Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de Vlaamse Scriptieprijs.

De poëtica van Instagram. Creativiteit en beroering ondanks en dankzij constraints.

Hannah Kruithof
In deze masterproef wordt de poëtica van Instagram onderzocht. Hoe komen esthetische effecten tot stand binnen dit sociale medium? Hoe wekken Instagramteksten beroering op bij de lezer? Deze verkennende studie vormt een beginpunt voor verder onderzoek naar esthetische expressie via nieuwe media.

De invloed van voice, als nieuwe interface voor de consument, op digitale marketing

Pauline Swinnen
Met mijn bachelorproef wil ik Belgische marketeers een introductie geven in de wereld van voice assistants. Ik wil hen ook advies geven over wat ze kunnen doen om zich voor te bereiden op de opkomst van voice assistants.
voor te bereiden op deze opkomst. De voice assistants bieden hen immers een interessant nieuw kanaal om de consument te bereiken. Ik bespreek ook welke opportuniteiten dit nieuwe kanaal hen kan bieden en ik geef hen advies over de verschillende manieren waarop ze dit nieuwe kanaal kunnen benutten.
Tot slot wordt de theorie met de praktijk vergeleken in een steekproef met 15 marketeers/developers.Hierbij heb ik onderzocht hoe marketeers in België bezig met of zich voorbereiden op de opkomst van voice interfaces? Welke mogelijkheden of belemmeringen zien zij in voice interfaces?

Goodvertising: geloofwaardig of doorzichtig? Door de ogen van millennials

Famke Van Mol
Goodvertising is een nieuw reclamefenomeen waarbij commerciële bedrijven inzetten op sociale vraagstukken. In deze scriptie wordt de geloofwaardigheid van goodvertising onderzocht bij millennials

Het effect van emoties op de perceptie van een free sample

Thami Bryon
Via een literatuurstudie en een experiment werd nagegaan of dat personen in een positieve en negatieve emotionele toestand een andere beoordeling geven bij het uittesten van een free sample.

Travel2Date: niet alleen een ontmoeting met de wereld.

Margaux Richard Kaylee Felix Bjorn Stuyts Sarina Uyttendaele
Travel2Date is een online touroperator die pakketreizen aanbiedt naar bestemmingen binnen Europa. De focus in deze reizen ligt vooral in het leren kennen van andere vrijgezellen met een kans op het ontmoeten van hun nieuwe partner tijdens één van onze reizen. Dit wordt gerealiseerd door middel van bandversterkende activiteiten waarbij men tevens ook de bestemming beter leert kennen.

Instagram influencers en luxe: De modererende impact van congruentie op de effectiviteit van merkprominentie

Laura Vanderwee
Het effect van merkprominentie op zowel merkattitude als aankoopintentie. Vervolgens gaan we hierbij ook de modererende impact van congruentie na en wordt er gekeken welke rol reclamewijsheid heeft binnen dit effect.

Wat is de meerprijs van nieuwbouwappartementen met zicht op het water?

Anthony Bouckaert
Onderzoek naar de meerprijs van nieuwbouwappartementen met zicht op het water (rivieren, dokken en kanalen) in Vlaanderen.

HET VERSTUREN VAN E-NEWSLETTERS NAAR BESTAANDE KLANTEN: EEN STUDIE NAAR EEN EFFECTIEVE STRATEGIE VAN CONTENT MARKETING VOOR CONSUMENTENRETENTIE BIJ JONGVOLWASSENEN

Jolien Van Praet
Het doel van deze studie is om de effectiviteit van e-newsletters voor het behouden van bestaande klanten na te gaan. Meer specifiek werd er onderzocht wat het effect van het format van de e-newsletter is op consumentenretentie en zijn we nagegaan aan de hand van een experiment of er een verschil is in merkgeloofwaardigheid, merkbewustzijn, merkattitude en koopintentie.

Artificiële Intelligentie in advertising

Stefanie Rondelez
In deze scriptie worden de verschillende mogelijkheden van advertising besproken met behulp van Artificiële Intelligentie.

Eerst wordt er uitgebreid uitgelegd wat AI is en hoe het werkt, door dieper in te gaan op begrippen zoals Deep Learning, algoritmen en machine learning.

Vervolgens wordt de geschiedenis van AI besproken aan de hand van mijlpalen en kan u lezen wat deskundigen en wetenschappers voorspellen voor de komende decennia.

Dan worden verschillende toepassingen van AI in advertising besproken aan de hand van voorbeelden. De niches waarover ik schrijf zijn content creation, content curation, Programmatic, Google, Facebook, DOOHapps en chatbots.

Tenslotte kan u enkele interviews lezen met professionals uit de bedrijfswereld die al reeds AI in hun bedrijf gebruiken.

De wereld van k3: Een studie naar de educatieve rol van k3-liedjes aan de hand van een thematische analyse van de teksten en een kwalitatieve bevraging van stakeholders

Marjolein Van Den Noortgate
In deze scriptie wordt de rol van K3-liedjes in de non-formele educatie van kinderen onderzocht aan de hand van drie kwalitatieve methoden, namelijk een thematische analyse van de teksten, een bevraging van de tekstschrijver en zangeressen van K3 en een focusgroep met kinderen.

Een studie naar hoe het effect van het naderen van de houdbaarheidsdatum op de WTP van een product wordt beïnvloed door een transparante verpakking.

Coen van Aert
Eerder onderzoek toont dat het naderen van de houdbaarheidsdatum van een product een negatieve invloed heeft op de perceptie en WTP van de consument. Ook wekt eerder onderzoek de indruk dat deze relatie positief beïnvloed kan worden door het toepassen van een transparante verpakking. Om uitsluitsel te bieden over de invloed van een transparante verpakking is in dit te onderzoek een online kwantitatief between-subjects experiment uitgevoerd. Dit onderzoek bevestigt dat het naderen van de houdbaarheidsdatum de WTP van de consument inderdaad negatief beïnvloedt, maar dat deze relatie niet beïnvloed wordt door het toepassen van een transparante verpakking.

Hoe kan de huidige Brand Extensions-strategie van de VRT inspelen op een veranderend subsidieklimaat?

Maarten Dascotte
De Vlaamse Radio –en Televisieomroeporganisatie ontvangt jaarlijks steeds minder middelen van de Vlaamse overheid voor het beheer van haar aanbod. De subsidies slinken en dus staat de openbare omroep voor een grote uitdaging omdat het meer eigen middelen moet genereren. De dienst Brand Extensions brengt afgeleiden van het programma-aanbod op de markt en heeft de groeimarge om te optimaliseren en als belangrijke spil in te spelen op dit veranderend subsidieklimaat.

Social profiling through information leakages

Mariano Di Martino
Het profileren van internetgebruikers d.m.v. informatie leakages op online platformen met een focus op webpage fingerprinting.

De schijnbare mismatch tussen vrouwen en bier(glazen): Een onderzoek naar de rol van marketing

Jana Bostoen
Dit betreft een onderzoek naar vrouwelijke bierglazen en de smaakperceptie ervan in het kader van de masteropleiding Bedrijfskunde, specifiek binnen de marketing.

Influencer Marketing: How the popularity threshold of Instagram influencers impacts consumer behaviour and the moderating role of purchase involvement

Julie Messiaen
Influencer Marketing:
How the popularity threshold of Instagram influencers impacts consumer behaviour and the moderating role of purchase involvement

De brug tussen ruimtelijk beleid en ruimtegebruik. Een exploratief onderzoek naar het potentieel van brede communicatie en sensibilisering van de individuele burger voor een verhoogd ruimtelijk rendement.

Lotte Verduyckt
Het realiseren van effectief ruimtelijk beleid is een uitdaging in het verkavelde Vlaanderen. Er is een blijvende nood aan een grondige mentaliteitswijziging omtrent ruimtegebruik. De Vlaming heeft een spreekwoordelijke 'baksteen in de maag'. Deze thesis onderzoekt het potentieel van brede communicatie en sensibilisering in ruimtelijk beleid om een trendbreuk in ruimtegebruik versneld te realiseren.

De overtuigingskracht en het effect van humor bij dreigementen in gezondheidscampagnes.

Liza De Vleeschouwer
Hoewel humor uitvoerig benut wordt in de reclamewereld, is onderzoek naar het gebruik van humor in dreigende campagnes, of threat appeals, geringer. Derhalve onderzoekt deze studie het effect van humor in dreigende boodschappen, in relatie met individuele variabelen. De studie omvat een experimenteel onderzoek naar de invloed van leeftijd en betrokkenheid op de doeltreffendheid van antirookcampagnes.

El marketing experiencial en la Capital Europea de la Cultura 2016: Un análisis multimodal de las candidaturas de San Sebastián y Las Palmas de Gran Canaria desde la perspectiva de la lingüística sistémico-funcional

Timo Braspenning
Deze masterproef bestudeert de multimodale discursieve representatie van ervaringen in het marketingdiscours van twee Spaanse kandidaten voor de titel van Europese Cultuurhoofdstad 2016. Enerzijds wordt er een brug geslagen tussen experiential marketing en de systemisch-functionele taalkunde, anderzijds worden de marketingervaringen kwalitatief en kwantitatief benaderd in een corpus van bidbooks.

Inhoudsanalyse over het gebruik van verpakkingselementen in de voedingsmarkt

Joyce De Temmerman
Dit onderzoek bevat een overzicht van de verpakkingselementen gebruikt bij gezonde en ongezonde snacks. Hiervoor werden 300 snacks geanalyseerd. Het werd duidelijke dat ongezonde snacks nog steeds veel meer inspelen op de emoties van de consumenten dan gezonde snacks.

Het boek als krachtig medium in zakformaat. De drukkersstrategieën van Joannes Grapheus, Antwerpen 1527-1569

Maite De Beukeleer
De vormgeving van boek zoals we het vandaag kennen, werd grotendeels ontwikkeld in de vroege zestiende eeuw, toen drukkers nieuwe manieren zochten om hun boeken aantrekkelijk te maken. Deze scriptie onderzoekt hoe de vormgeving in deze periode veranderde aan de hand van de casus van één drukkers: de Antwerpenaar Joannes Grapheus.

Een online lead generation plan opstellen

Mathijs Vandendriessche
Een handleiding die meer informatie geeft aan de ondernemer, hoe men van een onbekende bezoeker een lead kan maken.

Les défis de la traduction d'un texte francophone postcolonial et hétérolingue : Le cas de Nulle part dans la maison de mon père d'Assia Djebar en allemand et en néerlandais

Saskia Vandenbussche
De masterproef "Les défis de la traduction d'un texte francophone postcolonial et hétérolingue: Le cas de “Nulle part dans la maison de mon père” d'Assia Djebar en allemand et en néerlandais" onderzoekt hoe uitgeverijen het complexe werk voorstellen aan het publiek en analyseert welke veranderingen de meertalige brontekst van Djebar onderging in de Nederlandse en de Duitse vertaling.

Corporate Sports Hospitality in Belgisch voetbal: Een winstgevende partnership?

Lisa De Croocq Aline Fobe
Een macro-economische analyse van Corporate Sports Hospitality in de Jupiler Pro League, gevolgd door een zelf-opgebouwd managementraamwerk met als doel een verhoging van de Return on investment te realiseren voor de voetbalclubs en de bedrijven.

Bloggen: een creatieve hype of nieuwe exporttool?

Kristien Huygen
Fashionbloggers worden steeds belangrijker voor kledingmerken omdat ze kunnen zorgen voor publiciteit en naamsbekendheid. Echter, bloggers zijn ook in staat de fashion retailers te ondersteunen tijdens de internationalisatie, wat voor een ommekeer kan zorgen binnen de huidige internationaliseringsstrategieën.

Performing the Persona

Tessa Vannieuwenhuyze
Performing the Persona is een onderzoek dat drie hedendaagse muziekartiesten onder de loep neemt die exemplarisch zijn voor sociale media als nieuwe virtueel podium. Gebaseerd op zowel theater-, performance-, als mediatheorie, is dit onderzoek een aanzet om geassembleerde personaperformance online door te lichten. Het resultaat is een contemporain onderzoek dat zich buigt over het belang van de selfie, videoclips en Instagram in het bredere kader van een nieuwe publieke ruimte, de virtuele bühne van social media.