The effect of ambient scent on time spent in retail stores: The mediating role of consumers’ shopping mood

Anke Van Malder
Onderzoek naar het gebruik van geuren in retail en horeca, en het effect ervan op de gemoedstoestand van consumenten en de bijkomende commerciële effecten en voordelen

DE COMMERCIËLE IMPACT VAN GEUREN

DE COMMERCIËLE IMPACT VAN GEUREN

Iedereen gaat al wel eens graag gezellig winkelen, rustig iets eten of in aangename sfeer iets drinken. Let vooral op de woorden ‘gezellig’, ‘rustig’ en ‘aangenaam’. Want ja, we zijn allemaal steeds veeleisender aan het worden in hoe het ergens moet zijn of aanvoelen, vooraleer we het echt naar ons zin hebben. Het is dan ook een heuse opdracht voor zaakvoerders om hun klanten tevreden te stellen en te houden in deze steeds meer en meer veranderende koopomgeving. Een opkomende trend in vele winkels is dan ook het gebruik van zintuiglijke prikkels zoals licht, kleur en geur. Vooral voor die laatste is er recentelijk veel aandacht. Want wat kan nu het effect zijn van het aanbrengen van een geur in een winkelruimte of horecazaak? Worden klanten daar gelukkig van? Komen klanten daardoor terug? Blijven klanten langer? Spenderen ze meer? Allemaal vragen die de academische wereld aan het werk zette.

Het gebruik van geur

In mijn thesis ging ik na of het introduceren van een geur in een ontbijt- en lunchbar de tijd dat de klanten daar spenderen beïnvloed. Ik onderzocht deze relatie aan de hand van de gemoedstoestand van de klant. Immers, volgens de wetenschap heeft geur een sterke invloed op onze gevoelens. Onze reukzin is namelijk rechtstreeks verbonden met dat deel van de hersenen dat emotionele reacties controleert. Extra elementen die eventueel kunnen meespelen in deze relatie werden ook in rekening gebracht tijdens het onderzoek, met name de volgende drie: de loyaliteit die de klanten hadden tegenover de zaak op het moment van het onderzoek, de drukte of gevoelsdrukte in de zaak en de motivatie waarom ze een bezoek brachten aan de bar. Loyaliteit en drukte zijn twee eerder simpele en logische factoren. De motivatie die een klant heeft om een zaak te bezoeken ligt niet zo voor de hand liggend. Maar denk zelf eens na, gaat u ergens gaan eten puur omdat een mens moet eten, en dus puur voor de basisbehoefte? Of doet u het eerder voor de sfeer, het leuke, het aangename? Zo komen we natuurlijk weer bij de inleiding van dit artikel, de consument wil tegenwoordig niet enkel iets simpel, niet enkel de basisbehoefte, maar veel meer. De motivatie die dan achter een bezoek aan een ontbijt en lunchbar schuilt, kan dan duidelijk een verschillende invloed uitoefenen door de aanwezigheid van een geur

Onderzoek in koffiebar

Het onderzoek zelf werd gehouden over twee opeenvolgende weken. De eerste week werd er geen geur geïntroduceerd in de ontbijt- en lunchbar. De tweede week werd er een vanillegeur verspreid in de bar. In beide weken werd tijdens dezelfde dagen (dinsdag, donderdag en vrijdag), dezelfde procedure uitgevoerd. Gedurende drie dagen per week vroeg ik elke klant, bij het afrekenen van hun bezoek, een vragenlijst in te vullen die vroeg naar hun gemoedstoestand tijdens hun bezoek, hun mate van loyaliteit ten opzichte van de bar, de gevoelsdrukte in de bar, hun motivatie om de bar te bezoeken en of ze werkelijk gedaan hadden waarvoor ze naar de bar gekomen waren. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat klanten enkel de bar gingen bezoeken om een koffie te drinken, maar dat ze uiteindelijk langer bleven om ook iets te eten. Bij dit voorbeeld kwam de intentie dus niet overeen met wat ze werkelijk deden. Naast deze vragenlijst hield ik zelf ook bij hoe lang elke klant verbleef in de bar, dit door aankomst en vertrekuur te noteren. Aan de hand van de verschillen in resultaat tussen de eerste en de tweede week, waar wel een geur aanwezig was, kon ik nagaan of het daadwerkelijk een effect had op de gemoedstoestand van de klant en hun gespendeerde tijd.

Resultaten

Aangezien de beperkte omvang van dit onderzoek bleven zeer significante resultaten echter uit. Toch kon er een duidelijk positief direct effect teruggevonden worden van de aanwezigheid van de vanillegeur op de tijd die klanten spendeerden in de bar. Dit is natuurlijk van groot belang voor eigenaars van dergelijke horecazaken. Hoe meer tijd klanten spenderen in een zaak, hoe meer geld ze vaak ook spenderen. Ook de gemoedstoestand van de klant bleek een positieve factor te zijn in de relatie tussen een geur en de tijd dat werd gespendeerd. De drie andere factoren die mee werden opgenomen bleken geen enkel effect te hebben.

Dit onderzoek is een eerder beperkt onderzoek geweest. Het werd uitgevoerd in een kleine lokale bar en men ging enkel na wat het effect was van het toevoegen van een geur in een commerciële ruimte zonder enige andere zintuiglijke elementen mee in rekening te brengen. In realiteit bestaat een ervaring natuurlijk uit een combinatie van meerdere elementen. Kortom, het is een klein maar relevant onderzoek geweest, wat nog veel ruimte laat voor verder onderzoek.

Bibliografie

Argo, J. J., Dahl, D. W., & Manchanda, R. V. (2005). The Influence of a Mere Social Presence in a Retail Context. Journal of Consumer Research, 32(2), 207–212. https://doi.org/10.1086/432230
Babin, B. J., & Darden, W. R. (1995). Consumer self-regulation in a retail environment. Journal of Retailing, 71(1), 47–70. https://doi.org/10.1016/0022-4359(95)90012-8
Babin, B. J., & Darden, W. R. (1996). Good and bad shopping vibes: Spending and patronage satisfaction. Journal of Business Research, 35(3), 201–206. https://doi.org/10.1016/0148-2963(95)00125-5
Babin, B. J., Darden, W. R., & Griffin, M. (1994). Work and/or Fun: Measuring Hedonic and Utilitarian Shopping Value. Journal of Consumer Research, 20(4), 644. https://doi.org/10.1086/209376
Bäckström, K. (2006). Understanding recreational shopping: A new approach. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 16(2), 143–158. https://doi.org/10.1080/09593960600572167
Bagozzi, R. P., Gopinath, M., & Nyer, P. U. (1999). The Role of Emotions in Marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 27(2), 184–206. https://doi.org/10.1177/0092070399272005
Baker, J., Grewal, D., & Parasuraman, A. P. (1994). The Influence of Store Environment on Quality Inferences and Store Image. Journal of the Academy of Marketing Science, 22, 328–339. https://doi.org/10.1177/0092070394224002
Bambauer-Sachse, S. (2012). Through Which Mechanisms Does Ambient Scent Affect Purchase Intention in Retail Settings? ACR North American Advances, NA-40. Retrieved from http://acrwebsite.org/volumes/1900002/volumes/v40/NA-40
Barber, N., Kuo, P., Bishop, M., & Goodman, R. (2012). Measuring psychographics to assess purchase intention and willingness to pay. Journal of Consumer Marketing, 29(4), 280–292. https://doi.org/10.1108/07363761211237353
Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173–1182.
Batra, R., & Ahtola, O. T. (1991). Measuring the hedonic and utilitarian sources of consumer attitudes. Marketing Letters, 2(2), 159–170. https://doi.org/10.1007/BF00436035
Bearden, W. O., & Netemeyer, R. G. (1999). Handbook of Marketing Scales: Multi-Item Measures for Marketing and Consumer Behavior Research (2nd ed.). SAGE.
Bell, S., & Bell, C. P. (2007). Future Sense: Defining brands through scent. The Journal of the Marketing Society, (21), 5.
48
Bitner, M. J. (1992). Servicescapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees. Journal of Marketing, 56(2), 57–71. https://doi.org/10.2307/1252042
Bloemer, J., & De Ruyter, K. (1998). On the relationship between store image, store satisfaction and store loyalty. European Journal of Marketing, 15.
Bloemer, J., & de Ruyter, K. (1999). Customer loyalty in extended service settings: The interaction between satisfaction, value attainment and positive mood. International Journal of Service Industry Management, 10(3), 320–336. https://doi.org/10.1108/09564239910276917
Bone, P. F., & Ellen, P. S. (1999). Scents in the marketplace: explaining a fraction of olfaction. Journal of Retailing, 75(2), 243–262. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(99)00007-X
Bosmans, A. (2006). Scents and Sensibility: When Do (In)Congruent Ambient Scents Influence Product Evaluations? Journal of Marketing, 70(3), 32–43.
Bowen, J. T., & Chen, S. (2001). The relationship between customer loyalty and customer satisfaction. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13(5), 213–217. https://doi.org/10.1108/09596110110395893
Bradford, K. D., & Desrochers, D. M. (2009). The Use of Scents to Influence Consumers: The Sense of Using Scents to Make Cents. Journal of Business Ethics, 90(2), 141–153. https://doi.org/10.1007/s10551-010-0377-5
Bruner, G. C. (2009). Marketing Scales Handbook: A compilation of multi-item measures for consumer behavior & advertising research. Chicago, Ill., USA: GCBII Productions.
Bustos-Reyes, C. A., & González-Benito, Ó. (2008). Store and store format loyalty measures based on budget allocation. Journal of Business Research, 61(9), 1015–1025. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2007.03.008
Byun, S.-E., & Mann, M. (2011). The Influence of Others: The Impact of Perceived Human Crowding on Perceived Competition, Emotions, and Hedonic Shopping Value. Clothing and Textiles Research Journal, 29(4), 284–297. https://doi.org/10.1177/0887302X11422820
Carter, N. (2013, August 21). Multi-sensory retail: why stores must appeal to all five senses. The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/media-network/media-network-blog/2013/aug/2…
Chang, H.-J., Eckman, M., & Yan, R.-N. (2011). Application of the Stimulus-Organism-Response model to the retail environment: the role of hedonic motivation in impulse buying behavior. The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research, 21(3), 233–249. https://doi.org/10.1080/09593969.2011.578798
Chatterjee, S. (2017). BRAND LOYALTY ON THE BASIS OF OLFACTORY TECHNIQUES USING DISCRIMINANT ANALYSIS: A CASE OF CAFE COFFEE DAY STORE IN KOLKATA,. 21(1), 6.
49
Chebat, J.-C., & Michon, R. (2003). Impact of ambient odors on mall shoppers’ emotions, cognition, and spending. Journal of Business Research, 56(7), 529–539. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(01)00247-8
Chebat, J.-C., Morrin, M., & Chebat, D.-R. (2009). Does Age Attenuate the Impact of Pleasant Ambient Scent on Consumer Response? Environment and Behavior, 41(2), 258–267. https://doi.org/10.1177/0013916507311792
Childers, T. L., Carr, C. L., Peck, J., & Carson, S. (2001). Hedonic and utilitarian motivations for online retail shopping behavior. Journal of Retailing, 77(4), 511–535. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00056-2
d’Astous, A. (2000). Irritating Aspects of the Shopping Environment. Journal of Business Research, 49(2), 149–156. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(99)00002-8
Danner, L., Ristic, R., Johnson, T. E., Meiselman, H. L., Hoek, A. C., Jeffery, D. W., & Bastian, S. E. P. (2016). Context and wine quality effects on consumers’ mood, emotions, liking and willingness to pay for Australian Shiraz wines. Food Research International, 89, 254–265. https://doi.org/10.1016/j.foodres.2016.08.006
Davies, B. J., Kooijman, D., & Ward, P. (2003). The Sweet Smell of Success: Olfaction in Retailing. Journal of Marketing Management, 19(5–6), 611–627. https://doi.org/10.1080/0267257X.2003.9728228
Dawson, S., Bloch, P. H., & Ridgway, N. M. (1990). Shopping Motives, Emotional States and Retail Outcomes. Journal of Retailing, 66(4). Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Nancy_Ridgway/publication/23696503…
Denson, H., Perry, P., & Wade Clarke, D. (2012). The sensory retail environment of small fashion boutiques. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 16(4), 492–510. https://doi.org/10.1108/13612021211265872
Donovan, R. J., & Rossiter, J. R. (1982). Store Atmosphere: An Environmental Psychology Approach. Journal of Retailing, 58(Spring), 34–57.
Donovan, R. J., Rossiter, J. R., Marcoolyn, G., & Nesdale, A. (1994). Store atmosphere and purchasing behavior. Journal of Retailing, 70(3), 283–294. https://doi.org/10.1016/0022-4359(94)90037-X
Doucé, L., & Janssens, W. (2013). The Presence of a Pleasant Ambient Scent in a Fashion Store : The Moderating Role of Shopping Motivation and Affect Intensity. Environment and Behavior, 25.
Eroglu, S. A., & Machleit, K. A. (1990). An Empirical Study of Retail Crowding: Antecedents and Consequences. Journal of Retailing; Greenwich, 66(2), 201.
50
Eroglu, S. A., & Machleit, K. A. (1993). Atmospheric Factors in the Retail Environment: Sights, Sounds and Smells. ACR North American Advances, NA-20. Retrieved from http://acrwebsite.org/volumes/7416/volumes/v20/NA-20
Eroglu, S. A., Machleit, K., & Barr, T. F. (2005). Perceived retail crowding and shopping satisfaction: the role of shopping values. Journal of Business Research, 58(8), 1146–1153. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2004.01.005
Faber, R. J., & Christenson, G. A. (1996). In the mood to buy: Differences in the mood states experienced by compulsive buyers and other consumers. Psychology & Marketing, 13(8), 803–819. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199612)13:8<803::AID-MAR6>3.0.C…
Fiore, A. M., Yah, X., & Yoh, E. (2000). Effects of a product display and environmental fragrancing on approach responses and pleasurable experiences. Psychology & Marketing; Hoboken, 17(1), 27.
Floor, K. (2006). Branding a Store: How to Build Successful Retail Brands in a Changing Marketplace. Kogan Page Publishers.
Gardner, M. P. (1985). Mood States and Consumer Behavior: A Critical Review. Journal of Consumer Research, 12(3), 281–300.
Grossbart, S., Hampton, R., Rammohan, B., & Lapidus, R. S. (1990). Environmental dispositions and customer response to store atmospherics. Journal of Business Research, 21(3), 225–241. https://doi.org/10.1016/0148-2963(90)90030-H
Gulas, C. S., & Bloch, P. H. (1995). Right under Our Noses: Ambient Scent and Consumer Responses. Journal of Business and Psychology, 10(1), 87–98.
Haberland, F., Sprott, D., Landwehr, J. R., Herrmann, A., & Spangenberg, E. R. (2010). The Simple (and Complex) Effects of Scent on Retail Shoppers: Processing Fluency and Ambient Olfactory Stimuli. Advances in Consumer Research, 37, 638–639.
Hair, J. F. (Ed.). (2014). Multivariate data analysis (7. ed., Pearson new internat. ed). Harlow: Pearson.
Han, H., & Ryu, K. (2009). The Roles of the Physical Environment, Price Perception, and Customer Satisfaction in Determining Customer Loyalty in the Restaurant Industry. Journal of Hospitality & Tourism Research, 33(4), 487–510. https://doi.org/10.1177/1096348009344212
Hastorf, A. H., & Isen, A. M. (1982). COGNITIVE SOCIAL PSYCHOLOGY. Cognitive Social Psychology, 20.
Hayes, A. F. (2009). Beyond Baron and Kenny: Statistical Mediation Analysis in the New Millennium. Communication Monographs:, 76(4). Retrieved from https://nca.tandfonline.com/doi/full/10.1080/03637750903310360#.XNQ0eI7…
51
Henshaw, V., Medway, D., Warnaby, G., & Perkins, C. (2016). Marketing the ‘city of smells.’ Marketing Theory, 16(2), 153–170. https://doi.org/10.1177/1470593115619970
Herrmann, A., Zidansek, M., Sprott, D. E., & Spangenberg, E. R. (2013). The Power of Simplicity: Processing Fluency and the Effects of Olfactory Cues on Retail Sales. Journal of Retailing, 89(1), 30–43. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2012.08.002
Hess, J. S. (1998). A Multidimensional Conceptualization of Consumer Brand Relationships: The Differential Impact of Relationship Dimensions on Evaluative Relationship Outcomes. Leeds School of Business, University of Colorado, Boulder.
Hoffman, D. L., & Novak, T. P. (1995). Marketing in Hypermedia Computer-Mediated Environments: Conceptual Foundations.
Holland, R. W., Hendriks, M., & Aarts, H. (2005). Smells Like Clean Spirit: Nonconscious Effects of Scent on Cognition and Behavior. Psychological Science, 16(9), 689–693. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2005.01597.x
Hui, M. K., & Bateson, J. E. G. (1991). Perceived Control and the Effects of Crowding and Consumer Choice on the Service Experience. Journal of Consumer Research, 18(2), 174–184. https://doi.org/10.1086/209250
Hultén, B., Broweus, N., & van Dijk, M. (2009). Sensory Marketing. https://doi.org/10.1057/9780230237049
Jacoby, J. (2002). Stimulus-Organism-Response Reconsidered: An Evolutionary Step in Modeling (Consumer) Behavior. Journal of Consumer Psychology, 12(1), 51–57. https://doi.org/10.1207/S15327663JCP1201_05
Kang, J., & Park‐Poaps, H. (2010). Hedonic and utilitarian shopping motivations of fashion leadership. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 14(2), 312–328. https://doi.org/10.1108/13612021011046138
Krishna, A., Elder, R. S., & Caldara, C. (2010). Feminine to smell but masculine to touch? Multisensory congruence and its effect on the aesthetic experience☆. Journal of Consumer Psychology, 20(4), 410–418. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2010.06.010
Krishna, A., & Schwarz, N. (2014). Sensory marketing, embodiment, and grounded cognition: A review and introduction. Journal of Consumer Psychology, 24(2), 159–168. https://doi.org/10.1016/j.jcps.2013.12.006
Leenders, M. A. A. M., Smidts, A., & Haji, A. E. (2016). Ambient scent as a mood inducer in supermarkets: The role of scent intensity and time-pressure of shoppers. Journal of Retailing and Consumer Services. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2016.05.007
Li, J.-G. T., Kim, J.-O., & Lee, S. Y. (2009). An empirical examination of perceived retail crowding, emotions, and retail outcomes. The Service Industries Journal, 29(5), 635–652. https://doi.org/10.1080/02642060902720121
52
Machleit, K. A., Eroglu, S. A., & Mantel, S. P. (2000). Perceived Retail Crowding and Shopping Satisfaction: What Modifies This Relationship? Journal of Consumer Psychology, 9(1), 29–42. https://doi.org/10.1207/s15327663jcp0901_3
Machleit, K. A., Kellaris, J. J., & Eroglu, S. A. (1994). Human versus spatial dimensions of crowding perceptions in retail environments: A note on their measurement and effect on shopper satisfaction. Marketing Letters, 5(2), 183–194. https://doi.org/10.1007/BF00994108
MacKinnon, D. P. (2011). Integrating Mediators and Moderators in Research Design. Research on Social Work Practice, 21(6), 675–681. https://doi.org/10.1177/1049731511414148
Madzharov, A. V., Block, L. G., & Morrin, M. (2015). The Cool Scent of Power: Effects of Ambient Scent on Consumer Preferences and Choice Behavior. Journal of Marketing, 79(1), 83–96. https://doi.org/10.1509/jm.13.0263
Majid, A., & Burenhult, N. (2014). Odors are expressible in language, as long as you speak the right language. Cognition, 130(2), 266–270. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2013.11.004
Marcus, A. (2013). Design, User Experience, and Usability: User Experience in Novel Technological Environments: Second International Conference, DUXU 2013, Held as Part of HCI International 2013, Las Vegas, NV, USA, July 21-26, 2013, Proceedings. Springer.
Mattila, A. S., & Wirtz, J. (2001). Congruency of scent and music as a driver of in-store evaluations and behavior. Journal of Retailing, 77(2), 273–289. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00042-2
Mattila, A. S., & Wirtz, J. (2008). The role of store environmental stimulation and social factors on impulse purchasing. Journal of Services Marketing, 22(7), 562–567. https://doi.org/10.1108/08876040810909686
Mehrabian, A., & Russell, J. A. (1974). An approach to environmental psychology. Cambridge, MA, US: The MIT Press.
Mehta, R. (2013). Understanding perceived retail crowding: A critical review and research agenda. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(6), 642–649. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2013.06.002
Michon, R., & Chebat, J.-C. (2004). The interaction effect of background music and ambient scent on the perception of service quality. Journal of Business Research, 34(3), 191–196.
Michon, R., Chebat, J.-C., & Turley, L. W. (2005). Mall atmospherics: the interaction effects of the mall environment on shopping behavior. Journal of Business Research, 58(5), 576–583. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.07.004
Michon, R., Yu, H., Smith, D., & Chebat, J.-C. (2007). The shopping experience of female fashion leaders. International Journal of Retail & Distribution Management, 35, 488–501. https://doi.org/10.1108/09590550710750359
53
Mitchell, D. J., Kahn, B. E., & Knasko, S. C. (1995). There’s Something in the Air: Effects of Congruent or Incongruent Ambient Odor on Consumer Decision Making. Journal of Consumer Research, 22(2), 229–238.
Morrin, M., & Chebat, J.-C. (2005). Person-Place Congruency: The Interactive Effects of Shopper Style and Atmospherics on Consumer Expenditures. Journal of Service Research : JSR; Thousand Oaks, 8(2), 181–191.
Morrin, M., & Ratneshwar, S. (2003). Does It Make Sense to Use Scents to Enhance Brand Memory? Journal of Marketing Research, 40(1), 10–25.
Morrison, M., Gan, S., Dubelaar, C., & Oppewal, H. (2011). In-store music and aroma influences on shopper behavior and satisfaction. Journal of Business Research, 64(6), 558–564. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2010.06.006
Noble, C. E. (1966). S-O-R and the Psychology of Human Learning. Psychological Reports, 18(3), 923–943. https://doi.org/10.2466/pr0.1966.18.3.923
Pan, X., Lin, Y., & He, C. (2017). A Review of Cognitive Models in Human Reliability Analysis. Quality and Reliability Engineering International, 33(7), 1299–1316. https://doi.org/10.1002/qre.2111
Parsons, A. G. (2009). Use of scent in a naturally odourless store. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(5), 440–452. https://doi.org/10.1108/09590550910954928
Picón, A., Castro, I., & Roldán, J. L. (2014). The relationship between satisfaction and loyalty: A mediator analysis. Journal of Business Research, 67(5), 746–751. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.11.038
Purcarea, T. (2017). Competing in today’s challenging retail environment. Romanian Distribution Committee Magazine, 8(3), 30–35.
Richins, M. L. (1997). Measuring Emotions in the Consumption Experience. Journal of Consumer Research, 24(2), 127–146. https://doi.org/10.1086/209499
Roxana, O. M., & Ioan, P. (2013). THE EFFECTS OF AMBIENT SCENT ON CONSUMER BEHAVIOR: A REVIEW OF THE LITERATURE. Economic Science Series, 10.
Ryu, K., & Jang, S. S. (2007). The Effect of Environmental Perceptions on Behavioral Intentions Through Emotions: The Case of Upscale Restaurants. Journal of Hospitality & Tourism Research, 31(1), 56–72. https://doi.org/10.1177/1096348006295506
Shah, M. R. (2015). Fragrance and Music in the Store : Stimulants for Buying. Aweshkar Research Journal, (1), 13.
Sherman, E., Mathur, A., & Smith, R. B. (1997). Store environment and consumer purchase behavior: Mediating role of consumer emotions. Psychology and Marketing, 14(4), 361–378. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199707)14:4<361::AID-MAR4>3.0.C…
54
Sherman, E., & Smith, R. B. (1987). Mood States of Shoppers and Store Image: Promising Interactions and Possible Behavioral Effects. ACR North American Advances, NA-14. Retrieved from http://acrwebsite.org/volumes/6697/volumes/v14/NA-14
Simmons, J. P., Nelson, L. D., & Simonsohn, U. (2013). Life after P-Hacking (SSRN Scholarly Paper No. ID 2205186). Retrieved from Social Science Research Network website: https://papers.ssrn.com/abstract=2205186
Söderlund, M. (2006). Measuring customer loyalty with multi‐item scales: A case for caution. International Journal of Service Industry Management, 17(1), 76–98. https://doi.org/10.1108/09564230610651598
Spangenberg, E. R., Crowley, A. E., & Henderson, P. W. (1996). Improving the Store Environment: Do Olfactory Cues Affect Evaluations and Behaviors? Journal of Marketing, 60(2), 67–80. https://doi.org/10.2307/1251931
Spangenberg, E. R., Sprott, D. E., Grohmann, B., & Tracy, D. L. (2006). Effects of Gender-Congruent Ambient Scent on Approach and Avoidance Behaviors in a Retail Store. Journal of Business Research, 26.
Spence, C., Puccinelli, N. M., Grewal, D., & Roggeveen, A. L. (2014). Store Atmospherics: A Multisensory Perspective: STORE ATMOSPHERICS. Psychology & Marketing, 31(7), 472–488. https://doi.org/10.1002/mar.20709
Sui, J. J., & Baloglu, S. (2003). The Role of Emotional Commitment in Relationship Marketing: An Empirical Investigation of a Loyalty Model for Casinos. Journal of Hospitality & Tourism Research, 27(4), 470–489. https://doi.org/10.1177/10963480030274006
Tavakol, M., & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach’s alpha. International Journal of Medical Education, 2, 53–55. https://doi.org/10.5116/ijme.4dfb.8dfd
Teller, C., & Dennis, C. (2012). The effect of ambient scent on consumers’ perception, emotions and behaviour: A critical review. Journal of Marketing Management, 28(1–2), 14–36. https://doi.org/10.1080/0267257X.2011.560719
Vlahos, J. (2007, September 9). Scent and Sensibility. The New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2007/09/09/realestate/keymagazine/909SCENT-txt…
Wagner, T., & Rudolph, T. (2010). Towards a hierarchical theory of shopping motivation. Journal of Retailing and Consumer Services, 17, 415–429. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2010.04.003
Ward, P., Davies, B. J., & Kooijman, D. (2007). Olfaction and the retail environment: examining the influence of ambient scent. Service Business, 1(4), 295–316. https://doi.org/10.1007/s11628-006-0018-3
Yeshurun, Y., & Sobel, N. (2010). An Odor is Not Worth a Thousand Words: From Multidimensional Odors to Unidimensional Odor Objects. Annual Review of Psychology, 61(1), 219–241. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.60.110707.163639

Universiteit of Hogeschool
Toegepaste Economische Wetenschappen: Handelsingenieur
Publicatiejaar
2019
Promotor(en)
Marleen Hermans
Kernwoorden
Share this on: