Feeling Bad About Being Sad: A cross-cultural examination of the perceived social pressure to avoid negative emotions and its role for well-being

Perez and Holscher Marbella and Sophie Sophie Hölscher Marbella Perez Pena Egon Dejonckheere Brock Bastian Peter Kuppens
Dit scriptie onderzocht de associatie tussen de sociale verwachting om positieve emoties te voelen en geen negatieve emoties te voelen. We bevestigden eerder onderzoek waaruit bleek dat de sociale druk om zich gelukkig en niet verdrietig te voelen geassocieerd wordt met verminderd psychisch welzijn in een steekproef van 2928 deelnemers uit 18 verschillende landen. We vonden onder andere dat de sociale druk om zich gelukkig en niet verdrietig te voelen hoger is bij vrouwen en in landen met een hoog gebruik van sociale media en lager bij mensen die een religie belijden.

De duistere kant van het streven naar geluk

Heb je ooit een vleugje verdriet gevoeld terwijl je door je Facebook of Instagram newsfeed bladerde? Misschien gaat u door een moeilijk moment in uw leven en alles wat u ziet als u door de newsfeed scrollt, is foto na foto van uw vrienden glimlachend, plezier hebben, reizen en gelukkig zijn. "Wat is er mis met mij?" Je kunt je afvragen: "Waarom voel ik me zo slecht terwijl iedereen altijd zo blij is?" Als dit je bekend voorkomt, lees dan zeker verder.

Het blijkt dat in westerse samenlevingen zoals België, veel mensen het gevoel hebben dat het niet goed is om verdrietig of angstig te zijn omdat de omringende cultuur ons voortdurend zegt dat we gelukkig moeten zijn. Dit wordt de "sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn" genoemd. Verrassend genoeg heeft onderzoek echter uitgewezen dat het verwerpen van normale negatieve emoties ons niet gelukkiger maakt. In feite kan het zelfs leiden tot meer negatieve gevolgen, zoals depressie. Onze thesis onderzocht of er culturele verschillen zijn in sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn en onderzocht hoe verschillende maatschappelijke en individuele factoren van invloed zijn op die sociale druk die mensen voelen.

image 312

Figuur 1. De impact van sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn op het welzijn.

Maar geluk is een positieve emotie, toch? Waarom maakt het waarderen van geluk boven verdriet je nog droeviger?

Dit gebeurt omdat we onze eigen emoties vergelijken met de emoties die door onze samenleving worden gewaardeerd. Niemand kan de hele tijd gelukkig zijn. Wanneer onze omgeving alleen streeft naar positieve emoties en verdriet of angst afwijst, komt er onvermijdelijk een dag waarop we niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van anderen, en we ons verdrietig of angstig voelen. Als we onze eigen emoties vergelijken met de verwachtingen van de samenleving en de feedback krijgen dat het voelen van deze emoties verkeerd of slecht is, voelen we ons nog erger dan voordien.

Hoe zag de studie eruit?

image 311

Figuur 2. Rood gemarkeerd zijn de 18 landen waar de gegevens zijn verzameld: Australië, België, Canada, Chili, Costa Rica, Estland, Frankrijk, Hongkong, Italië, Maleisië, Nederland, Polen, Portugal, Schotland, Singapore, Slowakije, Spanje, en de VS.

Het meeste onderzoek naar sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn is uitgevoerd in westerse landen, zoals België. Aangezien elk land zijn eigen verwachtingen en regels betreffende het inschatten van emoties, waren we geïnteresseerd in de vraag of er verschillen zijn in sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn over de hele wereld, en om de gevolgen van sociale druk op het welzijn in elk land te onderzoeken.

Daarom werden in 18 landen vragenlijsten verspreid, met 2928 deelnemers. We hadden drie doelen: ten eerste, om te zien of we eerdere onderzoeken, die aantonen dat sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn negatieve gevolgen heeft op het welzijn, kunnen herhalen. Ten tweede hebben we onderzocht hoe culturele variabelen, het gebruik van sociale media, gender, hedonisme en religie, de sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn beïnvloeden. Ten derde hebben we onderzocht hoe culturele variabelen, religie en gender de relatie tussen sociale druk en welzijn beïnvloeden.

image 310Figuur 3. De drie doelstellingen van deze studie.

Wat waren de resultaten van het onderzoek?

De vragenlijsten werden geanalyseerd met behulp van statistische modellen die lineaire regressiemodellen worden genoemd. We waren in staat om eerdere bevindingen te herhalen, waaruit blijkt dat sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn inderdaad het welzijn van individuen vermindert, wat leidt tot meer negatieve emoties, hogere niveaus van depressieve symptomen en minder tevredenheid met het leven. Bovendien verhoogt het feit vrouw te zijn in plaats van man, het leven in landen met een hoge economische en fysieke veiligheid, waar mensen prioriteit kunnen geven aan zelfexpressie en levenskwaliteit, en in landen met een hoger gebruik van sociale media, het niveau van sociale druk. Bovendien blijkt uit de resultaten dat de negatieve gevolgen van sociale druk bij vrouwen groter zijn dan bij mannen, terwijl het uitoefenen van een religie de negatieve gevolgen van sociale druk kan verminderen en beschermen tegen de negatieve gevolgen van sociale druk. In een notendop betekent dit dat vrouwen kwetsbaarder zijn voor sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn dan mannen, dat de sociale druk wordt verergerd door specifieke culturele variabelen en een toegenomen gebruik van sociale media, en dat de sociale druk kan worden verminderd door een religieuze praktijk.

Hoe kunnen we de sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn verminderen?

Onze dissertatie laat zien dat het waarderen van positieve emoties boven negatieve emoties negatieve gevolgen kan hebben. Dit benadrukt het belang van een samenleving die niet alleen geluk, maar ook normale negatieve emoties, zoals verdriet, accepteert. Op die manier, als mensen zich verdrietig voelen, zoals wij allemaal soms zijn, voelen ze niet dat zich verdrietig voelen fout is, wat hun verdriet nog verder vergroot. Terwijl nationale campagnes om negatieve emoties te destigmatiseren de sociale druk om gelukkig en niet verdrietig te zijn en de geestelijke gezondheid te beschermen kunnen verminderen, kunnen we allemaal samenwerken om negatieve emoties meer geaccepteerd te laten worden. Door er openlijker over te praten en ons eigen verdriet en angst en die van de mensen om ons heen te erkennen en te accepteren, kunnen we de ervaring van negatieve emoties normaliseren. Dus, wanneer je de volgende keer op je Facebook of Instagram newsfeed kijkt en je jezelf afvraagt waarom je niet zo gelukkig bent als alle anderen, je kunt onthouden dat: 1) het is oké (en volkomen normaal) om je niet de hele tijd gelukkig te voelen en 2) dat wat je op je scherm ziet is gewoon een weergave van de waarden van je cultuur die je niet hoeft na te leven omdat ze niet realistisch zijn. De Zwitserse psycholoog Carl Gustav Jung zei ooit: "Het woord 'gelukkig' zou zijn betekenis verliezen als het niet door verdriet in evenwicht werd gehouden door verdriet .”

Bibliografie

References

Allen, K. A., Ryan, T., Gray, D. L., McInerney, D. M., Water, L. (2014). Social media use and social connectedness in adolescents: The positives and the potential pitfalls. The Educational and Developmental Psychologist, 31(1), 18-31. doi:10.1017/edp.2014.2

Ano, G. G., & Vasconcelles, E. B. (2005). Religious coping and psychological adjustment to stress: A meta-analysis. Journal of Clinical Psychology, 61(4), 461–480. doi:10.1002/jclp.20049

Armstrong, R. A. (2014). When to use the Bonferroni correction. Ophthalmic and Physiological Optics34(5), 502-508. doi:10.1111/opo.12131

Barr, D. J., Levy, R., Scheepers, C., & Tily, H. J. (2013). Random effects structure for

confirmatory hypothesis testing: Keep it maximal. Journal of Memory and Language, 68(3), 255–278. doi:10.1016/j.jml.2012.11.001

Bastian, B., Dejonckheere, E., & Kuppens, P. (In preparation). Social expectancies about depression and anxiety scale (SEDAS): A validation study.

Bastian, B., Kuppens, P., De Roover, K., & Diener, E. (2014). Is valuing positive emotion associated with life satisfaction?. Emotion, 14(4), 639-645. doi:10.1037/a0036466

Bastian, B., Kuppens, P., Hornsey, M. J., Park, J., Koval, P., & Uchida, Y. (2012). Feeling bad about being sad: The role of social expectancies in amplifying negative mood. Emotion, 12(1), 69-80. doi:10.1037/a0024755

Bastian, B., Pe, M. L., & Kuppens, P. (2017). Perceived social pressure not to experience negative emotion is linked to selective attention for negative information. Cognition and Emotion, 31(2), 261-268. doi:10.1080/02699931.2015.1103702

Bengtson, V. L., Silverstein, M., Putney, N. M., & Harris, S. C. (2015). Does religiousness increase with age? Age changes and generational differences over 35 years. Journal for the Scientific Study of Religion, 54(2), 363-379. doi:10.1111/jssr.12183

Boiger, M., & Mesquita, B. (2012). The construction of emotion in interactions, relationships, and cultures. Emotion Review, 4(3), 221-229. doi:10.1177/1754073912439765

Burnham, K. P., & Anderson, D. R. (2002). A practical information-theoretic approach: Model selection and multimodel inference (2nd ed.). New York, NY: Springer.

Choi, H., Oishi, S., Shin, J., & Suh, E. M. (2019). Do happy events love company? Cultural variations in sharing positive events with others. Personality and Social Psychology Bulletin, 45(4), 528-540. doi:10.1177/0146167218789071.

Chou, H. T. G., & Edge, N. (2012). “They are happier and having better lives than I am”: The impact of using Facebook on perceptions of others' lives. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(2), 117-121. doi:10.1089/cyber.2011.0324

 

Cialdini, R. B., & Trost, M. R. (1998). Social influence: Social norms, conformity and compliance. In D. T. Gilbert, S. T. Fiske, & G. Lindzey (Eds.), The handbook of social psychology (pp. 151-192). New York, NY: McGraw-Hill.

Cohen, J. (1994). The Earth Is Round (p < .05). American Psychologist49(12), 997-1003. doi:10.1037/0003-066X.49.12.997

Crane, R. S., Brewer, J., Feldman, C., Santorelli, S., & Williams, J. M. G. (2017). What defines

mindfulness-based programs? The warp and the weft. Psychological Medicine, 47, 990–999. doi:10.1017/S0033291716003317

Croon, M. A., & van Veldhoven, M. J. (2007). Predicting group-level outcome variables from variables measured at the individual level: a latent variable multilevel model. Psychological methods, 12(1), 45-57. doi: 10.1037/1082-989X.12.1.45

Dejonckheere, E., Bastian, B., Fried, E. I., Murphy, S. C., & Kuppens, P. (2017). Perceiving social pressure not to feel negative predicts depressive symptoms in daily life. Depression and Anxiety, 34(9), 836-844. doi:10.1002/da.22653

De Vaus, J., Hornsey, M. J., Kuppens, P., & Bastian, B. (2017). Exploring the East-West divide in prevalence of affective disorder: A case for cultural differences in coping with negative emotion. Personality and Social Psychology Review, 22(3), 285-304. doi:10.117/1088868317736222

Diener, E., Diener, M., & Diener, C. (1995). Factors predicting the subjective well-being of nations. Journal of Personality and Social Psychology, 69(5), 851-864. doi:10.1037/0022-3514.69.5.851

Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.

Donaldson, C., Lam, D., & Mathews, A. (2007). Rumination and attention in major depression. Behaviour Research and Therapy, 45(11), 2664-2678. doi:10.1016/j.brat.2007.07.002

Dorahy, M. J., Lewis, C. A., Schumaker, J. F., Duze, M. C., Sibiya, T. E., Dorahy, M. J., …

Akuamoah-boateng, R. (1998). A cross-cultural analysis of religion and life satisfaction. Mental Health, Religion & Culture, 1(1), 37–43. doi:10.1080/13674679808406496

Eaton, N. R., Keyes, K. M., Krueger, R. F., Balsis, S., Skodol, A. E., Markon, K. E., ... & Hasin, D. S. (2012). An invariant dimensional liability model of gender differences in mental disorder prevalence: evidence from a national sample. Journal of Abnormal Psychology, 121(1), 282-288. doi:10.1037/a0024780

Eid, M., & Diener, E. (2001). Norms for experiencing emotions in different cultures: inter-and intranational differences. Journal of Personality and Social Psychology, 81(5), 869-885. doi:10.1037//0022-3514.81.5.869

Elliot, A. J., Chirkov, V. I., Kim, Y., & Sheldon, K. M. (2001). A cross-cultural analysis of avoidance (relative to approach) personal goals. Psychological Science, 12(6), 505-510. doi:10.1111/1467.9280.00393

Faul, F., Erdfelder, E., Buchner, A., & Lang, A.-G. (2009). Statistical power analyses using G*Power 3.1: Tests for correlation and regression analyses. Behavior Research Methods, 41, 1149-1160. doi:10.3758/BRM.41.4.1149

Fischer, A. H., Rotteveel, M., Evers, C., & Manstead, A. S. (2004). Emotional assimilation: How we are influenced by others’ emotions. Current Psychology of Cognition, 22(2), 223-246.

Forgas, J. P. (2013). Don’t worry, be sad! On the cognitive, motivational, and interpersonal benefits of negative mood. Current Directions in Psychological Science, 22(3), 225-232. doi:10.1177/0963721412474458

Fox, M. (2018, July 31). Depressed teens turn to social media to cope, survey finds. Retrieved from https://www.nbcnews.com/health/health-news/depressed-teens-turn-social-…

Gaskins, S. (1999). Children’s daily lives in a Mayan village: a case study of culturally constructed roles and activities. In A. Concu (Ed.), Children’s engagement in the world: Sociocultural perspectives (pp. 25–60). New York, NY: Cambridge University Press.

Gilligan, C. (1982). In a different voice: Psychological theory and women’s development (34th ed.). Cambridge, MA: Harvard University Press.

Global Health Data Exchange (2016). GBD results tool [Data file]. Retrieved from http://ghdx.healthdata.org/gbd-results-tool

Griffith, R.M. (1998). ‘Joy unspeakable and full of glory’: The vocabulary of pious emotion in the narratives of American Pentecostal women, 1910–1945. In P. N. Stearns, & J. Lewis (Eds.), The history of emotions series. An emotional history of the United States (pp. 218–240). New York, NY: New York University Press.

Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social psychology, 85(2), 348-362. doi:10.1037/0022-3514.85.2.348

Hasegawa, K., Shinohara, C., & Broadbent, J. P. (2007). The effects of ‘social expectation’ on the development of civil society in Japan. Journal of Civil Society, 3(2), 179-203. doi:10.1080/17448680701573811

Haslam, N. (2005). Dimensions of folk psychiatry. Review of General Psychology, 9(1), 35-47. doi:10.1037/1089-2680.9.35

Hayes, S.C., Strosahl, K., & Wilson, K.G. (1999). Acceptance and commitment therapy: Understanding and treating human suffering. New York, NY: Guilford Press.

Helfert, S., & Warschburger, P. (2013). The face of appearance-related social pressure: gender, age and body mass variations in peer and parental pressure during adolescence. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 7(1), 16-26. doi:10.1186/1753-2000-7-16

Henrich, J., Heine, S. J., & Norenzayan, A. (2010). Beyond WEIRD: Towards a broad-based behavioral science. Behavioral and Brain Sciences, 33(2-3), 111-135. doi:10.1017/S0140525X10000725

Hofstede, G. (2001). Culture's recent consequences: Using dimension scores in theory and research. International Journal of Cross Cultural Management, 1(1), 11-17. doi:10.1177/147059580111002

Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26. doi:10.9707/2307-0919.1014

Hofstede Insights (2018). Compare countries. Retrieved from https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/

Hornsey, M. J., Bain, P. G., Harris, E. A., Lebedeva, N., Kashima, E. S., Guan, Y., ... & Blumen, S. (2018). How much is enough in a perfect world? Cultural variation in ideal levels of happiness, pleasure, freedom, health, self-esteem, longevity, and intelligence. Psychological Science, 29(9), 1393-1404. doi:10.1177/0956797618768058

Inglehart, R., & Baker, W. E. (2000). Modernization, cultural change, and the persistence of traditional values. American Sociological Review, 65(1), 19-51. doi:10.2307/2657288

Inglehart, R., C. Haerpfer, A. Moreno, C. Welzel, K. Kizilova, J. Diez-Medrano, M. Lagos, P. Norris, E. Ponarin & B. Puranen et al. (eds.). 2014. World Values Survey: Wave 1-6 Key Aggregates (time-pooled cross section) Datafile Version: http://www.worldvaluessurvey.org/WVSEventsShow.jsp?ID=367. Madrid: JD Systems Institute.

Inglehart, R., & Oyserman, D. (2004). Individualism, autonomy and self-expression: The human development syndrome. In H. Vinken, J. Soeters, & P. Ester (Eds.), Comparing cultures, dimensions of culture in a comparative perspective (pp. 157-184). Leiden, The Netherlands: Brill.

Inglehart, R., & Welzel, C. (2005). Modernization, cultural change, and democracy: The human development sequence. Cambridge, UK: Cambridge University Press.

Johnson, D. P., & Whisman, M. A. (2013). Gender differences in rumination: A meta-analysis. Personality and Individual Differences, 55(4), 367–374. doi:10.1016/j.paid.2013.03.019

Joiner, T. E., Jr., Perez, M., & Walker, R. L. (2002). Playing devil’s advocate: Why not conclude that the relation of religiosity to mental health reduces to mundane mediators? Psychological Inquiry, 13(3), 214– 216.

Kim-Prieto, C., & Diener, E. (2009). Religion as a source of variation in the experience of positive and negative emotions. The Journal of Positive Psychology, 4(6), 447–460. doi:10.1080/17439760903271025

Koenig, H.G. & Larson, D.B. (2009) Religion and mental health: evidence for an association. International Review of Psychiatry, 13(2), 67-78. doi:10.1080/09540260124661

Kok, M., Sanen, F., Kuppens, P., Smits, T., and Dejonckheere, E. (2017). Does happiness on social media reflect actual happiness or the social pressure to be happy? A sentiment analysis. #Twitter (Unpublished master’s thesis). Katholieke Universiteit Leuven, Leuven.

Koster, E. H., De Lissnyder, E., Derakshan, N., & De Raedt, R. (2011). Understanding depressive rumination from a cognitive science perspective: The impaired disengagement hypothesis. Clinical Psychology Review, 31(1), 138-145. doi:10.1016/j.cpr.2010.08.005

Kreft, I. G. G. (1996) Are multilevel techniques necessary? An overview including simulation studies. Unpublished manuscript, California State University at Los Angeles.

Kuppens, P., Realo, A., & Diener, E. (2008). The role of positive and negative emotions in life satisfaction judgment across nations. Journal of Personality and Social Psychology, 95(1), 66-75. doi:10.1037/0022-3514.95.1.66

LaMorte, W. (2016, July 24). Central Limit Theorem. Retrieved from http://sphweb.bumc.bu.edu/otlt/MPH-Modules/BS/BS704_Probability/BS704_Probability12.html

Lim, C., & Putnam, R. D. (2010). Religion, Social Networks, and Life Satisfaction. American Sociological Review, 75(6), 914–933. doi:10.1177/0003122410386686

Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995a). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33(3), 335-343.

Lovibond, S.H. & Lovibond, P.F. (1995b). Manual for the Depression Anxiety Stress Scales (2nd ed.). Sydney, Australia: Psychology Foundation.

Lüdecke, D. (2019, January 5). Statistics for Mixed Effects Models. Retrieved from https://cran.r-project.org/web/packages/sjstats/vignettes/mixedmodels-s…

Maas, C. J. M., & Hox, J. J. (2005). Sufficient sample sizes for multilevel modeling. Methodology, 1(3), 86–92. doi:10.1027/1614-2241.1.3.86

Maltz, D. N., & Borker, R. A. (1982). A cultural approach to male-female miscommunication. In L. Monaghan, J.E. Goodman & J.M. Robinson (Eds.), A cultural approach to interpersonal communication: Essential readings (pp. 168-185). Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Manstead, A. S., & Fischer, A. H. (2001). Social appraisal. In K.R. Scherer, A. Schorr & T. Johnstone (Eds.), Appraisal processes in emotion: Theory, methods, research, (pp. 221-232). New York, NY: Oxford University Press.

Mattingly, M. J., & Sayer, L. C. (2006). Under pressure: Gender differences in the relationship between free time and feeling rushed. Journal of Marriage and Family, 68(1), 205-221. doi:10.1111/j.1741-3737.2006.00242.x

McCullough, M. E., & Willoughby, B. L. B. (2009). Religion, self-regulation, and self-control: Associations, explanations, and implications. Psychological Bulletin, 135(1), 69–93. doi:10.1037/a0014213

McLaughlin, C., & Vitak, J. (2012). Norm evolution and violation on Facebook. New Media & Society, 14(2), 299-315. doi:10.1177/1461444811412712

Naslund, J. A., Aschbrenner, K. A., Marsch, L. A., & Bartels, S. J. (2016). The future of mental health care: Peer-to-peer support and social media. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 25(2), 113–122. doi:10.1017/S2045796015001067

Olivier, J., Thoenig, M., & Verdier, T. (2008). Globalization and the dynamics of cultural identity. Journal of International Economics, 76(2), 356-370. doi:10.1016/j.jinteco.2008.06.009

Osborne-Gowey, J. (2014). What is Social Media. Fisheries, 39(2), 55-55. doi:10.1080/03632415.2014.876883

Perkins, H. W., & Berkowitz, A. D.(1986). Perceiving the community norms of alcohol use among students: Some research implications for campus alcohol education programming. International Journal of Addiction, 21, 961–976. doi:10.3109/10826088609077249

Perneger T. V. (1998). What's wrong with Bonferroni adjustments. BMJ (Clinical research ed.)316(7139), 1236–1238. doi:10.1136/bmj.316.7139.1236

Pieterse, J. N. (2015). Globalization and culture: Global mélange (3rd ed.). Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

Qiu, L., Lin, H., Leung, A. K., & Tov, W. (2012). Putting their best foot forward: Emotional disclosure on Facebook. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(10), 569-572. doi:10.1089/cyber.2012.0200

Realo, A. (2003). Comparison of public and academic discourses: Estonian individualism and collectivism revisited. Culture & Psychology, 9(1), 47-77. doi:10.1177/1354067X03009001004

Realo, A., Koido, K., Ceulemans, E., & Allik, J. (2002). Three components of individualism. European Journal of Personality, 16(3), 163-184. doi:10.1002/per.437

Reinecke, L., & Trepte, S. (2014). Authenticity and well-being on social network sites: A two-wave longitudinal study on the effects of online authenticity and the positivity bias in SNS communication. Computers in Human Behavior, 30, 95-102. doi:10.1016/j.chb.2013.07.030

Rickwood, D. J., Mazzer, K. R., & Telford, N. R. (2015). Social influences on seeking help from mental health services, in-person and online, during adolescence and young adulthood. BMC Psychiatry, 15(1), 1–9. doi:10.1186/s12888-015-0429-6

Ridout, B., & Campbell, A. (2018). The use of social networking sites in mental health interventions for young people: systematic review. Journal of Medical Internet Research, 20(12). doi:10.2196/12244

Roberts, T. A. (1991). Gender and the influence of evaluations on self-assessments in achievement settings. Psychological Bulletin, 109(2), 297-308. doi:10.1037/0033-2909.109.2.297

Royce, J. M., Corbett, K., Sorensen, G., & Ockene, J. (1997). Gender, social pressure, and smoking cessations: The Community Intervention Trial for Smoking Cessation (COMMIT) at baseline. Social Science & Medicine, 44(3), 359-370. doi:10.1016/S0277-9536(96)00149-9

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Reviews Psychology, 52, 141-166. doi:10.1146/annurev.psych.52.1.141

Schwartz, S. H. (2012). An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1–20. doi:10.9707/2307-0919.1116

Silk, K. J., Perrault, E. K., Nazione, S. A., Pace, K., & Collins-Eaglin, J. (2017). Evaluation of a social norms approach to a suicide prevention campaign. Journal of Health Communication, 22(2), 135-142. doi:10.1080/10810730.2016.1258742

Sinnewe, E., Kortt, M. A., & Dollery, B. (2015). Religion and life satisfaction: Evidence from Germany. Social Indicators Research, 123(3), 837–855. doi:10.1007/s11205-014-0763-y

Smith, T.B., McCullough, M. E., & Poll, J. (2003). Religiousness and depression: Evidence for a main effect and the moderating influence of stressful life events. Psychological Bulletin, 129(4), 614–636. doi:10.1037/0033-2909.129.4.614

Stice, E. (1994). Review of the evidence for a sociocultural model of bulimia nervosa and an exploration of the mechanisms of action. Clinical Psychology Review, 14(7), 633-661. doi:10.1016/0272-7358(94)90002-7

Suh, E., Diener, E., Oishi, S., & Triandis, H. C. (1998). The shifting basis of life satisfaction judgments across cultures: Emotions versus norms. Journal of Personality and Social Psychology, 74(2), 482-493. doi:10.1037/0022-3514.74.2.482

Tsai, J. L., Knutson, B., & Fung, H. H. (2006). Cultural variation in affect valuation. Journal of Personality and Social Psychology, 90(2), 288-307. doi:10.1037/0022-3514.90.2.288

Tsai, J. L., Miao, F. F., & Seppala, E. (2007). Good feelings in Christianity and Buddhism: Religious differences in ideal affect. Personality and Social Psychology Bulletin, 33(3), 409-421. doi:10.1177/0146167206296107

Tuerlinckx, F. (2017). Statistics. Unpublished manuscript, KU Leuven, Leuven, BE.

Van Cappellen, P., Toth-Gauthier, M., Saroglou, V., & Fredrickson, B. L. (2016). Religion and well-being: The mediating role of positive emotions. Journal of Happiness Studies, 17(2), 485–505. doi:10.1007/s10902-014-9605-5

Veenhoven, R. (2003). Hedonism and happiness. Journal of Happiness Studies, 4(4), 437–457. doi:10.1023/B:JOHS.0000005719.56211.fd

Venkatesh, V., & Morris, M. G. (2000). Why don't men ever stop to ask for directions? Gender, social influence, and their role in technology acceptance and usage behavior. MIS Quarterly, 24(1), 115-139. doi:10.2307/3250981

Watts, F.N. (1996). Psychological and religious perspectives on emotion. International Journal for the Psychology of Religion, 6, 71–87. doi:10.1207/s15327582ijpr0602_1

We Are Social (2018). Global digital report 2018. Retrieved from https://wearesocial.com/blog/2018/01/global-digital-report-2018

Welzel, C. (2013). Freedom rising: Human empowerment and the quest for emancipation. New York, NY: Cambridge University Press.

White, A. (2007). A global projection of subjective well-being: A challenge to positive psychology? Psychtalk, 56, 17-20. doi:10.1.1.661.5083

Wilson, E.G. (2008). Against happiness: In praise of melancholy. New York, NY: Sarah Crighton Books.

Witter, R. A., Stock, W. A., Okun, M. A., & Haring, M. J. (1985). Religion and subjective well-being in adulthood: A quantitative synthesis. Review of Religious Research, 26, 332–342. doi:10.2307/3511048

Wojciszke, B. (2004). The negative social world: The Polish culture of complaining. International Journal of Sociology, 34(4), 38-59. doi:10.1080/00207659.2004.11043140

World Health Organization (2015). Global Health Observatory (GHO) data. Retrieved from  http://www.who.int/gho/mental_health/suicide_rates_crude/en/

Universiteit of Hogeschool
Master of Psychology: Theory and Research
Publicatiejaar
2019
Promotor(en)
Peter Kuppens & Brock Bastian
Kernwoorden
Share this on: