Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Tanker self-assessment simulatortraining

Gert Verhaeghe
In de Hogere Zeevaartschool worden studenten getraind op simulatoren om tankers te laden en lossen. In deze masterproef werd een zelfstudie- en evaluatiesysteem onderzocht en uitgevoerd op deze simulator. Dit om studenten op weg te helpen bij fouten gemaakt tijdens het gebruik ervan.

Vast CO2-blussysteem: werking, problematiek en bouw van een schaalmodel voor educatieve doeleinden

William Van Laken Arne Dobbelaere
Om de problematiek rond het gebruik van een vaste CO2-blusinstallatie op koopvaardijschepen aan te pakken werd een realistisch schaalmodel van het systeem ontworpen en gebouwd waarmee de juiste activeringsprocedure aan studenten op de Hogere Zeevaartschool Antwerpen in praktijk kan worden aangeleerd.

Conservatie van scheepswrakken in de Noordzee

Diederik Van Besauw Diederik Van Besauw
Scheepswrakken hebben een positieve invloed op de fauna en flora, houden onze geschiedenis levendig en ontsluiten mede het duiktoerisme in onze Belgische Noordzee. Indien er niet wordt ingegrepen zullen deze wrakken verdwijnen door corrosie in het maritieme milieu. Daarom wordt de corrosiesnelheid gemodelleerd en worden er verder ook technieken uitgewerkt om deze artefacten langer te kunnen bewaren.

An approach to fast pyrolysis-oils as diesel additive

Larsen Priem
Onderzoek naar de productie van pyrolyse olie uit bamboe. De innovatie van een snelle pyrolyse reactor voor dit onderzoek. Het onderzoek is gericht op de toepassing van FPO in scheepsdieselmotoren

Nut en noodzaak van een verfsysteem in ladingtanks van olietankers en PSPC-COT

Jasper Simoens Geert Potters
De ladingtanks van olietankers kunnen last hebben van extreme corrosie. Deze thesis onderzoekt of het nuttig is en of het noodzakelijk is om een anticorrosieve verflaag in deze tanks aan te brengen. PSPC-COT reglementeert het het verven van de ladingtanks van olietankers. De thesis onderzoekt de invloed van PSPC-COT en stelt verbeteringen voor.

Krijgen we Europese normen voor de zwaveluitstoot door schepen? Naar een betere controle en een striktere naleving

Louis Le Moulec
's Werelds meest milieuvriendelijke vorm transport (uitgedrukt in hoeveelheden koolstofdioxide per vervoerde ton lading) is en blijft de scheepvaart. Vermits 90% van de wereldhandel over zee gebeurt, is dit een goede zaak voor ons leefmilieu. Tegelijkertijd is diezelfde scheepvaartsector een van' s werelds grootste bronnen van zwaveldioxide.

Kentering na hoogwater in de Belgische badzone

Emiel Van Driessche
In deze thesis wordt door middel van een zelfgebouwd meettoestel het tijdstip onderzocht wanneer de vloedstroom overgaat naar de ebstroom in de badzone van Blankenberge. Dit is van belang voor het bepalen van de afdrijfrichting van een drenkeling.

Experimenteel onderzoek naar het akoestisch effect van de schroef op ongewervelden in het maritiem milieu

Nic De Smedt
Grijze garnalen (C. Crangon) werden enkele weken blootgesteld aan opnames van scheepsgeluid om te onderzoeken of ze daardoor gestresseerd werden. Verhoogde honger en een ontregeld eiwitbalans wijst op stress en mogelijks verhoogde HSP waarden.

Hulpsystemen die sneller en economischer varen in de koopvaardij bevorderen

Elias Deleener
Theoretisch en praktisch onderzoek naar toepassing van waterweerstandsvermindering op scheepsrompen. Dit door toepassing van haaienschubbenstructuur, ribbelstructuur en micro-luchtbubbels.

La Quarantaine, une mesure désuète ou nécessaire pour prévenir les pandémies?

Soizic Bilmans
Quarantaine, ouderwets of noodzakelijk om grootschalige epidemieën te voorkomen ?Een jaar geleden kreeg de wereld te maken met een epidemie van het Ebolavirus op een « nooit eerder geziene » schaal. Wellicht niet de laatste, en als we niet langer meer met Ebola te maken krijgen, dan wel met een variant van griep, een variant van SARS, of een voorlopig nog onbekende ziekte.

Onderzoek naar de mariene grenslaag in een lagesnelheidswindtunnel

Kathleen Vaneeckhaute
Onderzoek naar de mariene grenslaag in een lagesnelheidswindtunnelIn hoeverre heeft leven en werken aan boord van een chemicaliëntanker een invloed op de gezondheid van de werknemers? Om op deze vraag een antwoord te formuleren moeten de concentraties van de gassen die rond het schip hangen bekend zijn. Onderzoek aan boord van chemicaliëntankers is niet altijd vanzelfsprekend, gezien de verschillende variabelen zoals windsnelheid, windrichting, soort gas, design van het schip,...Met dit in het achterhoofd werd er gekozen om onderzoek te verrichten in de windtunnel van Peutz  te Molenhoek in Ne

Geschiedenis van maritiem onderwijs in Antwerpen: van 1421 tot 1814

Michael De Bruycker
 Geschiedenis van maritiem onderwijs in Antwerpen Was er sprake van enig zeevaartonderricht in Antwerpen sinds eind 14de eeuw? Hoe zat dit onderricht in elkaar? Bestond er een zeevaartkundig instituut aan wal? Michael De Bruycker, student nautische wetenschappen aan de Hogere Zeevaartschool van Antwerpen, probeerde met zijn onderzoek enig inzicht te krijgen in verband met maritiem onderwijs in de periode vóór 1814. Dit onderzoek gebeurde op vraag van huidig directeur van de Hogere Zeevaartschool Kpt. Blondé.

Stroomlijnvisualisatie rondom de scheepsstructuur door middel van windtunneltesten met een scheepsmodel.

Vincent Snel
Vincent SnelKan Formule 1 bijdragen aan de gezondheid van de bemanning aan boord van gas- en chemicaliëntankers?Sinds het verbod op testen tijdens het seizoen maken Formule 1 teams nog meer dan vroeger gebruik van windtunnels om hun auto’s te ontwikkelen. Is deze techniek ook bruikbaar om de gezondheid van bemanningsleden aan boord van schepen te verbeteren?Gas- en chemicaliëntankers vervoeren allerlei soorten gassen en andere chemicaliën. Sommige zijn volkomen onschuldig, zoals plantaardige oliën (pindaolie, olijfolie); andere zijn zeer toxisch, zoals benzeen en tolueen.

het ontwerp en de constructie van offshore windmolenparken

Asha Michaux
De Noordzee kleurt groenU hoeft niet ver te rijen op onze Belgische autowegen om er wel één tegen te komen; overal schieten windturbines als paddenstoelen uit de grond. Maar niet alleen op land kent de windindustrie een explosieve groei.

Onderzoek naar toxische dampen aan boord van chemicaliëntankers - Windtunneltesten met eigen gemaakt schaalmodel

Laurent De Kerf
 
Chemicaliëntankers – Hoe testen we dat deze vervoerwijze van scheikundige producten en emanaties van gevaarlijke gassen eraan verbonden geen gevaar veroorzaakt voor de bemanning van deze schepen?

Geoptimaliseerde laadplanning aan boord van tankers en bulkschepen

Tim Pintens
                                                                                        
Automatisatie en optimalisatie van               laadplanning     voor   tankers    en   bulkschepen:
toekomstperspectief met “OptiLoading”
Het vervoer van goederen over zee is wereldwijd in volle expansie door de verhoogde vraag naar
grondstoffen en energie.

Moderne Navigatie. De beste stuurlui staan aan wal. Fictie of realiteit?

Rob Follon
Moderne Navigatie
De beste stuurlui staan aan wal. Fictie of Realiteit?
 
Iedereen kent wel de uitdrukking ‘de beste stuurlui staan aan wal’. Maar in deze verhandeling gaat het niet zozeer om de figuurlijke, dan wel om de letterlijke betekenis van het spreekwoord.
In een tijd waarin talloze werkprocessen computergestuurd worden en zowat alles van op afstand bediend kan worden, kan men zich inderdaad afvragen hoever we nog verwijderd zijn van het ogenblik dat ook zeeschepen van aan wal zullen bestuurd worden.

De Noordwestelijke Doorvaart, een maritieme route in wording?

Liesbeth Van Iseghem
 
Het smelten van het poolijs: een zege voor de koopvaardij?
ANTWERPEN – Het ijs op de noordpool smelt en onthult zo een nieuwe maritieme route, de Noordwestelijke Doorvaart.
 
De Noordwestelijke Doorvaart is de scheepsroute die het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan verbindt. De route loopt voor het grootste deel door de wateren van de Canadese Archipel en eindigt in de Beringstraat. Al eeuwenlang is de doorvaart een droom voor ontdekkingsreizigers. In 1906, na drie eeuwen vergeefse pogingen, is Roald Amundsen de eerste die er in slaagt heel de route af te leggen.