Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Aërodynamische simulatie van roterende wielen in een zonnewagen

Thomas Holemans Kristof Borgions
De scriptie beschrijft een innovatieve manier om roterende wielen in een ultralaag weerstandsvoertuig te simuleren met behulp van CFD. De techniek wordt getest op de Solar Car van het KU Leuven Solar team, hierdoor kunnen zij betere resultaten behalen in de competitie.

Publiceren van updates over openbaarvervoersdata

Dylan Van Assche Pieter Colpaert
Efficiënter publiceren en gebruiken van realtime updates van openbaarvervoersdata. Met deze data optimaliseren we lokale routeplanning en proberen we de gebruiker beter te informeren in realtime.

How to reduce CO2 emissions from cars? Scenario simulations applied to Belgium

Kasper Albers
In de strijd tegen de opwarming van de aarde en de luchtvervuiling is het van essentieel belang om de uitstoot van broeikasgassen drastisch te verminderen. Aangezien de transportsector verantwoordelijk is voor een aanzienlijk percentage van deze uitstoot, en de auto hierbij de olifant in de kamer is, kan men hier een groot verschil maken. Deze thesis simuleert daarom enkele scenario’s die de CO2-uitstoot van personenwagens kunnen verminderen: meer autodelen, meer recyclage van staal bij de productie van auto’s en meer elektrische salariswagens in plaats van diesel.

Project Faubourg in Vilvoorde: van typische arbeiderswijk naar klimaatadaptieve tuinwijk.

Katrien Hoebeke
Landschapsarchitecten beschikken over de expertise om klimaatadaptieve oplossingen te bieden. Ze combineren natuurtechnische oplossingen met esthetisch ontwerp. Het werk van een landschapsarchitect is goed voor het klimaat én voor het pscho-sociaal welbevinden van ons allemaal.

Mate van presence tijdens het fietsen in een virtuele omgeving bij oudere volwassenen

Nele Dufourmont Isabel Haentjens
Om fietsen als transport te promoten, werd reeds onderzoek uitgevoerd naar veilige en aantrekkelijke straatkenmerken in de micro-omgeving door middel van cross-sectionele bevragingen en gemanipuleerde foto’s. Onderzoek met virtuele omgevingen benadert de realiteit sterker. Binnen deze studie werd de mate van presence (d.w.z. de mate van bewustzijn in een virtuele omgeving) vergeleken tussen twee VR-toepassingen: de 3D- CAVE en de VR-bril.

Geluidsverminderend effect van vegetatie en een gronddam

Ellen Adriaenssens Daphne Van Huffelen
Deze thesis onderzoekt het geluidsreducerend effect van een vegetatiestrook en een gronddam door middel van een uitgebreide data-analyse. De vermindering van het wegverkeerslawaai is essentieel om de negatieve effecten van dit geluid voor de menselijke gezondheid en het milieu te minimaliseren.

The use of virtual reality in urban planning - Review paper on the (dis)advantages and a new perspective for future research

Anke Van Dessel
Onderzoek naar het gebruik van virtual reality binnen het domein van de ruimtelijke planning. Wat is de huidige stand met alle voor- en nadelen en waar zitten de hiaten in het huidige wetenschappelijk onderzoek naar dit onderwerp?

Wat is de bereikbaarheid vanuit de multimodale knooppunten voor de fietsende reiziger in de stad Antwerpen?

Marjolein Jansens
‘Wat is de bereikbaarheid vanuit de multimodale knooppunten voor de fietsende reiziger in de stad Antwerpen?’ Is de grote onderzoeksvraag waar een analyse uit gaat volgen die gebruikt kan worden om de vragen in voorgaande alinea te beantwoorden. De analyses zullen uitgevoerd worden door een geografisch informatiesysteem te gebruiken.

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Elke Duvillers Emma Bierens
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Emma Bierens Elke Duvillers
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.

Tussen Lange Wapper en Ringland: het stadsactivisme van burgerbewegingen in Antwerpen

Mattias Vansteenkiste
De rol van burgerbewegingen in het vormen van een stedenbouwkundige langetermijnvisie voor de stad Antwerpen. Een historische achtergrond en stedenbouwkundige analyse van het Oosterweelverhaal. Een bloemlezing van het stadsactivisme.

De brug tussen ruimtelijk beleid en ruimtegebruik. Een exploratief onderzoek naar het potentieel van brede communicatie en sensibilisering van de individuele burger voor een verhoogd ruimtelijk rendement.

Lotte Verduyckt
Het realiseren van effectief ruimtelijk beleid is een uitdaging in het verkavelde Vlaanderen. Er is een blijvende nood aan een grondige mentaliteitswijziging omtrent ruimtegebruik. De Vlaming heeft een spreekwoordelijke 'baksteen in de maag'. Deze thesis onderzoekt het potentieel van brede communicatie en sensibilisering in ruimtelijk beleid om een trendbreuk in ruimtegebruik versneld te realiseren.

Development of a methodology for mobility and accessibility location assessment

Sven Masy
In deze scriptie wordt een innovatieve methodologie opgesteld voor het evalueren van bereikbaarheid met het openbaar vervoer en met de wagen. De methodologie wordt toegepast op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Van stoom naar stroom - Een historisch onderzoek naar standpunten van vakbonden en personeel ten opzichte van de afschaffing van de stoomtractie bij de NMBS.

Jasper Schouterden
Wat gebeurde er met de vele machinisten en stokers wanneer de stoomlocomotief gedurende de jaren vijftig en zestig naar de schroothoop werd verwezen?

Optimale dienstregelingen tijdens tijdelijke, gedeeltelijke blokkades (Optimal timetables for temporarily unavailable tracks)

Sander Van Aken
Tijdens storingen in de dienstregeling, nemen dispatchers bij Infrabel en NMBS beslissingen vooral op basis van hun eigen ervaring. In deze thesis worden flexibele, wiskundige modellen ontwikkeld voor storingen waarbij er nog één of meerdere sporen beschikbaar zijn. Het doel: dispatchers ondersteunen en reizigers sneller thuisbrengen.

EVALUATING THE IMPACT OF DIFFERENT BUS LANES: CASE STUDY

Margot Behaeghe
This master thesis aims to acquire more understanding in the advantages of bus lanes. The paper is subdivided into two main parts. The first part of the research is a literature study, where one will investigate very briefly the evolution of traffic and the use of public transport. This will be followed by a closer look into the phenomenon of bus lanes. Here one will summarize the different types of bus lanes and their possible advantages in certain situations. The first part will be closed with the information one gained during the literature study concerning the methods of measurements to mathematize and visualize the possible relevant advantages. There are two common ways in capturing the details of the underlying system, the first one is a method based on simulation (microscopic-cellular automata). The second one is based on an analytical approach (the queuing theory).
In the second part one will couple the gained knowledge regarding the literature study with a case study in Ghent. For this research one has chosen the Rooigemlaan, in particular the area of the intersection between the Rooigemlaan and the Drongensesteenweg in Ghent. The goal of this case study will be to scale the advantages of an ordinary lane, a dedicated bus lane with and without set back and a lane with intermitted priority for buses. These advantages will be linked with the advantages offered by the use of transit signal priority. To end this thesis one will evaluate the previous described bus lane types and their influences on traffic, this will be done by sensitivity analysis where one will change the input values. To finalize the research, a conclusion will be formed based on a cost-benefit analysis.

Stochastic User Equilibrium with Full Route Set in Dynamic Traffic Assignment

Jeroen Verstraete Willem Himpe
Een volledige route set convergeert snel in een verkeers toedelings evenwicht en bevat zeker alle relevante alternatieven. Een volledige route set is hier geintroduceerd in een dynamische verkeerstoedeling.

Stakeholder management m.b.t. het verbeteren van de veiligheid in het professioneel wielrennen

Glenn Tordeurs
Deze masterproef onderzoekt op welke manier de veiligheid in het professioneel wielrennen nog verder verbeterd kan worden, rekening houdend met de belangrijkste stakeholdergroepen en hun belangen. Er wordt getracht dit vraagstuk te beantwoorden m.b.v. interviews met experten en Multi-Actor Multi-Criteria Analysis (MAMCA)

The Sharing Economy - Over platformen en mobiliteit

Lorenzo Risack Ellen Decock Dean Messany Leen Standaert Natasja Vandenberghe
Een krachtige studie naar de juridische implicaties van de deeleconomie, binnen het segment mobiliteit. Hierbij was er een uitbundige aandacht voor deelplatformen, particuliere deelinitiatieven en het fiscaal kader.

Motivatie-onderzoek van de Vlaamse e-fietser omtrent het gebruik of de aankoop van de elektrische fiets

Geneviève Vandamme
In deze masterproef wordt de focus gelegd op de redenen waarom Vlaamse e-fietsers een elektrische fiets gebruiken of gekocht hebben.

Het potentieel en de impact van gekoppeld rijden op routekeuze en -planning bij transportbedrijven

Thomas Vyncke
Gekoppeld rijden kan voor transportbedrijven besparingen opleveren tot 5%. Deze scriptie beschrijft ondermeer experimenten op zowel artificiële en reële data met behulp van een oplossingsheuristiek die dit aantonen.

Hoogwaardig openbaar vervoer in Leuven: onderzoek naar vervoerswijzekeuze en overstapbereidheid, met toepassing op de as Diest-Leuven-Tervuren

Bram Huyghe
Voor deze thesis werd er als doel vooropgesteld om het idee van hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in Leuven verder uit te werken, door het op bepaalde vlakken concreet te maken. Enerzijds worden verschillende vervoerswijzen (bus, tram,…), die voor HOV kunnen ingezet worden, met elkaar vergeleken en anderzijds wordt ook het belang van goede overstappen onderzocht. Om het geheel nog bijkomend te concretiseren, wordt er voornamelijk gefocust op een specifiek deel van het OV-netwerk in en rond de stad, zijnde de as van Diest tot Tervuren, die ook Leuven doorkruist.

Development of High-accuracy Strain Sensors using Topology Optimization

Tom Jonckers
Ontwikkeling van nieuwe hoogperformante reksensoren op basis van enkele wetenschappelijke principes. Deze reksensoren moeten het mogelijk maken om de structurele gezondheid van bestaande bouwwerken in te schatten. Op die manier kan schade gedetecteerd worden en op een efficiënte manier geïnvesteerd worden in de weginfrastructuur.

Veiligheid en sociale media: het gebruik van twitter voor het melden van onveiligheid op het spoorwegdomein

Marinka D'Hont
Deze studie is een exploratief onderzoek op het domein van de (sociale) veiligheid bij gebruikers van de Belgische spoorwegen. Het doel was om meer informatie te krijgen over het gebruik van sociale media, meer specifiek Twitter, in functie van sociale veiligheid op het spoorwegdomein.

Het effect van verkeersintensiteit op sociaal contact in Kessel-Lo, Leuven

Anton Esser
De hoeveelheid verkeer die door een woonstraat passeert heeft een invloed op de relaties tussen buren. In straten met verschillende verkeersvolumes werden de relaties tussen buren onderzocht voor een deelgemeente van Leuven, Kessel-Lo.