“Māori metal” - Analysing decolonial glocalisation in the themes, performances and discourses surrounding Alien Weaponry’s debut album Tū (2018)

Didier Goossens
Onderzoek naar hoe de Nieuw-Zeelandse metalband Alien Weaponry zich voorstelt aan centrale markten van de globale metalscene. Enerzijds een analyse van thematische en performatieve glocalisering; anderzijds discoursanalyses van promotie, distributie en receptie, met nadruk op deze laatste.

METAL BIJ DE MAORI? Nieuw-Zeelandse jeugd raakt gevoelige snaar over tanende identiteit en cultuur

De Māori, de inheemse bevolking van Nieuw-Zeeland, lijken op het eerste zicht weinig gemeen te hebben met metalmuziek. Toch hebben ook zij liefhebbers van het ongoddelijk gitaargeweld. Zo bracht de trash metalband Alien Weaponry vorig jaar hun debuutalbum uit. De lovende reacties die ze ervoor kregen, bewijzen dat ze indruk hebben gemaakt met een breed uitgewerkte plaat. Zo willen ze het culturele erfgoed van de Māori bewaren door te zingen in hun landstaal, het te reo. In zijn masterscriptie onderzoekt Didier Goossens (MA of Cultural Studies, KU Leuven) hoe Alien Weaponry hiermee een eigen niche schept en hoe deze in de internationale scene wordt ontvangen. Daaruit blijkt dat diversiteit in metal niet per se betekent dat er daarom gelijkheid is. Zo blijken vele recensies, ook in de eigen contreien, gespeend te zijn van nuance.

Maar eerst terug naar de basis. Metal is globaal, zoveel is zeker. Om te beginnen deelt Goossens deze wereldwijde scene op in centrale, semi-centrale en perifere scenes. Vooral voor die laatste is het bijzonder moeilijk om door te breken in commercieel belangrijke centra. Dat zijn hier de landen waar de wortels van de metal liggen, zoals het Verenigd Koninkrijk, Amerika en de Scandinavische wereld. Bands uit India, Saudi-Arabië, Mexico en ook Nieuw-Zeeland mogen zich daar verwachten aan tegenstrijdige kritiek: enerzijds moeten ze klinken zoals Metallica en Mayhem, anderzijds moeten ze ook ‘lokaal’ genoeg zijn. Daarbij wordt net wat een band lokaal zou maken, bijzonder weinig gespecificeerd. Gebeurt het dan op gevoel?

Metal hier, metal daar

Nee! Er is theorie: op basis van literatuur uit de cultuurwetenschappen ontwikkelt Goossens een voor metal specifieke definitie van glocalisering: een proces waarbij geglobaliseerde metalgenres als trash metal en black metal worden gekoppeld aan lokale contexten. Zo vinden specifieke thema’s als corruptie en kolonisatie, de eigen landstalen en ook lokale instrumenten hun weg naar metal, waar ze samenkomen met de klassieke drums, gitaren en bassen, en eventueel gezongen in het kenmerkende gekrijs.

De Māori-cultuur vertegenwoordigen, dat is het doel van Alien Weaponry.

Die definitie past Goossens toe op de jongens van Alien Weaponry (ze zijn geen van de drie ouder dan 20!) door hun teksten en videoclips te analyseren. Daaruit concludeert hij dat ze balanceren tussen Māori-specifieke thema’s, zoals tradities, volksgeschiedenis en de kolonisatie van Nieuw-Zeeland, en anderzijds typische metalthema’s als politieke kritiek en mentaal welzijn. Het perfecte voorbeeld geven ze zelf op promofoto’s, waarbij ze kanopeddels en vlaggen die de Māori-identiteit vertegenwoordigen, met zich meedragen. En in videoclips zoals die voor het unaniem positief onthaalde ‘Kai Tangata’, verbeelden ze samen met hun familie een bijzonder bloederige passage in de geschiedenis van de Māori, die een belangrijke aanleiding was tot de Britse kolonisatie.

De Exotenbonus

Toch betekent creatieve diversiteit dus niet dat het daarom rozengeur en maneschijn is in de internationale metalscene. Goossens onderzoekt hoe zulke nieuwe vormen van metal internationaal worden voorgesteld en ontvangen, met name in die centrale markten van de scene. Nieuwe bands moeten daar doorbreken, maar dat komt hen vaak op een ongelijke behandeling te staan.

Hiervoor ontwikkelt Goossens drie soorten discoursen waarmee hij de promotie van het debuut Alien Weaponry kan onderzoeken. Deze drie reflecteren de productie (ergo, teksten die de band en hun label produceren), de verdeling (aanbevelingen door handelaars en festivals) en tot slot de ontvangst (die in het bijzonder gebeurt door albumrecensies op muziekwebsites en in magazines, zoals het Belgische Rock Tribune). En vooral uit dat laatste discours komen indrukwekkende resultaten naar voren.

Deze receptieve discoursen, die Goossens analyseert op basis van recensies uit onder meer België, Nieuw-Zeeland, de VS, Duitsland en Australië, weerspiegelen voor het merendeel de ongelijke logica van de globale scene. Daaruit komt voornamelijk een essentialistische vooringenomenheid tegenover de Māoricultuur naar voren. Voor wat het waard is: er is wel degelijk enig begrip voor de missie van Alien Weaponry om de eigen cultuur te bewaren via metal in de volkstaal. Faut le faire in de vaak conservatieve scene. Sommige recensies schrijven wel degelijk ook over de koloniale geschiedenis, en hebben verder lof te over voor het potentieel van Alien Weaponry om de nieuwe generatie metalbands te leiden.

Als het echter om inhoud gaat, hebben de meeste Engelse, Nederlandse en Duitse recensies boter op het hoofd. Zo schrijft een Britse recensie over de “controversiële teksten” van Alien Weaponry: oeps, aangezien de Britten Nieuw-Zeeland hebben gekoloniseerd . Nog eentje? Het Belgische Metalfans.be stelt dat het album zeker te smaken is als je de haka best cool vindt. En als klap op de vuurpijl: een Duitse recensent kent aan Alien Weaponry de twijfelachtige eer van de Exotenbonus toe – omdat ze de arme man introduceren tot metal uit een land waar hij dat niet onmiddellijk mee had geassocieerd.

Niet iedereen gelijk voor de gitaren… of toch?

De conclusie van de scriptie is bedroevend. Al worden de muzikale en culturele identiteit van Alien Weaponry, die zij zo onderstrepen in hun teksten, video’s en promotie, opgemerkt en erkend in recensies, toch worden de knapen van Alien Weaponry veel vaker begrepen als de metalversie van de haka. Dat deze conclusie ook kan tellen voor andere bands uit kleinere scenes in de internationale metalscene, laat Goossens tussen de lijntjes door blijken.

Maar daar wil hij het niet bij laten. In een slothoofdstuk laat Goossens nog een laatste maal zien dat het anders en beter kan in de internationale metalscene. Zijn eerste voorstel is alvast om meer onderzoek te voeren naar glocalisering en de weergave ervan in promotie en receptie; iets wat hij zelf wil doen in een doctoraatsonderzoek. Maar nog belangrijker voor hem is dat onderzoekers naar metal – een bloeiende discipline sinds een jaar of 15 – ook buiten bibliotheken en concertzalen een verantwoordelijkheid dragen. Volgens Goossens is een actieve houding van onderzoekers, professionals en fans nodig om kritisch te zijn over de etnocentrische houdingen van bands en recensenten, die een representatieve band als Alien Weaponry reduceren tot een groep geschikt voor Westerse oren.

Bibliografie

Academic texts

Appadurai, Arjun. “Disjuncture and Difference in the Global Cultural Economy.” Theory, Culture & Society, vol. 7, nrs. 2-3, 1990, pp. 295-310. doi:10.1177/026327690007002017. Accessed 10 Aug. 2019.

Avelar, Idelber. “Otherwise National: Locality and Power in the Art of Sepultura.” Wallach, Berger and Greene, pp. 135-160.

Baker, Sidney J. “Origins of the words Pakeha and Maori.” The Journal of the Polynesian Society, vol. 54, no. 4, 1945, pp. 223-231. www.jps.auckland.ac.nz/document/Volume_54_1945/Volume_54,_No._4/Origins… _Pakeha_and_Maori,_by_Sidney_J._Baker,_p_223-231?action=null. Accessed 1 Aug. 2019.

Baulch, Emma. “Gesturing Elsewhere: The Identity Politics of the Balinese Death/Trash Metal Scene.” Popular Music, vol. 22, nr. 2, 2003, pp. 195-215. doi:10 1017/S026114300300312X. Accessed 11 Aug. 2019.

Bauman, Zygmunt. “Migration and identities in the globalized world.” Philosophy and Social Criticism, vol. 37, nr. 4, 2011, pp. 425-435. doi:10.1177/0191453710396809.

Bendrups, Dan. “Nako: The Metal in the Marrow of Easter Island Music.” Wallach, Berger and Greene, pp. 313-332.

Berkers, Pauwke and Julian Schaap. Gender Inequality in Metal Music Production. Emerald Publishing Limited, 2018.

Brown, Andy R., Karl Spracklen, Keith Kahn-Harris and Niall W.R. Scott. “Introduction.” Global Metal Music and Culture: Current Direction in Metal Studies. New York and London: Routledge, 2016, pp. 1-21.

Casanova, Pascale. The World Republic of Letters. Translated by M. B. DeBevoise, Cambridge and London: Harvard UP, 2004.

Crowcroft, Orlando. Rock in a Hard Place: Music and Mayhem in the Middle East. Zed Books, 2018.

DiGioia, Amanda and Lyndsay Helfrich. “‘I’m sorry, but it’s true, you’re bringin’ on the heartache’: The antiquated methodology of Deena Weinstein.” Metal Music Studies, vol. 4, nr. 2, 2018, pp.365-374. doi: 10.1386/mms.4.2.365_1. Accessed 16 Jul. 2019.

Eriksen, Thomas Hylland. Small Places, Large Issues: An Introduction to Social and Cultural Anthropology. 3rd ed., Pluto Press, 2010.

Faulstich, Werner. Grundkurs Filmanalyse. Fink, 2002.

Ferguson, James. “Decomposing Modernity: History and Hierarchy after Development.” Global Shadows: Africa in the Neoliberal World Order, Duke UP, 2006, pp. 166-181.

Frith, Simon. “The Discourse of World Music.” Western Music and Its Other: Difference, Representation, and Appropriation in Music, edited by Georgina Born and David Hesmondhalgh, University of California Press, 2000, pp. 305-322.

Goossens, Didier. “‘Each evolution of the scene helped inspire the next wave’: Reading the relation of post and black metal through the works of Judith Halberstam and Zygmunt Bauman.” KU Leuven, 2019. Course paper.

Harris, Keith [now Keith Kahn-Harris]. “‘Roots’?: The relationship between the global and the local within the Extreme Metal Scene.” Popular Music, vol. 19, nr. 1, 2000, pp. 13-30.

Helden, Imke von. Norwegian Native Art: Cultural Identity in Norwegian Metal Music. LIT VERLAG GmbH & Co, 2017.

Hesmondhalgh, David. “Subcultures, Scenes or Tribes? None of the Above.” Journal of Youth Studies, vol. 8, nr. 1, 2005, pp. 21-40. doi:10.1080/13676260500063652. Accessed 15 Nov. 2018.

Hill, Rosemary Lucy. Gender, Metal and the Media: Women Fans and the Gendered Experience of Music. 1st ed., Palgrave Macmillan, 2016.

Hjelm, Titus, Keith Kahn-Harris and Mark LeVine. “Heavy metal as controversy and counterculture.” Popular Music History, vol. 6, nrs. 1-2, 2011, pp. 5-18, DOI:10.1558/pomh.v6i1/2.5.

Hobshawm, Eric. “Introduction: Inventing Traditions.” The Invention of Tradition, edited by Eric Hobshawm and Terence Ranger. 1983. Cambridge UP, 2016.

Kahn-Harris, Keith. Extreme Metal: Music and Culture on the Edge. Oxford and New York: Berg, 2007.

---. ““You Are From Israel and That Is Enough to Hate You Forever.” Racism, Globalization, and Play within the Global Extreme Metal Scene.” Wallach, Berger and Greene, pp. 200-223.

Keunen, Gert. Alternatieve mainstream: over selectiemechanismen in het popmuziekcircuit. 2013. Lannoo Campus, 2017.

Lash, Scott. “Reflexivity and its doubles: structures, aesthetics, community.” Reflexive Modernisation, edited by Ulrich Beck, Anthony Giddens and Scott Lash, Stanford UP, 1994, pp. 110–73.

McClary, Susan. “Same as It Ever Was.” Microphone Fiends: Youth Music and Culture, edited by Andrew Ross and Tricia Rose, Routledge, 1994, pp. 29-40.

Ochoa, Ana María. “El desplazamiento de los discursos de la autenticidad.” Antropología, vol. 15/16, 1999, pp. 171-182.

Patterson, Dayal. Black Metal: Evolution of the Cult. Feral House, 2013.

Said, Edward W. Orientalism. 1978. Penguin Books, 2003.

Smith, Laurajane. Uses of Heritage. London: Routledge, 2006.

Spracklen, Karl, Caroline Lucas and Mark Deeks. “The Construction of Heavy Metal Identity through Heritage Narratives: A Case Study of Extreme Metal Bands in the North of England.” Popular Music and Society, vol. 37, nr. 1, 2014, pp. 48-64, http://dx.doi.org/10.1080/03007766.2012.724605.

Varas-Díaz, Nelson and Eric Morales. “Decolonial Reflections in Latin American Metal Music.” Théologiques, vol. 26, nr. 1, 2018, pp. 211-230. doi:10.7202/1062069ar. Accessed 1 Aug. 2019.

Vigh, Henrik. “Crisis and Chronicity: Anthropological Perspectives on Continuous Conflict and Decline.” Ethnos, vol. 73, nr.1, 208, pp. 5-24. doi: 10.1080/00141840801927509. Accessed 13 Feb. 2019.

Wallach, Jeremy, Harris M. Berger and Paul D. Greene, editors. Metal Rules The Globe: Heavy Metal Music Around The World. Durham & London: Duke UP, 2011.

Wallach, Jeremy, Harris M. Berger and Paul D. Greene. “Affective Overdrive, Scene Dynamics and Identity in the Global Metal Scene.” Wallach, Berger and Greene, pp. 3-33.

Walser, Robert. Running With The Devil: Power, Gender, and Madness in Heavy Metal Music. 1993. Wesleyan UP, 2014.

Weinstein, Deena. Heavy metal: a cultural sociology. Lexington Books, 1991.

---. “The Globalization of Metal.” Wallach, Berger and Greene, pp. 34-59.

---. “The Location of Metal’s Culture of Opposition.” France Metal Studies – 4th biennal research conference of the International Society for Metal Music Studies, 16 June 2019, Le Lieu Unique, Nantes, France. Keynote address.

Williams, Duncan and Marcio Alves Da Rocha. “Decoding cultural signifiers of Brazilian identity and the African diaspora from the music of Sepultura.” Metal Music Studies, vol. 3, nr.1, 2017, pp. 145-152, doi: 10.1386/mms.3.1.145_1. Accessed 11 Aug. 2019.

Media and online

“A frontier of chaos?: Page 4 – The Boyd incident.” New Zealand History, 2019, https://nzhistory.govt.nz/culture/maori-european-contact-before-1840/th…. Accessed 1 Aug. 2019.

“ALIEN WEAPONRY - Kai Tangata (Official Video) | Napalm Records.” YouTube, uploaded by Napalm Records, 12 May 2018, https://www.youtube.com/watch?v=5kwIkF6LFDc.

“ALIEN WEAPONRY - Rū Ana Te Whenua (Official Music Video.” YouTube, uploaded by Alien Weaponry, 30 June 2017, https://www.youtube.com/watch?v=Lx_xGv70Yyo.

“ALIEN WEAPONRY – Urutaa (track).” Bandcamp, https://alienweaponry.bandcamp.com/track/urutaa. Accessed 12 Aug. 2019.

“ALIEN WEAPONRY - Whispers (Official Video) | Napalm Records.” YouTube, uploaded by Napalm Records, 18 July 2018, https://www.youtube.com/watch?v=3HychlNvGq4.

“Alien Weaponry Lyrics.” AZ Lyrics, https://www.azlyrics.com/a/alienweaponry.html. Accessed 11 August 2019.

“Alien Weaponry: 7 reasons why this teen Maori thrash trio is your favorite new band.” Revolver, 9 May 2018, https://www.revolvermag.com/music/alien-weaponry-7-reasons-why-teen-mao…. Accessed on 2 Aug. 2018.

“Homepage.” Te Rūnanga o Ngāti Pikiao, http://www.pikiaorunanga.org.nz/. Accessed 3 Aug. 2019.

“Keeping Māori Culture Alive with Thrash Metal: Alien Weaponry.” YouTube, uploaded by Noisey, 12 Sept. 2018, https://www.youtube.com/watch?v=0RUtkaHs7LM.

“List of New Zealand flags.” Wikipedia – The Free Encyclopedia, last updates 25 June 2019, https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_New_Zealand_flags. Accessed 27 July 2019.

“Te reo Māori thrash metal band Alien Weaponry releasing debut album internationally.” 1 News Now, 31 May 2018, https://www.tvnz.co.nz/one-news/entertainment/te-reo-Māori-thrash-metal…. Accessed 17 July 2019.

“The Treaty in brief: Page 1 – Introduction”. New Zealand History, 2019, https://nzhistory.govt.nz/politics/treaty/the-treaty-in-brief. Accessed 27 July 2019.

“War in Tauranga: Page 3 – Gate Pā”. New Zealand History, 2019, https://nzhistory.govt.nz/war/war-in-tauranga/gate-pa. Accessed 27 July 2019. Alien Weaponry.

“Started on 18 December 2010.” Facebook, https://www.facebook.com/316119405127962/posts/316124311794138/. Accessed 22 June 2019.

Alien Weaponry. . Napalm Records, 2018.

Burley, Shane. “Black Metal for the Oppressed.” Protean Mag, 21 July 2019, https://proteanmag.com/2019/07/21/black-metal-for-theoppressed/?fbclid=…. Accessed 23 July 2019.

Camp, Zoe. “Alien Weaponry: How teenage band channels Māori heritage into haka thrash metal.” Revolver, 28 March 2018, https://www.revolvermag.com/music/alien-weaponry-how-teenageband-channe…. Accessed 2 Aug. 2018.

Homepage. NZ On Air/Irirangi Te Motu, 2019, https://www.nzonair.govt.nz/. Accessed 27 July 2019.

Mayhem. De Mysteriis Dom Sathanas. Deathlike Silence, 1994.

Sepultura. Roots. Roadrunner Records, 1996.

Songs of Injustice: Heavy Metal Music in Latin America. Directed by Nelson Varas-Díaz, Heavy Metal Studies Latin America, 2018.

Discourses

“Album Review: Tū by Alien Weaponry.” Death Comes Lifting, n.d., https://www.deathcomeslifting.com/new-page-49.

“Alien Weaponry – Informatie.” Spotify, n.d.

“Alien Weaponry – Tū / CD.” Napalm Records, https://napalmrecords.com/english/tu-cd.html. Accessed 9 Aug. 2019.

“Alien Weaponry.” Alcatraz Hard Rock & Metal Festival, 2019, https://alcatraz.be/en/bands/alien-weaponry.

“Alien Weaponry.” K2 Agency. 2019. PDF file.

“Editorial reviews.” Amazon, n.d., https://www.amazon.com/Tu-Alien-Weaponry/dp/B07BF3V92C/.

Alien Weaponry. “New Zealand Te Reo metal band.” Facebook, 12 Oct. 2018, https://www.facebook.com/AlienWeaponry/?ref=br_rs.

Arnold, Neil. “ALIEN WEAPONRY – Tū (Napalm (2018)).” Metal Forces Magazine, n.d., https://www.metalforcesmagazine.com/site/album-review-alien-weaponry-tu/.

Birgit. “Tū von ALIEN WEAPONRY.” Metal-Heads.de, 7 July 2018, https://metal-heads.de/reviews/tu-von-alien-weaponry/.

Gravenhorst, Philipp. “Alien Weaponry – Tū.” Metal.de, 30 May 2018, https://www.metal.de/reviews/alien-weaponry-tu-341386/.

Harrison, Blake. “For Those About to Squawk: Slapshot, Wombbath, Alien Weaponry.” Decibel, 25 May 50 2018, https://www.decibelmagazine.com/2018/05/25/waldo-slapshot-wombbath/.

James, Joseph. “ALBUM REVIEW: ALIEN WEAPONRY – TŪ.” Will Not Fade, 17 June 2018, https://willnotfade.com/2018/06/17/alien-weaponry-tu-album-review/.

Matthijssens, Vera. “ALIEN WEAPONRY – TŪ (NAPALM).” Rock Tribune, September 2018.

Naevestad, Todd. “Album Review: Alien Weaponry – Tū.” Damnation Magazine, 24 July 2018, https://damnationmagazine.com/2018/07/24/album-review-alien-weaponry-tu/.

OZZWorks. “Alien Weaponry – Tú.” Zware Metalen, 3 Sept. 2018, https://zwaremetalen.com/albumrecensies/alien-weaponry-tu.

Rose, Anna. “Alien Weaponry – Tū (Napalm Records).” Hysteria Magazine, 29 May 2018, https://www.hysteriamag.com/alien-weaponry-tu/.

Sims, Eddie. “ALBUM REVIEW: Tu – Alien Weaponry.” Distorted Sound Magazine, 4 June 2018, https://distortedsoundmag.com/album-review-tu-alien-weaponry/.

Spark, Graham. “ALIEN WEAPONRY – Tu (June 1, 2018).” Decibel Geek, 17 March 2018, http://www.decibelgeek.com/wordpress/alien-weaponry-tu-june-1-2018/.

Srachex. “Alien Weaponry – Tū.” Metalfans.be, 29 July 2018, https://metalfans.be/metalreviews/4933/alien-weaponry-tu.

Thomas, E. “ALIEN WEAPONRY – TŪ (Napalm Records).” Teeth of the divine, 10 July 2018, https://www.teethofthedivine.com/reviews/alien-weaponry-tu/.

Tucker, River. “Alien Weaponry - Album Review: Tū.” Music.nz.net, 8 June 2018, https://www.muzic.net.nz/articles/reviews/87042/alien-weaponry-album-re….

Universiteit of Hogeschool
Master of Cultural Studies
Publicatiejaar
2019
Promotor(en)
prof. dr. Anneleen Masschelein
Kernwoorden
https://twitter.com/Goossens101
Share this on: