Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De adoptie van mobile devices en hun apps bij mensen met een beperkte armhandfunctie.

Charlotte Claes
Dit onderzoek brengt de factoren in kaart waarmee mensen met een beperkte arm-handfunctie rekening houden bij de adoptie van smartphones en hun apps, aan de hand van het UTAUT2 model.

Bank stress tests and stock market performance

Mathias Dendooven
Dit onderzoek gaat na wat de lange termijn invloed is van de EU-wijde stress test gehouden in 2014 op de aandelenkoers van de betrokken banken. Uit statistische analyse blijkt er een positief verband te bestaan tussen een veiligere kapitaalstructuur en een betere prestatie op de aandelenmarkt.

Klein en weerbarstig: waarom België, Luxemburg en Oostenrijk de automatische uitwisseling van informatie tussen belastingdiensten aanvankelijk weigerden

Bram Vanhevel
België, Luxemburg en Oostenrijk hebben lange tijd geweigerd deel te nemen aan Europese initiatieven tot onderlinge uitwisseling van bankgegevens voor belastingdoeleinden. Bestaande theorie probeert dit te verklaren door te wijzen op het feit dat kleine landen geen baat hebben bij fiscale coöperatie. Deze scriptie probeert aan de hand van een Qualitative Comparative Analysis te verduidelijken waarom enkel deze kleine EU-lidstaten zich verzet hebben terwijl alle anderen wel hun fiat gaven.

Klein en weerbarstig: waarom België, Luxemburg en Oostenrijk de automatische uitwisseling van informatie tussen belastingdiensten aanvankelijk weigerden

Bram Vanhevel
Mijn scriptie verklaart waarom België, Luxemburg en Oostenrijk zich jarenlang verzet hebben tegen de uitwisseling van bankgegevens onder Europese lidstaten

Evolutie van Corporate Social Responsibility in de Belgische banksector voor en na de crisis van 2008

Sara Vermeulen
This master thesis investigates the integration of Corporate Social Responsibility (CSR) in the banking sector since the financial crisis of 2008. The purpose of this research is twofold. Firstly, there will be explored whether the CSR policies in the banking sector have changed due to the financial crisis. Secondly, this thesis seeks to find the main motives of the CSR implementation.The research paper is divided into seven chapters in which the first one explains the origin, definitions and motives of CSR.  The motives of CSR policies could be economically, socially or legally based.

The (un)Usual Suspects: De perceptie van privacybedreigingen door jongeren op verschillende onlineplatformen

Eline Verdegem Michaël Opgenhaffen (promotor)
 Journalisten en liefjes willen uw gegevensVlaamse jongeren verdenken heel wat instanties van interesse te tonen in hun persoonlijke onlinegegevens, blijkt uit een Vlaamse masterproef. Naast de overheid, adverteerders en criminelen als vanzelfsprekende verdachten, worden ook journalisten, familie en zelfs liefjes aan het lijstje toegevoegd. Toch beschermen de meeste jongeren hun onlineprivacy onvoldoende.Niet alleen hackers of de NSA vormen een potentiële dreiging voor de onlineprivacy, vermoeden Vlaamse jongeren.

Legal Issues of Cross-border Bank Resolution in the EU Context

Li Li Chong Li Li Chong
This paper analyses how the European Union (EU) dealt with its banking crisis specifically in the aspect of cross-border banking resolution. The first part of the paper presents that currently, there is a mismatch between the level of financial integration amongst cross-border EU banks and the fragmented regulatory setting it adheres to. However, there were at the very least, some form of harmonisation in terms of regulation and supervision in the EU. What was completely missing from the picture was any form of harmonisation for a resolution framework.

The Effect of State Aid on Competition in the Belgian Banking Sector

Pieter Reynders Thomas Verbist
Staatssteun verhoogde concurrentie in Belgische bankenmarkt
 
De miljarden aan belastinggeld die geïnjecteerd werden in Belgische grootbanken tijdens de financiële crisis zorgden voor een concurrentiestijging in de Belgische banksector.

Het verband tussen internetgebruik en depressie

Eef Vervecken


Depressief door internet?

Een intern kwaliteitslabel als instrument voor klanttevredenheid.

Olivier Watteyn
“Een intern kwaliteitslabel als instrument voor klanttevredenheid”
 
Stel, u wandelt uw bank binnen want u wenst een som geld van uw zichtrekening naar uw spaarrekening over te schrijven maar u merkt al gauw op dat een lange rij wachtenden zich voor u bevindt. U houdt niet van automaten en wacht geduldig uw beurt af. Eenmaal bij de loketbediende aangekomen, wordt u inderdaad geholpen. Na afloop daarentegen krijgt u wel nog de opmerking mee dat u zich de volgende keer maar beter wendt tot de automaat buiten het kantoor. Met een dubbel gevoel wandelt u het kantoor weer buiten.