Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Talent Development for Millennials - Case study: Melexis

Zino Delsaux
Deze studie zal de Millennials onder de microscoop plaatsen door hun echte waarden en ambities - waar zij naar streven - te verduidelijken. Bovendien verkrijgen werkgevers best practices die, toepasbaar op hun lopende leer- en ontwikkelingsprogramma's op de meest efficiënte en effectieve manier. Deze scriptie zal het materiaal samenvatten in een blauwdruk, die het belang blootlegt van interne bedrijfsprogramma's die de aantrekkelijkheid, betrokkenheid en retentie van Millennials bepalen.

ARTEpreneur: Legal clinic voor student ondernemers

Nikita Colpaert Stijn Bril Ellen Broes Nikita Colpaert Robin Van de Sompel Fabienne Verschelde
Deze bachelorproef bestaat uit drie uitgeschreven juridische adviezen, elk met hun eigen standpunt en onderwerp. Elk advies werd volgens een vast stramien uitgewerkt en heeft telkens de juridische probleemstelling van de student-ondernemer als vertrekpunt. De topics van de juridische adviezen zijn: het beheren van een legale webshop, het creëren van een evenementenbureau en het tewerkstellen van kinderen jonger dan 15 jaar.

'Vergeet-mij-nietje'

Amber Feijen - -
De tijd is gekomen om terug te keren naar onze natuur. We gaan steeds meer toe naar een resultaat gedreven economie. Op kantoor wordt je voortdurend op de schouders getikt door een van je collega’s en in een koffiebar ben je ook meer bezig met je omgeving dan met je werk. We missen een plek waar we rustig kunnen werken en brainstormen, een plek waar je je volledig kan focussen op je eigen werk.

De buitenlandse correspondent in Rusland van 1990 tot 2015

Elien Decommer Elien Decommer
 Al twitterend door Moskou: de buitenlandse correspondent in RuslandOnderzoek naar de buitenlandse correspondent in RuslandMinder betaald, meer freelance, geringer in aantal en misschien zelfs geen permanent verblijf meer in Moskou, maar toch nog belemmerd door de Russische geheime dienst. Zo ziet de toekomst eruit voor de buitenlandreporter in Moskou. Dat heeft een studie bevonden van de student journalistiek Elien Decommer.Het onderzoek werd verricht via negen semigestructureerde diepte-interviews met journalisten die werken of hebben gewerkt als voltijds verslaggever in Moskou.

Dood of brood? Een bevraging van beginnende freelance journalisten.

Emma De Vleeschauwer
BEGINNENDE FREELANCE JOURNALIST MOET GOEDE ZAKENMAN ZIJNBeginnende journalisten hebben één kans op vier om als freelancer te starten. Waar ongeveer de helft hier ook bewust voor kiest, had de andere helft liever een vaste betrekking gevonden. Over freelance journalisten wordt dan ook vaak geschreven dat ze niet al te best behandeld worden door mediabedrijven. De Nederlandse Vereniging van Journalisten heeft het jaar 2013 daarom zelfs uitgeroepen tot “het jaar van de freelancer”.

Hoe wordt u een sterk merk? Personal branding

astrid boelen
Ik, een merk?Zichzelf verpakken als een merk, het is geen nieuw concept. Bij celebrities en toppolitici zien we al jaren sterke merken die zichzelf uitstekend verkopen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan Goedele Liekens, Oprah Winfrey of Madonna.

Proteus, een nieuwe acteursmythe?

Lien Van Steendam
Acteur (m/v) met talent                                
Lien Van Steendam
 
Werk, en de vreugde komt vanzelf. Boerenwijsheid, maar dan uit de mond van Goethe, het kunstenaarsideaal zelve. Of hoe werk een basisbehoefte is. Een job waarmee we ‘onze boterham verdienen’ en waarin we ons ei kwijt kunnen. Omdat we ons zonder wat minder mens voelen. Jammer van die economische wetten en andere bezwaren die arbeid liefst in geld uitdrukken en de ene job daarbij al wat meer waarderen dan de andere. Of: hoe die basisbehoefte niet bij iedereen gemakkelijk wordt ingevuld.