Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Online content in de Jupiler Pro League: hoe je als voetbalclub niet buitenspel te laten zetten

Nick Van Honste
Een studie over social media, online sponsored content en
digital storytelling in het Belgische voetbal.

Het belang van influencer marketing bij de consument in de voedingssector.

Kim Vanrenterghem
In deze scriptie wordt er onderzocht wat influencer marketing inhoudt, wat de gunstigheid hiervan kan zijn in de bedrijfscontext en wat voor invloeden het heeft de consument. Deze theoretische kennis wordt verder uitgewerkt in een praktische case over het bedrijf Vandemoortele.

De impact van (interne) creativiteit op de merkbekendheid van dienstverlenende bedrijven

Céline Penninck
In deze scriptie worden verbanden gezocht tussen (interne) creativiteit bij personen en de merkbekendheid van dienstverlenende bedrijven. Verder wordt ook concreet bestudeerd hoe deze creativiteit de merkbekendheid van deze bedrijven kan boosten en op welke manieren creativiteit bij werknemers kan worden gestimuleerd.

HET VERSTUREN VAN E-NEWSLETTERS NAAR BESTAANDE KLANTEN: EEN STUDIE NAAR EEN EFFECTIEVE STRATEGIE VAN CONTENT MARKETING VOOR CONSUMENTENRETENTIE BIJ JONGVOLWASSENEN

Jolien Van Praet
Het doel van deze studie is om de effectiviteit van e-newsletters voor het behouden van bestaande klanten na te gaan. Meer specifiek werd er onderzocht wat het effect van het format van de e-newsletter is op consumentenretentie en zijn we nagegaan aan de hand van een experiment of er een verschil is in merkgeloofwaardigheid, merkbewustzijn, merkattitude en koopintentie.

Artificiële Intelligentie in advertising

Stefanie Rondelez
In deze scriptie worden de verschillende mogelijkheden van advertising besproken met behulp van Artificiële Intelligentie.

Eerst wordt er uitgebreid uitgelegd wat AI is en hoe het werkt, door dieper in te gaan op begrippen zoals Deep Learning, algoritmen en machine learning.

Vervolgens wordt de geschiedenis van AI besproken aan de hand van mijlpalen en kan u lezen wat deskundigen en wetenschappers voorspellen voor de komende decennia.

Dan worden verschillende toepassingen van AI in advertising besproken aan de hand van voorbeelden. De niches waarover ik schrijf zijn content creation, content curation, Programmatic, Google, Facebook, DOOHapps en chatbots.

Tenslotte kan u enkele interviews lezen met professionals uit de bedrijfswereld die al reeds AI in hun bedrijf gebruiken.

Het boek als krachtig medium in zakformaat. De drukkersstrategieën van Joannes Grapheus, Antwerpen 1527-1569

Maite De Beukeleer
De vormgeving van boek zoals we het vandaag kennen, werd grotendeels ontwikkeld in de vroege zestiende eeuw, toen drukkers nieuwe manieren zochten om hun boeken aantrekkelijk te maken. Deze scriptie onderzoekt hoe de vormgeving in deze periode veranderde aan de hand van de casus van één drukkers: de Antwerpenaar Joannes Grapheus.

Het sociale mediagebruik van literaire uitgeverijen in Vlaanderen en Nederland: Een verkennende studie

Diego Anthoons
Deze scriptie is een eerste verkennend onderzoek naar het sociale mediagebruik van literaire uitgeverijen in Vlaanderen en Nederland. In een veranderende boekensector kunnen sociale media uitgeverijen kansen bieden. In welke mate zijn Vlaamse en Nederlandse literaire uitgeverijen op de sociale mediakar gesprongen en hoe gebruiken ze die?

De ethische dimensie van shockvertising in een commerciële context

Justine Honoré
De uitgevoerde studie onderzoekt hoe mensen reageren op het gebruik van schokkende inhoud in commerciële boodschappen. De kwalitatieve resultaten zijn gebaseerd op de analyse van zes focusgroepen.

The Impact of Culture on Web Design

Margarita Ivanchikova
The Impact of Culture on Web Design.Case Study: Belgium and RussiaCulture determines everything we do. It is a software of our minds (The Hofstede Centre). Our own values, judgements and decisions are influenced by the conditions we are raised in, our parents and society. Members of different cultures face the same troubles and challenges in their life. What differs is the way they solve the problems and pursue their goals (Trompenaars and Hampden-Turner 6, Csikszentmihalyi 78). The difference of the approaches affects the products.

Studio Brussel en JOE fm @ Twitter

Gunter Van Stappen
Twittergebruik Studio Brussel en JOE fm onderzochtNaar de radio luisteren is anno 2014 nog steeds hip. En dat terwijl de radio een aantal jaren geleden ten dode opgeschreven leek te zijn. Het oudste medium ging de uitdaging met de toenemende digitalisering volledig aan en staat vandaag sterker dan ooit. Ook bij Studio Brussel (VRT) en JOE fm (Medialaan) hadden ze de boodschap begrepen. Zij hebben dan ook handig ingespeeld op de toenemende populariteit van sociale media.

Recente transfer pricing geschillen in de farmaceutische sector

Eva Guldentops
EEN INZICHT IN RECENTE TRANSFER PRICING GESCHILLEN IN DE FARMACEUTISCHE SECTOR.Transfer pricing in de farmaceutische sector is een hot topic. Het is een sector met zeer grote winsten en de intra groepstransacties vormen een groot deel van de totale intra groepstransacties in de wereld. Recent zijn er heel wat geschillen tussen belastingadministraties en belastingbetalers die de wanpraktijken met betrekking tot de transferprijzen behandelen.Door middel van een content- of documentanalyse worden dertien van deze transfer pricing geschillen onderzocht.

Ambtenaar 2.0: een kwalitatief onderzoek naar de rol van web 2.0 voor de overheid

Sara Jane Deputter
Van dinosaurus naar Ambtenaar 2.0 “Tweet me”, “I Like”, “Be my friend”, “hashtag”,… termen die u niet vreemd in de oren klinken. Per minuut worden er 510 000 reacties, 293 000 statusupdates,    136 000 foto’s en 120 000 tweets geplaatst. Wat startte als een hype is op korte tijd uitgegroeid tot een vaste waarde in het sociale digitale leven van vele internetgebruikers. Adverteerders en privébedrijven maken meer en meer gebruik van web 2.0technologieën om consumenten met de juiste informatie, op het juiste ogenblik en op de juiste plaats te bereiken. Maar hoe zit het met de overheid?

E - Het Bewegende Boek

Michael Ilegems
Het boek beweegt
Net als in de muziekindustrie een paar jaar geleden, voltrekt zich as we speak ook in de boeken- en printmediasector een technologische revolutie. Het moderne boek is een e-book - dat zich laat lezen op een e-reader of tabletcomputer -, een audiofile, een videocompilatie en ook … een gedrukt boek. Anno 2010 is lezen ook kijken en luisteren.
Sinds enkele jaren produceren grote hardwarefabrikanten als Amazon, Apple en Sony, en boekenketens als Barnes & Noble, digitale dragers waarop je elektronische boeken of e-books kan lezen. Binnenkort mengt ook Google zich in de debatten.

Onderzoek naar de ontwikkeling van social media strategieën in corporate communication naar de consument

Rob van Alphen
 
De snelle toename en ontwikkeling van kwaliteitsvolle, betaalbare technologieën, alsook de toenemende populariteit van sociale netwerken en user-generated content sites hebben het medialandschap voorgoed veranderd. Consumenten hebben vandaag een heel arsenaal aan communicatiemiddelen ter beschikking waarmee ze meningen kunnen uiten, en informatie kunnen delen.

Ruil binnen de media: efficiënt marketing instrument of oorzaak van clutter?

Patrick Betrains
Eindwerk Postuniversitaire Opleiding “Marketing Communicatie” – Instima - Ehsal

Ruil binnen de media: efficiënt marketing instrument of oorzaak van clutter?

door Patrick Betrains
 
« Ruilen is zo oud als de mens zelf, mediaruil zo oud als de media. »
 
Door ruil bekomt men een gewenst item door iets van waarde in de plaats te geven.  Ruil ligt aan de basis van de economie. In het begin ruilde de boer graan voor zout in de stad bij voorbijrijdende handelsreizigers. De opkomst van het geld zorgde ervoor dat dit ruilproces vlotter ging verlopen.