Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

A new 'problem that has no name' in the Belgian Financial Sector. A combined quantitative and qualitative study of gender equality and the experiences of female senior executives.

Universiteit Gent
2023
Nathalie
Delaere
Gecombineerd kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar gendergelijkheid en de ervaringen van vrouwelijke senior managers in de Belgische financiële sector.
Meer lezen

How can Spanish creative agencies optimise the use of their Instagram and TikTok pages?

Arteveldehogeschool Gent
2022
Hanien
Mahdi
Deze scriptie onderzoekt de verschillen tussen de sociale mediakanalen Instagram en TikTok. Welke content post een bedrijf het best op Instagram en welke op TikTok? Mag dit dezelfde content zijn of moet een bedrijf een duidelijk onderscheid maken tussen beide platformen? Deze content werd onderzocht op basis van beste aesthetic, tone of voice en inhoud voor elk van de twee platformen.
Meer lezen

WERK ZOEKEN EN EEN CARRIÈRE STARTEN IN HET COVID-19 TIJDPERK

Universiteit Gent
2021
Pieterjan
Dhondt
  • Louise
    Gyselinck
Kwalitatief onderzoek naar de impact van COVID-19 op het werkzoekproces en de school naar werktransitie van masterstudenten die afstuderen en werk zochten tijdens de coronacrisis.
Meer lezen

Why SMEs should consider collaboration with other profit firms in order to improve sustainability innovation

Hogeschool West-Vlaanderen
2020
Emma
Van Coillie
Elk bedrijf moet innoveren in termen van zowel processen als producten om relevant te blijven en winstgevend. Bedrijven kunnen er ook voor kiezen om ecologische innovatie te verkrijgen door samen te werken met andere bedrijven. Het onderzoek naar de specifieke combinatie hiervan onderwerpen is schaars. Het doel van deze bachelorproef is om de nodige inzichten te verschaffen voor (Vlaamse) Kleine en Middelgrote Ondernemingen (kmo's) om samenwerking met andere bedrijven op het gebied van duurzaamheidsinnovatie aan te gaan.
Meer lezen

Chief Happiness Officer: een hype of een blijvende troef voor bedrijven?

Hogeschool PXL
2020
Kyana
Smets
Genomineerde longlist Bachelorprijs
Het belang voor geluk en welzijn op de werkvloer groeit. En daar speelt de Chief Happiness Officer een belangrijke rol. Maar hoe zit het met de CHO’s in Vlaanderen? Wat is hun profiel en wat kunnen ze betekenen voor bedrijven? Dat wordt duidelijk met een onderzoek naar de Chief Happiness Officer in Vlaanderen.
Meer lezen

HR-tech: een concreet antwoord op discriminatie op de arbeidsmarkt of een illusie?

Thomas More Hogeschool
2019
Lieven
Miguel
Sinds 2010 zoeken wetenschappers naar oplossingen om discriminatie op de arbeidsmarkt te bestrijden. Lieven Miguel wilde onderzoeken als technologie 4.0 een oplossing kan zijn voor het verminderen van discriminatie op de arbeidsmarkt. Om het specifieker te maken, heeft hij zich toegespitst op de blockchaintechnologie.
Meer lezen

Optimaal management van de customer journey: het gebruik van social media touchpoints

KU Leuven
2019
Dakota
Vermaelen
Deze masterproef behandelt het gebruik van social media touchpoints in de verschillende fasen van de customer journey in de financiële dienstensector, aan de hand van een kwalitatief onderzoek.
Meer lezen

Deregulatory potential of blockchain technology for peer-to-peer lending

KU Leuven
2018
Eline
Hoogmartens
In haar interdisciplinaire masterthesis onderzoekt Eline Hoogmartens hoe technologie, en meer bepaald blockchain technologie, ervoor kan zorgen dat belangrijke financiële risico’s, zoals het kredietrisico , fraude en belangenconflicten, verminderd of zelfs geëlimineerd worden. Deze risico’s worden onder de loep genomen in de context van peer-to-peer lenen (“P2P lending”). Dit onderzoek geeft op zijn beurt inzicht in welke mate financiële regelgeving, ook buiten de context van peer-to-peer lenen, in de nabije toekomst overbodig kan worden dankzij blokchain technologie.
Meer lezen

Het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen

Hogeschool PXL
2018
Inez
Asaert
Er is bijzonder weinig informatie te vinden over het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. De aanzet van het onderzoek was dan ook om het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen van de periode van december 2017 tot en met mei 2018 in kaart te brengen.
De inzichten omtrent het social-mediagebruik van hogescholen en andere onderwijsinstellingen heb ik verkregen door een literatuurstudie en het analyseren van de communicatie via verschillende sociale media van Vlaamse hogescholen. Via een literatuurstudie en analyses van de communicatie via verschillende sociale media van Vlaamse hogescholen is inzicht verkregen in het social-mediagebruik van hogescholen in Vlaanderen. Verder is er meer inzicht verkregen in het social-mediagebruik van studenten en jongeren via onderzoek van het social-mediagebruik van deze doelgroepen. Het hoofddoel van deze bachelorproef is enerzijds het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen in kaart brengen en anderzijds de resultaten omzetten in aanbevelingen en handvaten voor hogescholen.
De belangrijkste onderzoeksvraag van deze bachelorproef is: “Hoe zetten Vlaamse hogescholen sociale media (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, Pinterest) in om toekomstige studenten aan te trekken, een community op te bouwen met huidige studenten en te communiceren met oud-studenten?” Om zicht te krijgen op deze onderzoeksvraag is er naast een literatuurstudie ook een eigen analyse uitgevoerd.
In het eerste deel van deze bachelorproef wordt ingegaan op het social-mediagebruik van Vlaamse studenten. Vlaamse studenten tussen vijftien en achttien jaar oud gebruiken vooral Facebook, Instagram en YouTube. Studenten die ouder zijn dan twintig jaar gebruiken daarbovenop LinkedIn. Dit onderdeel van de bachelorproef biedt dus een antwoord op de vraag: “Welke sociale media gebruiken de doelgroepen?”
Het tweede deel van deze bachelorproef dient als kadering van het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen en zal een antwoord bieden op de onderzoeksvraag: “Hoe gebruiken Vlaamse hogescholen sociale media om de doelgroepen aan te spreken?” Vlaamse hogescholen communiceren via Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Pinterest. Hier communiceren ze vooral met de huidige en toekomstige studenten. Via LinkedIn communiceren de hogescholen in Vlaanderen met de huidige en oud-studenten.
In het derde en laatste deel van deze bachelorproef worden conclusies getrokken en aanbevelingen gegeven. De aanbevelingen worden per sociaal medium en per doelgroep gegeven. Dit onderdeel biedt antwoord op volgende vraag: “Via welke sociale media en met welke inhoud communiceert een hogeschool best met de toekomstige, huidige en oud-studenten?”. Daarnaast bestaat dit onderdeel uit handvaten om te communiceren met deze doelgroepen.
Deze bachelorproef is de aanzet voor een groter en frequent onderzoek betreffende het social-mediagebruik van Vlaamse hogescholen en universiteiten.
Meer lezen

Cloud adoption by SMEs: linking service desires to technological reality through mindfulness

Universiteit Hasselt
2016
Margo
Alofs
In de thesis wordt een raamwerk ontwikkeld voor managers die voor hun bedrijf moeten beslissen of, wanneer en in welke mate zij moeten migreren naar de cloud.
Meer lezen

Sociale media tijdens selectieprocedure.s Informatiebronnen versus verificatiebronnen en de invloed van kwaliteit en hoeveelheid gepresenteerde informatie.

KU Leuven
2016
Stephanie
Schellens
In deze masterproef werd de invloed van sociale media tijdens selectieprocedures nagegaan. Uit de verschillende analyses bleek dat het beschikken over een uitgebreid LinkedIn-profiel voor positieve resultaten kan zorgen tijdens het sollicitatieproces. Daarnaast zou ook het bestuderen van de sociale media voor het jobinterview een positievere invloed hebben op het proces dan wanneer dit na het jobinterview zou plaatsvinden.
Meer lezen

Een duurzaam wervingsmiddel van alle tijden, is dat mogelijk?

Arteveldehogeschool Gent
2016
Jana
Bostoen
Het ATS-systeem en zijn alternatieven kritisch bekeken in een zoektocht naar een duurzaam wervingsmiddel. Toegepast op stageplaats euro engineering.
Meer lezen

Nieuwe werknemers aantrekken via sociale media - een online experiment

KU Leuven
2015
Lisa
Scheirlinck
Sociale media zijn alomtegenwoordig vandaag de dag, en ook bedrijven beginnen de voordelen ervan in te zien omdat zoveel mensen er gebruik van maken. In deze masterproef worden vacatures in de krant Metro vergeleken met vacatures op sociale media, meer bepaald Facebook en LinkedIn. Deze sociale media werden gekozen omdat LinkedIn eerder voor professionelen is en Facebook meer voor in de vrije tijd.
Meer lezen

Using Augmented Reality in Visualized Data Exploration

KU Leuven
2014
Thomas
De Moor
Het ontstaan van een nieuwe soort onderzoekerWereldwijd wonen elk jaar meer dan 20 miljoen mensen een academische conferentie bij. Ze versterken hun netwerk, wisselen ideeën uit of zijn simpelweg geïnteresseerd in het thema van de conferentie. Ondanks de sterke vooruitgang van digitale communicatie, blijven deze bijeenkomsten de belangrijkste kruispunten van kennis en onderzoek. Conferenties maken steevast gebruik van naamkaartjes en programmaboekjes om ze zo vlot en efficiënt mogelijk te laten verlopen. Die worden in grote hoeveelheden gedrukt en vergen veel voorbereidend werk.
Meer lezen

Welke factoren beïnvloeden de jobadvertising strategie? Empirisch onderzoek in twee servicegerichte sectoren

Universiteit Gent
2014
Eva
De Beck
"The smartest business decision you can make is to hire qualified people. Bringing the right people on board saves you thousands, and your business will run smoothly and efficiently."- Brian TracyDoor de economische crisis, de toegenomen automatisering en de verminderde budgetten wordt het steeds belangrijker om op een efficiënte manier de meest geschikte kandidaten aan te werven.
Meer lezen

Correspondentieonderzoek naar de impact van een Facebook-profielfoto op de aanwervingskansen in Vlaanderen.

Universiteit Gent
2013
Lynn
Decuypere
Do they find you on Facebook? De impact van Facebook-profielfoto’s op de aanwervingsbeslissing.In 2004 werd, in een studentenkamer in Harvard, een nieuw super communicatiemiddel ontwikkeld door de ietwat sullige Mark Zuckerberg. Anno 2013 is Facebook met zijn meer dan 1 miljard gebruikers zonder twijfel de meest populaire sociale netwerksite ter wereld. De missie van Zuckerberg ‘making the world more open and connected’ is een feit. Je hele leven wordt tentoongesteld aan duizenden personen en deze personen maken daar met plezier gretig gebruik van.
Meer lezen

Employer Branding bij Skatteetaten - Hoe kan sociale media bijdragen aan de profilering van een organisatie?

Karel De Grote Hogeschool
2013
Christophe
Proost
 Employer Branding bij SkatteetatenHoe kan sociale media bijdragen aan de profilering van een organisatie?Het doel van Skatteetaten is om zich bij studenten in Noorwegen te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Het heeft een relatief oud personeelsbestand en employer branding is eveneens interessant met het oog op retentiemanagement. De hoogste prioriteit gaat naar IT-studenten. Te weinig IT’ers benoemen Skatteetaten als potentiële werkgever. Dit terwijl het een van de grootste IT-werkgevers van het land is.
Meer lezen

Hoe wordt u een sterk merk? Personal branding

KU Leuven
2011
astrid
boelen
Ik, een merk?Zichzelf verpakken als een merk, het is geen nieuw concept. Bij celebrities en toppolitici zien we al jaren sterke merken die zichzelf uitstekend verkopen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan Goedele Liekens, Oprah Winfrey of Madonna.
Meer lezen

LinkedIn And Facebook In Flanders: The Influences And Biases Of Social Networking Sites In Recruitment And Selection Procedures

Odisee
2010
Vanessa
Castelyns
Door de opkomst van sociale netwerken en het massaal online plaatsen van allerlei informatie door individuen, en dus ook door kandidaat-sollicitanten, kunnen de Vlaamse verantwoordelijken voor werving en selectie op een snelle en eenvoudige manier bijkomende informatie vinden. Onderzoek bij 411 wervings- en selectieverantwoordelijken toont aan dat vooral LinkedIn, maar ook Facebook, een belangrijke rol zijn gaan spelen bij het recruteren.
Meer dan de helft van de Vlaamse verantwoordelijken (58,6 procent) heeft een LinkedIn-account en 62,8 procent een Facebook-account.
Meer lezen