Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

wat betekent een cashloze maatschappij voor België en zijn burgers?

Tian Wen Salomon Qian
Deze bachelorproef moet de lezer een antwoord bieden op de volgende vraag, wat betekent een cashloze maatschappij voor België? Er wordt vooral gekeken waar België zich momenteel bevindt op het vlak van elektronische en traditionele betaalmiddelen. Tegenwoordig zijn er talrijke betalingsmiddelen die cashgeld eigenlijk overbodig maken.

Het belang van influencer marketing bij de consument in de voedingssector.

Kim Vanrenterghem
In deze scriptie wordt er onderzocht wat influencer marketing inhoudt, wat de gunstigheid hiervan kan zijn in de bedrijfscontext en wat voor invloeden het heeft de consument. Deze theoretische kennis wordt verder uitgewerkt in een praktische case over het bedrijf Vandemoortele.

Kwaliteitsmanagement in de thuiszorg in Vlaanderen

Dimitri Heyndrickx
Dit onderzoek verkent
bestaande praktijken op vlak van
kwaliteitsmanagement in de thuiszorg
en weegt af of dat
kwaliteitsmanagement veerkrachtig is ten
aanzien van de evoluties die zich in dat
verband voltrekken. Het beoogt hiermee
een bijdrage te leveren aan praktijk,
wetenschap en beleid.

Best practices in downstream space technology transfer: From ESA Space Solutions and EU Astropreneurs, to Flanders’ Space

Corneel Bogaert
Deze scriptie beschrijft het proces van technologietransfer met betrekking tot de Europese ruimtevaart. Het onderzoek bevat een vergelijking tussen de initiatieven van ESA en die van de EU, alsook de nationale en regionale invulling in België en Vlaanderen. Een case study zorgt voor een praktische houvast. De scriptie wordt afgesloten met een lijst van richtlijnen voor ondernemers enerzijds, en beleidsmakers anderzijds.

Consumers in the Furniture Industry

Ines Pauwels
Deze studie biedt een analyse van de Amerikaanse en Belgische meubelindustrie. Meer specifiek worden de uiteenlopende behoeften en verlangens van verschillende generaties consumenten van meubels onderzocht, geëvalueerd en vergeleken. Het hoofddoel van dit artikel is om als een eerste ondersteuningsmiddel te dienen wanneer Belgische meubelbedrijven willen uitbreiden naar de Amerikaanse markt.

Senioren en deeleconomie te Mechelen

Tina Vanhoye
We maken kennis met de term 'deeleconomie' en ontdekken dat dit containerbegrip initiatieven dekt die vaak weinig met elkaar gemeen hebben. Vervolgens onderzoeken we wat senioren tegenhoudt om ijverig goederen, diensten of talenten te delen. En tenslotte formuleren we aandachtspunten voor nieuwe denkkaders over deeleconomie.

De invloed van auditpartnerspecifieke kenmerken op Audit Report Lag

Annefleur Bauwens
De studie onderzoekt de impact van werkdruk, industriespecialisatie en geslacht van auditpartners op Audit Report Lag.

How to reduce CO2 emissions from cars? Scenario simulations applied to Belgium

Kasper Albers
In de strijd tegen de opwarming van de aarde en de luchtvervuiling is het van essentieel belang om de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen. Aangezien de transportsector verantwoordelijk is voor een aanzienlijk percentage van deze uitstoot, en de auto hierbij de olifant in de kamer is, kan men hier een groot verschil maken. Deze thesis simuleert daarom enkele scenario’s die de CO2-uitstoot van personenwagens kunnen verminderen: meer autodelen, meer recyclage van staal bij de productie van auto’s en meer elektrische salariswagens in plaats van diesel.

Een hogere klanttevredenheid door een betere passenger flow op Luchthaven Oostende-Brugge

Thomas De Spiegeleer
Een advies over hoe de passagiersbeleving op Luchthaven Oostende-Brugge kan verbeterd worden om zo de uiteindelijke klanttevredenheid te verhogen.

HRMConnect 2.0

Kristen du Bois
Een toegepast gebruikersonderzoek naar de mogelijke rol van chatbots in digitale kennispunten voor personeelsbeleid.

Vlaamse dubbing: meerwaarde of meerkost?

Cassandra & Lennerd Vanderborght & Kevelaerts Cassandra Vanderborght Lennerd Kevelaerts
De Vlaamse taal valt niet meer weg te denken uit de filmindustrie, dat valt vooral op aan het stijgend aantal bewerkingen van animatiefilms waarbij vaak gewerkt wordt met bekende Vlamingen. Hier hangt uiteraard een (groot) prijskaartje aan vast. Maar geeft dit nu echt een meerwaarde aan de film en zal het de bekendheid van de film vergroten?
Bij de uitvoering van dit onderzoek werden drie perspectieven nader bekeken. Allereerst werd het perspectief van de doelgroep onderzocht. Hierbij werd de nadruk gelegd op het effect van bekende Vlaamse acteurs op de beleving, de bekendheid en de verkoop van animatiefilms. Onmiddellijk viel op dat bekende Vlaamse acteurs zeker een meerwaarde bieden aan de beleving van een animatiefilm. Het herkennen van stemmen zorgt ervoor dat de beleving vergroot. Het werken met bekende Vlamingen heeft ook rechtstreeks een invloed op de bekendheid van een animatiefilm. Promotiefilmpjes waarin bekende Vlamingen gebruikt zijn, worden vaker geliked en ontvangen meer reacties van het doelpubliek.
Daarna werd het perspectief van de acteurs onder de loep genomen en meer bepaald werd er gekeken naar endorsement. Bij endorsement werd meteen duidelijk dat dit door hen als de normaalste zaak beschouwd wordt. Mede doordat de lijn tussen reclame en sociale media vervaagt. Daarnaast zorgt het werken met bekende Vlaamse acteurs ook rechtstreeks voor meer persaandacht, wat de algemene bekendheid van de film ten goede komt.
Als laatste werd er dieper ingegaan op het perspectief van het productiehuis, hierbij was er zowel aandacht voor de marketingactiviteiten van een animatiefilm als voor de visie van de regisseurs. Door middel van diepte interviews met beide partijen kon een beter beeld verkregen worden omtrent de activiteiten rond een animatiefilm. Deze interviews werden aangevuld met cijfermateriaal verkregen via 20th Century Fox. Aan de hand van het cijfermateriaal kon geconcludeerd worden dat werken met een bekende Vlaamse cast een positieve invloed heeft op de omzet van een animatiefilm (dit kan oplopen tot +- 1,5 miljoen euro). Toch blijft het belangrijk om te vermelden dat bij het werken met een bekende Vlaamse cast het steeds belangrijk is om een mooi geheel te creëren. Geen ervaring in dubbing mag er niet voor zorgen dat de animatiefilm van een mindere kwaliteit is.
Kortom blijkt uit het onderzoek dat werken met bekende Vlaamse acteurs een invloed heeft op de bekendheid en de beleving van een animatiefilm. Hierbij is het belangrijk om in te zetten op: het creëren van een totaalbeleving, het werken met bekende Vlamingen die op het moment van de productie en de release een grote bekendheid kennen, het aanwakkeren van het nostalgische effect bij het doelpubliek en bovenal is het belangrijk dat er gezorgd wordt dat het totaalplaatje klopt.

Corporate volunteering: How to engage DP World Southampton’s employees

Karen Buytaert
Corporate volunteering (bedrijfsvrijwilligerswerk) is een nieuwe manier voor bedrijven om een lange termijn band op te bouwen met de gemeenschap. Werknemers van bedrijven krijgen de kan om tijdens de werkuren hun steentje bij te dragen aan de gemeenschap. Ondanks deze kans, nemen weinig werknemers deel aan de vrijwilligersactiviteiten die DP World Southampton organiseert. Tijdens mijn stage bij DP World Southampton probeerde ik te achterhalen hoe dit komt en schreef aanbevelingen voor het bedrijf om het deelnemersaantal op te krikken.

Onderzoek naar percepties en betalingsbereidheid van millennials over gemaksvoeding

Lies Claeys
Deze scriptie handelt enerzijds over de percepties van millennials over gemaksvoeding en anderzijds over de betalingsbereidheid voor gemaksvoeding. Verschillende percepties zoals gezondheid- en versheidsperceptie, gemaksperceptie en smaakperceptie worden onderzocht voor zowel maaltijdboxen en kant-en-klare maaltijden én versneden en onversneden fruit en groenten.

Duurzaamheid in de Europese luchtvaart: de impact van nudging op de aankoopbeslissing van een CO2 compenserende vliegtuigreis

Heleen Gistelinck Marcus Dequeker
Talloze spijbelaars voor een beter klimaatbeleid. Wie vliegt vervuilt het klimaat, voor de komende twintig jaar wordt zelfs bijna een verdubbeling verwacht van alle vliegtuigpassagiers. Dit zijn allemaal feiten waar we niet omheen kunnen vandaag de dag. “Duurzaamheid in de Europese luchtvaart: de impact van nudging op de aankoopbeslissing van een CO2 compenserende vliegtuigreis.” blijkt dus wel degelijk een maatschappelijk relevant onderwerp te zijn zoals de citaten hierboven aangeven.

DIGITALIZATION OF THE FINANCE FUNCTION

Adriaan Golsteyn
De scriptie bevat een overzicht van de elementen die de mogelijkheid tot digitalisatie van een financieel departement beïnvloeden. Voor dit onderzoek werden een 6-tal organisaties als gevalstudie onderzocht.

Employer branding in context van bedrijven met een negatief consumer brand

Nele Ruys

In deze masterproef onderzoeken we wat potentiële werknemers motiveert om te kiezen voor een bedrijf met een negatief consumer brand, waarom huidige werknemers blijven werken voor een bedrijf met een negatief consumer brand en hoe organisaties met een negatief consumer brand een positief, geloofwaardig employer brand kunnen ontwikkelen. We voerden deze studie uit omdat huidig onderzoek zich voornamelijk focust op bedrijven met een positief employer brand en omdat er nog niet veel geweten is omtrent het ontwikkelen van een positief, geloofwaardig employer brand. Deze studie werd uitgevoerd aan de hand van een kwalitatieve case study bij een internationale tabaksfabrikant. De resultaten van 32 respondenten werden voorgesteld aan de hand van een raamwerk. Uit dit onderzoek is gebleken dat potentiële en huidige werknemers ingedeeld kunnen worden in duidelijk te onderscheiden groepen. Dit enerzijds op basis van hun mindset en houding tegenover het consumer brand, en anderzijds op basis van organisatiekenmerken waardoor zij aangetrokken worden tot de organisatie of er blijven werken. Daarnaast is ook gebleken dat bedrijven met een negatief consumer brand een positief, geloofwaardig employer brand kunnen ontwikkelen door ervoor te zorgen dat extern gecommuniceerde kenmerken overeenkomen met intern gecommuniceerde kenmerken. Tot slot toonde dit onderzoek aan dat het inzetten op oprechtheid als werkgever zorgt voor een geloofwaardig employer brand.

Predicting Social Unrest and Financial Market Collapse: The Effect of Conflicts recorded by the GDELT Dataset on Indian BSE30

Michel Ballings
De studie bestaat uit twee grote onderzoeksvragen. Ten eerste gaan we in onze studie dieper in op de effecten van
terroristische aanslagen op de Europese aandelenmarkt. We testen dit door het rendement van de Eurostoxx50 te vergelijken met die van de MSCI met een event study. Onze resultaten laten echter zien dat de verschillen in
returns insignificant zijn.
Ten tweede onderzoekt de studie het effect van politieke conflicten op de financiële markten waar er reeds een hoge variantie geweldpleging aanwezig is. In onze studie kiezen we de land India met de bijbehorende index BSE30. We onderzoeken het marktrendement met behulp van
een aantal conflicten die zijn vastgelegd in de GDELT-dataset met GARCH-modellen als methodologie. We laten zien dat de modelleringskwaliteiten verbeterd wordt wanneer er rekening gehouden wordt met de politieke conflicten.

Robotic Process Automation in Financial and Accounting Processes in the Banking Sector

Hannah Valgaeren
Aan de hand van een kwalitatief onderzoek biedt deze thesis nieuwe inzichten omtrent het gebruik van Robotic Process Automation (RPA) in financiële en accountancy-gerelateerde processen binnen de Belgische bankensector. Zo leidt het gebruik van RPA tot een meer efficiënte doorloop van de processen, maar worden manuele jobs tegelijk bedreigd door de opkomst van robots.

Invloed van reële winststuring op de mate van cash holdings in Europa

Marissa Dhondt
In dit onderzoek wordt het verband nagegaan tussen de mate dat er aan reële winststuring wordt gedaan in een onderneming en de mate dat zij cash aanhouden. Er wordt in tegenstelling tot eerdere onderzoeken een negatief verband gevonden tussen deze twee variabelen in een Europese context.

A Reference Architecture for IoT-Enhanced Business Processes

Tevye Jacobs
This thesis proposes a reference architecture to enhance business process architectures with IoT technology, enabling business processes to not only sense the environment but also steer IoT objects.

Redefining the arm's length principle for financial transactions with respect to changes in the regulatory framework

Casimir Leuridan
Het doel van deze scriptie is om de OESO ontwerptekst omtrent de transfer pricing aspecten van financiële transacties te analyseren vanuit een juridisch alsook economisch standpunt. De antwoorden op de onderzoeksvragen zouden treasury en taks professionals in staat moeten stellen om de transfer pricing implicaties van deze ontwerptekst op hun bedrijfsfinancieringsactiviteiten correct in te schatten.

Optimaal management van de customer journey: het gebruik van social media touchpoints

Dakota Vermaelen
Deze masterproef behandelt het gebruik van social media touchpoints in de verschillende fasen van de customer journey in de financiële dienstensector, aan de hand van een kwalitatief onderzoek.

Aalstenaars, psychologisch eigenaar van hun evenementen

Inneke Buys Silke Vermeir
De opdrachtgever van dit onderzoek, Ilse Uyttersprot wou graag te weten komen over hoe hoog het collectief psychologisch eigenaarschap lag bij de Aalstenaars en niet-Aalstenaars bij enerzijds de evenementen georganiseerd door de burgers en anderzijds de evenementen georganiseerd door de stad Aalst.

Dit onderzoek heeft een grote onderscheiding gekregen (Odisee Hogeschool Aalst)

Artificiële Intelligentie in de bankensector

Faruk Uzun
In deze scriptie wordt er onderzocht wat er precies gaat veranderen in de bankensector door Artificiële Intelligentie. Het brengt heel veel voordelen met zich mee, dus de voordelen worden besproken. Maar het brengt ook gevaren met zich mee, dus er wordt ook gekeken naar de gevaren die ontstaan door Artificiële Intelligentie. Er wordt ook onderzocht wat de impact op de jobgelegenheid gaat zijn.

Het effect van merkincongruentie op sollicitatie- en aankoopintenties. Geloofwaardigheid als mediator.

Pauline Theunis
Deze thesis onderzoekt de spill-over effecten van het consumer- en employer brand op elkaars hoofduitkomsten, namelijk aankoop- en sollicitatie-intenties. Verder wordt hierbij de variabele geloofwaardigheid als mediator opgenomen.