Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

HET BEROEP INFLUENCER: Een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken

Noor Peeters
“Het beroep Influencer" is een kwalitatief onderzoek naar Vlaamse influencer praktijken, dat sociale media influencers benaderd vanuit een professioneel en beleidsmatig perspectief.

Kun je je nog verstoppen voor het nieuws? Een onderzoek naar het type INE bij jonge nieuwsmijders op sociale media.

Sophia Derhore
Een onderzoek naar incidental news exposure op sociale media bij Vlaamse jongvolwassen nieuwsmijders. Dit aan de hand van een dagboekmethode.

Verpleegkundige worden: top of flop?

Shauni Van der Goten
Tijdens deze bachelorproef werd onderzoek gedaan naar welk beeld de wereldbevoking heeft over het verpleegkundig beroep. Er werd gekeken of er nood is aan promotie en op welke manier dit best gebeurd. Als laatste werd een eigenhandig promotiefilmpje gemaakt.

De digitale nalatenschap: inpassing in het huidige recht of tijd voor wetgevende initiatieven?

Jonas Monsieur
Een onderzoek naar de digitale nalatenschap. Voornaamste focus van deze masterproef was gericht op de vraag of het Belgisch recht in staat is om over te gaan tot een efficiënte afwikkeling van deze nieuwe nalatenschap. De wetgever lijkt op vandaag verschillende mogelijkheden te hebben om het recht aan te passen.

GEBRUIKEN EIGENAARS VAN HONDEN MET IDIOPATHISCHE EPILEPSIE VAKER ALTERNATIEVE VOEDING EN VOEDINGSSUPPLEMENTEN?

Pauline Vynckier
In deze scriptie werd er met behulp van een enquête gekeken wat de voedingsgewoontes waren voor honden met idiopatische epilepsie, voor en na de diagnose. Deze voedingsgewoontes werden ook vergeleken met gezonde honden. Deze studie had als doel om deze gewoontes in kaart te brengen als basis voor ander onderzoek en/of meer inzicht te hebben om het management van honden met idiopatische epilepsie met behulp van voeding te verbeteren.

Duurzame consumptie: verkennend onderzoek naar freecyclegroepen in Antwerpen

Imani Ramioulle
In deze scriptie werd er een onderzoek gedaan naar de motivaties van gebruikers van freecyclegroepen. Hiervoor werden twaalf mensen geïnterviewd die lid zijn van de groep "Free & recycled Antwerpen". De resultaten werden hiervan uitgeschreven en ook werd beantwoord hoe deze groepen in de toekomst een belangrijke rol kunnen blijven spelen.

Hoe kan Maeskes Roem hun targeting richten op een jongere doelgroep ?

Nils Thiebaut
Met dit onderzoek willen we gaan onderzoeken hoe Maeskes Roem zich kan richten op een jongere doelgroep. Vooral gericht op mensen met een leeftijd tussen 18-35 jaar. Maeskes Roem hun huidige doelgroep momenteel is tussen 35-60 jaar oud. Deze willen ze dus verjongen om zo een groter doelpubliek aan te spreken en aan te trekken.

Bestuurlijke besluitvorming via de inzet van algoritmische beslisregels en geautomatiseerde feitenvinding: de trias politica door elkaar geschud?

Lars Voorjans
Biedt het Belgisch algemeen bestuursrecht afdoende waarborgen teneinde een transparante aanwending van algoritmische systemen in de overheidsbesluitvorming te kunnen waarborgen?

Gebruik van social media e-learning door studenten tandheelkunde

Vivian van Ras Sarah Thys Zita Benoy
Deze studie had als doel het gebruik van online learning onder studenten tandheelkunde te onderzoeken. Er werd een vergelijking gemaakt tussen studenten in de bachelorfase, masterfase en specialisatiefase aan de KU Leuven.

To litter or not to litter: Afvalreductie stimuleren aan de hand van een 360°-video

Caro Ceyssens
Ondanks de talrijke persuasieve communicatiestrategieën die reeds zijn onderzocht en toegepast om milieuproblemen aan te pakken, blijft het reduceren van zwerfvuil een uitdagende taak. Eén van de meest veelbelovende communicatietechnologieën die de laatste jaren gebruikt worden voor persuasieve doeleinden zijn 360°-video’s. Deze studie gaat na of een 360° video een positieve impact heeft op afval reducerend gedrag aangezien zwerfvuil nog steeds een wijdverspreid globaal probleem is. Dit wordt onderzocht aan de hand van het Norm Activation Model (NAM), een theoretisch model dat is ontworpen om altruïstisch en milieuvriendelijk gedrag bij individuen te onderzoeken. Deze studie is uitgevoerd met behulp van een online experiment (N = 163) waarbij individuen uit Vlaanderen tussen 18 en 60 jaar deelnamen door te kijken naar een video (360°-video vs. unidirectionele video) via een smartphone. De resultaten bevestigen de hypothesen dat respondenten meer gepercipieerde interactiviteit, gebruikerscontrole, presence en visuele aantrekkelijkheid ervaren bij het bekijken van een 360° video in vergelijking met een unidirectionele video. Hoewel er geen significante correlatie wordt gevonden tussen de meeste 360° kenmerken en de factoren uit de NAM (bewustzijn, environmental self-efficacy, persoonlijke relevantie, ecologische intenties) heeft visuele aantrekkelijkheid een positief effect op ecologische intenties. Verder tonen de bevindingen een mediërend effect aan bij de relatie tussen het videoformaat en de ecologische intenties voor visuele aantrekkelijkheid. Dit effect wordt versterkt wanneer elaborated processing hieraan wordt toegevoegd. De theoretische en praktische implicaties van deze studie worden verder besproken. In conclusie kan worden gesteld dat 360° video's leiden tot meer ecologische intenties, maar efficiënter zullen zijn wanneer ze worden onderzocht met behulp van een meer immersief medium, zoals een VR-bril.

Holographic RG flows in gauged supergravity

Thibeau Wouters
In deze scriptie worden nieuwe oplossingen van de snaartheorie, bekend als 'holographic RG flows', geconstrueerd aan de hand van methodes geïnspireerd door algoritmes uit het domein van machine learning.

Kennisoverdracht in Brein-Computer Interfaces: taal-voorgetrainde transformers voor het classificeren van electro-encefalografie

Wolf De Wulf
Een enorm voorgetraind taalmodel (GPT2) wordt gebruikt om elektro-encefalografie te classificeren. Zo wordt nagegaan of er een verband is tussen taal en elektrische hersengolven, in de hoop inzicht te krijgen in algemene hersengolf patronen.

De visie van jagers op het samenleven met wolven (Canis lupus)

Jannick Heirbaut
De terugkeer van de wolf in België heeft al voor heel wat commotie gezorgd onder verschillende groepen in de samenleving. Zo zijn er altijd sterke voor- en tegenstanders, onder meer beïnvloed door hun cultuur en hobby’s. Hoewel de Vlaamse jagers ook rechtstreeks betrokken zijn in ‘het debat’, is hun visie nog niet onderzocht en bleef hun boodschap onduidelijk. Het was dus hoog tijd om hun kant van het verhaal te belichten.

I FEEL, THEREFORE I SHARE Dagboekinterviews over het ervaren van morele emoties door het zien en delen van morele content

Joanna Beeckmans
Morele content op sociale media triggert onze emoties meer dan dat we zouden denken. Dit zijn posts, stories en tweets die maatschappelijke problemen aankaarten in de vorm van een opiniestuk, afbeeldingen of video’s met quotes en hashtags. Uit dagboekinterviews met jongvolwassenen van verschillende sociale achtergronden bleek dat content die hun persoonlijke identiteit raakt of de personen waarmee ze zich vereenzelvigen, hen heel vaak onbewust kwaad maakte. Voornamelijk zij uit minderheidsgroepen voelden veel woede als ze iets zagen over homofobie, vrouwonvriendelijkheid of racisme omdat ze zich intenser in het slachtoffer kunnen plaatsen. Deze berichten delen gebruikers dan ook sneller als vorm van positieve actie om bewustzijn te creëren over de problematieken die hen aanbelangen.

Anti-factcheckdiscours in Facebookreacties op factchecks van Vlaamse kwaliteitskranten

Eline Broeckx
Deze masterproef bestudeert de anti-factcheckkritiek van nieuwsconsumenten in de Facebookcomments onder factchecks van de Vlaamse kwaliteitskranten De Morgen en De Standaard.

Inequality in scarcity: A quantitative study investigating unequal difficulties on the student housing market in Ghent

Sara-Lynn Milis
Een kwantitatief onderzoek naar de moeilijkheden die internationale studenten ondervinden tijdens de zoektocht naar een kot in Gent.

Urban tactics voor fietsmobiliteit in Paramaribo

Sam Rymenants Marlies Struyf
Actie op korte termijn voor verandering op lange termijn. Door middel van urban tactics wordt onderzocht hoe fietsmobiliteit in Paramaribo gestimuleerd kan worden.

Onderzoek naar variabelen die een invloed kunnen hebben op de selectie van educatieve apps door leerkrachten secundair onderwijs.

Tom De Schepper
Ontwikkelaars van digitale leermiddelen houden in hun business model doorgaans enkel rekening met de prijs van de ontwikkeling en het kanaal waarlangs de leermiddelen verspreid worden. In deze educatieve masterproef onderzoeken we de verwachtingen van leerkrachten.

Van Corona tot Guinness: De impact van de Coronacrisis op marketingcampagnes van alcoholproducenten

Sema Dogdu
Een crisissituatie wordt doorgaans gekenmerkt door een verandering in het alcoholconsumptiepatroon, en de huidige Corona-crisis vormt hierop geen uitzondering. Er zijn steeds meer alcoholreclames te zien op sociale mediakanalen, met als gevolg dat er een toegenomen blootstelling aan alcoholproducten in het dagelijks leven is. Uit bestaande studies blijkt dat de portrettering van alcohol in advertenties tot veranderingen in attitudes en gedrag kan leiden, wat een belangrijk aspect is gezien alcoholconsumptie nadelige gevolgen heeft voor de algemene gezondheid. Met deze studie onderzoeken we hoe alcoholproducenten hun reclame aanpassen om alcoholgebruik te beïnvloeden in de context van een crisissituatie. Hiervoor wordt een framing analyse uitgevoerd van verbale en visuele boodschappen in Facebook advertenties van de drie grootste alcoholproducenten ter wereld.

Instagram food influencers: threat or opportunity? Determining the impact of social media influencers’ food related content on Flemish 12-18 year old adolescents’ eating outcomes: An intervention

Katoo Derks Yara Qutteina
Een experimenteel (4x4, between subjects) onderzoek naar de impact van voedselgerelateerde inhouden van sociale media influencers op de eetgewoonten van Vlaamse 12-18-jarige adolescenten.

Reasons behind non-participation: The case of non-participation of Belgian young adults in the Jeugd Parlement Jeunesse

Fien Pauwels
Kwantitatief onderzoek naar de redenen voor non-participatie van Belgische en hoogopgeleide jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Verklaring voor tegenvallende participatiecijfers aan de hand van politieke en sociologische theorieën.

Verdeel en heers: polarisatie op sociale media

Lukas Lecluyse
Deze scriptie behandelt hoe frequent Vlaamse politieke partijen polariseren op sociale media. Het focust hierbij op discursieve en retorische technieken die in sociale mediaberichten gebruikt kunnen worden.

“Niemand beweert dat met Instagram alleen de wereld gaat veranderen” - Een kwalitatief onderzoek naar activisme via Instagram bij jongeren naar aanleiding van Black Lives Matter

Leonie Van Gerven
Dit onderzoek bestudeert activisme via Instagram en de Black Lives Matter-beweging aan de hand van de ervaringen van jonge Instagram-gebruikers die zich inzetten tegen racisme.

China's National Identity Construction with the US as the ‘Other’ in the Taiwan Conflict: a Story of Change or Continuity?

Aveline Gram
China is niet weg te slaan uit het nieuws en wordt er afgebeeld als een steeds grotere bedreiging voor het Westen. Maar wat weten we eigenlijk echt over wie ze zijn en wat ze willen, die Xi Jinping en zijn Chinese Communistische Partij (CCP)? Onderschatten of overschatten we de opkomst van China? Dit onderzoek zoekt het uit.

Samenzweringstheorieën en de laatste jaren van de Romeinse Repubbliek (44-31 v. Chr.)

Collin Cardon
Ik heb onderzocht in welke mate Klassieke auteurs samenzweringstheorieën gebruikten in hun beschrijving van de gebeurtenissen tussen 44 en 31 voor Christus.