Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Aan het werk met een psychische kwetsbaarheid. Wat werkt?

Anke Boone
Het Individuele Plaatsing & Steun (IPS) Model is een wetenschappelijk onderbouwde methodiek om mensen met een psychische kwetsbaarheid te ondersteunen in hun zoektocht naar werk. Dit onderzoek gaat dieper in op twee IPS-basisprincipes: (1) De inbedding van de IPS-coach in de zorgsector (2) Het place-then-train principe. Dit betekent meteen een job zoeken op de reguliere arbeidsmarkt, zonder langdurige training vooraf. Uit voorgaand onderzoek is gebleken dat deze twee principes cruciaal zijn voor een succesvolle IPS-implementatie, maar dat beiden beperkt toegepast worden in Vlaanderen. De bedoeling van dit onderzoek is om een eerste verkennende studie uit te voeren naar de percepties van de zorgsector (psychologen, psychiaters, sociaal werkers, …) en ervaringsdeskundigen (mensen met een psychische kwetsbaarheid) omtrent deze twee IPS-principes.

To walk again, to work again, to live again: een literatuuronderzoek en exploratie van het werkveld, gericht op werkhervatting

Jasmine Mezzofonte Jessica Kelchtermans
Vaak wordt bij personen met een dwarslaesie in de beroepsactieve levensfase op het einde van de revalidatie gesproken over re-integratie naar werk. Hierdoor wordt terugkeren naar werk bij personen met een fysieke beperking belemmerd. Het doel van deze studie is nagaan welke noden en behoeften personen met een dwarslaesie ervaren tijdens terugkeer naar werk en op welke wijze ergotherapie een meerwaarde kan leveren in kader van initiatieven die “To Walk Again” daarvoor wenst te ontwikkelen.

Mijn patiënt kan terug naar huis... Kan hij ook terug aan het werk? Een project rond interprofessionele educatie.

Stien Hennaert
In mijn scriptie staat arbeidsre-integratie centraal. Er wordt vanuit een ergotherapeutisch standpunt besproken waarom werken zo belangrijk is voor onze patiënt en waarom het nodig is om arbeidsre-integratie meer centraal te stellen binnen het revalidatieproces. In samenwerking met de VDAB dienst arbeidsbeperking werd een survey-onderzoek opgestart. Daarin werd onderzocht of interprofessionele educatie effect heeft op kennisvergroting, perceptieverandering en visies over samenwerking als het gaat om mogelijkheden tot arbeidsre-integratie van patiënten.