Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

Welzijn en interieur in ouderenzorg: herbestemming van de site van het Sterckshof

Laura Mariën
Deze studie onderzoekt het verband tussen geluk en interieur, toegepast op ouderenzorg. Zowel het objectieve als het subjectieve aspect van welzijn wordt geanalyseerd, waarna er oplossingen geboden worden voor het ontwerpen van woonzorgcentra met geluk op de voorgrond.

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Elke Duvillers Emma Bierens
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.

STADSACADEMIE - Ontwerpend onderzoek: het metropolitaan park in de stadsrand van Gent

Emma Bierens Elke Duvillers
Deze masterproef voert ontwerpend onderzoek naar een meer duurzame toekomst uit in de oostelijke stadsrand van Gent. Verschillende kwesties en toekomstige scenario's rond wonen, mobiliteit, economie, water- en groenstructuren worden in kaart gebracht in deze suburbane zone.

Synthesis of Cr-doped SrTiO3 nanocrystals for photocatalytic CO2 reduction applications

Louis Vangroenweghe
Koolstofdioxide als bron voor een nieuwe generatie brandstoffen. Een primair onderzoek in het gebruik van strontium titanaat nanokatalysatoren als mogelijkse oplossing voor ons energie- en klimaatprobleem.

Tegeltuinen in een stedelijke omgeving: Kenmerken, functies en diensten

Thomas Franz
Deze scriptie onderzoekt het ecologisch belang van klimplanten in steden. Gevelgroen kan toegepast worden in sterk verstedelijkte gebieden, zelfs op plaatsen waar er geen plaats voor stadsbomen, bv. in nauwe straten en heeft voordelen voor de mens en zijn omgeving. Ons onderzoek focust zich op het (fijn)stofvangend en koelend vermogen van grondgebonden gevelgroen in een stedelijke omgeving.

Importing CO2 Evolution of Emissions due to Extra-EU Air Freight to Belgium (2001-2015) and their Social Cost

Jeroen Barrez Mathieu Mal
Bij de aanpak van klimaatverandering worden internationale transportemissies grotendeels over het hoofd gezien. Deze scriptie brengt de luchtvrachtemissies naar België in kaart en berekent de sociale kost ervan. Ze geeft een aanzet hoe de verantwoordelijkheid van luchtvrachtemissies kan worden toegewezen. Meer algemeen biedt het onderzoek een kader hoe de luchtvaartsector - als groeiende uitdaging voor het klimaat - kan worden opgenomen in internationale akkoorden.

Krijgen we Europese normen voor de zwaveluitstoot door schepen? Naar een betere controle en een striktere naleving

Louis Le Moulec
's Werelds meest milieuvriendelijke vorm transport (uitgedrukt in hoeveelheden koolstofdioxide per vervoerde ton lading) is en blijft de scheepvaart. Vermits 90% van de wereldhandel over zee gebeurt, is dit een goede zaak voor ons leefmilieu. Tegelijkertijd is diezelfde scheepvaartsector een van' s werelds grootste bronnen van zwaveldioxide.

Het ontwerpen van een zwarte koolstof kaart van stadsregio Gent voor gebruik bij routing problemen

Annelies Van den Hove
De scriptie beoogt het ontwerpen van een luchtvervuilingskaart van de stadsregio Gent die de verschillende concentratieniveaus van zwarte koolstof weerspiegelt om zo de ruimtelijke variabiliteit van deze component in kaart te brengen. Vervolgens wordt deze kaart gebruikt om aan routing te doen.

fijn stof binnenshuis bij houtverbranding

Jorg Helsen
De thesis bestaat uit een sequentieel mixed onderzoeksdesign waarin een uitgebreide kwalitatieve literatuurstudie de gefundeerde basis zal zijn voor een beperkter kwantitatief onderzoek waarbij de binnenshuis concentraties fijn stof concentraties zullen worden gemeten bij houtverbranding bij verschillende types van kachels. Hierbij zal antwoord worden gegeven op een 4-tal onderzoeksvragen.

The structure of phyllospheric microbial communities and their role in phytoremediation of air pollution

Vincent Stevens
Dit werk omvat een uitgebreide en geïntegreerde beschrijving van klimopbladeren-geassocieerde microbiële gemeenschappen in het kader van fytoremediatie van luchtvervuiling.

Diagnose over de noodzakelijkheid van een ventilatiesysteem bij keten en gerelateerde studie van de seininrichting

Kevin Eeckhoudt Kevin Eeckhoudt
Diagnose over de noodzakelijkheid van een ventilatiesysteem bij keten en gerelateerde studie van de seininrichting  InleidingDe opdracht bestond eruit om in een seinkeet, de noodzakelijkheid van een ventilatiesysteem na te gaan. Ik heb stage gelopen bij het bedrijf Infrabel, op de dienst signalisatie. Deze dienst was gevestigd in het Flandria gebouw aan het station Gent-Sint-Pieters.In het station van Gent-Sint-Pieters zijn een aantal seinketen uitgerust met een ventilatiesysteem. Tot op heden werkte dit systeem volledig autonoom.

Contribution of bacterial endotoxins and transition metals to the inflammatory potential of particulate matter (PM)

Eline Oerlemans
Kijken we wel juist naar fijn stof? Studies die verschillende ernstige gezondheidseffecten van fijn stof rapporteren, steden die stil liggen omwille van extreme luchtvervuiling, politieke debatten over de aanpak van de fijnstofproblematiek,... Het zijn zaken die vandaag de dag geen uitzonderlijk nieuws zijn. Vele stemmen gaan dan ook op om nu actie te ondernemen om het probleem van luchtvervuiling aan te pakken. Maar weten we eigenlijk wel genoeg over fijn stof om doelgericht en efficiënt aan een oplossing te werken?

EPIFYTISCHE LICHENEN ALS BIO-INDICATOR VOOR AMMONIAK EN ZWAVELDIOXIDE IN MIDDEN-LIMBURG

Lawrence Vanloffelt
Korstmossen als bio-indicator voor de luchtkwaliteit? Een fabeltje of realiteit?Korstmossen, kent u ze? Pardon, Korst-mossen? Ja, korstmossen!Voor het grote publiek zijn korstmossen, ook wel lichenen genoemd, vaak een groot  mysterie. De veronderstelling dat korstmossen automatisch mossen zijn, is foutief. Deze plantaardige structuren bestaan verassend genoeg uit twee organismen. Namelijk een schimmel en een alg. Ze vormen een symbiose of met andere woorden een nauwe, hechte samenwerking en vormen zo een volledig nieuw geheel.

Evaluation of the impact of the CARBOTRAF decision support system for Adaptive Traffic Management on Black Carbon co

Samaneh Hosseinzadeh Bahreini
Smarter Urban Dynamics -Air pollution reduction by intelligent traffic management
De toenemende vraag naar mobiliteit in stedelijke gebieden heeft invloed op zowel de lokale luchtkwaliteit en opwarming. Het sector vervoer is een van de belangrijkste bronnen van milieuvervuiling en verkeersopstoppingen in stedelijke gebieden.

Bacterial analysis of polluted air in Antwerp and surroundings

Wenke Smets
De bacteriële vingerafdruk van luchtvervuilingBacteriën zijn onzichtbaar voor het blote oog, maar de effecten van hun acties zijn dat allerminst. Deze microscopische organismen staan namelijk in voor verschillende processen die voor ons van enorme betekenis zijn, zoals de productie van voedsel en medicijnen (bijvoorbeeld kaas en insuline), de afbraak van vervuilende stoffen in de bodem, het verbeteren van ons verteringssysteem en het recycleren van dode planten en dieren tot nieuwe voedingsstoffen.

Microbiële karakterisatie van binnenhuis luchtstalen

Joris Jansen Joris Jansen
Bacteriën in de lucht: schadelijk interessant!Krachtige samenvatting:De mens is er zich vaak niet van bewust dat de lucht een leefwereld is voor diverse organismen. Zo zijn bacteriën in de lucht vaak overvloedig aanwezig en kunnen binnen één kubieke meter lucht honderdduizenden microben teruggevonden worden. De interactie menselijke gezondheid versus bacteriën in de lucht kan zowel positief als negatief zijn. Over de ecologie, de diversiteit, de verspreiding en de interacties van bacteriën in de lucht is nog maar weinig geweten.

Onderzoek naar de mariene grenslaag in een lagesnelheidswindtunnel

Kathleen Vaneeckhaute
Onderzoek naar de mariene grenslaag in een lagesnelheidswindtunnelIn hoeverre heeft leven en werken aan boord van een chemicaliëntanker een invloed op de gezondheid van de werknemers? Om op deze vraag een antwoord te formuleren moeten de concentraties van de gassen die rond het schip hangen bekend zijn. Onderzoek aan boord van chemicaliëntankers is niet altijd vanzelfsprekend, gezien de verschillende variabelen zoals windsnelheid, windrichting, soort gas, design van het schip,...Met dit in het achterhoofd werd er gekozen om onderzoek te verrichten in de windtunnel van Peutz  te Molenhoek in Ne

AERE - Systeem voor optimale binnenluchtkwaliteit

Robrecht Van Velthoven
 AERE is het resultaat van de masterproef productontwikkeling van Robrecht Van Velthoven. Het biedt een totaaloplossing voor de stijgende problematiek rond onze binnenluchtkwaliteit. Deze is vaak tot twee maal meer verontreinigd dan de buitenlucht. AERE is een reeks van installatie-producten die de noden in elke kamer van een gebouw kunnen beantwoorden. Onze huizen en kantoren worden steeds beter geïsoleerd om energie te besparen. Hierdoor gaat de kwaliteit van onze binnenlucht sterk achteruit.

Stroomlijnvisualisatie rondom de scheepsstructuur door middel van windtunneltesten met een scheepsmodel.

Vincent Snel
Vincent SnelKan Formule 1 bijdragen aan de gezondheid van de bemanning aan boord van gas- en chemicaliëntankers?Sinds het verbod op testen tijdens het seizoen maken Formule 1 teams nog meer dan vroeger gebruik van windtunnels om hun auto’s te ontwikkelen. Is deze techniek ook bruikbaar om de gezondheid van bemanningsleden aan boord van schepen te verbeteren?Gas- en chemicaliëntankers vervoeren allerlei soorten gassen en andere chemicaliën. Sommige zijn volkomen onschuldig, zoals plantaardige oliën (pindaolie, olijfolie); andere zijn zeer toxisch, zoals benzeen en tolueen.

Private versus maatschappelijke motivatie voor de aanleg van extensieve groendaken in Vlaanderen

Karla Claus Sandra Rousseau
Het aanleggen van extensieve groendaken op bestaande daken kan welvaartsverhogend zijn. Aangezien de private baten echter onvoldoende zijn om de private kosten te dekken, is een subsidie voor de aanleg van groendaken een zinvolle beleidsoptie.
 
Door een steeds groeiende verstedelijking neemt de druk op de natuurlijke omgeving toe(Federale Overheidsdienst [FOD] Economie). Een interessante optie om meer groen in stedelijke gebieden te creëren ligt in het vergroenen van gebouwen, bijvoorbeeld door groendaken aan te leggen.

Toetsingsinstrument voor de behoefte aan groenvoorzieningen

Wim Verheyden
 
De behoefte aan groen
 
“Landschapsverdriet is nostalgie en nostalgie is een teken van ontworteling”, zegt Maartje Somers. “Het komt voort uit de menselijke behoefte aan een landschap waar de dingen tenminste even op hun plaats blijven. Het tempo en de schaal van veranderingen is echter te groot geworden, waardoor te veel landschap ‘onleesbaar’ is geworden. Maar in de verbeelding van de mens huist nog altijd de voortploegende boer, als symbool, als bewerker van ons landschap.

Warmtekrachtkoppeling in de glastuinbouw. Economische analyse van de uitbating onder verschillende beheervormen voor twee tuinbouwbedrijven.

Tine Compernolle
 
Warmtekrachtkoppeling in de glastuinbouw, of: hoe het hoofd te bieden aan de toenemende druk van stijgende energieprijzen.
 
Hoewel het plaatsen van een WKK – installatie een investering van een paar miljoen euro inhoudt en die beslissing dus niet over één nacht ijs genomen wordt, is - gegeven de stijgende brandstofprijzen - het plaatsen van een WKK – installatie voor een tuinbouwer het overwegen waard. Of die investeringskost terugverdiend kan worden en wat er nog aan extra inkomsten overblijft op het einde van de rit wordt bepaald aan de hand van de netto contante waarde.

Waterstof onderweg: Milieu-impact van waterstof in personenwagens

Ton Lambrechts
 
 
Master Duurzame Ontwikkeling en Menselijke Ecologie
 
Waterstof onderweg
Milieu-impact van waterstof in personenwagens
 
            Waterstof wekt de laatste jaren veel interesse. Ook de automobielindustrie laat van zich horen omdat ze in waterstof een potentiële, niet-vervuilende toekomstige brandstof zien. Toch is de effectieve ecologische impact van waterstof in voertuigen nooit concreet onderzocht. In deze thesis worden de verschillende waterstofproductiemethoden gecombineerd met verschillende wijze om waterstof te transporteren en op te slaan.

Stedelijk rekeningrijden naar Londens model: een haalbaarheidsstudie voor Antwerpen en Brussel

Bart Seghers
Stedelijk rekeningrijden: een opstap naar filevrije wegen

Verhoogde mobiliteit leidt tot immobiliteit. In deze op het eerste zicht tegenstrijdige uitspraak
schuilt wel veel waarheid. Decennialang heeft de overheid geïnvesteerd in infrastructuur om
het wegverkeer sneller en vlotter te laten verlopen. België heeft nu het dichtste wegennet van
de Europese Unie. Hierbij vergeet men een belangrijk principe: door de betere wegen, zullen
er meer mensen een verplaatsing maken waardoor de files niet oplossen.
Hoe lost men het mobiliteitsprobleem dan wel op?

Zuivere lucht dankzij plasma's?

Johny Van Acker
Zuivere lucht dankzij plasma’s?
Situering
De steeds strenger wordende wetgeving en het groeiend duurzaamheidsbesef stimuleren de zoektocht naar steeds efficiëntere en schonere technologieën. Duurzaamheid houdt eveneens een vermindering in van de emissies van reeds bestaande pollutiebronnen. Per dag eet de “standaardmens” ongeveer 1 kg voedsel, drinkt hij circa 3 kg water en ademt hij 17 kg lucht in. De luchtkwaliteit is dus van cruciaal belang voor de gezondheid van de mens. Vooral de Vluchtige Organische Stoffen (VOS) zijn hierbij van belang.