo vormen er zich sinds enkele jaren lange rijen koffiefanaten voor kleine busjes die koffie aanbieden op allerlei uiteenlopende evenementen.
Meer lezen

Viamigo: Een vriend op weg

Thomas More Hogeschool
2014
Jade
Mertens
  • Shannen
    Molemans
  • Shana
    Nauwelaerts
  • Sien
    Smeuninx
We kozen voor deze bachelorproef vanuit een sociale bewogenheid. Veel studenten vinden ‘onderzoek’ misschien nietszeggend, maar wij zijn overtuigd dat we via dit onderzoek een kleine bijdrage kunnen leveren aan meer sociale inclusie voor mensen met een verstandelijke beperking. Sociale inclusie staat voor gelijkwaardigheid en volwaardig burgerschap vanuit het perspectief dat de verantwoordelijkheid voor de integratie van mensen met een functiebeperking in grote mate bij de samenleving ligt. We moeten de instituties van de samenleving veranderen, om tot meer sociale inclusie te komen.
Meer lezen

Een geschiedenis van het Persoonlijk Assistentiebudget in Vlaanderen, 1987 -2001

KU Leuven
2013
Aline
Looten
‘JULLIE ZIJN MET EEN ILLUSIE BEZIG, DAT KOMT ER NOOIT!’DE GESCHIEDENIS VAN HET PERSOONLIJK ASSISTENTIEBUDGET IN VLAANDERENAls jij morgen een handicap kreeg, zou jij dan willen kiezen waar je woont, welke job je uitoefent en wanneer je met vrienden een terrasje gaat doen, of toch liever niet? In mei 2013 lanceerde Onafhankelijk Leven een bewustmakingscampagne onder de slogan ‘De Gemakkelijkste Vraag Ter Wereld’. Daarin stelde de organisatie deze vraag aan het brede publiek.
Meer lezen

De rechtspositie van kinderen met een handicap in het gewoon onderwijs

Universiteit Gent
2012
Paulien
Santens
Participatie van kinderen met een handicap in het onderwijs Het onderwijs is een belangrijke factor die de toekomst van kinderen bepaalt. De school is een belangrijke schakel om betere relaties te creëren tussen personen met en zonder handicap. Belgische leerlingen zijn trouwens heel tolerant ten opzichte van kinderen met een handicap.[1] Toch liggen heel wat struikelblokken op de studieweg van deze kinderen. Hun participatie in de maatschappij is nog maar één van de vele problemen die ze ondervinden.
Meer lezen

Het concept empowerment opgevat als een interpretatieve vrijheidspraktijk.

Universiteit Gent
2012
Niels
Heynderick
Empowerment oftewel de moed zich te oefenen in vrijheidHet concept empowerment put uit een lange traditie van emancipatiebewegingen, maar kan er zijn inhoud niet louter aan ontlenen. Empowerment gaat immers verder dan het wegwerken van achterstallige rechten, plichten en kansen. Het omarmt dus meer dan het zich losweken van de betuttelende hulpverlener. Het concept empowerment belichaamt eerder het proces waarbij mensen, vanuit de eigen krachten, vorm en inhoud aan hun leven geven. Hoewel het woord wijdverspreid is in de literatuur, hunkert de praktijk naar de verwerkelijking ervan.
Meer lezen

Voedselschaarste en voedselbedeling, tactieken en strategieën. Twee episodes uit bezet België tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Universiteit Gent
2011
Giselle
Nath
Winnaar Scriptieprijs
Bezet België, Somalië aan de Schelde?De Eerste Wereldoorlog roept spontaan het beeld op van modderige loopgraven. Achter en naast het front leverde de Belgische burgerbevolking echter een vergeten strijd tegen de honger. Met dank aan de Verenigde Staten, die de eerste grootschalige food relief operation ooit coördineerden. Twee lokale studies illustreren nu in welk sociaal mijnenveld dit gebeurde.Dorstlessende druppels op een hete plaat.Toen België in 1914 werd bezet, reageerden de geallieerde machten met een economische blokkade.
Meer lezen

Invloed persberichten op kwaliteit van journalistiek: een inhoudsanalyse van het binnenlandse nieuws bij De Standaard en De Morgen

Universiteit Gent
2010
Valérie
Bourgeois
 
PR-isation of journalism
Of hoe de vijfde macht de vierde overneemt…
 
Een hoge werklast, een gebrek aan middelen en een commerciële druk… Deze hedendaagse problemen doen journalisten neigen naar public relations. Pr-bureaus bieden kant en klare artikels - voorverpakte informatie- aan journalisten. Hierdoor kunnen zij het hoofd bieden aan een veranderend medialandschap, gekenmerkt door een hoge werk-, commerciële en concurrentiële druk. Een eenzijdige afhankelijkheid van journalisten ten opzichte van deze nieuwe bron van informatie is geboren.
Meer lezen

De stilte die ons ontbreekt

LUCA School of Arts
2010
Nele
Fiers
 
IK BEN THERAPEUT. VANAF NU!
 
Het is me wat. Vier jaar lang kreeg ik de tijd om therapeutische theorieën op te slorpen, om muzikale momenten te beleven. En hier staan ik dan: zenuwachtig, klaar om een heel jaar lang te bewijzen dat ik die theorie wel kan toepassen.
Meer lezen

Guatemala in beweging, Sherborne Development Movement met de oudste kleuters

Thomas More Hogeschool
2010
Annelore
Peeters
Guatemala in beweging, Sherborne Development Movement met de oudste kleuters
Rollen, kruipen, lopen, hinkelen,… Er bestaan wel tientallen manieren om je voort te bewegen.  We kunnen met ons lichaam veel meer dan we zelf denken! Oefeningen alleen, per twee en soms zelfs met de hele groep! Elkaar eens lekker verwennen, samenwerken met je vriendjes, over en onder elkaar heen klauteren, … Het kan allemaal tijdens de bewegingssessies van V. Sherborne!
Misschien klinkt het bovenstaande stukje tekst u wel aanlokkelijk.
Meer lezen

Online content delivery systemen: een nieuwe kans voor de game-industrie?

Vrije Universiteit Brussel
2008
aster
stein
Online content delivery systemen voor videogames: een nieuwe kans voor de game-industrie?
De toenemende snelheden van internetverbindingen maken het steeds gemakkelijker om volledige pc-games illegaal te downloaden. De videogame-industrie klaagt al jaren over de hoge mate van piraterij. We kunnen een gelijkaardig fenomeen zien bij de muziekindustrie. Sinds de komst van digitale geluidsbestanden, vooral mp3, wordt op grote schaal muziek illegaal gedownload. De komst van de draagbare muziekspeler iPod van Apple zorgde voor een explosie aan legale muziekdownloads.
Meer lezen