Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

(Not so a)lone actor terrorism: Is het nog zinvol om de recente extreemrechtse terreurdaden te begrijpen als lone actor terrorisme?

Hanne Caluwaerts
Dit onderzoek is gericht op het ontwikkelen van een beter begrip van recente vormen van extreemrechts terrorisme. Lone actor terrorisme is niet voldoende om deze terreurdaden te verklaren, omdat het voorbij gaat aan het belang van context, leerprocessen en interactie. Aan de hand van de differentiële-associatietheorie van Sutherland (1947) wordt een analyse uitgevoerd van het extreemrechtse forum /pnd/ (Politics, News & Debate) op 8kun.

Wat is het effect van een buitensportkamp op de gedragsontwikkeling van de studenten?

Joep Baetsen
Heeft een buitensportkamp effect op de gedragsontwikkeling van de studenten? En welke coachende vaardigheden stimuleren het leerproces en dragen bij aan de gedragsontwikkeling?

De kracht van muziek in een EMB werking met de focus op (zelf)redzaamheid die zich vertaalt in een liedjesbundel.

Nele Verheyden
In het bijzonder onderwijs is mede door de invoer van het M-decreet een verschuiving merkbaar in de doelgroep van kinderen met een EMB (ernstig meervoudige beperking), die zich uit in een bredere zorgvraag. Deze kinderen geven aan dat ze op een ervaringsgerichte, zintuiglijke en basale wijze tot leren komen. Daarom werd de kracht van muziek onderzocht en toegepast bij kinderen met een EMB in de vorm van een liedjesbundel gericht op de ADL (algemene dagelijkse levensverrichtingen).

Leren om te leren? Interorganisationeel leren inzake integratiebeleid tussen lokale besturen in Vlaanderen

Matilde Geuëns
“Leren om te leren? Interorganisationeel leren inzake integratiebeleid tussen lokale besturen in Vlaanderen” gaat na hoe Vlaamse steden en gemeenten van elkaar (kunnen) bijleren om het integratiebeleid dat zij voeren efficiënter en effectiever te maken. Aan de hand van kwalitatieve onderzoeksmethoden zoals diepte-interviews en focusgroepen wordt vastgesteld hoe onderlinge leerprocessen momenteel verlopen én hoe het eventueel beter kan om praktische “do’s-and-don’ts” op vlak van integratiebeleid uit te wisselen. Daarbij blijken een vijftal randvoorwaarden van belang om een dergelijke uitwisseling van goede praktijken mogelijk te maken.

Multilingualism and integration in preschool: A linguistic ethnographic analysis of the interaction between teachers, parents and children

Marie Jacobs
This linguistic ethnographic dissertation presents a case study of a preschool in the Dutch-speaking part of Belgium. The preschool, population consists of 3-to-5-year-old children, of whom almost 50 percent do not have Dutch as their main home language. The research investigates the key roles of teachers and parents in the preschool’s efforts to accommodate multilingualism and promote integration.

Dans in de Spiegel

Maud Tielemans
Dans in de Spiegel
Een vergelijkend onderzoek naar de (h)erkenning van het theoretische kader ‘Cultuur in De Spiegel – (Vlaanderen)’ door leerlingen, leerkrachten en experts met betrekking tot kwalitatieve danseducatie in het Vlaamse lager onderwijs.

Het doel van deze thesis is een advies te vormen ter verbetering van het Vlaamse formele onderwijs. Daarbij werd onderzocht in welke mate de theoretische onderbouwing CiS(v)- om te komen tot meer kwaliteit binnen formele danseducatie in Vlaanderen- (h)erkend wordt door de belanghebbende.

Wat is de waarde van een pedagogisch-didactisch schema bij het in kaart brengen van een krachtige leeromgeving?

Sien Huwel Femke Cillen
In het kader van een Internationale Zuidstage onderzocht ik in welke mate er sprake is van een krachtige leeromgeving in het derdewereldland Cambodja. Ik gebruikte het pedagogisch-didactisch basisschema van De Corte als instrument om de gecreëerde leeromgevingen in Vlaanderen en Cambodja te vergelijken. Na onderzoek kwam er een voorstel van een aangepast pedagogisch-didactisch schema dat inzetbaar is in derdewereldlanden.

Expressiepatronen van schildklierhormoonregulerende genen in het ontwikkelende zangcontrolesysteem van de zebravink

Laetitia Beullens
Elke vogel zingt zoals hij gebekt is?Dit wordt wel eens over de mens gezegd. Men bedoelt dan dat iedereen zich gedraagt op de manier die bij hem of haar past. Maar hebt U zich reeds afgevraagd wat er nu werkelijk achter dit spreekwoord schuil gaat? Het voorbije jaar ging ik op onderzoek! Net zoals peuters leren praten, moeten ook zangvogels leren zingen. Inzicht in het zangleerproces bij de zebravink, levert een bijdrage aan onze kennis over de mechanismen die (wonderbaarlijk genoeg) gelijkaardig zijn bij de mens.

Een C++-applicatie voor visualisatie en analyse van drumperformances

Vincent Baeten
Muziekschool 2.0Een muziekinstrument leren bespelen is een proces dat veel tijd en inspanning vraagt van de (aspirant)-muzikant. Door veel te oefenen zal de muzikant na verloop van tijd vlotter worden in het bespelen van het muziekinstrument. Vlotter betekent echter niet noodzakelijk beter. Om meester te worden over het instrument heeft de muzikant er nood aan om gewezen te worden op zijn fouten, maar ook op de zaken die hij goed doet (dit geldt immers voor alle leerprocessen in het leven).

Slow Sodium Inactivation and Scale Invariant Excitability

Willem Wybo
Hoe werken onze hersenen? Zullen we ze ooit volledig begrijpen? Zullen we verstaan hoe een gedachte tot stand komt, wat een herinnering is en hoe een waarneming tot een welbepaalde actie leidt? Om die vragen te beantwoorden hebben we niet genoeg aan de traditionele aanpak van de psychologie. We moeten begrijpen hoe het er aan toe gaat op het kleinste niveau in ons brein, hoe de individuele zenuwcellen met elkaar communiceren en netwerken vormen en hoe dit leidt tot acties, herinneringen en leerprocessen.

De OVSE in Armenië. Democratisering in de praktijk

Robin Thiers
Westers zaad kiemt niet in Russische achtertuin
 
 
De pogingen van westerse internationale organisaties om de West-Europese democratie te verspreiden naar de Kaukasus kregen het voorbije jaar aanzienlijke klappen in Georgië en Armenië. Dit westerse falen is te wijten aan de grote culturele verschillen tussen de ingevoerde ‘democratie’ en de lokale gewoontes. Daarnaast speelt ook Rusland een grote rol en staat de samenwerking tussen de verschillende organisaties niet op punt.

Beeldvorming van de Arabisch-islamitische wereld in Vlaamse leerboeken geschiedenis van 1979 tot nu: buffer tegen groeiend islamofobisme?

Eefje Verbeke
 
 
 
“Beeldvorming van de Arabisch-islamitische wereld in Vlaamse leerboeken geschiedenis van 1979 tot nu: buffer tegen groeiend islamofobisme?”
 
(Master/Licenciaatsscriptie voorgelegd ter behalen van de graad Master/Licenciaat in de geschiedenis, afstudeerrichting Nieuwste Tijden, AJ 2007-2008, Ugent, Promotor: Prof. Dr. Bruno De Wever, 198p.)
 
 
Over engagement & wetenschappelijkheid.
Vanuit een weloverwogen wetenschappelijke benadering van het concept ‘engagement’ kwam deze scriptie tot stand.

Portfolio in de lerarenopleiding: een instrument ter bevordering van zelfsturing en reflectie in het leerproces.

Jetske Strijbos
Literatuustudie
 
In het huidige curriculum worden twee soorten competenties onderscheiden. Ten eerste dienen studenten de nodige onderwijscompetenties te verwerven.

ICT's en hun leerlingen: de implementatie en integratie van ICT in de lerarenopleidingen in het Brussels Nederlandstalig hoger onderwijs

Ellen Geerts
ICT’s en hun leerlingen: de implementatie en integratie van ICT in de lerarenopleidingen in het Brussels Nederlandstalig hoger onderwijs - Geerts Ellen
Meer en meer wordt aangegeven dat technologie een katalysator kan zijn om vernieuwingen te veroorzaken in het onderwijs. De komst van informatie- en communicatietechnologieën zou kunnen leiden tot het herdenken van de traditionele visie m.b.t. leren, lesgeven, het curriculum, de rol van de leerkracht en de organisatie van het onderwijs.