Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Monitoring van saliniteit variaties tijdens getijdencycli met behulp van elektrische resistiviteit tomografie: een haalbaarheidsstudie

Lore Vanhooren
Het monitoren van de zoutwater intrusie in de intergetijden zone met elektrische resistiviteit tomografie. De mogelijkheden en limitaties identificeren met oog op toekomstig onderzoek

Hoe kunnen secundaire scholen binnen creatieve en/of praktijkvakken inzetten op toegankelijk onderwijs voor leerlingen met een Autismespectrumstoornis?

Valerie van den Berg
In dit onderzoek ga ik op zoek naar manieren waarop scholen inclusief onderwijs kunnen organiseren voor leerlingen met een ASS binnen praktijk- en/of creatieve vakken. Het resultaat is een uitgebreide tabel met een overzicht van allerlei praktische aanpassingen die eenvoudig geïmplementeerd kunnen worden in de dagelijkse praktijk van deze vakken.

Het ontwerpen van een universele, actuele en moderne excursie aardrijkskunde.

Olivier Bastens
Het ontwerpen van een universele, actuele en moderne excursie aardrijkskunde.

Interactie bij nieuwe sociale media in de modesector

Kika Rooselaer
Sociale media is uitgegroeid tot een onmisbare tool voor de marketing van een bedrijf. Recentere ontwikkelingen in sociale media, met bijkomende interactiemogelijkheden, doen de vraag rijzen wat het nut ervan kan zijn voor de marketing in de modewereld.

VERA: een integratieworkshop om maatschappelijk verantwoord ondernemen en consumeren aan te leren binnen het vak Mens en Samenleving

Ulrike Van Coppernolle Laura De Backer Lien Hoornaert Jonna De Schryver
'VERA' is een integratieworkshop om maatschappelijk verantwoord ondernemen en consumeren aan te leren binnen het vak Mens en Samenleving. De workshop komt tegemoet aan de noden van leerkrachten en leerlingen door de implementatie van activerend, gestructureerd, bewegingsrijk en differentiërend lesmateriaal, dat online tools integreert.

Schriftelijke interactie in de nieuwe leerplannen Engels van de eerste graad

Sander Caekebeke Iris De Meersman
Een handleiding voor het implementeren van schriftelijke interactie in het TEFL-klaslokaal, de evaluatie ervan en de remediëringsmogelijkheden, volgens de richtlijnen van het nieuwe leerplan van de eerste graad (A-stroom) van het secundair onderwijs.

De verdeling na faillissement: een empirisch onderzoek

Angélique Daponte
In deze masterproef onderzoek ik de werkelijke verdeling na het faillissement. Dit deed ik aan de hand van een empirisch onderzoek aan de Ondernemingsrechtbank Antwerpen, afdeling Antwerpen. Het doel is te kijken welke zakelijke zekerheidsrechten de beste bescherming bieden aan schuldeisers.

Een vaktermenwoordenboek: naar een antwoord op de vragen van anderstalige nieuwkomers

Annelien Lennartz
Ondersteuning voor anderstalige nieuwkomers wordt steeds belangrijker binnen het huidige inclusieve onderwijs. Om aan die noodzaak te voldoen ontwikkelde ik voor mijn bachelorproef een vaktermenwoordenboekje van meetkunde waarmee leerlingen zelfstandig op zoek kunnen gaan naar antwoorden.

Wat groei in visie bracht voor de professionele leerKRACHT

Kylie Pinceel
Een onderzoek naar de de twee fundamenten van kwaliteitsvol onderwijs: visieontwikkeling en samen professionaliseren. Een waarderende en duurzame verandering door in te zetten op talenten van collega's.

Lezen alsof het kinderspel is, een studie naar de invloed van educatieve games op leesbevordering

Anthony Coppens Matthias Ceulers
Onze scriptie onderzoekt of het mogelijk is de leesmotivatie van leerlingen uit het secundair onderwijs te verhogen met een educatieve game, gebaseerd op jeugdliteratuur. .

Predicting fines under EU antitrust law: the quest for a magic formula

Bruno Van den Bosch
Deze master-thesis analyseert de boetepraktijken van de Europese Commissie in mededingingszaken tussen 2006 en 2020. Ik heb een mulitvariate lineaire regressie toegepast om zowel de protectionistische hypothese aan te pakken, de bewering dat de EU-commissie Amerikaanse ondernemingen onrechtvaardig behandelt, en het meer algemene ‘zwarte doos’-probleem, het feit dat het onduidelijk is hoe de Commissie tot het cijfer van de boete komt.

Fragmenten. De prenten van Meester G.A. met de Kraaienpoot als nieuwe kijk op het ontstaan van het systeem der zuilenorden tijdens de Renaissance.

Tim Reniers
Rond 1535-1537 gaf een graveur in Rome een serie van negenentwintig prenten uit die hij signeerde met de initialen ‘G.A.’ onder het teken van een kraaienpoot. De prenten van deze verder onbekende meester tonen gedecoreerde fragmenten van de zuilenorden, mogelijk gekopieerd van tekeningen. Slechts zeven zijn authentiek antiek en de overige wellicht eigen uitvindingen. De prenten bewijzen een blijvende interesse voor het losse, niet-gestandaardiseerde en gedecoreerde zuilfragment in de ontwikkelingsperiode van het Renaissance-systeem der vijf zuilenorden.

The effects of urban green space on mitigating urban heat islands and improving thermal comfort: a case study of Leuven, Belgium

Eva Beele
Een onderzoek naar de mitigerende effecten van stedelijk groen op het stedelijk hitte eiland. Door middel van een uitgebreid netwerk van weerstations en teledetectie technologieën wordt de invloed van compositie en configuratie van groen op luchttemperatuur geanalyseerd voor verschillende temporele en ruimtelijke schalen.

Pootjebaden in lyrisch water

Eline Van Keymeulen Milan Lambrecht Gianni De Bondt
Hoe maken we poëzie aantrekkelijker, toegankelijker en meer vanzelfsprekend binnen de eerste graad van het secundair onderwijs? Dat is de vraag waarop deze bachelorproef een antwoord tracht te formuleren. Op basis van een praktijkgericht vooronderzoek en een grondige literatuurstudie werd een passende tool uitgewerkt die klaar is om ingezet te worden in de klaspraktijk. De tool volgt de leerlijn van Hans Das, die zijn werk baseerde op de inzichten van Jordi Casteleyn en Theo Witte. Het resultaat is een poëzieboekje dat tien gevarieerde gedichten omvat, vergezeld door bijhorende belevingsgerichte opdrachten, enkele basisbegrippen uit de lyrische wereld en prachtige illustraties van Carll Cneut.

Nood aan creatieve instappen in de wiskundeles in de eerste graad A-stroom

Cinder Neyens
Onderzoek naar het gebruik van creatieve instappen in de eerste graad A-stroom dat resulteerde in het creëren van een website vol leuke inleidingen.

“Darling Dexter’s Dark Schemata”: The Impact of Readers’ Education Level on Storyworld Possible Selves Projection in Jeff Lindsay’s "Darkly Dreaming Dexter"

Lara Delacourt
Een kwalitatieve studie in het domein van de cognitieve narratologie die onderzoekt of het concept van Storyworld Possible Selves (Martínez, 2014; 2018) een verklaring kan bieden voor literaire immersie. Dat gebeurt via een case study van de Engelstalige roman "Darkly Dreaming Dexter" van Jeff Lindsay.

Boekoscoop: de autonome leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur

Justine De Hooghe Astrid Bauwens Thomas Denolf
Met onze website 'Boekoscoop' willen we de leesmotivatie van leerlingen uit de eerste graad a-stroom secundair onderwijs versterken via verfilmde jeugdliteratuur.

Ogen zijn ook mysterieus. Bedenkingen over hoe en waarom kinderen geëvalueerd worden in hun artistieke inspanningen.

Lucia Saura
Vanuit de vraag hoe met de rapporten in het DKO om te gaan, maakt de scriptie een reflectie over de implicaties van feedback en evaluatie. Het Raamleerplan DKO wordt gekoppelt aan maatschappijkritiek, kunst en filosofie. De ervaringen van de auteur als beginnend leraar worden gelinkt aan haar verleden in de commerciële ICT. Vanuit deze domeinen cirkelt ze rond de zin en onzin van evalueren.

Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16 ?

Rajmonda Osmanaj Lucinde Opsomer Amber Pecceu
'Op welke manier kunnen we doorheen het jaar werken aan de SDG’s, met de focus op SDG 10 en 16?' Dit is de vraag waarmee drie afstuderende kleuterjuffen aan de slag gingen om kinderen op een speelse en laagdrempelige manier te leren kennis maken met de duurzame ontwikkelingsdoelen.

Schizotypal Emotion Perception and the Role of Noradrenaline: The hidden faces of neutrality

Nora Tuts
Onderzoek naar de potentiële relaties tussen schizotypie, noradrenaline en emotieverwerking

Onderzoekend leren geen kinderspel? Wel met een differentiatietabel.

Nele Maes
Onderzoekend leren gedifferentieerd aanbieden is geen kinderspel. Deze handige tool in de vorm van een differentiatietabel, gebaseerd op de vier pijlers van onderzoekend leren, biedt ondersteuning aan leerkrachten.

Studie naar het gebruik van zandvliegasmengsel in zandcementtoepassingen

Tom Desmet Benji Hallaert
Zand is een zeer belangrijk basismateriaal binnen de bouwkunde. Het wordt al een lange tijd
intensief ontgonnen en verwerkt in bouwkundige toepassingen. Er wordt ook steeds meer en
meer gebouwd, dus de vraag naar zand stijgt. Dit zorgt ervoor dat er nu een tekort aan zand
zit aan te komen. De uitdaging van nu is het vinden van een zandvervanger die voldoet aan
de kwaliteiten die zand ons levert.
Wegenbouwbedrijf Viabuild, ging deze uitdaging aan en belandde bij een site te Sambreville
waar 200 000 m³ zandvliegasmengsel ligt opgeslagen. Deze site werd aangekocht met als
doel het afvalmateriaal te verwerken als zandvervanger. Dit thesisonderwerp werd in 2017-
2018 opgestart door Viabuild. Hanna Debruyne en Sinitha Ferier gingen op zoek naar het
meest interessante bouwproduct om het zandvliegasmengsel in te verwerken. Zij hebben
besloten dat de toepassing van het zandvliegasmengsel het meest voordelig kan worden
gebruikt in zandcement. In 2018-2019 gingen Ewout Vanden Bussche en Thibaut Vansteelant
op zoek naar een zo economisch mogelijk mengsel, binnen de toepassing zandcement, met
partiële zandvervanging door het zandvliegasmengsel. Finaal werden twee
mengselontwerpen met een financieel voordeel naar voor geschoven.
Deze thesis zet de zoektocht naar het meest interessante mengselontwerp verder. Het doel
van deze thesis is het oplossen van enkele cruciale vragen zoals: “Waarom wordt een hogere
druksterkte behaald bij verwerking van het zandvliegasmengsel?” en “Waarom wordt
nalevering in druksterkte als gevolg van deze verwerking waargenomen?”. Theoretisch
onderzoek en in mindere mate praktische testen zullen deze vragen moeten oplossen. De
antwoorden op de vragen zullen leiden naar het vinden van belangrijke parameters die
aangepast kunnen worden met als doel de mengsels te optimaliseren.
Het theoretisch onderzoek heeft geleid tot zeer relevante en interessante conclusies. In het
onderzoek werden de belangrijkste chemische aspecten van het puzzolaan vliegas
bestudeerd. Dit zijn de hydratatiereacties, de puzzolane reacties en het effect van de
zuurtegraad. Door bestudering van de puzzolane reacties werd geconcludeerd dat deze niet
optimaal worden gebruikt, omdat er niet genoeg calciumhydroxide wordt aangeboden aan de
vliegas. Dit heeft geleid tot het ontwerp van enkele mengselontwerpen met een toevoeging
van een bepaalde hoeveelheid calciumhydroxide. Deze mengsels werden ontworpen op basis
van een financiële analyse. De toevoeging van calciumhydroxide is dus een eerste
optimalisatievoorstel.
Het theoretisch onderzoek rond de zuurtegraad of pH-waarde heeft uitgewezen dat de
puzzolane werking van de vliegas optimaal wordt benut bij een zeer hoge pH-waarde (>13).
De kans bestaat dat de mengsels deze pH-waarde nooit halen en de puzzolane werking dus
niet optimaal wordt benut. Een mogelijke oplossing hiervoor is het toevoegen van een zeer
sterke base aan het mengsel, zoals NaOH. Dit is een tweede optimalisatievoorstel.
De twee optimalisatiemogelijkheden dienen nog gefundeerd te worden op experimentele data.
Ook dienen ze getest te worden op hun financiële maakbaarheid. Volgens ons hebben deze
twee optimalisatievoorstellen een goede kans van slagen. Vanuit ons perspectief en het
uitgevoerde theoretisch onderzoek betwijfelen we dat er naast deze voorstellen nog andere
parameters zijn die aangepast kunnen worden om de mengsels te optimaliseren.

The influence of Flemish pupils’ attitudes toward German on their language acquisition

Aaricia Herygers
Wat is de huidige stand van zaken voor Duits in het secundair onderwijs? Voor deze bachelorproef werd onderzocht in welke mate de mening van Vlaamse leerlingen tegenover de Duitse taal hun taalverwerving beïnvloedt.

De positieve leraar: welke positieve handelingen kunnen jonge, startende leerkrachten stellen bij storend gedrag in de eerste graad secundair onderwijs?

Femke Nijs Hanneke Maessen Tijl van Daal Tessa Schepers
Welke positieve handelingen kunnen jonge,
startende leerkrachten stellen bij storend gedrag
in de eerste graad secundair onderwijs? Een praktijkonderzoek in binnen- en buitenland.

Leesbevorderend literatuuronderwijs in de eerste graad A-stroom

Aurélie Slegers
Deze bachelorproef onderzoekt het leesgedrag van leerlingen uit de eerste graad A-stroom van Campus Vox Pelt. Het onderzoek wijst uit dat het merendeel van de leerlingen niet graag leest. Hoe komt dit en hoe verbeter je dit? De beste oplossing is gevarieerd literatuuronderwijs. Zo ontstond de leesdoos: een toolbox om aan leesbevordering te werken met je leerlingen. Perfect literatuuronderwijs is voor iedereen verschillend. Daarom biedt de leesdoos een waaier aan opdrachten die je klassikaal, als taak of op schoolniveau kan integreren om leesbevorderend aan literatuur te werken.