Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

WHAT KIND OF BELIEFS DO FOLLOWERS HOLD ABOUT INFLUENCERS’ SPONSORED CONTENT?

Lina Safi
In de afgelopen jaren is Influencer Marketing de nieuwste marketingstrategie geworden waarin influencers, individuen met een aanzienlijk groot bereik op sociale media platformen zoals Instagram, worden gevraagd om een bepaald product of dienst te promoten in ruil voor geld of gratis producten. Dit zal in ruil daarvoor koopintentie genereren. De huidige studie heeft betrekking op het Social Media Influencer Value (SMIV)-model van het onderzoek van Chen Lou en Shupei Yuan (2019a), om te begrijpen hoe merkgerelateerde en gesponsorde inhoud van invloed is op consumptiegerelateerde beslissingen. Dit aan de hand van determinanten van bron geloofwaardigheid: expertise, vertrouwen, aantrekkelijkheid en gelijkenis. Er werden zeven diepte-interviews gehouden om te begrijpen wat voor overtuigingen volgers aanhangen met merkgerelateerde en gesponsorde inhoud. We benaderden de gegevens door middel van een thematische analyse omdat dit de juiste methode was om thema's en patronen binnen onze gegevens te identificeren, analyseren en rapporteren (Braun & Clarke, 2006). Met behulp van het SMIV-model hebben we conclusies getrokken op basis van een uitgebreid theoretisch model en hebben we kunnen concluderen dat naast de sceptische overtuigingen die volgers hebben voor merk- en gesponsorde inhoud, er ook economische redenen zijn zoals budget, behoefte, prijs, transportkosten en belastingen die een grote rol spelen bij het nemen van consumptiegerelateerde beslissingen.

Zoekwoorden: Influencer marketing, sociale media platformen, Instagram, SMIV-model, diepte-interviews, determinanten van geloofwaardigheid, gesponsorde inhoud, merkinhoud

Aantal woorden: 8,497 woorden

Kinderarbeid in het kader van influencer marketing: product placement of illegaliteit?

Lauren Daniels
Tegenwoordig worden kinderen steeds vaker ingeschakeld voor influencer marketing op Instagram. Deze trend doet zorgen baren in het licht van het verbod op kinderarbeid. Deze scriptie gaat na in welke mate influencer marketing met kinderen een vorm van verboden kinderarbeid uitmaakt, of de Belgische wetgeving in dat geval voldoende aangepast is aan deze moderne vorm van kinderarbeid en of welbepaalde voorstellen tot modernisering wenselijk zijn.

Het belang van influencer marketing bij de consument in de voedingssector.

Kim Vanrenterghem
In deze scriptie wordt er onderzocht wat influencer marketing inhoudt, wat de gunstigheid hiervan kan zijn in de bedrijfscontext en wat voor invloeden het heeft de consument. Deze theoretische kennis wordt verder uitgewerkt in een praktische case over het bedrijf Vandemoortele.

De influencer aan het woord: Kwalitatief onderzoek naar de perceptie van influencers over hun rol in influencer marketing

Elisabeth Van den Abeele
Deze studie laat jonge sociale media influencers aan het woord en gaat hierbij dieper in op de ervaringen, percepties en gevoelens die ze hebben bij hun rol in influencer marketing.

De poëtica van Instagram. Creativiteit en beroering ondanks en dankzij constraints.

Hannah Kruithof
In deze masterproef wordt de poëtica van Instagram onderzocht. Hoe komen esthetische effecten tot stand binnen dit sociale medium? Hoe wekken Instagramteksten beroering op bij de lezer? Deze verkennende studie vormt een beginpunt voor verder onderzoek naar esthetische expressie via nieuwe media.

Instagram influencers en luxe: De modererende impact van congruentie op de effectiviteit van merkprominentie

Laura Vanderwee
Het effect van merkprominentie op zowel merkattitude als aankoopintentie. Vervolgens gaan we hierbij ook de modererende impact van congruentie na en wordt er gekeken welke rol reclamewijsheid heeft binnen dit effect.

Influencer Marketing: How the popularity threshold of Instagram influencers impacts consumer behaviour and the moderating role of purchase involvement

Julie Messiaen
Influencer Marketing:
How the popularity threshold of Instagram influencers impacts consumer behaviour and the moderating role of purchase involvement

Bloggen: een creatieve hype of nieuwe exporttool?

Kristien Huygen
Fashionbloggers worden steeds belangrijker voor kledingmerken omdat ze kunnen zorgen voor publiciteit en naamsbekendheid. Echter, bloggers zijn ook in staat de fashion retailers te ondersteunen tijdens de internationalisatie, wat voor een ommekeer kan zorgen binnen de huidige internationaliseringsstrategieën.