Het schrijven en illustreren van een boek voor de 2e graad: Het proces en de uitwerking

Naomi Pitts
Persbericht

Studente lager onderwijs met geheime droom als schrijfster

Beeld je in: een ongemakkelijke puber die dagelijks uurtjes achter een scherm verhaaltjes schrijft. Plottwist: dat was ik. Inmiddels ben ik 21 jaar. Na enkele jaren mijn oude hobby te hebben verwaarloosd heb ik als scriptie met alle plezier mijn oude tienerpassie teruggevonden en weer een boek geschreven.

Waar het begon

Toen ik dertien was schreef ik mijn eerste boek zonder prenten over twee rotverwende kinderen. Honderddrieënnegentig pagina’s lang. Mijn broertjes, zusjes en nichtjes vonden het geweldig (mijn nichtje heeft het jaren na een stuk haar lievelingsboek genoemd) en hun enthousiasme motiveerde me om nog meer boeken te schrijven. Ik weet niet uit mijn hoof hoeveel boeken ik doorheen mijn tienerjaren heb geschreven, maar hier, voor de lezer een vage schets van enkele van mijn werken:

 Het was een hobby; een passie en ik dacht altijd dat ik later een beroemde schrijfster wou worden. Ik schreef en illustreerde boeken voor mijn jongere broertjes en zusjes, maar ook schreef ik boeken voor mezelf; vol romantiek, drama en rare personages. Vaak zou ik weken aan een stuk mezelf uitdagen om iedere dag minstens 1000 woorden te schrijven. Zo had ik binnen een maand of twee een boek geschreven. Ze waren lang niet allemaal even goed, maar genieten ervan deed ik wel. Ik was altijd erg kritisch over mezelf, en wou niet snel dat andere mensen mijn werkjes zouden lezen.

Inspiratie

Twee van mijn grote inspiraties zijn mijn ouders. Niet omdat ze zelf boeken hebben geschreven, maar omdat ze beiden gedreven, creatieve en productieve mensen zijn. Mijn vader heeft eindeloze nummers en musicals geschreven; mijn moeder heeft mij en mijn negen broers en zussen thuis les gegeven. Zij heeft me altijd erg gemotiveerd om mijn eigen passies te ontwikkelen.

Opleiding lager onderwijs

 Toen ik mijn opleiding lager onderwijs koos in 2017 had ik steeds minder tijd om aan mijn boeken en verhalen te werken. In mijn tweede jaar had ik al helemaal geen tijd. Ik besteed al mijn tijd aan mijn examens, stages en schoolopdrachten. In mijn vrije tijd had ik helemaal geen zin meer om te schrijven. De inspiratie had ik ook niet meer. Het idee om een boek voor mijn scriptie te schrijven en te illustreren schoot me ergens doorheen mijn tweede jaar van de opleiding binnen. Ik was meteen enthousiast en gemotiveerd om deze uitdaging aan te pakken. Ik had ook weer zin om te schrijven. Toen mijn interne begeleiders ook enthousiast waren over mijn voorstel had ik er helemaal zin in.

Ik met mijn boek 'de verboden lach'

Scriptie

Schrijven deed ik al mijn hele tienertijd, maar dat wil niet zeggen dat ik er de beste in was! Ik weet dat ik nog altijd als schrijfster erg veel kan ontwikkelen, maar het onderzoek dat ik gedaan heb voor het schrijven van mijn boek was zeker leerrijk. Ik heb veel geleerd over hoe je het best humor en spanning in een boek zet, al moet ik zeggen dat ik blij was toen ik mijn onderzoek achter de rug had, zodat ik met het schrijven van het boek kon beginnen. Daar was ik drie maanden aan bezig.

Na het schrijven en illustreren van het boek heb ik nagedacht over hoe ik met dit boek aan de slag kan gaan in de klas. Ik heb het boek gebruikt als rode draad, en heb allemaal didactische lesideeën voor de tweede graad uitgewerkt. De lessenreeks zelf uitproberen kon helaas niet vanwege de corona pandemie, maar wel heb ik tijdens mijn Erasmus in Nederland mijn boek aan een tiental leerkrachten en leerlingen gegeven. Via een enquête kreeg ik feedback, tips en complimentjes. Dit hele proces wordt ook in mijn scriptie beschreven.

De Verboden Lach

Het boek heet ‘De verboden lach’ en gaat over een jongetje die in een land woont waar lachen verboden is. Het is 70 pagina’s lang, heeft zeven hoofdstukken en is geschikt voor kinderen uit de tweede graad. Het grootste werk was het illustreren van het boek. Dat heb ik ook zelf gedaan. Ik speelde veel met lay-out, tekst en illustraties. Het boek is half strip, half leesboek. Dit zorgt ervoor dat het erg toegankelijk is voor kinderen die niet graag lezen.

Mijn grootse compliment was toen mijn broertje Elias in één avond ‘de verboden lach’ uitlas en om de paar minuten hardop moest lachen. Dat is het enige wat ik ten slotte wil behalen: kinderen vrolijk maken en hun onbewust te laten genieten van een boek. Ik denk dat mijn boek dit kan doen.

enkele pagina's van mijn boek

(enkele pagina's van mijn boek)
Bibliografie

Abimo Uitgeverij. (2003). Op de Afspraak, 20 Abimo-jeugdauteurs hangen hun Geheimen aan de Grote Klok (Herz. ed.). Waasmunster: Abimo.

 

den Schrijver, I. (2012). Kinderboeken schrijven enzo (1ste editie). Amsterdam, Nederland: Uitgeverij De Graveinse Abeel.

 

Fox, J. M. (2019, 22 februari). Bookfox. Geraadpleegd op 5 oktober 2019, van https://thejohnfox.com/2019/02/how-to-write-a-childrens-book/

 

Groenhart, S. (2010). Schrijf & Plan een boek (1ste editie). Barneveld, Nederland: Boekenbent, Uitgeverij.

 

Hebbrecht, J., Belmans, T., & Stevens, M. (2017). Nederlands: leerinhouden en didactiek 1.1 (Herz. ed.). Brussel: odisee.

 

Kleon, A. (2012). Steal Like an Artist: 10 Things Nobody Told You About Being Creative (9de editie). New York, United States: Workman Publishing Company.

 

Slee, C., & de Jongh, A. (2019). Durf te schrijven! (1ste editie). Amsterdam, Nederland: Overamstel uitgevers.

 

van Asseldonk, L. (2004). Hoe word ik schrijver? (Herz. ed.). Amsterdam, Nederland: Ploegsma.

 

van Lier, B., & Hees, E. (1998). Van schrijver tot boekenkast (Herz. ed.). Amsterdam, Nederland: Ploegsma.

 

van Lierde, B. (2009). Een bestseller schrijven voor Dummies (1ste editie). Amsterdam, Nederland: Pearson Education Benelux B.V.

 

Stichting Lezen. (2013). Kwestie van Lezen: voorlezen op de basisschool. Geraadpleegd op 1 februari 2020, van https://pro.debibliotheekopschool.nl/dam/lezen/20130821-folder-3-voorlezen-op-de-basisschool.pdf

Universiteit of Hogeschool
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs
Publicatiejaar
2020
Promotor(en)
Theo Belmans
Kernwoorden
Share this on: