Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

A STATED PREFERENCE APPROACH ON THE USE OF E-BIKES IN COMMUTING TRAVEL ANALYSIS

Corneel Casier
Deze scriptie onderzoekt de mogelijkheden van elektrische fietsen in het woon-werkverkeer. Stijgende verkoopscijfers geven een groot potentieel aan deze vervoerswijze. Contextuele factoren spelen een belangrijke rol in de keuze voor een elektrische fiets. Deze thesis onderzoekt het belang van die factoren.

Iedereen op de fiets - Effecten van regelmatig fietsen naar het werk

Ramona Van Hauwermeiren
Effecten van regelmatig fietsen naar het werk uitlichten, met als doel praktische aanbevelingen te doen omtrent het faciliteren van (betere) fietsvoorzieningen.

Mate van presence tijdens het fietsen in een virtuele omgeving bij oudere volwassenen

Nele Dufourmont Isabel Haentjens
Om fietsen als transport te promoten, werd reeds onderzoek uitgevoerd naar veilige en aantrekkelijke straatkenmerken in de micro-omgeving door middel van cross-sectionele bevragingen en gemanipuleerde foto’s. Onderzoek met virtuele omgevingen benadert de realiteit sterker. Binnen deze studie werd de mate van presence (d.w.z. de mate van bewustzijn in een virtuele omgeving) vergeleken tussen twee VR-toepassingen: de 3D- CAVE en de VR-bril.

Wat is het effect van profwielrennen op het hart?

Pauline Farazijn
Deze bachelorproef onderzoekt de hartproblemen bij profwielrenners. Het document gaat dieper in op de onderzoeksvraag “Wat is het effect van profwielrennen op het hart?”. Het profwielrennen is ongezond en vraagt te veel van het lichaam, maar daarom is het ook topsport. Het spektakel primeert, waardoor de wielrenners zich naar de vernieling rijden.

Verzekering en het gezin

Cédric Vaes
Deze masterproef handelt over het onderwerp ‘Verzekering en het gezin’ en heeft specifiek betrekking op de aansprakelijkheidsverzekering privéleven.

In deze masterscriptie wordt de huidige regelgeving, rechtspraak en rechtsleer betreffende de aansprakelijkheidsverzekering privéleven uiteengezet om vervolgens de volgende centrale onderzoeksvraag te beantwoorden: ‘Biedt de huidige wettelijke regeling en polispraktijk inzake de aansprakelijkheidsverzekering privéleven voldoende bescherming voor ‘nieuwe gezinssamenstellingen/gezinssituaties’ en ‘nieuwe risico’s’ in het privéleven?’.

Motivatie-onderzoek van de Vlaamse e-fietser omtrent het gebruik of de aankoop van de elektrische fiets

Geneviève Vandamme
In deze masterproef wordt de focus gelegd op de redenen waarom Vlaamse e-fietsers een elektrische fiets gebruiken of gekocht hebben.

Ontwerp en implementatie van een biomimetische evenwichtsregelaar voor een exoskelet dat de onderste ledematen ondersteunt

Dries Mys
Een exoskelet is een soort pak dat de mens ondersteunt en wordt vandaag gebruikt om volledig verlamde personen opnieuw te laten stappen. Deze masterproef ontwikkelt een biomimetische evenwichtsregelaar die een verzwakte persoon, zoals een MS patiënt, ondersteunt om zijn evenwicht te behouden tijdens stilstand, maar uitbreidbaar is naar andere situaties zoals wandelen of trappen nemen. Het doel van de regelaar is dat hij enkel ingrijpt op het moment dat dit nodig is om het evenwicht te waarborgen, opdat de mens zo veel mogelijk zijn eigen spieren gebruikt om verdere degeneratie hiervan te vermijden.

Diepe hersenstimulatie als behandeling voor epilepsie: multifocale versus unifocale stimulatie

Patricia Clement
Multifocale diepe hersenstimulatie: een stapje verder in de strijd tegen epilepsie?Misschien heb jij het al meegemaakt. Je bent op school, op het werk of in de winkel en plots valt er iemand neer en begint te stuipen. Deze persoon lijdt dan hoogstwaarschijnlijk aan epilepsie. Bij deze chronische aandoening worden epileptische aanvallen veroorzaakt door abnormale elektrische ontladingen in de hersenen. Wereldwijd lijden meer dan 50 miljoen personen hieraan.

Ontwerp van een zitfiets met voorwielaandrijving

Isabel Aerts Diana Louwette
Op films en foto's uit de oude doos zie je ze geregeld : fietsen met een reusachtig voorwiel en een in verhouding minuscuul wiel achteraan. Hun naam was al even buitenaards als hun uitzicht : "vélocipède". Een andere bijzonderheid van deze vehikels was hun aandrijving : de pedalen stonden vooraan en de bestuurder - de velocipedist - zat rechtop in het zadel. Volgens Diana Louwette en Isabel Aerts, laatstejaars ingenieur Elektromechanica, hadden de constructeurs van toen het zeker niet slecht bekeken.