Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Een krachtige leeromgeving voor cognitief sterke leerlingen in het lager onderwijs.

Bieke Finet
Het doel van deze reviewstudie is tweeërlei: enerzijds een overzicht geven welke didactische maatregelen voor cognitief sterke leerlingen onderzocht zijn binnen de reguliere klas in het lager onderwijs en anderzijds duidelijkheid geven over de impact van deze maatregelen op de cognitieve prestaties van deze leerlingen.
De studie is als volgt opgebouwd: in de introductie wordt de nood aan kennis over effectieve didactische maatregelen voor deze doelgroep in Vlaanderen aangegeven. Daarna wordt dieper ingegaan op theorieën en modellen over begaafdheid en welke kennis over maatregelen beschikbaar is vanuit wetenschappelijk onderzoek. Dan volgt de toelichting over de afbakening van het onderzoeksonderwerp van deze reviewstudie. Nadien wordt een overzicht gegeven van de manier waarop een brede set onderzoeksartikels systematisch werden gereduceerd en geanalyseerd. Deze analyse leidde tot tien high impact kwantitatieve studies waarin didactische maatregelen werden uitgetest. Als resultaat worden zes effectieve didactische maatregelen gerapporteerd en als aanbeveling voor cognitief sterke leerlingen toegelicht: verrijking van hun curriculum ter vervanging van reeds gekende leerstof, ook voor cognitief sterke leerlingen expliciete instructie van strategieën en moeilijkheden voorzien, afwisseling in homogeen en heterogeen groeperen van de leerlingen, uitdagende actieve en onderzoeksgerichte opdrachten geven, tijdens het oefenen dynamisch feedback geven en ondersteuning voorzien, waaronder hints, en tenslotte de leerlingen leren reflecteren op hun leren. Tot slot worden enkele aandachtspunten bij deze reviewstudie geëxpliciteerd, zoals het belang van training en ondersteuning van de leerkracht bij het vormgeven van deze maatregelen in de klas en de nood aan longitudinaal onderzoek waarbij er gebruik gemaakt wordt van grotere samples en verschillende onderzoeksdesigns.

Developmental Transformations en stotteren

Bo Tuts
In deze bachelorproef wordt onderzocht of de dramatherapeutische methode Developmental Transformations kan bijdragen tot het tolereren van controleverlies bij stotteren. Dit gebeurt aan de hand van een literatuurstudie en een praktijkonderzoek bij kinderen die stotteren met lagere schoolleeftijd.

De feminisering van het onderwijs

Guy Manders
Onderzoek naar de feminisering van het Vlaams onderwijs. Welke gevolgen er mogelijk zijn op cognitief en sociaal-emotioneel vlak voor de leerlingen. Alsook naar mogelijke initiatieven om meer mannen het onderwijs in te krijgen.

Is het Belgische geboorteverlof voldoende adequaat om gelijke arbeidskansen te verzekeren?

Liesbet Debecker
Deze masterscriptie is een juridisch onderzoek naar het ontstaan, de effecten en de alternatieven van de ongelijkheid in het geboorteverlof.

Assessment of early cognitive performance and social behaviour in the biAT/TPLH mouse models for Alzheimer's disease

Celine Samaey
Preklinische tekorten in het cognitief en sociaal functioneren bij muizen met de ziekte van Alzheimer.

Simultaneous interpreting with visual input: A preliminary mixed-methods study into the challenges of multimodal input in PowerPoint-supported speeches

Denise Kroesen
Dit inleidende onderzoek maakt gebruik van mixed-methods research (MMR) om meer inzicht te verkrijgen in de uitdagingen van simultaan tolken met visuele input, in dit onderzoek in de vorm van een powerpointpresentatie. Daarbij integreert het op unieke wijze inzichten uit de tolkwetenschap, Cognitive Load Theory en onderzoek naar multimodaliteit.

Fear is in the eye of the beholder. Fear generalization: A perceptual phenomenon?

Cara Verwimp
In deze studie wordt er nagegaan wat de rol van perceptie is in de generalisatie van vrees.

De quality of life bij chronische pijnpatiënten verhogen door middel van ergotherapeutische slaapbegeleiding De ergotherapeut als slaapcoach

Amelia Dehouck
In deze scriptie wordt onderzocht wat de rol van een ergotherapeut is in de steeds talrijkere slaapproblemen in onze samenleving. In de studie werd een slaapbegeleiding georganiseerd voor chronische pijnpatiënten.

Perioperative rehabilitation in patients with lumbar arthrodesis: A systematic review

Charlotte Amerijckx Helena Boonen
Een systematische review over bio-psycho-sociale revalidatieprogramma's bij personen na een rugoperatie (lumbale arthrodese).

Onderzoek naar psychometrische kenmerken en bruikbaarheid van de Schaal voor Emotionele Ontwikkeling – Verkort (SEO-V)

Emilie Vandeputte
In deze scriptie worden psychometrische kenmerken en de bruikbaarheid van de SEO-V onderzocht. Het is zowel een kwantitatief als een kwalitatief onderzoek.

Spina Bifida in het dagdagelijkse leven: een exploratieve studie

Jill De Coster
De bedoeling van mijn onderzoek was om de impact van spina bifida op het dagelijks leven van de patiënt na te gaan. Dit werd gemeten aan de hand van 7 verschillende levensdomeinen, via een literatuurstudie en een eigen onderzoek. Het onderzoek toonde aan dat er wel degelijk een impact bestaat op het leven van de patiënt.

Assisted living bij ouderen met dementie

Erika Coppens
De invloed van ondersteund wonen op de levenskwaliteit, het dagelijks functioneren en het gedrag bij ouderen met dementie en hun mantelzorgers.

Het effect van vrolijke en droevige muziek (in)congruent aan gemoedstoestand op de fysiologie en cognitieve performantie van kinderen: de fysiologische basis van het “Mozart-effect”

Leen Tordeurs
De studie gaat het effect na van affect-(in)congruente muziek op het geheugen van kinderen. Affect-(in)congruente muziek is muziek die iemand beluistert die een emotie opwekt die al dan niet aansluit aan de emotie van die persoon op dat moment. Kinderen die affect-congruente muziek beluisterden presteerden beter op geheugentaken dan wanneer ze affect-incongruente muziek beluisterden.

KENNISTEKORT BIJ VERPLEEGKUNDIGEN OMTRENT CANNABISGEBRUIK EN BEHANDELING BIJ ADOLESCENTEN. Ontwikkeling van een educatieve tool.

Steven Van den Brande
Onderzoek naar kennistekort bij verpleegkundigen omtrent cannabisgebruik bij adolescenten, inclusief de ontwikkeling van een vormingstraject èn educatieve tools met betrekking tot motiverende gespreksvoering bij cannabisgebruikers.

The Singularity: a philosophical perspective

Pieter De Petter
Er lijkt maar geen eind te komen aan de technologische vooruitgang in het algemeen en Artificial Intelligence in het bijzonder. Gaat dit effectief leiden tot 'The Singularity'?

De invloed van tweetaligheid op Alzheimer dementie

Marianne Looten
Uit onderzoek blijkt dat het spreken van meer dan één taal een beschermende invloed op de hersenen zou kunnen hebben bij het ontwikkelen en het verloop van Alzheimer dementie. De huidige studies zijn echter onvoldoende kwaliteitsvol en niet eenduidig.

Next generation brain implant for distributed recordings of cellular activity in freely behaving rodents

Rik van Daal
Neurologische aandoeningen hebben een enorm negatieve impact op de kwaliteit van leven bij een steeds groter wordend aantal personen. Door het ontwikkelen en produceren van een hersenimplantaat voor de grootschalige registratie van cellulaire activiteit in vrij bewegende knaagdieren, zal meer inzicht verkregen worden over het functioneren van de hersenen. Aan de hand van deze verworven kennis zullen de behandelingen voor neurologische aandoeningen verbeterd worden.

Evidence-based psychotherapie bij borderline persoonlijkheidsstoornis

Katrien Ernes
Deze literatuurstudie gaat verder onderzoek na bij vier evidence-based vormen van psychotherapie binnen de behandeling van BPS, namelijk dialectische gedragstherapie, mentalisatie gebaseerde therapie, schema-focused therapie en overdrachtsgerichte therapie. Deze studie biedt een overzicht van vier evidence-based vormen van psychotherapie bij en onderzoekt hun werkzaamheid bij BPS.

De predictieve waarde van de Neuropsychiatric Inventory Questionnaire (NPI-Q) in het conversieproces van Mild Cognitive Impairment naar dementie: een retrospectieve dossierstudie.

Samantha Dequanter
Mild Cognitive Impairment (MCI) is reeds veelvuldig in verband gebracht met evolutie naar dementie. Naast een veranderende cognitieve en functionele status kunnen ook neuropsychiatrische symptomen (NPS) vroege
signalen zijn van een dergelijk evoluerend proces. Deze studie trachtte na te gaan wat de predictieve waarde is van NPS, gemeten met de Neuropsychiatric Inventory Questionnaire (NPI-Q), in het evolutieproces van MCI naar dementie.

“One Melting Moment”: Disnarration, blending, and 4E-cognition in Vladimir Nabokov’s Pnin

Jens Meijen
Een alternatieve benadering van het narratologische begrip "disnarratie" met behulp van psychologie (counterfactuality) en cognitieve wetenschap (conceptual blending & 4E-cognition). Een case study van Vladimir Nabokovs novelle 'Pnin' toont aan dat een meer empirisch-wetenschappelijke behandeling van disnarratie waardevolle inzichten oplevert vanuit zowel een literair als een cognitief perspectief.

Does Bilingualism Enhance Cognitive Reserve and thus Protect Against Dementia?

Lisan Broekhuis
Deze scriptie onderzoekt het effect van tweetaligheid op cognitieve achteruitgang in gezonde ouderen en de bescherming die tweetaligheid zou bieden tegen dementie. Tweetaligen zouden te allen tijde één van hun talen moeten onderdrukken om te voorkomen dat ze in een gesprek woorden uit de andere taal zouden gebruiken. Door steeds één van de talen te onderdrukken, verbetert hun cognitieve reserve. Deze grotere cognitieve reserve kan cognitieve achteruitgang vertragen. Daarnaast kan het mogelijk de symptoomontwikkeling en de diagnose van dementie met 4 à 5 jaar uitstellen of zelfs geheel voorkomen.

Insights into Belgian and Ugandan counselling culture - A case study on trauma counselling for adolescent girls fleeing war

Charlotte Nietvelt
In mijn onderzoek schenk ik aandacht aan de concepten conflict en trauma en vergelijk ik hoe counselors in België en in Oeganda omgaan met adolescente vluchtelingenmeisjes die door de oorlog getraumatiseerd en kwetsbaar zijn.

Welk prenataal beleid kan de vroedvrouw toepassen bij tocofobie?

Naomi Loisen Elles Plees Stefanie Put Joyce Vanacker
Deze scriptie gaat over tocofobie (angst om te bevallen). Er wordt dieper ingegaan op de betekenis van het begrip en zijn oorzaken en symptomen. De complicaties van angst om te bevallen worden in beeld gebracht, alsook hoe hiermee zou moeten omgegaan worden. De vroedvrouw speelt hierbij een belangrijke rol, en deze rol wordt verduidelijkt in de studie.

Metacognitie, de begeleidende rol van de leerkracht

Jens Beimans
Dit onderzoek richt zich op de begeleidende rol van de leerkracht tijdens het aanbieden van metacognitieve vaardigheden en is gericht op cruciale leerkrachtvaardigheden die nodig zijn tijdens het aanleren hiervan.

Coagulating an Aesthetics of Disjunction: A Semiological Reading of Anne Carson’s Decreation

Helena Van Praet
Mijn scriptie bestudeert hoe Anne Carsons "Decreation: Poetry, Essays, Opera" (2005) een gevoel van 'decreatie' opwekt bij de lezer. Met dit doel in het achterhoofd, focust mijn lezing op literaire strategieën die de lezer confronteren met zaken, zoals verschillende genres en stemmen, die op het eerste gezicht onverzoenbaar lijken. Op die manier stelt deze scriptie 'hokjesdenken' en categorisering in vraag.