Leren op een spelende interactieve wijze

Evi
Van Weyenberg

Het doorlopen van de fasen van de sociaal-emotionele ontwikkeling is een individueel proces, dat voor iedereen anders verloopt. De theorie rond sociaal-emotionele ontwikkeling is voor velen echter weinig toegankelijk en begrijpbaar. Hierdoor kwam ik op volgende probleemstelling: ‘Op welke manier kunnen begeleiders, binnen een ambulante en mobiele dienst, meer inzichten verkrijgen over de theorie van de sociaal-emotionele ontwikkeling bij personen met een verstandelijke beperking?’ Iedereen verschilt van elkaar, zo ook mensen met een beperking. Het gaat zelfs verder dan dat, mensen met een verstandelijke beperking waarvan de inschaling wijst dat deze persoon zich over het algemeen in een fase twee bevindt, kan een andere ondersteuningsnood hebben dan iemand met dezelfde inschaling. Hiermee wou ik dus aan de slag. Ik wou begeleiders helpen in hun zoektocht naar een juiste begeleidingsstijl door hun kennis over sociaal-emotionele ontwikkeling te vergroten. Ik heb een spelmethodiek ontwikkeld rond het thema sociaal-emotionele ontwikkeling. Ik heb dit gedaan door het maken van duidelijke en verstaanbare fiches van elke fase. Daarnaast heb ik ook casussen, opdrachten, stellingen en een vreemde eend toegevoegd aan het didactisch materiaal. Ik wil hiermee het thema op een speelse, interactieve en leerzame manier toegankelijker maken voor begeleiders binnen een ambulante dienst.

Download scriptie (14.38 MB)
Universiteit of Hogeschool
Hogeschool Gent
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
Karel Schoonjans