"Smartphonende" ouders: Hoe beschikbaar zijn ze voor hun kinderen en hoe voeden ze hun kinderen op?

Kato Swinnen
Het gebruik van de smartphone neemt toe binnen het gezinsfunctioneren. Binnen het huidige cross-sectioneel vragenlijstonderzoek onderzoeken we hoe ouders omgaan met hun smartphone in termen van hun intentie en onderliggende motivatie om hun smartphonegebruik in te perken in het bijzijn van hun kinderen.

De smartphone: een zegen of eerder een stoorzender binnen het gezin?

Tegenwoordig is de smartphone niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Zowel de jeugd als de oudere garde loopt frequent te tokkelen op het kleine scherm, zowel in de metro, op straat als in de huiskamer. Het is dan ook opmerkelijk dat 81% van de Vlaamse huishoudens in 2018 beschikte over een smartphone, wat een stijging van 42% inhoudt ten opzichte van 2012. Hoewel ouders zich vaak openlijk zorgen baren over het smartphonegebruik van hun kind, is de omgekeerde beweging niet minder waar. Zo organiseerde Emil Rustige, een 7-jarige jongen uit Hamburg, samen met zijn ouders op 8 september 2018 een demonstratie tegen het smartphonegebruik van ouders. De slogan luidde: “Speel met mij! Niet met jullie smartphones!”. Omdat onderzoek naar de rol en de effecten van ouderlijk smartphonegebruik tot op heden beperkt bleef, onderzochten we in het kader van mijn masterproef het verband tussen ouderlijk smartphonegebruik en andere opvoedingspraktijken.

 

De smartphone: een extra kind in het gezin?

Enkele studies, zoals die van Golen en Ventura (2015) of Hiniker en collega’s (2015), merkten enkele opvallende trends op bij ouders die hun smartphone gebruikten in het bijzijn van hun kinderen. Zo reageerden ouders over het algemeen minder sensitief, waren ze minder aandachtig en reageerden ze op verschillende manieren op de noden van hun kind. Sommige ouders gingen zich, na het wegleggen van hun smartphone net meer bezighouden met hun kind (als een soort compensatiebeweging), terwijl andere ouders eerder geïrriteerd en koel reageerden (als een soort reactiebeweging). Ouders die hun smartphonegebruik onder controle probeerden te houden, ondervonden dat dit niet zo evident was. Het wegleggen van de smartphone lijkt een grote inspanning te vragen van ouders. Binnen onze studie vroegen we ons af of de soort motivatie die schuilt achter het wegleggen van de smartphone de verschillen kan verklaren in hoe ouders reageerden op hun kind. 

 

De inspanning om smartphonegebruik onder controle te houden: effectief of niet?

Voor dit onderzoek werden vragenlijsten afgenomen bij 160 “smartphonende” ouders. Enkele deelnemende ouders probeerden hun smartphonegebruik reeds onder controle te houden, wat effectief resulteerde in het minder gebruiken van het toestel dat ons op sommige momenten (soms onbewust) zo in beslag neemt, in tegenstelling tot ouders die minder bewust omgingen met hun smartphone. Deze ouders waren daarnaast aandachtiger en reageerden sensitiever. Een vermogen dat binnen de psychologie ‘psychologische beschikbaarheid’ wordt genoemd. De ouders die net minder vaak probeerden hun smartphone weg te leggen, voedden hun kinderen daarentegen op een meer controlerende manier op.

 

De motivatie achter deze inspanning

Aan de deelnemende ouders werd gevraagd waarom ze nu precies hun smartphone wegleggen wanneer hun kinderen in de buurt zijn. De studie bevroeg de motivatie die schuilt achter het wegleggen van de smartphone. Er werd gebruik gemaakt van de Zelf-Determinatie Theorie om de verschillende soorten motivatie van ouders op een rijtje te zetten. Ouders die hun smartphone wegleggen omdat ze dit belangrijk vinden als ouder, en dit dus eerder doen vanuit zichzelf, gaan hun smartphone effectief minder gebruiken in tegenstelling tot ouders die hun toestel wegleggen omdat hun kind anders zou zeuren (externe motivatie). Ouders die autonoom gemotiveerd zijn, luisteren daarnaast meer naar het perspectief van hun kinderen en geven hun kinderen de vrijheid tot het hebben van eigen ideeën, wat men ‘autonomieondersteuning’ noemt, in tegenstelling tot ouders die vooral het gezeur van hun kind proberen te vermijden. De motivatie van ouders heeft ook een impact op de inspanning die ze reeds leveren tot het wegleggen van hun smartphone. Deze inspanning is kwaliteitsvoller wanneer deze autonoom gemotiveerd is. Dan hangt het wegleggen van je smartphone samen met meer autonomieondersteuning. Daarentegen is deze inspanning minder kwaliteitsvol wanneer deze extern gemotiveerd is. Zo hangt het wegleggen van je smartphone samen met minder autonomieondersteuning als je dit doet om het gezeur van je kroost te vermijden. Het is dus niet het wegleggen van je smartphone op zich, maar vooral de reden waarom je dit doet die bepaalt hoe je als ouder gaat reageren op je kind.

 

Hoe voorkom ik dat mijn smartphone een stoorzender wordt/blijft?

Deze studie aan de Universiteit Gent bevestigt dat slechts de inspanning om als ouder je smartphone eventjes aan de kant te leggen reeds een verschil kan maken op het vlak van aandachtig en sensitief omgaan met je kind. Echter speelt de reden waarom je je smartphone weglegt hierin een belangrijke rol. Zo lijkt het zinvoller te zijn de notificaties op je smartphone eventjes uit te schakelen of te negeren vanuit de overtuiging dat je zonder smartphone de ouder kan zijn voor je kind die je wil zijn, eerder dan dat je hem weglegt nadat je kind voor de zoveelste keer aan je mouw trekt met de woorden “Mama/Papa, leg die smartphone eens weg!”.

Afbeelding Qualtrics 0

Bibliografie

Adie, J. W., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2008). Autonomy support, basic need satisfaction and the optimal functioning of adult male and female sport participants: A test of basic needs theory. Motivation and Emotion, 32(3), 189-199. doi:10.1007/s11031-008-9095-z

Aiken, L. S., & West, S. G. (1991). Multiple regression: Testing and interpreting interactions. Newbury Park, London: SAGE Publications.

Ames, M. G. (2013). Managing mobile multitasking: The culture of iPhones on Stanford campus. Proceedings of the 2013 conference on computer supported cooperative work, (pp. 1487-1498). San Antonio. doi:10.1145/2441776.2441945

Andreassen, C. S., Torsheim, T., Brunborg, G. S., & Pallesen, S. (2012). Development of a Facebook Addiction Scale. Psychological Reports, 110(2), 501-517. doi:10.2466/02.09.18.PR0.110.2.501-517

Assor, A., Kaplan, H., & Roth, G. (2002). Choice is good, but relevance is excellent: Autonomy-enhancing and suppressing teacher behaviours predicting students' engagement in schoolwork. British Journal of Educational Psychology, 72(2), 261–278. doi:10.1348/000709902158883

Assor, A., Roth, G., & Deci, E. L. (2004). The emotional costs of parents' conditional regard: A Self-Determination Theory analysis. Journal of Personality, 72(1), 47-88. doi:10.1111/j.0022-3506.2004.00256.x

Barber, B. K. (1996). Parental psychological control: Revisiting a neglected construct. Child Development, 67(6), 3296-3319. doi:10.1111/j.1467-8624.1996.tb01915.x

Bartholomew, K. J., Ntoumanis, N., Ryan, R. M., Bosch, J. A., & Thøgersen-Ntoumani, C. (2011). Self-Determination Theory and diminished functioning: The role of interpersonal control and psychological need thwarting. Personality and Social Psychology Bulletin, 37(11), 1459-1473. doi:10.1177/0146167211413125

Battistich, V., Schaps, E., Watson, M., Solomon, D., & Lewis, C. (2000). Effects of the Child Development Project on students' drug use and other problem behaviors. Journal of Primary Prevention, 21(1), 75-99. doi:10.1023/A:1007057414994

Baumeister, R. F., Bratslavsky, E., Muraven, M., & Tice, D. M. (1998). Ego depletion: Is the active self a limited resource? Journal of Personality and Social Psychology, 74(5), 1252-1265. doi:10.1037/0022-3514.74.5.1252

Baumeister, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego, CA: Academic Press.

Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497-529. doi:10.1037/0033-2909.117.3.497

Baumeister, R. F., Vohs, K. D., & Tice, D. M. (2007). The strength model of self-control. Current Directions in Psychological Science, 16(6), 351-355. doi:10.1111/j.1467-8721.2007.00534.x

Bertel, T. F. (2013). "It's like I trust it so much that I don't really check where it is I'm going before I leave": Informational uses of smartphones among Danish youth. Mobile Media & Communication, 1(3), 299-313. doi:10.1177/2050157913495386

Boles, R. E., & Roberts, M. C. (2008). Supervising children during parental distractions. Journal of Pediatric Psychology, 33(8), 833-841. doi:10.1093/jpepsy/jsn021

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 822-848. doi:10.1037/0022-3514.84.4.822

Burton, K. D., Lydon, J. E., D'Alessandro, D. U., & Koestner, R. (2006). The differential effects of intrinsic and identified motivation on well-being and performance: Prospective, experimental, and implicit approaches to Self-Determination Theory. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 750-762. doi:10.1037/0022-3514.91.4.750

Cazzulino, F., Burke, R. V., Muller, V., Arbogast, H., & Upperman, J. S. (2014). Cell phones and young drivers: A systematic review regarding the association between psychological factors and prevention. Traffic Injury Prevention, 15(3), 234-242. doi:10.1080/15389588.2013.822075

Chen, B., Vansteenkiste, M., Beyers, W., Boone, L., Deci, E. L., Van der Kaap-Deeder, J., . . . Verstuyf, J. (2015). Basis psychological need satisfaction, need frustration, and need strength across four cultures. Motivation and Emotion, 39(2), 216-236. doi:10.1007/s11031-014-9450-1

Chotpitayasunondh, V., & Douglas, K. M. (2016). How "phubbing" becomes the norm: The antecedents and consequences of snubbing via smartphone. Computers in Human Behavior, 63, 9-18. doi:10.1016/j.chb.2016.05.018

Christian, M. S., & Ellis, A. P. (2011). Examining the effects of sleep deprivation on workplace deviance: A self-regulatory perspective. Academy of Management Journal, 54(5), 913-934. doi:10.5465/amj.2010.0179

Coyne, S. M., Padilla-Walker, L. M., Fraser, A. M., Fellows, K., & Day, R. D. (2014). "Media time = family time": Positive media use in families with adolescents. Journal of Adolescent Research, 29(5), 663-688. doi:10.1177/0743558414538316

Cui, Y., & Roto, V. (2008). How people use the web on mobile devices. Proceedings of the 17th International Conference on World Wide Web, (pp. 905-914). New York, NY: ACM. doi:10.1145/1367497.1367619

Danner-Vlaardingerbroek, G., Kluwer, E. S., van Steenbergen, E. F., & van der Lippe, T. (2013a). Knock, knock, anybody home? Psychological availability as link between work and relationship. Personal Relationships, 20(1), 52-68. doi:10.1111/j.1475-6811.2012.01396.x

Danner-Vlaardingerbroek, G., Kluwer, E. S., van Steenbergen, E. F., & van der Lippe, T. (2013b). The psychological availability of dual-earner parents for their children after work. Family Relations, 62(5), 741-754. doi:10.1111/fare.12039

deCharms, R. (1968). Personal causation: The internal affective determinants of behavior. New York, NY: Academic Press.

Deci, E. L. (1980). The psychology of self-determination. Lexington, MA: Lexington Books.

Deci, E. L., Driver, R. E., Hotchkiss, L., Robbins, R. J., & Wilson, I. M. (1993). The relation of mothers' controlling vocalizations to children's intrinsic motivation. Journal of Experimental Child Psychology, 55(2), 151-162. doi:10.1006/jecp.1993.1008

Deci, E. L., Eghrari, H., Patrick, B. C., & Leone, D. R. (1994). Facilitating internalization: The Self-Determination Theory perspective. Journal of Personality, 62(1), 119-142. doi:10.1111/j.1467-6494.1994.tb00797.x

Deci, E. L., La Guardia, J. G., Moller, A. C., Scheiner, M. J., & Ryan, R. M. (2006). On the benefits of giving as well as receiving autonomy support: Mutuality in close friendships. Personality and Social Psychology Bulletin, 32(3), 313-327. doi:10.1177/0146167205282148

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York, NY: Plenum Publishing Co.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268. doi:10.1207/S15327965PLI1104_01

Diamond, A. (2013). Executive Functions. Annual Review of Psychology, 64(1), 135-168. doi:10.1146/annurev-psych-113011-143750

Duke, E., & Montag, C. (2017). Smartphone addiction, daily interruptions and self-reported productivity. Addictive Behaviors Reports, 6, 90-95. doi:10.1016/j.abrep.2017.07.002

Elhai, J. D., Dvorak, R. D., Levine, J. C., & Hall, B. J. (2017). Problematic smartphone use: A conceptual overview and systematic review of relations with anxiety and depression psychopathology. Journal of Affective Disorders, 207, 251-259. doi:10.1016/j.jad.2016.08.030

Exelmans, L., & Van den Bulck, J. (2016). Bedtime mobile phone use and sleep in adults. Social Science & Medicine, 148, 93-101. doi:10.1016/j.socscimed.2015.11.037

Friese, M., Messner, C., & Schaffner, Y. (2012). Mindfulness meditation counteracts self-control depletion. Consciousness and Cognition, 21(2), 1016-1022. doi:10.1016/j.concog.2012.01.008

Golen, R. B., & Ventura, A. K. (2015). Mindless feeding: Is maternal distraction during bottle-feeding associated with overfeeding? Appetite, 91, 385-392. doi:10.1016/j.appet.2015.04.078

Grolnick, W. S. (2009). The role of parents in facilitating autonomous self-regulation for education. Theory and Research in Education, 7(2), 164-173. doi:10.1177/1477878509104321

Grolnick, W., Gurland, S. T., DeCourcey, W., & Jacob, K. (2002). Antecedents and consequences of mothers' autonomy support: An experimental investigation. Developmental Psychology, 38(1), 143-155. doi:10.1037/0012-1649.38.1.143

Grolnick, W. S., & Pomerantz, E. M. (2009). Issues and challenges in studying parental control: Toward a new conceptualization. Child Development Perspectives, 3(3), 165-170. doi:10.1111/j.1750-8606.2009.00099.x

Grolnick, W. S., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (1991). Inner resources for school achievement: Motivational mediators of children's perceptions of their parents. Journal of Educational Psychology, 83(4), 508-517. doi:10.1037/0022-0663.83.4.508

Haigh, A. (2015). Stop Phubbing. Geraadpleegd op 19 maart 2019 via http://stopphubbing.com/

Haug, S., Castro, R. P., Kwon, M., Filler, A., Kowatsch, T., & Schaub, M. P. (2015). Smartphone use and smartphone addiction among young people in Switzerland. Journal of Behavioral Addictions, 4(4), 299-307. doi:10.1556/2006.4.2015.037

Heatherton, T. F., & Vohs, K. D. (1998). Why is it so difficult to inhibit behavior? Psychological Inquiry, 9(3), 212-216. doi:10.1207/s15327965pli0903_4

Heatherton, T. F., & Wagner, D. D. (2011). Cognitive neuroscience of self-regulation failure. Trends in Cognitive Sciences, 15(3), 132-139. doi:10.1016/j.tics.2010.12.005

Herman, C. P., & Mack, D. (1975). Restrained and unrestrained eating. Journal of Personality, 43(4), 647-660. doi:10.1111/j.1467-6494.1975.tb00727.x

Hiniker, A., Sobel, K., Suh, H., Sung, Y.-C., Lee, C. P., & Kientz, J. A. (2015). Texting while parenting: How adults use mobile phones while caring for children at the playground. Proceedings of the 33rd annual ACM conference on human factors in computing systems, (pp. 727-736). Seoul. doi:10.1145/2702123.2702199

Husman, J., & Lens, W. (1999). The role of the future in student motivation. Educational Psychologist, 34(2), 113-125. doi:10.1207/s15326985ep3402_4

imec. (2017). Digimeter. Geraadpleegd op 24 februari 2018 via https://www.imec-int.com/digimeter

imec. (2018). Digimeter. Geraadpleegd op 2 juni 2019 via https://www.imec-int.com/digimeter

imec. (2019). MobileDNA. Geraadpleegd op 10 juli 2019 via https://www.ugent.be/ps/communicatiewetenschappen/mict/en/approach/mobi…

Jang, H. (2008). Supporting students' motivation, engagement, and learning during an uninteresting activity. Journal of Educational Psychology, 100(4), 798-811. doi:10.1037/a0012841

Joussemet, M., Landry, R., & Koestner, R. (2008). A Self-Determination Theory perspective on parenting. Canadian Psychology, 49(3), 194-200. doi:10.1037/a0012754

Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastrophe living: Using the wisdom of your mind and body to face stress, pain, and illness. New York, NY: Delacorte.

Kaplan, S., & Berman, M. G. (2010). Directed attention as a common resource for executive functioning and self-regulation. Perspectives on Psychological Science, 5(1), 43-57. doi:10.1177/1745691609356784

Kasser, V. G., & Ryan, R. M. (1999). The relation of psychological needs for autonomy and relatedness to vitality, well-being, and mortality in a nursing home. Journal of Applied Social Psychology, 29(5), 935-954. doi:10.1111/j.1559-1816.1999.tb00133.x

Kim, Y., Jeong, J.-E., Cho, H., Jung, D.-J., Kwak, M., Rho, M. J., . . . Choi, I. Y. (2016). Personality factors predicting smartphone addiction predisposition: Behavioral inhibition and activation systems, impulsivity and self-control. PLoS ONE, 11(8), e0159788. doi:10.1371/journal.pone.0159788

Koestner, R., Ryan, R. M., Bernieri, F., & Holt, K. (1984). Setting limits on children's behavior: The differential effects of controlling vs. informational styles on intrinsic motivation and creativity. Journal of Personality, 52(3), 233-248. doi:10.1111/j.1467-6494.1984.tb00879.x

Kushlev, K., & Dunn, E. W. (2018). Smartphones distract parents from cultivating feelings of connection when spending time with their children. Journal of Social and Personal Relationships, 36(6), 1619-1639. doi:10.1177/0265407518769387

Lanaj, K., Johnson, R. E., & Barnes, C. M. (2014). Beginning the workday yet already depleted? Consequences of late-night smartphone use and sleep. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 124(1), 11-23. doi:10.1016/j.obhdp.2014.01.001

Lemola, S., Perkinson-Gloor, N., Brand, S., Dewald-Kaufmann, J. F., & Grob, A. (2015). Adolescents' electronic media use at night, sleep disturbance, and depressive symptoms in the smartphone age. Journal of Youth and Adolescence, 44(2), 405-418. doi:10.1007/s10964-014-0176-x

Leung, S., Croft, R. J., Jackson, M. L., Howard, M. E., & McKenzie, R. J. (2012). A comparison of the effect of mobile phone use and alcohol consumption on driving simulation performance. Traffic Injury Prevention, 13(6), 566-574. doi:10.1080/15389588.2012.683118

Levy, S. (2017). Phil Schiller on iPhone's launch, how it changed Apple and why it will keep going for 50 years. Geraadpleegd op 27 maart 2018 via https://www.wired.com/2017/01/phil-schiller-on-iphones-launch-how-it-ch…

Logan, G. D. (1994). On the ability to inhibit thought and action: A users' guide to the stop-signal paradigm. In D. Dagenbach, & T. H. Carr (Eds.), Inhibitory processes in attention, memory and language (pp. 189-239). San Diego, CA: Academic Press.

McDaniel, B. T., & Coyne, S. M. (2016). "Technoference": The interference of technology in couple relationships and implications for women's personal and relational well-being. Psychology of Popular Media Culture, 5(1), 85-98. doi:10.1037/ppm0000065

Meerkerk, G.-J., Van Den Eijnden, R. J., Vermulst, A. A., & Garretsen, H. F. (2009). The Compulsive Internet Use Scale (CIUS): Some psychometric properties. Cyberpsychology & Behavior, 12(1), 1-6. doi:10.1089/cpb.2008.0181

Middleton, C. A. (2007). Illusions of balance and control in an always-on environment: A case study of BlackBerry users. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 21(2), 165-178. doi:10.1080/10304310701268695

Moller, A. C., Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2006). Self-Determination Theory and public policy: Improving the quality of consumer decisions without using coercion. Journal of Public Policy and Marketing, 25(1), 104-116. doi:10.1509/jppm.25.1.104

Muraven, M. (2008). Autonomous self-control is less depleting. Journal of Research in Personality, 42(3), 763-770. doi:10.1016/j.jrp.2007.08.002

Muraven, M., & Baumeister, R. F. (2000). Self-regulation and depletion of limited resources: Does self-control resemble a muscle? Psychological Bulletin, 126(2), 247-259. doi:10.1037//0033-2909.126.2.247

Muraven, M., Gagné, M., & Rosman, H. (2008). Helpful self-control: Autonomy support, vitality, and depletion. Journal of Experimental Social Psychology, 44(3), 573-585. doi:10.1016/j.jesp.2007.10.008

Muraven, M., Rosman, H., & Gagné, M. (2007). Lack of autonomy and self-control: Performance contingent rewards lead to greater depletion. Motivation and Emotion, 31(4), 322-330. doi:10.1007/s11031-007-9073-x

Muraven, M., Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (1998). Self-control as limited resource: Regulatory depletion patterns. Journal of Personality and Social Psychology, 74(3), 774-789. doi:10.1037/0022-3514.74.3.774

Myruski, S., Gulyayeva, O., Birk, S., Pèrez-Edgar, K., Buss, K. A., & Dennis-Tiwary, T. A. (2017). Digital diruption? Maternal mobile device use is related to infant social-emotional functioning. Developmental Science, 21(4), e12610. doi:10.1111/desc.12610

Oberle, E., Schonert-Reichl, K. A., Lawlor, M. S., & Thomson, K. C. (2012). Mindfulness and inhibitory control in early adolescence. Journal of Early Adolescence, 32(4), 565-588. doi:10.1177/0272431611403741

Oduor, E., Neustaedter, C., Odom, W., Tang, A., Moallem, N., Tory, M., & Irani, P. (2016). The frustrations and benefits of mobile device usage in the home when co-present with family members. Proceedings of the annual designing interactive systems conference, (pp. 1-13). Brisbane. doi:10.1145/2901790.2901809

Orzech, K. M., Grandner, M. A., Roane, B. M., & Carskadon, M. A. (2016). Digital media use in the 2 h before bedtime is associated with sleep variables in university students. Computers in Human Behavior, 55, 43-50. doi:10.1016/j.chb.2015.08.049

Pelletier, L. G., Dion, S. C., Slovinec-D'Angelo, M., & Reid, R. (2004). Why do you regulate what you eat? Relationships between forms of regulation, eating behaviors, sustained dietary behavior change, and psychological adjustment. Motivation and Emotion, 28(3), 245-277. doi:10.1023/B:MOEM.0000040154.40922.14

Pelletier, L. G., Fortier, M. S., Vallerand, R. J., & Brière, N. M. (2001). Associations among perceived autonomy support, forms of self-regulation, and persistence: A prospective study. Motivation and Emotion, 25(4), 279-306. doi:10.1023/A:1014805132406

Quinn, S., & Oldmeadow, J. (2013). The martini effect and social networking sites: Early adolescents, mobile social networking and connectedness to friends. Mobile Media & Communication, 1(2), 237-247. doi:10.1177/2050157912474812

R Core Team. (2013). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing: Vienna, Austria. Geraadpleegd op 27 juni 2019 via http://www.R-project.org/

Radesky, J. S., Kistin, C., Eisenberg, S., Gross, J., Block, G., Zuckerman, B., & Silverstein, M. (2016). Parent perspectives on their mobile technology use: The excitement and exhaustion of parenting while connected. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 37(9), 694-701. doi:10.1097/DBP.0000000000000357

Radesky, J. S., Kistin, C. J., Zuckerman, B., Nitzberg, K., Gross, J., Kaplan-Sanoff, M., . . . Silverstein, M. (2014). Patterns of mobile device use by caregivers and children during meals in fast food restaurants. Pediatrics, 133(4), 843-849. doi:10.1542/peds.2013-3703

Radesky, J. S., Miller, A. L., Rosenblum, K. L., Appugliese, D., Kaciroti, N., & Lumeng, J. C. (2014). Maternal mobile device use during a structured parent-child interaction task. Academic Pediatrics, 15(2), 238-244. doi:10.1016/j.acap.2014.10.001

Reeve, J. (2009). Why teachers adopt a controlling motivating style toward students and how they can become more autonomy supportive. Educational Psychologist, 44(3), 159-175. doi:10.1080/00461520903028990

Roberts, J. A., & David, M. E. (2016). My life has become a major distraction from my cell phone: Partner phubbing and relationship satisfaction among romantic partners. Computers in Human Behavior, 54, 134-141. doi:10.1016/j.chb.2015.07.058

Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology, 57(5), 749-761. doi:10.1037/0022-3514.57.5.749

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. doi:10.1006/ceps.1999.1020

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self-Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. doi:10.1037/0003-066X.55.1.68

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2006). Self-regulation and the problem of human autonomy: Does psychology need choice, self-determination, and will? Journal of Personality, 74(6), 1557-1585. doi:10.1111/j.1467-6494.2006.00420.x

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2008). From ego depletion to vitality: Theory and findings concerning the facilitation of energy available to the self. Social and Personality Psychology Compass, 2(2), 702-717. doi:10.1111/j.1751-9004.2008.00098.x

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-Determination Theory: Basic psychological needs in motivation, development, and welness. New York, NY: Guilford Press.

Shallice, T., & Burgess, P. W. (1993). Supervisory control of action and thought selection. In A. D. Baddeley, & L. Weiskrantz (Eds.), Attention: Selection, awareness and control: A tribute to Donald Broadbent (pp. 171-187). Oxford, England: Oxford University Press.

Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2005). Antecedents and outcomes of self-determination in 3 life domains: The role of parents' and teachers' autonomy support. Journal of Youth and Adolescence, 34(6), 589-604. doi:10.1007/s10964-005-8948-y

Soenens, B., & Vansteenkiste, M. (2010). A theoretical upgrade of the concept of parental psychological control: Proposing new insights on the basis of Self-Determination Theory. Developmental Review, 30(1), 74-99. doi:10.1016/j.dr.2009.11.001

Soenens, B., Vansteenkiste, M., Lens, W., Luyckx, K., Goossens, L., Beyers, W., & Ryan, R. (2007). Conceptualizing Parental Autonomy Support: Adolescent Perceptions of Promotion of Independence Versus Promotion of Volitional Functioning. Developmental Psychology, 43(3), 633-646. doi:10.1037/0012-1649.43.3.633

Stroop, J. R. (1935). Studies of interference in serial verbal reactions. Experimental Psychology, 18(6), 643-662. doi:10.1037/h0054651

Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72(2), 271-324. doi:10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x

Thompson, L. L., Rivara, F. P., Ayyagari, R. C., & Ebel, B. E. (2013). Impact of social and technological distraction on pedestrian crossing behaviour: An observational study. Injury Prevention, 19(4), 232-237. doi:10.1136/injuryprev-2012-040601

Ugur, N. G., & Koc, T. (2015). Time for Digital Detox: Misuse of mobile technology and phubbing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 195, 1022-1031. doi:10.1016/j.sbspro.2015.06.491

Vallerand, R. J., & Bissonnette, R. (1992). Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of behavior: A prospective study. Journal of Personality, 60(3), 599-620. doi:10.1111/j.1467-6494.1992.tb00922.x

Vallerand, R. J., Fortier, M. S., & Guay, F. (1997). Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout. Journal of Personality and Social Psychology, 72(5), 1161-1176. doi:10.1037/0022-3514.72.5.1161

Van der Kaap-Deeder, J., Soenens, B., Mabbe, E., Dieleman, L., Mouratidis, A., Campbell, R., & Vansteenkiste, M. (2019). From daily need experiences to autonomy-supportive and psychologically controlling parenting via psychological availability and stress. Parenting, 19(3), 177-202. doi:10.1080/15295192.2019.1615791

van Deursen, A. J., Bolle, C. L., Hegner, S. M., & Kommers, P. A. (2015). Modeling habitual and addictive smartphone behavior: The role of smartphone usage types, emotional intelligence, social stress, self-regulation, age, and gender. Computers in Human Behavior, 45, 411-420. doi:10.1016/j.chb.2014.12.039

Van Petegem, S., Beyers, W., Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2012). On the association between adolescent autonomy and psychosocial functioning: Examining decisional independence from a Self-Determination Theory perspective. Developmental Psychology, 48(1), 76-88. doi:10.1037/a0025307

Vansteenkiste, M., & Ryan, R. M. (2013). On psychological growth and vulnerability: Basic psychological need satisfaction and need frustration as a unifying principle. Journal of Psychotherapy Integration, 23(3), 263-280. doi:10.1037/a0032359

Vansteenkiste, M., & Soenens, B. (2015). Vitamines voor groei: Ontwikkeling voeden vanuit de Zelf-Determinatie Theorie. Leuven, België: Acco.

Vansteenkiste, M., Soenens, B., Beyers, W., & Lens, W. (2008). Waarom we doen wat we niet graag doen: Het internalisatieproces toegelicht. Kind en Adolescent, 29(2), 64-79. doi:10.1007/bf03076742

Vasquez, A. C., Patall, E. A., Fong, C. J., Corrigan, A. S., & Pine, L. (2016). Parent autonomy support, academic achievement, and psychosocial functioning: A meta-analysis of research. Educational Psychology Review, 28(3), 605-644. doi:10.1007/s10648-015-9329-z

Vorderer, P., Krömer, N., & Schneider, F. M. (2016). Permanently online – Permanently connected: Explorations into university students' use of social media and mobile smart devices. Computers in Human Behavior, 63, 694-703. doi:10.1016/j.chb.2016.05.085

Waterschoot, J. (2019). CaviR (2.0) [Shiny web application]. Geraadpleegd op 9 juli 2019 via www.cavir-statistics.com

Weinstein, N., & Ryan, R. M. (2010). When helping helps: Autonomous motivation for prosocial behavior and its influence on well-being for the helper and recipient. Journal of Personality and Social Psychology, 98(2), 222-244. doi:10.1037/a0016984

White, R. W. (1959). Motivation reconsidered: The concept of competence. Psychological Review, 66(5), 297-333. doi:10.1037/h0040934

Wilmer, H. H., Sherman, L. E., & Chein, J. M. (2017). Smartphones and cognition: A review of research exploring the links between mobile technology habits and cognitive functioning. Frontiers in Psychology, 8. doi:10.3389/fpsyg.2017.00605

Universiteit of Hogeschool
Psychologie, afstudeerrichting Klinische Psychologie
Publicatiejaar
2019
Promotor(en)
Maarten Vansteenkiste
Kernwoorden
Share this on: